Bild
Nästa artikel
Nyheter

Tesla ska lansera billig elbilsmodell med ny batteriteknik

Publicerad 23 september 2020 (uppdaterad 23 september 2020)
Elon Musk vill kapa kostnaderna med ny batteriteknik. Resultatet ska bli en elbil för under 25 000 dollar.

Vid sidan av den nya prestandaversionen av Tesla Model S, med längre räckvidd och snabbare acceleration, avslöjade Elon Musk en del andra nyheter på Teslas särskilda event om batteriteknik som gick av stapeln under natten till onsdag svensk tid.

Den största nyheten som visades upp var egenutvecklade battericeller som har betydligt högre kapacitet än dagens battericeller. Enligt Tesla blir de nya cellerna billigare att tillverka med färre komponenter.

Att Tesla börjar tillverka egna battericeller är ett steg mot att Elon Musk vill minska beroendet av underleverantörer. Många stora batteritillverkare har just nu kapacitetsproblem med långa leveranstider som följd och det vill Teslachefen komma undan.

En nackdel är dock att de nya battericellerna inte kommer finnas i serieproduktion förrän 2023. Det är betydligt längre fram än många analytiker hoppats på.

Läs också: Semester i Tesla Model 3 – med både för- och nackdelar

Större celler

De nya cellerna är 4,6 centimeter i diameter och 8 centimeter långa medan dagens battericeller är betydligt mindre – de mäter 2,1 gånger 7 centimeter. Med Teslas nya teknik leds elektronerna i cellen en kortare väg trots att själva cellen är större. Dessutom kan cellerna integreras i bilens kaross på ett annorlunda sätt än i dag, när batteripaketet inte är en bärande del på samma sätt.

Vid sidan av de nya cellerna – som ska kapa tillverkningskostnaden per kilowattimme med 56 procent samtidigt som de levererar sex gånger högre effekt och fem gånger högre kapacitet för energilagring – ska Tesla använda mer kisel och nickel än tidigare, tillverka litium på ett effektivare sätt och använda mindre kobolt än i dag.

De nya cellerna ska tillsammans med andra framsteg i batteritillverkningen leda till 54 procent längre räckvidd, enligt Tesla. Enbart cellerna står för en räckviddsökning på 16 procent, vilket i så fall skulle innebära att exempelvis Model 3 Long Range som i dag klarar 56 mil på en laddning får en räckvidd på 65 mil.

Billigare elbil

Med hjälp av den nya celltekniken ska Tesla också lansera billigare elbilar. Elon Musks mål är en elbil för 25 000 dollar, som direktöversatt till svenska kronor blir 225 000 kronor. Men så enkelt är det inte. Med svensk moms och tull plus en del övriga omkostnader lär den svenska prislappen snarare hamna på omkring 340 000 kronor, vilket blir 270 000 kronor med den nya elbilsbonusen på 70 000 kronor. 

– Det är helt avgörande att vi kan tillverka bilar som folk faktiskt har råd med, sa Elon Musk under presentationen.

Den nya instegsmodellen ska lanseras inom tre år. Den billigaste Teslamodellen i Sverige i dag är Model 3 Standard Range Plus för 570 000 kronor.

På sikt vill Elon Musk bygga 20 miljoner elbilar per år, en ökning med över 5 300 procent jämfört med de 367 500 bilar som byggdes förra året. Det skulle i så fall innebära att Tesla bygger över 20 procent av världens alla nyproducerade bilar.

Läs också: Tesla Model S blir ännu kvickare – och får längre räckvidd

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.