Bild
Nästa artikel
Tesla svaga på självkörande

Tesla svaga på självkörande

Nyheter

En ny undersökning av de 19 största aktörerna inom autonoma fordon placerar Tesla sist på listan över hur utförandet gått hittills.

Undersökningen är genomförd av företaget Navigant Research, som konstaterar att utvecklingen av autonoma system nu har gått över i produktion. Utifrån det har de bedömt hur bra de olika företagens strategier är, och hur väl de lyckats genomföra dem.

Tesla hamnar här på en inte särskilt hedrande sistaplats. Trots stora visioner så har Tesla inte lyckats nå de nivåer av sjölvkörande bilar som de tänkt sig. Desto bättre har det gått för GM som, enligt undersökningen, har kommit längst.

Volvo i samarbete med Autoliv, Ericsson och Zenuity lägger sig på nionde plats, precis över PSA och under Renault-Nissan.

Diskutera: Hur tror du att framtiden för självkörande bilar?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-01-26 15:34

Jag tycker Tesla får mer uppmärksamhet än de egentilgen förtjänar, mycket av "tomma tunnor skramlar mest". De förlorar flera miljoner kr om dagen, de riskerar att få slut på kapital och de har kraftiga produktionsproblem och störningar. De visar nya modeller på mässor och har stora visioner, men det händer inte så mycket av det i praktiken. Jag menar att frågan är inte om utan när bubblan spricker.

#2
2018-01-26 17:27

Tesla ska ha all uppmärksamhet i världen - de tvingar andra bilföretag att jobba på framtidens bilar, även om de hellre vill sälja "gammal skit" och fylla skattkistorna..
Vi som kör Tesla vet vad Tesla går för - inget snack om saken - den är fortfarande bättre än "allt annat" på vägen. Vi kommer aldrig att köpa en fossilt driven bil igen och absolut ingen hybrid -som är enbart en politiker uppfinning, enligt min uppfattning.
Som svar på den något "konstigt" formulerade frågan: För min egen del så kör jag helst min bil själv - så jag bryr mig inte om att ligga först i om bilen klarar det eller ej. (Jag har inte ens köpt mjukvaran pga av det) Frågan är hur det ska gå till - ska alla självkörande bilar programmeras så att de vet hur att undvika "människo-körande" bilar, som ofta inte följer trafikreglerna?

#3
2018-01-26 18:32

Jag tror inte på att alla bilar i framtiden kommer att gå på batteri, om man inte plötsligt hittar helt nya och andra sätt att göra batterier på än man kan idag.

#4
2018-01-26 20:08

Att bilföretagen skulle känna sig "tvingade" att ta fram elbilar pga av Teslas (obefintliga) framgångar är bara löjligt.
Ingen tillverkare är avundsjuk på förlustmaskinen Tesla.
Elbilar är på tapeten av politiska och aktivistiska skäl, inte för att det är en bättre produkt på något sätt.

#5
2018-01-26 20:24

Swemba
Nåja, bilföretagen skulle nog inte tillverka elbilar om det inte fanns en efterfrågan och ett intresse. Att det har blivit ett stort fokus på Tesla har drivit på intresset och därmed efterfrågan.
Politiskt är kraven inte så högt ställda. Biltillverkarna skulle kunna komma undan med fossildrivna bilar och ändå klara politiskt beslutna regler kring utsläpp och förbrukning.

#6
2018-01-26 21:29

Swemba - mitt råd till dig; Kryp ner i grottan igen, eller byt ut medelsvensson västen och 245:an och kolla vad som hänt de sista 10 åren på bilfronten. De som påstår att Tesla (E. Musk) inte leder bilbranschen befintliga uppfinningar (och lämnar öppna patent till övriga) har missat allt. Ett råd; Provkör en Tesla (om du kvalificerar dig) och snacka senare... Löjlig kommentar, enligt min åsikt!

#7
2018-01-26 21:53

Genom media kan man lätt få intrycket att Tesla dominerar branschen och har gjort en revolution, men jag menar att det helt enkelt är fel. De är inte ensamma om att göra elbilar. Tesla har funnits i många år på marknaden och den första produkten var en ombyggd Lotus med elmotor, det var ju iaf tio år sen. Tesla gör elbilar för lyxmarknaden och där har de få konkurrenter. Egentligen är det Nissan med sin Leaf som har revolutionerat marknaden, även Renault Zoë - men eftersom de vänder sig till "vanligt folk" så har det inte skrivits om dem lika mycket i media. Sen är väl helt enkelt Elon Musk roligare att skriva om än Carlos Ghoshn. Men visst kan man ge Elon Musik credit för att ingen har lyckats bränna så mycket pengar som han har gjort. Tesla förlorar gigantiskt mycket pengar varje dag, verksamheten är ett ekonomiskt fiasko. Det är märkligt att Musk fortfarande hittar investerare villigare att ge pengar till honom, trots alla produktionsproblem, framflyttade leveranser och "vaporware" som har blivit synonymt med Tesla.

#8
2018-01-26 22:33

På ett halvår bränner Tesla över en halv miljard dollar och de går med förlust på varje bil de säljer. De bedriver ingen affärsverksamhet - Elon Musk är chef för ett luftslott, och snart spricker bubblan. Analytiker på Bloomberg räknar med att Teslas kassa ekar tom efter sommaren (analysen gjordes i november 2017).

#9
2018-01-26 22:48

Raphael
Att Tesla bränner pengar är inget nytt. Men att Tesla inte skulle haft en stor påverkan på intresset för elbilar är nog en underskattning. Det liksom snackas inte om Zoe eller Leaf hemma i stugorna. Och har grannen skaffat en Tesla så blir det genast nyfikna frågor. Inte bara för att det är en Tesla utan även för att det är en elbil. En Leaf hos grannen är inte lika intressant.

#10
2018-01-26 22:53

Tesla är inget fiasko - tvärt om! Det är fantastiskt att Elon fortsätter och jobbar för bl.a. elbilar och för att få tillstånd en grönare värld. Än mer fantastiskt att han jobbar vidare i all motvind han får från alla grottmänniskor som inte tänker utanför boxen - de kanske förstår en dag... Visst producerar han dyra bilar - Vi Tesla köpare betalar för framtiden - så att Svensson kan köpa en billigare elbil om några år.. Det är som vanligt - de som har pengar betalar till de som inte har... Men de som inte har vill ha allt, gratis...
Men, som sagt - jag kör helst själv min egen el-bil, så att jag kan bromsa för alla grottmänniskor som inte följer trafikreglerna i sina uråldriga bilar...

#11
2018-01-26 23:04

Tesla har satsat på prestanda och teknikprylar för att skaffa sig en image, ett urgammalt trick, Porsche, Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, Maserati, listan på de som skaffat sig ett namn med den metoden kan göras lång.
Om Tesla saknat alla elektroniska leksaker och gjort 0-100 på 12 sekunder...
Skulle man aldrig ha lyckats tillverka fler än 100 bilar.

#12
2018-01-26 23:07

Att GM är i topp är ingen överraskning, GM har varit bland de bästa i världen på riktigt avancerad teknik så långt tillbaka något minne går.

Övriga märkens placering på listan är inte heller någon överraskning.

#13
2018-01-27 00:03

N-iklas - prestanda och teknikprylar? Vad vill du ha - FlintStone bilar? När ser vi en GM bil på vägen som är bättre än en Tesla (eller än de övriga märkena du räknade upp)? Det är en sak att visa kunskap i teorin - men det är i praktiken som det räknas..
Jag tror tyvärr att det är för många besserwissers à la Svensson i detta forum - typ Volvo fans och anti SUV etc. Hade varit mer intressant om kunniga bilkännare hade delat sina åsikter här, men det är kanske ViBilägares frågor som får det hela till att bli lite lekmannamässigt över lag...

#14
2018-01-27 00:16

Ja nu är de hundratalet biltillverkare i världen som tillverkar elbilar uppe i över 1 miljon tillverkade elbilar per år tack vare att batterierna blivit billigare, tekniken är inget nytt.
Toyota som firar tjugo år som hybridbilstillverkare säljer 1.5 miljoner hybridbilar per år och har totalt sålt över 11 miljoner hybridbilar vilket kanske väkt ett intresse hos bilköpare att det faktiskt går att köra bilar på el helt eller delvis långt före Tesla började tillverkas. Enda skillnaden mellan dagens elbilar och de för tjugo år sedan är att batterierna blivit billigare lättare och mindre vilket gjort att en del tillverkare även gör en liten vinst på försäljningen av bilarna.

#15
2018-01-27 00:25

En GM bil som är bättre än en Tesla..?
På vad? Gällande autonom teknik så är GM långt bättre än Tesla..
Tagga ner nu räven.. och sluta tro att du är i framtiden med din elbil.. dom har funnits i 100 år.

#16
2018-01-27 01:13

Man får vara så realistisk att man ser hur vekligheten och människor faktiskt fungerar och inte leva i sin egen ideologiska fantasivärld av entusiasm.
Om det är Citroen eller Tesla har ingen betydelse.

#17
2018-01-27 06:19

Vilken GM modell har autonom teknik?! Har inte hört talas om nån överhuvudtaget? Finns det alltså?

#18
2018-01-27 06:24

@Raphael - Tesla gör bla de högsta bruttovinsterna i branschen på sina elbilar. Däremot överinvesterar de brutalt, dvs man vill växa fortare än det egna inkomsterna tillåter. Därför går man med förlust. Hade man struntat i att investera så mycket (laddnätverket, batterifabriken, masdor med nya modeller, företagsuppköp m m) hade man inte haft de förlusterna. Det är en superaggressiv strategi, men det finns många som tror att man kommer lyckas - det avspeglas i Teslaaktien.

#19
2018-01-27 10:56

Att kommentera i en artikel, där ens egna favvo-märke ligger sist och ändå hävda att den är outstanding, känns.... Ja... Eeeh...??

#20
2018-01-27 11:13

Måste ju säga att tesla lyckades lura många att deras förarstöd var mer avancerade än andras genom att använda namnet autopilot. Tror inte ens GM säljer sina mest avancerade modeller i Sverige så inte konstigt de inte är så välkända här.

Sen var det ju förarstöd undersökningen handlade om, inte huruvida resten av bilen är bra.

#21
2018-01-27 12:05

GM börjar tillverka en Bolt (Ampera e) med namnet Cruise 2019 helt utan ratt och pedaler, det blir den första i världen, så vitt det är känt hittills.
Så att GM är före Tesla och flertalet är väl ganska tydligt.

https://www.youtube.com/watch?v=G43-LeQNM3E

#22
2018-01-27 12:29

Axa, det är för att klara utsläppsmålen som tillverkarna använder allt mer elektrifiering. En tillverkare som överskrider utsläppsmålen tvingas betala rejäla böter. Det är anledningen till att alla jobbar med elbilar idag, även sportbilatillverkare som Ferrari och lyxmärken som Jaguar. FCA-chefen Marchionne har erkänt att han tillverkade Fiat 500 i el-version bara för att de amerikanska myndigheterna krävde det så att FCA kunde få ner sina utsläppsvärden.

Det må snackas hur mycket Tesla som helst men det är Nissan Leaf som verkligen revolutionerat marknaden och blivit världens mest sålda elbil för den riktar sig till vanliga köpare.

#23
2018-01-27 12:34

Bilräven, ett företag som förlorar motsvarande 68 000 SEK i minuten och som presenterar vaporware som inte lyckas komma i reguljär produktion - det kallar jag för ett fiasko. Iaf om man ser det som affärsverksamhet och inte en välgörenhetsinrättning för att bränna pengar.

#24
2018-01-27 12:46

Raywave, Tesla bränner 8 000 USD i minuten, 480 000 USD i timmen och fortsätter detta så är pengarna slut i augusti, enligt Bloomberg analys gjord den 21 nov 2017. För att kunna klara sina produktionsmål och överleva in i framtiden så behöver Tesla få in 2 miljarder USD i nytt kapital senast denna sommar. Tesla är i akut behov av pengar. De marknadsför förbokningar av modeller där man betalar in stora summor i förskott på en bil som inte kommer produceras först om ett par år. Det är ett sätt för Elon Musk att lösa Teslas akuta finansiella kris.

Och medan Tesla kämpar med att få igång en fungerande produktion så produceras elbilar av flera andra tillverkare. Inte minst Kina kommer starkt.

Jag ser Tesla som en bubbla som snart spricker och Tesla kommer att förpassas till en notis i bilhistorien. Många liknar Elon Musk vid Steve Jobs, och visst finns en liknelse i att vara en stor visionär och kunna snacka för sig, men det finns en betydande skillnad: Steve Jobs levererade och han tjänade pengar. Det var inte bara snack på mässor.

#25
2018-01-27 13:27

@Raphael
Apple var konkursmässigt i slutet på 90-talet, innan Jobs återvände. Nu är det ett av världens högst värderade bolag. Tesla håller på att få upp produktionen av Model 3. Säljpotentialen för den är enorm. Den halvmiljon förhandsbeställningar som ligger är bara toppen på isberget när man väl klarar att leverera tillräckligt med bilar. Ingen vettug människa väljer en Leaf el Zoe före Model 3, o de kostar ungefär i samma härad. Jag är inte orolig för Teslas framtid, och det är ibte heller aktiemarknaden.

#26
2018-01-27 14:46

Tesla gör en bra vinst på var S och X modell som säljs för 1 - 1.5 miljoner kr i snitt men det blir svårare att sälja en billigare sedan med samma vinst i en tid när fler väljer en rätt stor SUV som favorit på en bilmarknad som krymper när det gäller sålda sedaner. Tesla tror att man kommer kunna tillverka 500 0000 av den nya sedanen under 2018 vilket verkar bli en svår uppgift sett till hur det gått hittills med produktionsmålen.
Det blir inte bättre av att sedan Tesla tog över solar city så har försäljningen halverats när det gäller solceller när man tog för mycket betalt för anläggningarna jämfört med konkurenterna.

#27
2018-01-27 20:19

Nä de de kostar inte alls lika mycket...

#29
2018-01-27 23:01

Märkligt resultat med Tesla på sistaplats. Först? Troligen inte, men de är ett av få på listan som faktiskt levererat något ut till kunder.

#30
2018-01-28 02:41

Vad beträffar Tesla sägs det bl a: "Rapporten beskriver Teslas Autopilot-teknik som allt för tveksam – att den har stagnerat, samt att den till och med regresserat sedan den lanserades 2015. Det sistnämnda har att göra med att biltillverkaren samarbetade med Mobileye fram till 2016. Men efter en uppmärksammad dödsolycka gick företagen skilda vägar, och det har inte varit av godo för Teslas teknikutveckling.

I rapporten skriver Navigant: Mer än ett år efter att ha lanserat V2 så saknar Autopilot fortfarande delar av den funktionalitet som originalet hade, och det finns många rapporter från ägare som vittnar om oförutsägbart beteende. Även nyhetsbyrån Bloomberg har rapporterat om detta. Ett problem som analysfirman noterar är att Tesla valt att gå en egen teknisk väg och det kan ha varit ett misstag att exkludera lidar."

#31
2018-01-29 17:24

Okay mw73 - tog kanske i lite väl bra, men de flesta håller sig ju inte ens till ämnet/frågan. Så varför kommentera?
Jag har dock ett generellt råd till alla som endast har synpunkter på Tesla - som bil - Kör den först och prata sen.
För övrigt var frågan - vad tror "vi" om framtidens självkörande bilar? Inget om vad "somliga" tror (eller önskar) om Teslas framtid som firma... Min fundering om hur självkörande bilar ska kunna samsas med förar-körande bilar samt övriga trafikanter (med ofta sämre trafikvett), var det ingen som nappade på - den hörde ihop med frågan som ställdes från start...

#32
2018-01-29 17:49

Att Tesla verkar konkursmässigt i somligas ögon beror till stor del på att de återinvesterar i utveckling kanske mer än något annat företag, något som Raywave är inne på. Han nyanserar också alldeles riktigt Apples historia – de var faktiskt konkursmässiga en period, vilket var skälet till att Steve Jobs togs till nåder.
Att duracellkaninen och visionären Elon Musk skakat om inom flera områden är knappast någon nyhet. Visst har försäljningsframgångarna med Tesla fått andra biltillverkare att yrvaket öppna ögonen och se en möjlighet att egentligen ganska enkelt klara kommande utsläppskrav.

"Att GM är i topp är ingen överraskning, GM har varit bland de bästa i världen på riktigt avancerad teknik så långt tillbaka något minne går." Jag vet inte om N-iklas ironiserar grovt eller verkligen menar allvar. Det urkonservativa jätteföretaget GM var ju på ruinens brant när amerikanska staten fick träda in och rädda det. Och man måste ha ett synnerligen kort minne om man missat bladfjädrar, tunga balkchassin, trumbromsar, dålig karosspassning och smäckig inredning som levde kvar när europeerna gått vidare.

Det enda som oroar beträffande Tesla är produktionen av modell 3. Det gäller ekonomin. Rent tekniskt syns ännu inga orostecken – mer än från ett företag. De vanliga bilföretagen har inte visat upp något som tekniskt kan konkurrera. De ligger så pass mycket efter att Tesla rimligen kan hålla dem stången, åtminstone en tid. Sen kan de konkurrera på lika villkor. Kanske lovar Elon ibland lite mer än han har täckning för, men han har ju ändå faktiskt lyckats med otroliga saker. Kanske driver han sina medarbetare för hårt. Några har ju lämnat företaget.
Och här kommer det enda företaget in som visat upp en bil som inte bara är snygg och rymlig, utan har innovationer på flera plan – Lucid Air.

#33
2018-01-29 17:58

Fast dom är rätt bra på elbilar...

#34
2018-01-30 18:16

Vad gäller självkörande bilar, så kommer de. Frågan är bara när.
Jag anser att nivåerna 3 och 4 ska uteslutas eftersom det kommer att finnas förare som litar alltför mycket på son bil.
När nivå 5 uppnåtts kommer det rimligen att hända några olyckor som kan härledas till bilens bister, men de kommer, också lika rimligt, att ligga på en avsevärt lägre nivå än för manuella bilar.
Autonoma bilar kommer naturligtvis att kommunicera med varandra, vilket ger stora fördelar inte minst i städerna. Avstånden kan vara kortare. Idag innebär korta avstånd i bilköer en ryckig trafik som inte är effektiv.
Om vi går från att äga bilar till att köpa transporttjänster, kommer antalet bilar i städerna att minska väsentligt, i synnerhet de som står parkerade.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.