Bild
Nästa artikel
Tesla ska lansera billig elbilsmodell med ny batteriteknik

Tesla ska lansera billig elbilsmodell med ny batteriteknik

Nyheter

Elon Musk vill kapa kostnaderna med ny batteriteknik. Resultatet ska bli en elbil för under 25 000 dollar.

Vid sidan av den nya prestandaversionen av Tesla Model S, med längre räckvidd och snabbare acceleration, avslöjade Elon Musk en del andra nyheter på Teslas särskilda event om batteriteknik som gick av stapeln under natten till onsdag svensk tid.

Den största nyheten som visades upp var egenutvecklade battericeller som har betydligt högre kapacitet än dagens battericeller. Enligt Tesla blir de nya cellerna billigare att tillverka med färre komponenter.

Att Tesla börjar tillverka egna battericeller är ett steg mot att Elon Musk vill minska beroendet av underleverantörer. Många stora batteritillverkare har just nu kapacitetsproblem med långa leveranstider som följd och det vill Teslachefen komma undan.

En nackdel är dock att de nya battericellerna inte kommer finnas i serieproduktion förrän 2023. Det är betydligt längre fram än många analytiker hoppats på.

Läs också: Semester i Tesla Model 3 – med både för- och nackdelar

Tesla ska lansera billig elbilsmodell med ny batteriteknik

Större celler

De nya cellerna är 4,6 centimeter i diameter och 8 centimeter långa medan dagens battericeller är betydligt mindre – de mäter 2,1 gånger 7 centimeter. Med Teslas nya teknik leds elektronerna i cellen en kortare väg trots att själva cellen är större. Dessutom kan cellerna integreras i bilens kaross på ett annorlunda sätt än i dag, när batteripaketet inte är en bärande del på samma sätt.

Vid sidan av de nya cellerna – som ska kapa tillverkningskostnaden per kilowattimme med 56 procent samtidigt som de levererar sex gånger högre effekt och fem gånger högre kapacitet för energilagring – ska Tesla använda mer kisel och nickel än tidigare, tillverka litium på ett effektivare sätt och använda mindre kobolt än i dag.

De nya cellerna ska tillsammans med andra framsteg i batteritillverkningen leda till 54 procent längre räckvidd, enligt Tesla. Enbart cellerna står för en räckviddsökning på 16 procent, vilket i så fall skulle innebära att exempelvis Model 3 Long Range som i dag klarar 56 mil på en laddning får en räckvidd på 65 mil.

Tesla ska lansera billig elbilsmodell med ny batteriteknik

Billigare elbil

Med hjälp av den nya celltekniken ska Tesla också lansera billigare elbilar. Elon Musks mål är en elbil för 25 000 dollar, som direktöversatt till svenska kronor blir 225 000 kronor. Men så enkelt är det inte. Med svensk moms och tull plus en del övriga omkostnader lär den svenska prislappen snarare hamna på omkring 340 000 kronor, vilket blir 270 000 kronor med den nya elbilsbonusen på 70 000 kronor. 

– Det är helt avgörande att vi kan tillverka bilar som folk faktiskt har råd med, sa Elon Musk under presentationen.

Den nya instegsmodellen ska lanseras inom tre år. Den billigaste Teslamodellen i Sverige i dag är Model 3 Standard Range Plus för 570 000 kronor.

På sikt vill Elon Musk bygga 20 miljoner elbilar per år, en ökning med över 5 300 procent jämfört med de 367 500 bilar som byggdes förra året. Det skulle i så fall innebära att Tesla bygger över 20 procent av världens alla nyproducerade bilar.

Läs också: Tesla Model S blir ännu kvickare – och får längre räckvidd

Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
2020-09-23 13:56

Har vi hört den förr. Kommer troligen landa ungefär 50 kkr under Model 3.

#2
2020-09-23 17:32

Bra jobbat Tesla! Utan ambitioner inga resultat. Tesla kommer att fortsätta ”leda” utvecklingen av elbilar i många år framöver.

#3
2020-09-23 18:25

Bra ett Tesla gör en billigare elbil.

#4
2020-09-23 19:20

Jag räknade ut Tesla för flera år sedan, men jag kan villigt erkänna att jag hade helt fel och även om de gör mediokra bilar även med amerikanska mått, så måste man ändå erkänna att de tekniskt ligger i den absoluta toppen, förmodligen betydligt före konkurrenterna.
De får ju alltmer press från redan etablerade tillverkare som tvingats ställa om för att hänga med och de flesta av dessa gör ju kanske betydligt bättre bilar, åtminstånde när det gäller praktisk kvalite'.
Det går inte att förneka att Tesla har flera års försprång och det blir svettigt för de stora drakarna som VAG och Toyota att jobba ikapp.
De har ju enorma resurser att satsa, men de har nog vaknat lite sent och speciellt Toyota som verkar vara sjusovare.

#5
2020-09-24 00:43

Det är inte så lite intressant, detta.
Någon konkurrent kommer med något som är lika bra som Tesla. Nästan. Men då har Tesla redan ännu bättre grejor på gång. Det är väl det enda företag som kontinuerligt utvecklar tillverkningsmetoderna. Dessvärre inte sammansättningen …
En del har funderingar på kvaliteten från deras bilar tillverkade i Kina. Hur ska de kunna sättas samman sämre än vad som redan görs? Jag är inte orolig.
Det finns endast en tillverkare som kan tänkas klå Tesla när det kommer till effektiv drivlina, laddhastighet och utrymmen – Lucid. Dessutom erbjuder den det bilar i den prisklassen brukar erbjuda lyxiga material och komfort, till skillnad mot Tesla.

Det finns mycket att skriva om Tesla kontra dess konkurrenter – men inte nu.

#6
2020-09-24 19:10

Roy: Att påstå att Tesla inte förbättrat och utvecklat sammansättningen utan bara tekniken är ju lite snett, anar du inte har så stor erfarenhet av deras bilar? Sätt dig i en ny Model 3 och jämför med hur de var när de första kom till Sverige för 1,5 år sen bara och du märker en milsvid skillnad, ännu större skillnad märker du på Model S från 2014 och en Model S 2020, som två helt olika bilar i byggkvalitet. Med det sagt så var utan tvekan de tidigare bilar riktigt usla, inget snack om saken. Och det lever kvar i mångas huvud att det fortfarande är så.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.