Bild
Nästa artikel

Tesla utreder exploderande Model S

Nyheter

Började brinna i parkeringsgarage – nu ska biltillverkaren utreda orsaken.

Ett videoklipp på en parkerad vit Tesla Model S som först börjar ryka och sedan exploderar i ett vilt eldhav har tagit fart på sociala medier. Detta efter att videon postats på kinesiska motsvarigheten till Twitter, kallat Weibo.
 

Enligt nyhetsbyrån Bloomberg ska Tesla ha postat ett meddelande på kinesiska på sitt Weibo-konto, där de berättar att ett team har sänts till Shanghai för att utreda händelsen och att det inte finns några personskador rapporterade enligt aktuell information. 

Vi Bilägare har pratat med Tommy Carnebo, brandman vid Södertörns brandförsvar och expert på bilbränder. Enligt honom är det ovanligt att en elbil tar eld. Men om en brand uppstår kan temperaturen i batteriet på några sekunder skena till flera tusen grader, så kallad termisk rusning. 

Precis som vid bränder i fossilbilar bildas det vid elbilsbränder giftiga gaser, men i mycket högre utsträckning. Bland annat fluorvätesyra, som kan vara dödlig vid små doser. Står bilen i ett parkeringsgarage och börjar brinna kan det bli stora koncentrationer av giftiga gaser och det försvårar släckningsarbetet för räddningstjänsten. 

Du kan läsa mer om bränder i gasbilar och elbilar i Vi Bilägare 06/2019, i butik nu. Vi tar också upp det i avsnitt 115 av vår podcast.

Diskutera: Oroar du dig för brandsäkerheten i elbilar? 

Kommentarer

#1
2019-04-23 11:29

Jag ser det inte som speciellt sannolikt att bilen börjar brinna oavsett hur jag väljer att lagra energi i den.

#2
2019-04-23 11:47

Spänningen är olidlig, men det verkar ju vara ett brinnande intresse för Tesla så försäljningen kommer nog knappast att flagna.

#3
2019-04-23 12:09

@ L. Mäkinen

Nej, det är så osannlikt att det nog helt enkelt inte hänt. Jag menar: Före det att Teslas blodsbatteri brann så var det ju ytterst osannolikt att det som hände med Teslas blodsbatteri skulle hända, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det var nästan sant att det hade hänt.

Men bara nästan sant. Det är det som är så konstigt. Det är som om man menar att det som hände med Teslas blodsbatteri var så otroligt osannolikt så egentligen har det nog inte hänt.

Ja, dessa blodsbatterier... herregud.

.

#4
2019-04-23 13:35

PR

#5
2019-04-23 14:06

Batterier är explosiva och brandfarliga grejer, inte att leka med, detta lär vi få ser mer av!

#6
2019-04-23 15:10

Brann inte BMW och Volvo bilar också? Elbil eller inte, saker kan ske oavsett. Man skall inte överdriva saker och ting. Många saker drivs på batterier, tex din mobil...är du rädd att den skall självantända? Detta har helt klart fått för stora proportioner. Bra att Tesla tar ansvar och reder ut vad som hände för att kunna förbättra produkten ytterligare.

#7
2019-04-23 15:18

Porsche GT3 har haft problem med självantändning, BMW har dieselbilar som brinner, Volvo har haft brinnande dieselbilar, Toyota har haft brandproblem i Prius och C-HR, Volkswagen har haft brinnande taklampor i ett par modeller, Audi har haft brand pga vattenpumpar. Redan Lamborghini Miura hade tendenser till att brinna när man gasade på fel sätt med kall motor.

Det är farligt att leva. Man kan dö...

#8
2019-04-23 17:38

Det var inte bra för Tesla att börja brinna. Jag ska inte parkera Tesla vid min bil Skoda istället lite länge bort.

#10
2019-04-23 18:04

Der har IKKE været nævneværdige brande i toyota chr og Prius.

#11
2019-04-23 18:27

Bilar brinner, så även elbilar. Mycket energi som finns lagrat. Antingen i bränsle eller i batteri.
Det jag tycker är mest intressant är hur snabb och aggressiv utvecklingen är när den väl kommer över tröskeln på bil som dessutom är stillastående.

Att en bensinbil kan ta rejält med fyr ifall man tömmer hela tanken överallt känns inte konstigt... men när de står stilla och börjar brinna så går det inte så fort oftast..

#12
2019-04-23 19:37

Nej, det gör jag inte. Den står oftast inne i garaget - med eller utan strömförsörjning - inga problem. Inte farligare än att ha en fulltankad fossil bil, inomhus, enligt min uppfattning.

#13
2019-04-23 20:21

Jorgenn,
De tvingades återkalla en miljon bilar pga slarvigt lagda kablar pga brandrisken.

#14
2019-04-23 21:27

"Klarsynt" verkar vara en reaktionär person som ständigt nämner begreppet "blodsbatterier" och framhåller bensin & diesel som det enda alternativet. Hur många krig har startats för att få kontroll över oljetillgångar ? Hur mycket lokalbefolkning har fått lida för oljeprospekterande ? Hur mycket mer ska klimatet ändras före det att oljan inte ska tillåtas i ineffektiva processer ? Varför inte återgå till ånglok i järnvägstrafiken istället för de farliga elloken.

#15
2019-04-23 21:53

Jag skulle vara betydligt mer orolig för att sätta mig i en gasbil...

#16
2019-04-23 22:02

Tesla Model S är alltså inte S-märkt för ökad elsäkerhet?!

#17
2019-04-24 08:28

Raphael,
Jag har jobbat på SEMKO med elsäkerhetsprovning och för mig är det helt OK med Model S.

#18
2019-04-24 08:32

Var det inte VAG bilar som xploderade? Gas blodsgastankar.

#19
2019-04-24 11:38

Om Model S inte är S-märkt så kan den ju inte heta S. Model CE bör vara ett bättre namn.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.