Nästa artikel
Toyota Corolla utsedd till bästa familjebil 2019
Nyheter

Toyota Corolla utsedd till bästa familjebil 2019

Publicerad 28 november 2019 (uppdaterad 28 november 2019)
Elhybriden föll flest motorjournalister i smaken utifrån ett familjeperspektiv.
Toyota Corolla har korats till Årets Familjebil i tidningen Motorföraren. Tidningen ges ut av MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund. Juryn som utsett vinnaren består av 10 svenska motorjournalister, däribland Anders Helgesson från Vi Bilägare.

Kriterierna för att vinna är att bilen ska vara praktisk, säker, ekonomisk, samt vara ett bra miljöval. Dessutom ska den finnas till försäljning under året.

Att det i år blev Corollakombin berodde på att jurymedlemmarna gillade den beprövade hybridtekniken, höga säkerheten, de välutnyttjade utrymmena och att priset är överkomligt. Toyota vann med bara en poängs marginal – på delad andraplats hamnade laddhybriderna Volkswagen Passat GTE och Skoda Superb iV. 

Priset för Årets Familjebil har delats ut sedan 1996. Förra året vann Kia Niro som elbil och dessförinnan Skoda Karoq. 

Diskutera: Vad tycker du om vinnaren?
 
Alla vinnare:

1996    Skoda Octavia
1997    Renault Kangoo
1998    Ford Focus
1999    Opel Zafira
2000    Opel Agila/Suzuki Wagon R+
2001    Peugeot 307
2002    Mazda6
2003    Opel Meriva
2004    Toyota Corolla Verso
2005    Renault Modus
2006    Skoda Roomster
2007    Kia Cee´d
2008    Peugeot 308 SW
2009    Toyota Verso
2010    Opel Meriva
2011    Ford Focus
2012    Ford B-Max och Opel Zafira Tourer
2013    Skoda Octavia Combi
2014    Volkswagen Passat
2015    Volkswagen Touran
2016    Volvo V90
2017    Skoda Karoq
2018    Kia Niro EV
2019    Toyota Corolla Touring Sports

Juryn Årets Familjebil 2019

Anders Helgesson (Vi Bilägare) 
Mikael Stjerna (Teknikens Värld)
Lasse Swärd (motorjournalist)
Robert Collin (Aftonbladet)
Jan-Erik Berggren (Expressen)
Johannes Gardelöf (Bilnyhetsbyrån CNP)
Alrik Söderlind (Auto Motor & Sport)
Stefan Nilsson (Motorjournalist)
Håkan Nilsson (Content Lab)
Mikael Lindberg (Motorföraren)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2019-11-28 09:29
L. Mäkinen

Man får vara glad att man inte behöver en familjebil om det där är den bästa på marknaden.

#2 • 2019-11-28 09:49
Klarsynt

Det är nog ett bra val, om man ser till de övriga nominerade. Toyota skördar framgångar med sitt synnerligen kloka beslut att inte falla till föga och göra renodlade elbilar. Många andra har målat in sig i ett PK-hörn och måste nu löpa linan ut, i ren desperation, men i Japan kommer arbetstillfällena och välfärden bara att öka, det är ett som är säkert. För Europas del ser det betydligt mörkare ut. Bäva månde nästa europeiska generation

.

#3 • 2019-11-28 10:15
107Carlsson

Ett mycket bra val. Har just nu en sån som hyrbil och den är ännu mera lättkörd, behaglig och komfortabel än min egen Auris. Drivlinan är förbättrad och om man inte kör som en motorjournalist märks nu inget slirande i växellådan

#4 • 2019-11-28 10:16
mso 1000

Valet är väl inte helt fel anser jag.
Hybridteknik av hygglig klass och hyggligt bra förpackad med bra lastvolym.
Dom har ju även anpassat sig till Europa och skippat konstiga detaljer och svulster på karossen.
Ett vanligt instrumentkluster och tillockmed en spak för växlingarna.
Och växellådan är nästan utan den hemska rusningseffekten som tidigare modeller har.

Nä förutom att den är för dyr mot konkurenterna så är valet okey.

#5 • 2019-11-28 10:17
Henrik M

Klarsynt: Du vet om att Toyota/Lexus utvecklar rena elbilar med va? Och precis premiärvisat en av dem.....så hur du kan anse dem göra "synnerligen kloka beslut att inte falla till föga och göra renodlade elbilar" får jag inte ihop?!

#6 • 2019-11-28 10:23
Klarsynt

@Henrik M                 Från Toyotas svenska hemsida:    "Resurserna som krävs för att skapa ett batteri stort nog för att driva en elbil långt är mycket stora, och skulle det fortsätta i samma takt och skala skulle det inte räcka särskilt länge. Dessutom är det väldigt dyrt. För att sätta det i perspektiv så krävs det lika mycket resurser att tillverka 20 000 batterier för batterielbilar som till 1,5 miljoner elhybrider. 75 gånger fler bilar alltså. Varför? För att i en elhybrid behöver det elektriska batteriet inte vara så stort som möjligt. Bara så stort så att det blir effektivt."

Ovanstående text är för varje sunt resonerande människa en klok text. Vad du får ut av den, däremot, är upp till dig. 

.

#7 • 2019-11-28 10:24
Henrik M

Klarsynt: Det var väl inget svar? Jag vet att de skrev så innan, men nu har de visat sin första renodlade elbil, och har fler under utveckling, hur kan du då hylla Toyota/Lexus och skriva att de är kloka som inte gör rena elbilar? När de gör rena elbilar? Det jag inte får ihop......du svarar lika relevant som Stefan Löfven. ;)

#8 • 2019-11-28 10:30
Klarsynt

@Henrik M
Jaa du, du får väl fråga Toyota om varför de har den officiella hållningen. Obegripligt varför du frågar mig hela tiden, men ganska gulligt att du törstar så efter kunskap.

.

#9 • 2019-11-28 10:35
Henrik M

Men seriöst Klarsynt: Jag frågade DIG hur du kan hylla dem för något de inte gör? DU skrev att de gjorde "synnerligen kloka beslut att inte falla till föga och göra renodlade elbilar"
Men det är ju just det de gör! Hur förklarar DU att DU skrev så när de faktiskt gör elbilar?
Så nej, min fråga hade inget med Toyota Sveriges hemsidetext att göra, utan varför du skriver återigen rena lögner? Du får det att framstå som att de inte hänger sig åt rena elbilar vilket de som sagt utvecklar för fullt och har premiärvisat.
Så återigen, varför skriver DU så?

#a • 2019-11-28 10:39
Klarsynt

@Henrik M Jag är ganska övertygad om att även Toyota, utöver min egen höga person, tycker att deras egna beslut är kloka. Och om du anser att vad Toyota skriver på sin egen hemsida är ren lögn så får du väl, återigen, ta upp det med Toyota. Så, återigen, varför ser du mig som ditt personliga orakel till allsköns kunskap, när du i det här fallet borde prata med Toyota angående deras egna kloka beslut?

.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.