Nästa artikel
Topplista 2013: Mest registrerade bilarna
Topplista

Topplista 2013: Mest registrerade bilarna

Publicerad 2 januari 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Ännu ett år är över och nu vet vi hur bilförsäljningen gick. Här kan du se vilka modeller som var populärast bland svenska folket.

269 000 personbilar nyregistrerades under 2013 enligt den senaste preliminära statistiken från Bil Sweden, vilket innebär 4 000 fler än vad organisationen hade förutsett i sin prognos. Samtidigt minskade försäljningen i jämförelse med år 2012, då 279 899 bilar nyregistrerades.

- Året (2013) inleddes svagt som en följd av tidigarelagda miljöbilsregistreringar i slutet på 2012, i en nivå om ca 10 000 enheter, vilket i sin tur medförde ca 10 000 färre registreringar under det första kvartalet 2013. En stabilisering skedde under det andra kvartalet. Under det andra halvåret har marknaden successivt förbättrats i takt med ökad framtidsoptimism hos både hushåll och företag och fortsatt låga räntor. Ordertecknandet har varit mycket starkt sedan sensommaren vilket medfört långa leveranstider på populära modeller/versioner, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden, i ett pressmeddelande.

Enligt Bil Swedens prognos för 2014 kommer bilförsäljningen nu att börja öka igen. 275 000 nyregistreringar väntas under 2014.

När det gäller enskilda modeller är det som vanligt Volvo V70 som tog hem segern under 2013 som Sveriges mest sålda nybil, med drygt 20 000 nyregistreringar. På topplistan innehas dessutom både andra-, tredje-, och fjärdeplatsen av samma modeller som under föregående år, 2012.

Därefter kommer dock en uppstickare. Volvo V40, som lanserades under 2012, har har nu hunnit klättra upp till femteplatsen på topplistan och trängt undan Kia Cee'd därifrån. Även nya Toyota Auris har klättrat in på topp tio-listan.

Se topplistan för december 2013 och hela året 2013 till höger. Ett dokument med 318 modeller listade kan laddas ned längre ned till höger.
 

Diskutera: Vad tycker du om bilförsäljningen 2013?

Relaterade dokument

Topplista december 2013

(Antal registreringar december 2012 inom parentes)



1. Volvo V70, 2 707 (2 581)

2. Volkswagen Passat, 1 794 (1 631)

3. Volvo S/V60, 1 787 (2 266)

4. Volvo XC60, 1 266 (567)

5. Volkswagen Golf, 908 (1 150)

6. Volvo V40, 800 (532)

7. Volkswagen Polo, 621 (463)

8. Audi A4. 600 (218)

9. Kia Cee'd, 548 (751)

10. Audi A6, 470 (216)

Topplista hela året 2013

(Antal registreringar hela året 2012 inom parentes)



1. Volvo V70, 20 252 (21 845)

2. Volkswagen Passat, 14 331 (16 270)

3. Volvo S/V60, 14 174 (14 323)

4. Volkswagen Golf, 11 237 (11 281)

5. Volvo V40, 9 133 (3 296)

6. Volvo XC60, 8 591 (6 396)

7. Kia Cee'd, 6 758 (7 175)

8. BMW 3-serie, 5 996 (5 247)

9. Toyota Auris, 5 141 (2 575)

10. Audi A4, 4 806 (4 580)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-01-02 20:02
andypandy_1

Varför inte visa en lista över vad privatpersoner köper för egna pengar. Och jämför med hela, stora, övriga världen. Alltså, uteslut alla tjänstebilsnissar och visa globalt.
DAF850

#9 • Uppdaterat: 2014-01-02 20:07
Abense

Andypandy, Hackenbush mm, ni verkar avundsjuka på människor som har rätt till tjänstebil (nej jag har det inte) och att det verkar överdrivet fördelaktigt för den anställde. Ingenting mer än er själva hindrar er från att sluta på era jobb, skaffa er utbildning och se till att få jobbet som berättigar er till tjänstebil (resande säljare, läkemedelskonsulent, it-konsult mm). Jag tycker det fina med alla dessa tjänstebilar är tillgången till mycket bra 3 år gamla bilar som hunnit halveras i värde. Det passar ju oss privatköpare som handen i handsken! En fundering: Jag förstår inte varför en ny Ford Focus (huvva) skulle vara billigare för dig att köpa som privatkund om tjänstebilarna inte fanns?

#a • Uppdaterat: 2014-01-02 20:38
andypandy_1

Abense!
Jag är inte avundssjuk. Jag har haft tjänstebilar i många år. På den tiden fick man bara välja mellan Volvo och SAAB (IBM Svenska AB var naturligvis manipulerade av lobbyverksamhet från bl.a. Volvo). Senare har jag valt bil efter egna kloka analyser. Den billiga Forden var överlägsen den dyra Volvon i fråga om lastkapacitet och fartprestanda på Autobahn. Min DAF i ungdomen var över allt annat som fanns på den tiden, steglös utväxling, ekonomi eller högprestanda.
DAF850