Bild
Nästa artikel

Tesla rensar i utbudet

Nyheter

Tesla rensar i sitt utbud och skrotar nu standard range-varianterna av Model X och S. Samtidigt sänker biltillverkaren priset på Model 3.

Under årets andra kvartal levererade Tesla 95 200 bilar vilket är den amerikanska biltillverkarens leveransrekord. Aktien steg med 7 procent och Tesla kunde också rapportera att man ökat produktionsaktiviteten med 13 procent.

Nu rapporterar Reuters att Tesla rensar i sitt utbud genom att göra sig av med standard range-varianterna av Model X och Model S. Vill man åt någon av de två modellerna blir det till att köpa de dyrare Long Range- eller Performance-versionerna.

Den populära Model 3 som redan är Teslas billigaste bil får i samband med detta ett sänkt standardpris och kommer nu kosta 38 990 dollar i USA.

Diskutera: Är det ett smart drag av Tesla att göra utbudet smalare?
 

Kommentarer

#1
2019-07-17 15:14

Jag tycker deras produkthantering är en smula rörig. Ena stunden är en färg standard, sen är det en annan. Vissa modeller finns att köpa, men inte via nätet (som de helst använder) utan via hemliga kanaler. Full självkörning har ett pris idag och kommer att gradvis bli dyrare, säger Musk. Upp 1 kUSD i slutet av augusti om jag minns rätt.

#2
2019-07-17 20:05

Håller med. Otroligt rörigt. Nu är den billigaste ”folkbilen” 450.000kr. Undrar hur deras rörighet påverkar begagnatpriset om några år......

#3
2019-07-17 23:30

Jag hoppas bara att Tesla inte går i konkurs. De behövs för at piska in de övriga tillverkar på elbilsfronten.
När Tesla kom in på elbilsmarknaden så totalt sopade de mattan med alla andra med först överlägsen räckvidd och sedan grym prestanda och teknik. Än idag är det knappt någon som rår på Tesla, möjligen Audi e-tron som är i närheten.

Detta skrämmer nog övriga tillverkare som traditionellt gjort fossilbilar i alla år, så jag hoppas verkligen Tesla lever vidare och skrämmer fart på de övriga och får dom att pressa ner priserna.

#4
2019-07-18 09:51

Enklare kan det inte vara, typ 5 val att göra vid nyköp såsom färg, prestanda, autopilot och premiumpaket. Gör man nyköp med Volvo/Audi, ja alla andra så är det 400 val att göra vilket gör att var och varannan går in i väggen innan beställning Kan göras.

Räckvidden på deras bilar kan jämföras med diesel i dagens bilar. Tesla är nutidens Apple. Har man en gång använt apple så går man aldrig tillbaka till det andra, exakt samma sak med tesla. Alla som klagar är dem som inte har råd med bilen men som sitter i sängkammaren och små konfigurerar teslor om nätterna.

#5
2019-07-18 10:12

Nu var ju inte det hela sanningen här i artikeln, de sänkte även priset på Long Range 50.000 kr samtidigt som de tog bort SR. Så insteget blev lite högre man samtidigt sänkte de lite för bättre räckvidd/prestanda.

Bejje: Tror inte du ska vara speciellt orolig att Tesla går i konkurs. Att de har utmaningar framför sig på olika sätt och lider av viss växtvärk i sin organisation är utan tvekan. Men konkurs, nä....

#6
2019-07-18 10:16

CEAT: Även om jag kör Tesla själv så tog du i liiiite där, räckvidd som en diesel var att ta i, men räckvidd som klarar alla normala människors behov mellan pauser på långkörning utan tvekan och ett överlägset ladddnätverk. Det kan vi enas om.
Sen behöver man inte ens välja premiumpaket längre, det är standard sen ett år tillbaks ungefär :) Så det är bara vilken kaross, vilken färg, batteristorlek/prestanda samt om man vill köpa till den utökade autopiloten med dess framtida uppdateringar. Enkel AP ingår med numer.

#7
2019-07-18 10:36

Nja Henrik - till den billigaste Model 3 är det nåt som kallas "Reducerad premium-interiör" som är standard vad jag ser.
Hursomhelst - har en kompis som fick sin Model 3 för några dagar sen så det kommer nog möjligheter att inspektera den efter semestertiden...:)

#8
2019-07-18 10:47

Pi: Ja men till den kan du inte välja till Premium vad jag vet så det är inget val....Alla andra modeller har full Premium interiör som standard. Man kan välja en hemsk vit klädsel som kostar extra på vissa modeller.
Trevligt du får möjlighet studera 3:an lite närmre snart då. Provkör inte den för långt bara, då sitter du fast sen ;)
Hade den mest inbitna V8-älskaren bland mina vänner till att provköra min igår, han sa det var verkligen väldigt mycket bättre än han trott tidigare.

#9
2019-07-18 11:00

Henrik - har redan provkört många elbilar inkl Model S så lite känsla för vad eldrift innebär har jag. Körde också en av de billigare elbilarna häromdagen hos en annan kompis nämligen en nästan ny Renault Zoe. Fungerade helt OK men det fattas ju en hel del av modern säkerhetsteknik och den inre finishen gjorde väl inte ens en VAG-bilägare speciellt imponerad...:)

#10
2019-07-18 11:02

Pi: Jo det har jag förstått, men just Model 3 är sjukt kul, den har en tajt känsla som ger en lite flashback till gamla Gti-bilar i sin direkthet och enkelhet i körningen om du förstår hur jag menar. Och sen bra tryck ju även i instegaren. Vilken av dem har din kompis köpt?
Var det "nya" Zoe:n med stora batteriet och den lite uppdaterade exteriören så är den helt klart ett alternativ jag tycker fler som handlar i B-klassen borde titta på. Den fick väl lite mer säkerhet med? Men håller med om att interiören inte är den roligaste utan som du säger nog mer på simplare VAG-nivå.

#11
2019-07-18 19:12

Henrik - den Renault Zoe som kompisen köpte (leasade) för nån månad sen är den som säljs f n - den nya har inte nått ut i hallarna ännu. Dock är det den senaste av den hittillsvarande versionen med bl a lite starkare motor och lite större batteri. Men interiören är för att tala klarspråk långt ifrån den klass som VAG har i sina C-segmentbilar.
Vet faktiskt inte vilken version av Model 3 som kompisen köpt men gissar på nån av de enklare och knappast 4WD - men det får vi se när vi träffs efter semestertiden.

#12
2019-07-18 20:50

Henrik - Ja, jag tog i, det var med glimten i ögat. Poängen var enkelheten och allt man får i paketet och hur lätt det är sålänge man har råd.

#13
2019-07-21 14:53

Vissa kallar det enkelhet, andra kallar det brist på valfrihet.

#14
2019-07-21 15:09

Det var väl för få som köpte de billigare modellerna, så det är säkert ett riktigt beslut.

#15
2019-07-21 16:35

Vorwärts: Det är väl bara att tacka och ta emot om du får med all utrustning på köpet som innan var tillval? Samtidigt som du inte betalar mer....
Eller du ser hellre som BMW där inte ens svankstöd ingår från början? Och när man plockat på det mest basala 2019 är det minst 50.000 över listpris?

#16
2019-07-21 18:12

Jag själv är den som är bäst lämpad att avgöra vad jag vill och inte vill ha i en bil, andra vet inte vad de vill ha och då är säkert Teslas affärsmodell ett bättre val.

#17
2019-07-21 18:19

Ok, så du anser det är negativt att få mer utrustning än din minimistandard som du beställt annars utan att behöva betala mer?
Självklart, är det så är det ju bättre för dig som t.ex. BMW kör.

#18
2019-07-21 18:41

Jag anser inget annat än att jag ser det som negativt att jag inte själv får välja vilken utrustning jag ska ha i den bil jag betalar för. Vill jag till exempel ha en bil utan glastak går Tesla 3 och S bort direkt, medan andra märken har glastak som ett tillval jag aktivt kan ta bort eller köpa till allt efter eget tycke.

#19
2019-07-21 18:44

Som jag skrev, har du den uppfattningen så är ju det bättre för sig såsom BMW och Audi m.fl. kör :) Jag som är lite prylgalen så och tycker om lull-lull så passar det perfekt att allt är med från början :) Men alla är vi olika såklart!

#20
2019-07-28 06:15

Det är roligt med alla teslamuppar som troligen körde premium Audi och BMW-bilar innan och satt och tjatade på diverse motorforum om hur värdelösa jänkarbilar är och att endast tyskarna kan bygga bilar och nu sitter de själva och kör amerikanska jänkarbilar som värsta smygraggarna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.