Nästa artikel
Tesla åker på skattesmäll
Nyheter

Tesla åker på skattesmäll

Publicerad 1 augusti 2019 (uppdaterad 1 augusti 2019)
Elbilstillverkaren kommer att tvingas betala 323 miljoner dollar i årlig skatt i Kina. Detta relaterat till företagets leasing av Gigafactory i Shanghai.
Teslas Gigafacotry 3 i Shanghai blir ingen billig historia. Från och med slutet av 2023 måste den amerikanska elbilstillverkaren nämligen punga upp 323 miljoner dollar (cirka 3,9 miljarder kronor) i årlig skatt i Kina relaterat till företagets leasing av fabriken. Det rapporterar Nikkei.

Om Tesla inte skulle ha råd eller vara ovillig att göra detta kommer fabriken tas över av den lokala regeringen, samtidigt som man erhåller ersättning för det återstående värdet av leasingen.

Enligt uppgifter vill Tesla investera drygt 2,04 miljarder dollar i Gigafactory Shanghai under de kommande fem åren. Med fabriken hoppas Tesla att man kan erbjuda konkurrenskraftiga priser för Model 3 i landet.

Diskutera: Är det ett smart drag av Tesla att bygga en fabrik i Kina?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-08-01 09:07
Henrik M

Här blir jag lite nyfiken......ViB skriver skattesmäll vilket i min definition är en oförberedd skatteutgift man inte hade räknat med.
Är det så? Och isåfall vad grundar sig skatten på/vad utöver den ordinarie skatten de vetat om?
Och följdfråga, är detta nåt som bara drabbat Tesla eller är den en tillkommande skatt som alla bilföretagen som har fabrik i Kina får? Isåfall är det ju inget direkt att måla upp såhär? Eller är det så att Tesla är de enda som leasar sin fabrik och det är pga detta?
En artikel som gav mycket frågor men få svar.......

#2 • Uppdaterat: 2019-08-01 10:25
Mini dooper

Har Vi bilägare någon slags överenskommelse om att skriva dynga om Tesla?

Sanningen är att Tesla är den först utländska biltillverkaren som tillåts äga sin egen fabrik i Kina utan inflytande från den kinesiska staten. Tesla har fått billiga lån och de får även skjuta på skatten till 2023. Den fullkomligt gigantiska fabriken är nästan färdig efter endast ett halvår av byggande. Tesla vet inte ännu hur många tiotals miljarder med intäkter Shanghai Giga kommer inbringa 2023 men några hundra miljoner i skatt kommer inte vara ett problem.

Vi bilägare kan ju fortsätta att citera sådana här artiklar. Ni kan göra som amerikanska nyhetssidor och prångla ut mängder av manipulerande dynga varje dag. Oj, vad roligt det hade varit.

#3 • Uppdaterat: 2019-08-01 10:29
Hackenbush

Det står ju att Tesla leasar fabriken, de äger den inte.

#4 • Uppdaterat: 2019-08-01 10:50
Klarsynt

Korkat av Tesla att leasa en fabrik i diktatur-Kina. Hoppas det fungerar som insikt för andra att inte lägga produktion där. Över huvud taget borde vi inte handla med en diktatur.

.

#5 • Uppdaterat: 2019-08-01 10:52
Henrik M

Klarsynt: Du är medveten om att de flesta andra fabrikanter redan har fabriker där va? Just därav min fråga om denna skatten var speciell för Tesla eller om den drabbar de andra med....

#6 • Uppdaterat: 2019-08-01 10:59
Klarsynt

@Henrik M

Mmmm.. leasar de också? Du är medveten om att det inte är någon skatt, utan en leasingkostnad, va?

.

#7 • Uppdaterat: 2019-08-01 11:06
Henrik M

Klarsynt: Det var just de frågorna jag ställde om du läser mitt första inlägg....
Jag anser artiklen var väldigt slarvigt skriven...
Men du skrev att du tyckte detta borde visa andra att inte lägga produktion där, vilket de redan har som sagt.
Sen nej, jag vet inte om de andra leasar eller äger. Som sagt, finns många frågor...

#8 • Uppdaterat: 2019-08-01 11:54
Axa

Håller med Henrik att det är slarvigt skrivet.
Tesla bygger/investerar i egen fabrik som de sedan ska leasa?

#9 • Uppdaterat: 2019-08-01 12:08
StarClass

Att bedriva någon typ av verksamhet över huvud taget i Kina känns som ett stort risktagande. Kina har som i vissa andra länder en högst verksam "maffia". Men Kina är en stor och viktig marknad vilket kanske överväger riskerna. Väl på plats tror jag dock att det finns goda förutsättningar för dialog och överenskommelser som gagnar båda parter. Kina är trots allt hungriga på att bli en stor världslig aktör inom i stort sett alla områden och gagnas av ett väl fungerande företagande. Jag är också övertygad om att Tesla varit väl medvetna om regelverket. Men för Tesla som företag är det naturligtvis tråkigt att de ska drabbas av ytterligare betydande utgifter med tanke på den press företaget rent ekonomiskt har på sig.

#a • Uppdaterat: 2019-08-01 12:19
Henrik M

Starclass: Men frågan är ju, är detta en utgift/skatt som helt plötsligt nu kommit Tesla inte visste om, såsom rubriken och artikeln ger sken av. Eller är detta bara ren aftonbladet-journalistik där de tar något och förvränger det till att bli nåt som skapar klick och späder på deras dåliga uppfattning om Tesla?
Kan det vara så att Tesla leasar något av staten Kina, mark eller byggnad, och har en deal att inledningsvis betalar de ingen "hyra" utan den kommer 2023 i klumpsumma för den tid som varit?
Jag vet inte.....och det är just det jag menar med att artikeln var dåligt skriven då den kastar ur sig en del men ger inget svar, ingen bakgrund....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.