Den som håller ögonen på mobilen i två sekunder och kör i 70 km/tim rullar 40 meter utan att se vad som händer på vägen. Montage: Niklas Carle

Nästa artikel
Tog selfie med mobilen – orsakade dödsolycka

Tog selfie med mobilen – orsakade dödsolycka

En tråkig bilfärd. Telefonen nära till hands. Lite ouppmärksamhet. Det gjorde att en 24-årig kille miste livet. Kan det här fallet ändra synen på hur allvarligt rattsurfning bedöms i rätten?

Allt börjar en augustidag 2023. När polisen kallas till E4, tre mil norr om Gävle, står trafiken still. Det har skett en svår olycka och alla på platsen är chockade.

I förundersökningsprotokollet går det att följa hur polisen Malin Forsbergs ögon sveper över området. Hon ser en skåpbil, intill den har en vit Kia stannat på snedden. Fronten är skadad och framrutan krossad. På vägbanan bakom den ligger en mc-förare livlös på marken. En bit bort på mitträcket sitter den vita bilens förare. Hon gråter hysteriskt.

När Malin Forsberg närmar sig säger den gråtande kvinnan genast ”Jag skulle bara trycka på radion”, följt av ”Jag kollade bara bort en liten stund”. Hon hör också kvinnan säga: ”Jag höll inte på med mobilen i alla fall.” 

Sju månader senare döms kvinnan i den vita bilen för vållande till annans död och vårdslöshet i trafik. Hon har sms:at, varit aktiv på Facebook och Instagram, tagit en selfie som hon skickat till en vän – och kört på en 24-årig motorcyklist som omkommit.

– Det var ett starkt bevisläge för att telefonen använts i samband med olyckan och tingsrätten poängterar också i domen att det är styrkt. Ibland kan man se att någon varit aktiv eller har telefonen i närheten, men just att ringa in det på minuten är ovanligt, säger kammaråklagare Therese Stensson Jonsson. 

Vid olyckan på E4 mellan Gävle och Söderhamn omkom en 24-årig tysk mc-förare som var på semester i Sverige. Foto: Polisen

Vad var det egentligen som ledde fram till olyckan? Allt går att följa genom vittnesförhör och den information som polisen fått fram från kvinnans mobiltelefon.

Klart är att det är en ganska trött butiksanställd som sätter sig i sin vita Kia den där augustiförmiddagen. Hon har jobbat kväll och sovit över i bilen för att sedan ta ett morgonpass. Nu ska hon köra hem, från Gävle till Söderhamnstrakten, en sträcka på drygt nio mil.

Det är tråkigt, så hon brukar prata med en kompis – men alltid via högtalaren i bilen eller i hörlurar, försäkrar hon i förhör efter olyckan. Hon vet att det är förbjudet att hålla på med mobilen när man kör. Men hon medger att hon har skickat ett sms till kompisen och bett henne ringa upp. Sedan ska hon, enligt egen utsago, ha lagt telefonen åt sidan.

Hon säger också att hon sett en skylt som meddelar att det pågår ett vägarbete längre fram, vilket innebär begränsad framkomlighet och sänkt hastighet. Då ska hon ha stängt av farthållaren och saktat ner.

Det polisen får fram ger en annan bild av händelseförloppet.  Några minuter före olyckan skickar hennes kompis ett sms: ”Yes nu hem med tvätten”. Som svar skickar Kia-föraren en selfie där man ser henne på förarsätet, följt av orden ”Jag kör o halv sover”. 

”Hon missar helt att trafiken saktar ner och att det bildats en kö framför henne.”

Parallellt med messandet startar hon först Instagram och sedan Facebook via apparna på telefonen.

Hon missar helt att trafiken saktar ner och att det bildats en kö framför henne. I förhören kan hon inte riktigt förklara varför. På grund av ouppmärksamheten kommer hon in i köområdet alldeles för snabbt och hinner inte bromsa. Hon kör först in i mc-föraren framför sig, som omkommer näst intill omedelbart. Sedan vidare in i en skåpbil, innan hon stannar.

Enligt den tidsaxel som polisen sammanställt framgår det att hennes Facebook stängs ner tio sekunder innan det första samtalet till SOS Alarm inkommer.

– Om du tittar i telefonen och inte där du kör blir fordonet livsfarligt. Killen som blev påkörd var ute på semester. Man blir ju bara så beklämd, säger Therese Stensson Jonsson.

Vänster: Att den vita Kian körde in i motorcyklisten i hög fart syns på bilens skador. Foto: Polisen

Höger: Therese Stensson Jonsson.

Hon är den åklagare som håller i fallet när det går upp i tingsrätten i Gävle i början av 2024. Brottsrubriceringen är grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till annans död. Minimistraffet för det senare är ett års fängelse, vilket innebär att det ska mycket till för att ett fängelsestraff inte ska utdömas.

Tre omständigheter gör att åklagaren bedömer brotten som grova: de sker på en väg med hög hastighet, det är tydligt skyltat att framkomligheten är begränsad och föraren använder mobiltelefon under en lång sammanhängande tid.

– För att det ska bedömas som grovt säger man att det ska snudda vid att man gjort det uppsåtligt, att man verkligen varit risktagande, säger Therese Stensson Jonsson.

Det tycker både polisen och åklagaren att Kia-förarens rattsurfande är. Men tingsrätten resonerar annorlunda och jämför med andra fall då personer dömts för grov vårdslöshet i trafik. Som exempel tar rätten en person som kört berusad med lastbil mot körriktningen och en annan bilist som kört mot rött i mycket hög hastighet genom en stark trafikerad korsning.

En sådan likgiltighet inför människoliv tycker rätten inte att kvinnan i Kian har visat. När domen kommer i slutet av mars döms hon för det mildare vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Påföljden blir villkorlig dom och dagsböter på sammanlagt 25 500 kronor.

Det här är det straff som vanligtvis utdöms för mobilanvändning bakom ratten när en olycka inträffar. Therese Stensson Jonsson tror att praxisen beror på att förbudet mot rattsurfning är relativt nytt och att man dömer som innan lagen fanns: hur man än använt mobiltelefonen blir det samma påföljd.

– Jag tänker att man borde göra skillnad. Att det är värre om någon till exempel använder mobiltelefon när den kör på motorväg i 110 eller där det finns övergångsställen och är 30 kilometer i timmen, säger hon.

Att använda telefonen när man kör bil är förbjudet – om man håller den i handen. Montage: Niklas Carle

Hon är inte ensam om att resonera så. Den starka bevisningen och omständigheterna kring olyckan gör att den åklagare som tagit över målet efter henne överklagar domen i början av april 2024. Nu återstår att se om hovrätten tar upp målet.

Therese Stensson Jonsson skulle gärna se att hovrätten väljer att döma efter den grövre brottsrubriceringen eftersom händelseförloppet är så pass klarlagt.

– Det är ju ett enormt problem i trafiken att folk fortsätter använda telefonen när de kör. Att använda telefonen länge är lika allvarligt som att köra påverkad. Skillnaden är att du då får ett analysresultat så du har fakta. Det svåra med telefonen är att bevisa att de suttit och tittat i telefonen när olyckan inträffat. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • 11 juni 2024 Böter och villkorlig dom när…
  • 10 juni 2024 Bristande lämplighet var…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.