Nästa artikel
Tesla frias från dödsolycka
Nyheter

Tesla frias från dödsolycka

Publicerad 20 januari 2017 (uppdaterad 20 januari 2017)
Amerikanska myndigheter kom fram till att det inte var något fel på den Teslabil som kraschade in i ett lastbilssläp 2016.
Det var inte biltillverkarens fel att en man dog när hans Model S kraschade i autopilot-läge.
USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NHTSA lägger ner utredningen av den dödsolycka som inträffade förra året när en bilägare i USA dog efter att hans Model S kraschat in i ett lastbilssläp i semisjälvkörande autopilot-läge. NHTSA kom i sin rapport fram till att det inte fanns några tekniska fel på bilens system. Föraren hade ignorerat varningarna om att ständigt övervaka körningen. Bilen befann sig på nivå två på den autonoma skalan, det vill säga ett läge som kräver att den som färdas i bilen hela tiden måste vara beredd att ta tillbaka kontrollen.

Tesla skriver i ett kort inlägg på sin blogg: ”Våra kunders säkerhet kommer i första hand, och vi uppskattar grundligheten i NHTSA:s genomgång och dess slutsats.”

Kraschen fick stor uppmärksamhet världen över och Tesla uppdaterade sin självkörande funktion efter det.

Diskutera: Vad tycker du om Teslas självkörande funktion?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-01-20 10:17
Hackenbush

Vad är vitsen med en självkörande bil om man ständigt måste övervaka körningen? Då kan man ju lika gärna köra själv.

#2 • Uppdaterat: 2017-01-20 10:19
Leif Kavander

Ja Hacken..., varför koppla på farthållaren?

#3 • Uppdaterat: 2017-01-20 13:20
StefL

Som det står i artikeln - Teslas "autopilot" av generation 1 - som det handlar om i det här fallet - befinner sig bara på nivå 2 på den femgradiga skala man brukar använda när man diskuterar autonoma fordon. Nivå 5 är det som avses när man talar om att man i framtiden ska kunna beställa en bil som hämtar upp en på valfri punkt A utan förare, kör en till en valfri punkt B och sedan eventuellt kör till ytterligare en punkt C för att parkera - dvs en fullständigt autonom bil utan behov av mänsklig förare.

Det Tesla lanserade som ett första steg är egentligen att betrakta som en adaptiv farthållare kombinerad med en avancerad filhållningsassistent, och man har från dag 1 varit noga med att påpeka att förare fortfarande måste övervaka bilen och vara beredd att när som helst ta över körningen, precis som man måste vara redo att koppla ur farthållaren och själv reglera farten med gas och broms. Vad är då nyttan med detta system frågar man sig? Tja, jag har själv inte haft tillfälle att prova det, men av de omdömen jag läst ger det en mer avslappnad körning och hjälper föraren att komma fram till sitt färdmål mer utvilad. Precis som en normal farthållare gör.

#4 • Uppdaterat: 2017-01-20 14:28
Focus

Skit att man inte kan sova middag när bilen kör, bara halvsova och då blir det ju precis som vanligt.

#5 • Uppdaterat: 2017-01-20 19:25
Roy J

Det finns ju alltid en risk att somliga förlitar sig fullt ut på systemen fast det klart och noggrant deklarerats att de i princip endast är lite mer avancerade farthållare. I just det här fallet är det svårt att avgöra om föraren var ouppmärksam. Det handlade om en vit släpvagnssida mot en ljus himmel. Varken bilen eller föraren reagerade.
Först när nivå 5 släpps kan man på allvar räkna med att bilen klarar sig själv, vilket lär höja säkerheten enormt. Troligen också framkomligheten.
Men redan nu finns det ju situationer som klarats upp tack vare bilen.

#6 • Uppdaterat: 2017-01-21 10:37
Hackenbush

Leif, skillnaden är väl att man sitter inte och övervakar farthållaren hela tiden, den kopplas ur om man trycker på frikopplingen eller bromsen. Bilen ovan får man övervaka hela tiden.

#7 • Uppdaterat: 2017-01-21 13:19
Roy J

Så, Hackenbush, du menar alltså att när farthållaren är inkopplad så behöver du inte övervaka vad som händer? Och vill du inte ha den assisterande körhjälpen i Teslan, går faktiskt den också rimligen att koppla ur.

#8 • Uppdaterat: 2017-01-21 15:10
Hackenbush

Jag håller aldrig koll på farthållaren nej, jag håller koll på trafiken och bromsar, gasar, styr eller vad som behövs göras. Jag behöver inte hålla koll på vad bilen gör för jag framför mitt fordon i rytm med trafiken.

#9 • Uppdaterat: 2017-01-21 21:42
Papillon

Men då är problemet ju inte ditt Hackenbush. Varför köra moped när det finns cykel?
Personligen skulle jag övervaka min framtida självkörande bil precis som jag övervakar båtens framfart på autopilot. Må anta att även en flygkapten resonerar som jag.

#a • Uppdaterat: 2017-01-22 08:34
Hackenbush

Men är inte vitsen med en självkörande bil att man skall kunna göra annat medan bilen kör? Det kan man ju inte om man måste övervaka körningen hela tiden och då faller hela idén med självkörande bil enligt min åsikt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.