Bild
Nästa artikel
Teknikstinn Ford Puma
Teknikstinn Ford Puma
Teknikstinn Ford Puma
Teknikstinn Ford Puma
Teknikstinn Ford Puma

Teknikstinn Ford Puma

Nyheter

Ny suvinspirerad crossover gör entré till årsskiftet.

Ford Puma var förut en sportig coupé som tillverkades runt millennieskiftet. Nu har namnet återupplivats, denna gång i ett trendriktigt högbygge. 

Det finns ingen information om dimensioner på bilen, mer än att bagageutrymmet sväljer 456 liter. 

Bilen kommer att bli en av Fords första mildhybrider med 48-voltssystem. En trecylindrig 1,0-liters bensinmotor på 155 hästkrafter tar hjälp av en 11,5 kilowatts startgenerator som ger elektrisk hjälp då och då. Förbrukningen sägs vara 0,54 liter per mil. 

Puma är fullpackad med modern teknik, bland annat autobroms, adaptiv farthållare med stopp-start, skyltigenkänning och filhållningsassistent. Detta möjliggörs av flertalet ultraljudssensorer, radar och kameror som hjälper till att ge överblick över området runt bilen. Nya funktionen Local Hazard Information varnar i realtid för faror som kan dyka upp i närområdet. Detta med hjälp av uppkoppling mot karttjänsten Here. 

Ford Puma byggs i Rumänien och börjar säljas i slutet av 2019. Det finns inga svenska priser än.

Diskutera: vad tycker du om Ford Puma?
 
Taggar: Nyheter, Ford Puma

Kommentarer

#1
2019-06-26 10:39

Apropå karttjänsten Here så såg jag igår för första gången en sån "kamerabil" a'la Googles bilar - alltså med kameror på en pelare på taket. Hade ingen aning om att dom också dokumenterade vägnätet på det sättet.

#2
2019-06-26 12:16

Tilltalar mig inte alls.

#3
2019-06-26 13:01

Liknar lite "Nissan Pjuke"...

#4
2019-06-26 13:14

Ser väl ut som lite av det mesta, sammantaget. Skippa bling-blinget och satsa pengarna på att göra en bil som håller. Länge. Så enkel som möjligt och av material som håller, med andra ord. Det är det bästa för miljön och därför för oss alla. Det är vad malus borde utgå till. Lägg ner Euro Ncap som bara tvingar upp mängden bling-bling och gör enkla och robusta bilar.

.

#5
2019-06-26 13:17

Ford lär göra röda siffror ett bra tag till framöver...

#6
2019-06-26 13:22

Helt ärligt tror jag Ford, iaf "ickeUSAford" är ett av de märkena som kommer gå under i transformeringen från fossilbilar till annat....
Min högst personliga tro är att om 10-15 år kommer några stycken av de "gamla" bilmärkena försvunnit och vi har ett par nya uppstickare som etablerat sig som "vanliga", ungefär som Tesla håller på att göra nu. Märken som kommer historielösa med nytt tänk in i marknaden och inte sitter fast i gammalt som ska fasas ut först....

#7
2019-06-26 13:41

Högt uppdragna sidor med små fönster = dålig runt om sikt. Det är väl temat på dessa krossöverbilar. Snart bara Forester som har ett traditionellt utseende med låga (lägre än andra bilmärken) sidor och stora fönster.

#8
2019-06-26 18:35

IckeUSAford hra trots allt en del bra bilar. Nya Focus verkar vara suverän, och S-max är nog den minibuss jag skulle välja först. Men de nyskapande drivlinorna lyser ju med sin frånvaro.

#9
2019-06-26 23:51

Aerodynamisk och smidig som en riktig puma!

#10
2019-12-21 14:29

Ford har väl alltid haft ok körställning. De nya modellerna har inte lockat på grund av sin plottriga interiör, rost, billiga delar. Scorpio var sista modellen och den gillade jag.
Hur kan Puma vara med på årets bil när man inte ens har måtten på den?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.