En Teslaköpare som slog till på en ny Model 3 sommaren 2020 upptäckte efter några år att lacken börjat lossna mellan bakdörren och hjulhuset.
Men trots att han anmälde felet till Tesla innan nybilsgarantin gått ut fick han avslag. Han gjorde därför en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) – där han nu får rätt, skriver Råd & Rön.
ARN beskriver ”gapet” mellan dörr och kaross som ett konstruktionsfel som gör att grus virvlar upp och förstör lacken. Tesla uppmanas att montera dörrarna rätt och reparera lackskadorna som uppstått.
Men Tesla beskriver karosspassningen som normal och kommer inte följa ARN:s beslut. Det är inte första gången som Tesla går emot ARN och företaget har därför hamnat på Råd & Röns så kallade Svarta lista.
Vi Bilägare skrev tidigare i augusti om en annan bilägare som fått rätt mot Tesla. Det fallet gällde bilens parkeringssensorer. Även där fick konsumenten rätt, men Tesla gick inte med på att kunden skulle få häva köpet.
Tesla också beskrivit frost och kondens på insidan av strålkastarglaset som ”normalt”.
Kommentarer till artikeln (55)
- 2024-08-31 19:14 Thord Johansson skrev: 40…
- 2024-08-31 13:18 40-talisten skrev: Thord,…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.