Nästa artikel
Tesla skyllde kända kvalitetsbrister på ägarna
Nyheter

Tesla skyllde kända kvalitetsbrister på ägarna

Publicerad 21 december 2023 (uppdaterad 21 december 2023)
Nya uppgifter till Reuters pekar mot att anställda på Tesla länge känt till kvalitetsproblem – men skyllt dem på ägarna.

Tesla har i åratal vetat om att vissa bildelar varit defekta, men skyllt på ägarna som tvingats betala reparationen själva eller på försäkringen. Det visar en granskning nyhetsbyrån Reuters gjort med bland annat interna dokument och samtal med bilägare och anställda som underlag.

Problemen går långt tillbaka i tiden. Tesla har enligt granskningen uppgett för myndigheter och kunder att de inte känner till problemen, samtidigt som anställda känt till dem och internt kallat dem för ”misslyckanden” och ”brister”.

Granskningen gäller främst problem med hjulupphängningen eller styrningen. Ett exempel är en engelsk Model Y-köpare som bara en dag efter att ha tagit emot sin bil fick uppleva att den främre hjulupphängningen kollapsade under körning, med familjen i bilen.

Tesla vägrade stå för kostnaden och skyllde på tidigare skador. Reparationen kostade 150 000 kronor, men togs till slut av försäkringsbolaget. I andra fall har bolaget skyllt på bilägarens körsätt eller hur bilen skötts.

Problem med bärarmar har tidigare fått Tesla att gå ut med en återkallelse i Kina efter påtryckningar från myndigheterna, men inte i Europa eller USA.

Varken Tesla eller Elon Musk har kommenterat granskningen. Vi Bilägare har sökt Tesla i Sverige utan resultat.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (79)

  • 2024-01-12 11:20 Rikard skrev: McTar skrev:…
  • 2024-01-09 21:27 https://www.curioctopus.se…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.