Bild
Nästa artikel
Toyota Corolla utsedd till bästa familjebil 2019

Toyota Corolla utsedd till bästa familjebil 2019

Nyheter

Elhybriden föll flest motorjournalister i smaken utifrån ett familjeperspektiv.

Toyota Corolla har korats till Årets Familjebil i tidningen Motorföraren. Tidningen ges ut av MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund. Juryn som utsett vinnaren består av 10 svenska motorjournalister, däribland Anders Helgesson från Vi Bilägare.

Kriterierna för att vinna är att bilen ska vara praktisk, säker, ekonomisk, samt vara ett bra miljöval. Dessutom ska den finnas till försäljning under året.

Att det i år blev Corollakombin berodde på att jurymedlemmarna gillade den beprövade hybridtekniken, höga säkerheten, de välutnyttjade utrymmena och att priset är överkomligt. Toyota vann med bara en poängs marginal – på delad andraplats hamnade laddhybriderna Volkswagen Passat GTE och Skoda Superb iV. 

Priset för Årets Familjebil har delats ut sedan 1996. Förra året vann Kia Niro som elbil och dessförinnan Skoda Karoq. 

Diskutera: Vad tycker du om vinnaren?
 
Alla vinnare:

1996    Skoda Octavia
1997    Renault Kangoo
1998    Ford Focus
1999    Opel Zafira
2000    Opel Agila/Suzuki Wagon R+
2001    Peugeot 307
2002    Mazda6
2003    Opel Meriva
2004    Toyota Corolla Verso
2005    Renault Modus
2006    Skoda Roomster
2007    Kia Cee´d
2008    Peugeot 308 SW
2009    Toyota Verso
2010    Opel Meriva
2011    Ford Focus
2012    Ford B-Max och Opel Zafira Tourer
2013    Skoda Octavia Combi
2014    Volkswagen Passat
2015    Volkswagen Touran
2016    Volvo V90
2017    Skoda Karoq
2018    Kia Niro EV
2019    Toyota Corolla Touring Sports

Juryn Årets Familjebil 2019

Anders Helgesson (Vi Bilägare) 
Mikael Stjerna (Teknikens Värld)
Lasse Swärd (motorjournalist)
Robert Collin (Aftonbladet)
Jan-Erik Berggren (Expressen)
Johannes Gardelöf (Bilnyhetsbyrån CNP)
Alrik Söderlind (Auto Motor & Sport)
Stefan Nilsson (Motorjournalist)
Håkan Nilsson (Content Lab)
Mikael Lindberg (Motorföraren)

Kommentarer

#1
2019-11-28 09:29

Man får vara glad att man inte behöver en familjebil om det där är den bästa på marknaden.

#2
2019-11-28 09:49

Det är nog ett bra val, om man ser till de övriga nominerade. Toyota skördar framgångar med sitt synnerligen kloka beslut att inte falla till föga och göra renodlade elbilar. Många andra har målat in sig i ett PK-hörn och måste nu löpa linan ut, i ren desperation, men i Japan kommer arbetstillfällena och välfärden bara att öka, det är ett som är säkert. För Europas del ser det betydligt mörkare ut. Bäva månde nästa europeiska generation

.

#3
2019-11-28 10:16

Valet är väl inte helt fel anser jag.
Hybridteknik av hygglig klass och hyggligt bra förpackad med bra lastvolym.
Dom har ju även anpassat sig till Europa och skippat konstiga detaljer och svulster på karossen.
Ett vanligt instrumentkluster och tillockmed en spak för växlingarna.
Och växellådan är nästan utan den hemska rusningseffekten som tidigare modeller har.

Nä förutom att den är för dyr mot konkurenterna så är valet okey.

#4
2019-11-28 10:15

Ett mycket bra val. Har just nu en sån som hyrbil och den är ännu mera lättkörd, behaglig och komfortabel än min egen Auris. Drivlinan är förbättrad och om man inte kör som en motorjournalist märks nu inget slirande i växellådan

#5
2019-11-28 10:17

Klarsynt: Du vet om att Toyota/Lexus utvecklar rena elbilar med va? Och precis premiärvisat en av dem.....så hur du kan anse dem göra "synnerligen kloka beslut att inte falla till föga och göra renodlade elbilar" får jag inte ihop?!

#6
2019-11-28 10:23

@Henrik M                 Från Toyotas svenska hemsida:    "Resurserna som krävs för att skapa ett batteri stort nog för att driva en elbil långt är mycket stora, och skulle det fortsätta i samma takt och skala skulle det inte räcka särskilt länge. Dessutom är det väldigt dyrt. För att sätta det i perspektiv så krävs det lika mycket resurser att tillverka 20 000 batterier för batterielbilar som till 1,5 miljoner elhybrider. 75 gånger fler bilar alltså. Varför? För att i en elhybrid behöver det elektriska batteriet inte vara så stort som möjligt. Bara så stort så att det blir effektivt."

Ovanstående text är för varje sunt resonerande människa en klok text. Vad du får ut av den, däremot, är upp till dig. 

.

#7
2019-11-28 10:24

Klarsynt: Det var väl inget svar? Jag vet att de skrev så innan, men nu har de visat sin första renodlade elbil, och har fler under utveckling, hur kan du då hylla Toyota/Lexus och skriva att de är kloka som inte gör rena elbilar? När de gör rena elbilar? Det jag inte får ihop......du svarar lika relevant som Stefan Löfven. ;)

#8
2019-11-28 10:30

@Henrik M
Jaa du, du får väl fråga Toyota om varför de har den officiella hållningen. Obegripligt varför du frågar mig hela tiden, men ganska gulligt att du törstar så efter kunskap.

.

#9
2019-11-28 10:35

Men seriöst Klarsynt: Jag frågade DIG hur du kan hylla dem för något de inte gör? DU skrev att de gjorde "synnerligen kloka beslut att inte falla till föga och göra renodlade elbilar"
Men det är ju just det de gör! Hur förklarar DU att DU skrev så när de faktiskt gör elbilar?
Så nej, min fråga hade inget med Toyota Sveriges hemsidetext att göra, utan varför du skriver återigen rena lögner? Du får det att framstå som att de inte hänger sig åt rena elbilar vilket de som sagt utvecklar för fullt och har premiärvisat.
Så återigen, varför skriver DU så?

#10
2019-11-28 10:39

@Henrik M Jag är ganska övertygad om att även Toyota, utöver min egen höga person, tycker att deras egna beslut är kloka. Och om du anser att vad Toyota skriver på sin egen hemsida är ren lögn så får du väl, återigen, ta upp det med Toyota. Så, återigen, varför ser du mig som ditt personliga orakel till allsköns kunskap, när du i det här fallet borde prata med Toyota angående deras egna kloka beslut?

.

#11
2019-11-28 10:48

Klarsynt: Jag inser att du enbart trollar, för så urbota korkad med så noll läsförståelse av det jag skriver kan någon verkligen inte ha, så vi avslutar detta här. Du inser utan tvekan vad jag menar men vägrar svara då du målat in dig i ett hörn.....

#12
2019-11-28 11:35

@Henrik M Jag tänkte precis samma tanke! Vilket sammanträffande.. Nå, vi vet ju alla den gamla sanningen: "den som sa det var det". Otrevligheter har en tendens att reflektera negativt på den som hasplar ur sig dem.

.

#13
2019-11-28 11:19

@Henrik M, om du blockerar Klarsynt, så slipper du läsa en massa rappakalja.

#14
2019-11-28 12:14

jeg har prøvekørt bilen Corolla 2,0 h4 sammen med Golf og Astra og Hundai, og Focus, . Toyota Corola er en fantastisk bil yderst velkørende, høj kvalitet, bygget til at holde. Hybrid systemet er optimeret og gearkassen er helt uden lyd ,simpel hen klass. ledende.- og meget hurtig og med dobbelt wishbone bag til . super bil..

#15
2019-11-28 12:18

Som vanligt från Toyota en ointressant design. Sen är jag inte alls övertygad om lågbyggda bilar som familjebilar. Det är enklare att sätta in en bilbarnsstol i en minibuss/crossover, för man behöver inte böja sig så mycket.

#16
2019-11-28 12:20

@Raphael
Eller i en Hummer!! :)

Men kombi har ju "alltid" varit familjebilen nummer 1 i Sverige. Kombilandet Sverige. Mellanmjölk.

.

.

#17
2019-11-28 12:35

l .Mækinen . Du forstår ikke hvad kvalitet er , har prøvet en corolla 2,o h4 ???

#18
2019-11-28 13:39

jorgenn,
Jag har tittat på den och har inget behov av kombi så jag provade Camry istället. Den kändes som ett försök att göra en billigare variant av en KIA Optima.

#19
2019-11-28 14:31

Att välja en kombi är ett personligt bilval liksom suv. Om en kombi är onödigt som en del tycker i så fall behövs en suv lika lite som en kombi, båda är lika onödiga. Köp en sedan då.

#20
2019-11-28 15:58

Klarsynt: Oavsett vad Toyota skriver på sin hemsida, så har de just visat en elbil:
https://www.vibilagare.se/nyheter/har-ar-lexus-forsta-elbil
Sen kan man ju tycka vad man vill om det, men visst gör de bevisligen elbilar numera också.

#21
2019-11-28 16:57

Vad jag tycker om ”vinnaren”? Inte mycket alls. Den är varken snygg, sportig, rolig att köra eller varken bättre eller sämre än någon annan bil i den storleken förutom att den har en trist ilsket ylande motor som ViB skrev i sitt test häromveckan. Men det är absolut ingen bil jag ens skulle reflektera över att köpa. Det finns betydligt trevligare bilmärken att köpa!

#22
2019-11-28 17:18

@hultarn

Ja, det är väl undantaget som bekräftar regeln. De skriver ju att renodlade elbilar, och jag citerar, "Resurserna som krävs för att skapa ett batteri stort nog för att driva en elbil långt är mycket stora, och skulle det fortsätta i samma takt och skala skulle det inte räcka särskilt länge. Dessutom är det väldigt dyrt. " Så om nu Lexus gör en elbil så är det en helt annan sak än om Toyota gör en elbil, ty det A) säljs det oerhört många fler bilar med Toyota-märket i fronten (vilket då visar att en och annan kan man göra, såsom Lexus, men gör Toyota bilar så räcker råvarorna inte länge) och B) Lexus kostar ju generellt sätt betydligt mer än bilar med Toyota i nosen - vilket då visar att elbilar blir så dyra att de får heta Lexus. Inte Toyota.

.

#23
2019-11-29 06:52

det viktiga är att ägare till bilen är nöjda. vilken bil man än kör så finns det alltid någon surmule som klagar, även på surmulens bil blir det klagomål

#24
2019-11-28 19:28

Får väl flika in med att "om Skoda haft en Octavia hybrid" så hade den vunnit lätt!! :-)

#25
2019-11-28 19:33

Raphael, tar du in och ur bilstolen varenda dag? Alltså... varför denna plötsliga hysteri mot vanliga "låga" bilar. Dessa har vi haft i alla tider, nästan 100% av alla bilar ifrån runt år 2000 var vanliga "låga" bilar..ingen klagade då? Varför är det ett problem idag? Det enda problemet som jag ser det är att jag inte längre kan ha en vanlig bil, jag måste snart köpa en minibuss eller SUV för att slippa strålkastare i ögonen, för att kunna ha hyfsat översikt i trafiken. Helst skulle jag vilja slippa allt fler MPV och SUV i trafiken, de höjer utsläppen och skymmer sikten och bländar en vintertid... USCH!

#26
2019-11-28 19:50

Oavsett vad som händer så har Toyota tekniken att leverera om kunderna verkligen vill ha elbilar. Men samtidigt ska man nog hålla huvudet kallt bara för att några konkurrenter springer benen av sig åt ett håll bara för att man inte haft något val pga gamla synder. Toyota är bättre rustade än de flesta då man tidigt (över 20år nu) satsade på riktiga hybrider medan andra satsade på diesel. Därmed har man inte kniven mot strupen som många andra konkurrenter har med höga genomsnittliga utsläpp av bla co2, och dryga böter väntar.

https://www.motor.no/artikler/elbil-toyota-sjef-avviser-at-det-er-marked...

Tur också att många av världens bilköpare och motorjournalister ute i stora världen samt några i Sverige ser annorlunda på Corolla touring hybrid som familjebil, än några fåtal dåligt pålästa/insatta som kommenterar på VIB hemsida om världens mest sålda bilmodell Toyota Corolla, och Toyota i stort med negativa åsikter i varje artikel bara för att deras egna favoritmärken inte är lika framgångsrika utan mest spelar andrafiol för det mesta i jämförelse.

Tror Toyota kan leva med att missta dessa fåtal presumtiva kunder ute i ingenstans i utkanten av världen som inte vet bättre.

#27
2019-11-28 20:00

Styggavargen.

Min Rav4 hybrid släpper ut mindre samt drar mindre bränsle än din Octavia, USCH! Varför ska man behöva sitta nere på backen ,det har du inte lyckats förklara än, håller här med Raphael, Corolla touring är väl lågbyggd. Därför körde jag en Toyota Previa när barnen var små en perfekt bil, man behövde inte kröka rygg när barnen skulle i barnstol/kudde.

#28
2019-11-28 20:21

Shogun
För det första var det kul att Corolla vann ett pris.

Men din fanatism lyser igenom. Jag har inga siffror men har svårt att tro att just kombibilar generellt är populära globalt. Sverige är väl ett unikt land i det avseende där merparten av vanliga bilar är kombi. Nu var det här en svensk tävling och avsett vem som vinner så kan man kika på försäljningsstatistik för att se vad kunderna vill ha, och där ligger inte Corolla i top.

För att förtydliga, jag har inga synpunkter på att Corolla vann. Det betyder dock inte att familjebilsköparna tycker det är en ”vinnare”.

#29
2019-11-28 20:22

Provkörde för några månader sen. Den var rätt så.. meh.
Intetsägande.

#30
2019-11-28 20:38

Shogun, det drar mer bränsle med högbyggda fordon... är det inte uppenbart för dig?

#31
2019-11-28 21:29

Då jag har svårt för att förstå märkesfanatismen så är många inlägg helt intetsägande och bara löjliga. Visst körde jag Saab under många år då jag trivdes med dom. Sista tio åren har jag dock haft sju olika bilmärken som jag när jag köpte dom tyckte var helt ok. Med nya Corolla har faktiskt Toyota fått till en bil som ser riktigt bra ut, utifrån mina preferenser, säkert även billig i drift och med en drivlina som verkar vara riktigt förnuftig.

#32
2019-11-28 22:23

Styggavargen.

Eftersom det inte duger med det jag säger så får jag hänvisa till motortidningars förbrukningssiffror. Nej, en bil som Rav4 hybrid awd som är högre än en Octavia drar mindre! Hur förklarar du detta, när ska du inse fakta? Desseutom har den ett bekvämt insteg till bilen något jag efterfrågar. Varför ska jag då välja en Octavia som är lägre med mer obekvämt insteg, desseutom drar de mer bränsle. Förklara för mig varför jag då ska välja en Octavia när en suv är bekvämare drar mindre bränsle? Kom nu med en förklaring istället för att duka i frågan. Du har ju fel. Annars ska jag ge dig förbrukningssiffrorna från olika tidningars tester för bilarna. Du borde byta till en Rav4 hybrid istället för att åka i en Octavia som drar mer och släpper ut mer avgaser, hur kan du leva med det?

#33
2019-11-28 22:43

Axa.

Ja, kom gärna med statistik på försäljning vad privatköpare väljer för bilar när man ska betala själv. Alltså tjänstebilar borträknade.

Corollaägare världen över har nog många anledningar till att man väljer just en Corolla kombi eller ej som familjebil. De måste se fler fördelar än de få på denna hemsida som alltid kommenterar negativ om/under Toyota artiklar. De klarar sig nog Toyota utan ändå (ca 10st)och överlever som tillverkare....de är ganska obetydliga ute i stora världen. Måste vara frusterrande att Toyota/Lexus är med och toppar de flesta listor år efter år för dessa, då får de se hur obetydliga deras åsikter är om Toyota.

#34
2019-11-28 23:02

Guran: Jo. Jag gillade designen. Det var därför jag bestämde mig för att provköra en. Toyota har vart rätt så tråkiga annars.
Men väl under provkörningen så kändes det som vilken bil i klassen som helst. Inget speciellt överhuvudtaget. Folk får gilla dem bäst de vill, men det var inget för mig.

#35
2019-11-28 23:23

Det är väl helt ok att hen som vill ha en halvskabbig ny bil o inte kan köpa nått bättre får sin toyåta. Men inte är det en bil för mig inte. Det finns mycke bättre o snyggare bil i den prisklassen tex VW Passat, Skoda Octavia för att inte tala om Ford, Opel etc.

#36
2019-11-28 23:29

Shogun
Ja, tittar man på Bilswedens statistik för sålda bilar till fysiska personer hittills i år så blir Corolla slagna av bland annat Kia Ceed och Golf.

Poängen är att du verkar vara upprörd över att folk inte gillar och vill ha en Corolla där dessa enligt dig ”inte vet bättre”.
Jag är övertygad om att övriga världens bilägare inte lägger samma vikt som du vid vad för bil folk skaffar. Blir ju tydligt patetisk fanatism från din sida.

Det här är en kritik mot DIG och inte mot Corolla eller nämnda utmärkelse.

#38
2019-11-28 23:50

Modfalk
Varför det? Så länge du är nöjd.

#39
2019-11-29 00:18

Toyota har givetvis sina skäl att inte satsa alla sina utvevcklinspengar på rena elbilar. Toyotas stora marknad är inte Skandinavien. Även om elbilsentusiasterna i forumet tycks tro att alla skall köra elbil om några år så är ju en mycket stor del av Toyotas försäljning i länder där laddstolparna inte kommer att skymma sikten på många år, om någonsin.

#41
2019-11-29 07:19

vilken bil är egentligen bäst?

#42
2019-11-29 07:27

Har haft min Corolla sedan juni och hunnit köra nästan 1800 mil redan, bilen används främst för pendling till/från jobbet. Den är snål, komfortabel och ibland rolig när jag känner för det. Körde runt en del i norra Polen under sommaren på en del kurviga landsvägar och nya Corolla har faktiskt ganska bra köregenskaper, betydligt bättre än tidigare generationer av Auris/Corolla. Oavsett vad man köper för bil, så är det viktigaste att man är nöjd själv. Går man runt och bryr sig om allt och alla, så blir livet väldigt tråkigt. Önskar er alla en trevlig helg!

#43
2019-11-29 07:41

Axa.

Nej, det är kritik mot de som konstant ger Låga kommentarer om Toyota oavsett vad här. Dessa är väldigt obetydliga när Corolla är världens mest sålda bilmodell. Så var fanatismen finns/är kan man se från olika håll. Fråga en Corolla ägare vad han tycker om Låga kommentarer som fälls här om bilen då är jag lika övertygad om att du får samma svar som från mig från dessa. Bara att läsa massa undersökningar runt om från världen så faller påståendena platt. Det är ju irriterande för somliga att det är så år efter år. Där verkar inte Kia och VW ägare var lika nöjda även om Kia är närmast Toyota då och då. Vad du tycker om mig rör mig inte i ryggen, där är du lika obetydlig.

#44
2019-11-29 10:10

Jag har sagt det tidigare att vilket lyft mot aurisen.
Har kört corollan två ggr och ett tiotal mil och dom har tillockmed fått räkna på ett pris som jag tycker iofs tycker blir halv dyrt när den är klar med 230v defa och det som behövs.
Kring 300tusen.
Helt okey och bra bil om den hade haft bättre värme för en norrlänning.

Det är när man kört nån dag och några starter i minus 8 med corollan och andra combis man inser och förstår hur otroligt prisvärd o vettig en octavia är med appstyrning på bränslevärmare och alltid varm bil och som är i samma komfort klass och storlek som corollan.
Ja bara ett konstaterande om två hyggliga familjebilar.

#45
2019-11-29 09:11

"Fråga en Corolla ägare vad han tycker om Låga kommentarer som fälls här om bilen"
Det är ju samma för de som inte kör Toyota, vilka gång på gång från Toyotafantaster får höra att de inte fattar bättre utan köper ett annat fabrikat.
Kan vi inte enas om att sluta klanka ner på andras bilval?

#46
2019-11-29 11:13

Corolla har fått pris för bästa familjebil, notera det. Alltså inte för att den ska vara sportig eller eller rolig, vilket efterlyses hos gnällarna här...

#47
2019-11-29 12:15

"octavia är med appstyrning på bränslevärmare och alltid varm bil" / mso 1000

Hur ofta har inte appstyrningen eller styrningen till värmaren i huvudtaget (dvs webbrowser + app) inte krånglat för dig på din Skoda? Eller har den inte gjort det?.

Gillar själv min 2018 Skoda Octavia, men nog fan överväger jag att bränna ned bilen ibland när de inte har ett fungerande
system för att sköta värmaren på distans.
Har krånglat till och från för mig sedan jag köpte bilen.
Både i app och webbrowser, och detta betalar man runt 400?kr för varje år.
Jag vet att jag inte är ensam om detta..

#48
2019-11-29 12:16

Var inte meningen att låta ilsk mot dig, utan tänk att jag riktar ilskan mot Skoda och deras extremt dåliga system, de borde kolla mer åt Volvo och deras VOC.

#49
2019-11-29 19:59

Grattis Toyota! Såååå ska en familjebil se ut och vara! Inte en massa bling-bling och skit, som är ruskigt dyra att reparera! Bra jobbat!!

#50
2019-11-29 20:36

Styggavargen.

Jag noterar igen att du backar ifrågan du vet att du har fel och jag rätt. Så varför fortsätta korståget mot suv när en suv som Rav4 hybrid drar lika eller mindre bränsle mindre utsläpp än din Octavia trots att den är högre och väger mer? Lägg ned!

#51
2019-11-30 00:13

Hundter
Tittar man på utrustningslistan för Corolla så har den ganska lika ”bling-bling” som konkurrenterna i klassen.

#52
2019-11-30 00:27

Shogun
Ja, det finns massa modeller inklusive Corolla som säljer bättre än de bilar jag gillar. Det finns en massa olika kundundersökningar och jag vet inte vad du riktigt är ute efter.

Rent psykologiskt så är det ju så att ju starkare någon reagerar på yttre kritik mot den bilmodell man kör desto tydligare fanatism. Ungefär som fotbollssupportrar.

Det finns säkerligen många Corolla-ägare som struntar i ”låga kommentarer”, du verkar ju inte göra det och reagerar.

För övrigt jag åkt med i Corollan ett par tillfällen och tycker det verkar vara en i grunden bra bil som är likvärdig de övriga bästsäljande i klassen. Jag skulle nog kunna tänka mig en men den faller bla på instrumenteringen och förarmiljön som jag inte riktigt gillar.

#53
2019-11-30 11:29

Toyota Corolla är traditionellt den perfekta bilen för folk som inte är ett smack intesserade av bilar. En driftsäker tråkmåns.

#55
2019-11-30 14:01

Shogun, låt mig stoppa på en hybrid drivlina på min Octavia så ser vi vilken som drar minst! Din RAV4 eller Octavia!? Du kan inte fuska med fysikens lagar... aerodynamik och vikten avgör förbrukningen ..och din SUV kommer aldrig, jag säger aldrig slå en vanlig bil pga detta. Och jag förutsätter att drivlinan har samma verkningsgrad när du gör jämförelser mellan SUV och vanlig bil.

#56
2019-11-30 14:04

Jag har alltid rekommenderat Toyota till folk som inte är intresserade av bilar. En person har återkommit med klagomål efter allt strul. Hennes Autobianchi hade aldrig krånglat.

#57
2019-11-30 16:35

Det blev bara allt för offtopic.
Men väntar på rapport från när Vargen monterat en Toyota hybriddrivlina i sin Octavia.

#58
2019-11-30 17:47

Har man haft 500 eller mer under sin körkortstid så har man antingen handlat olovligen med bilar eller varit målvakt...det är iallafall min första tanke.

(Man skaffat körkort vid 18 års ålder, vid 68 år har man haft 10 olika bilar per år varje år...)

Om man dessutom efter 500 bilar kommer fram till att Corolla är den som bäst representerar ens bilintresse och att man är inte är en tråkmåns...

#59
2019-11-30 20:51

Styggavargen.

Jag tog mig friheten och gjorde en egen jämförelse mellan Corolla kombi hybrid och Rav4 hybrid awd. Genom att jämföra förbrukningssiffrorna i Teknikens världs tester. För Corolla kombi hybrid i nr12 2019 och Rav4 hybrid awd i nr 20 2019. Gissa vem som är snålast?!

Jo, Rav4 hybrid awd har en förbrukning på 0,48 l/mil och Corolla kombi hybrid på 0,59 l/mil trots att den är lägre och lättare liksom Octavia. Det känns skönt att köra suv ibland Styggavargen. Allt detta enligt Teknikens världs tester, vad sa du nu då?! Dags att sluta kritisera suv i alla lägen ;o)

#60
2019-11-30 21:19

Följande siffror är förbrukningssiffror enligt WLTP.
RAV4 hybrid 2.5 ECVT
Låg 5,6
Medium 5,1
Hög 5,6
Extra hög 7,9

Corolla Sports Hybrid Touring 1.8 VVT-i
Låg 4,5
Medium 4,3
Hög 4,4
Extra hög 6,1

#61
2019-11-30 21:22

Shogun:
Eller så slutar man vara likt en barnrumpa slutar pådyvla den "fakta" som bäst passar på en själv ....oooo...

Vargen:
OM jag skulle välja mellan en toyota eller Skoda Octavia väljer jag lätt Skodan. Särskilt om den har 4 x 4 drivning, skönt snabbväxlande modern DSG låda i kombination med en klimatsmart och vridstark dieselmotor.

AXA:
10+ till dig.

#62
2019-12-01 10:55

Dom tillfällen jag provkört Toyota hybriderna hos handlaren så har alltid färdatorn stått på 0,75-0,85 när jag tagit bilen från parkeringen.
Dvs ungefär som hos andra fabrikat utan någon nämnvärd större skillnad.

Och här pratar vi väl oftast då om kortare provkörningar med kallstarter av kunderna som i olika stilar och utan anpassad snålkörning över en tank.

Det märkligaste var när jag tog över en varm bil från säljaren för provkörning direkt på måndagmorgon efter helg och färdatorn stod på 0,78 men han hade kanske bråttom och tung gasfot.

#63
2019-12-01 10:05

Till Toni. Jag använde fjärrdosan till 98% utan strul.

#64
1
2019-12-01 13:24

Jättebra bil om man jämför med diesel- och bensinbilar. Men klart sämre än föregångaren Auris. Förutom att priset höjts avsevärt är dessutom högre bensinmotorljud, klart märkbar övergång mellan el- och bensinmotor, byte från effektmätare till varvräknare (helt totalt onödig t.o.m. på en gammal vanlig bil och har absolut inget att göra i en hybrid), byte från användbar liten joystick till stor klumpig ytrymmeskrävande och svåranvänd mekanisk växelspak, klart märkbara försämringar, dessutom är förarplatsen trång och femdörrarsvarianten mycket mindre än föregångaren. Enda fördelen mot Auris är väghållning och öppningsbart glastak.

#65
2019-12-01 17:03

Varför skulle Auris vara bättre anser du? Jag körde en Auris (ej touring) och jag tyckte den inte var speciellt harmonisk att köra, man visste inte om hybrid systemet skulle jobba eller inte... vilket blev en väldigt "ryckig" körning. Och vad sparar man i bränsle, antagligen mindre än 0,1 liter/mil!?

#66
2019-12-01 18:31

1@: Håller med, jag har bara torrkört nya Corolla, men den lägre takhöjden märktes, och bilen kändes trång. Det känns som om Toyota har satsat på sport och en yngre kundkrets med nya Corolla. Ett klart misstag, enligt min ringa mening...

#67
2019-12-01 19:50

@1 Håller med om att utrymmena är mindre, men Corolla är ett stort lyft jämfört med Auris när det gäller i princip allt. Har tidigare haft en Auris och kör idag nya Corolla.

@40-talisten Jag är 25, så deras strategi fungerar :)
Känner fö många unga personer som kör nya Corollan.

#68
1
2019-12-01 21:46

Speciellt varvräknaren och gamla växelspaken känns verkligen anpassad för gubbar som inte kan tänka nytt, inte för de unga.

#69
2019-12-02 07:39

Gillar bilen så det är ett bra val att utse Toyota corolla som bästa familjebil.

#70
2019-12-02 11:31

ja, det er en fantastisk stærk og velbygget Toyota Corolla, som uden tvivl er klass. ledende , jeg ved godt mange ikke kan lide toyota, men fakta kan man ikke løbe fra..stort pluds til corolla..

#71
2019-12-03 16:17

Några disignpris får väl aldrig japanerna. Väldigt tillintetsägande och tråkigt. Gillar ej heller så lågbyggda bilar men tydligen finns det fortfarande många som inte förstår eller uppskattar bekvämt insteg/ursteg och den bättre sikten som en mer högbygd bil erbjuder. Skriv inte att bränsleförbrukningen blir mycket högre för det stämmer bara vid högre hastigheter och det kan inte vara så svårt att låta att köra så fort.

#72
2019-12-03 21:55

Undrar om ngn av dessa journalister själva skulle köpa Corollan? Tror inte det. Alla dessa omdömen är subjektivt. Skulle aldrig välja bil efter deras kriterier. Dom som har en kanske blir ”stolta” att dom har Årets bil.......

#73
2019-12-05 12:12

ja, det er meget sjældent at Corolla belønnes det plejer, at være folkevogn igen og igen, trods manglende kvalitet og nyskabelser og dieselgate. Endelig en retfærdig vinder: toyota corola, verdens mest solgt bil ..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.