Bild
Nästa artikel

TACK ÄNDÅ, GENERAL MOTORS!

MARIANNE STERNER:

Så kom det väntade beskedet. General Motors tar sin hand från Saab. Vad det får för följder i Trollhättan vet ingen i dag. Men tusentals människor våndas med bekymmer för sin framtid, så mycket vet vi.

I TV i morse var näringsminister Maud Olofsson ganska bitter på att GM nu vänder ryggen åt Saab. Det förstår jag. Det är hennes uppgift att klandra den som skickar ut svensk industri i kylan. Och visst finns det mycket att kritisera GM för. Under de 19 år som amerikanarna har ägt Saab har de fattat en lång räcka dumma beslut. De har låtit förlusterna skena iväg, bara pumpat in miljard på miljard till synes utan att göra någon ordentlig analys över varför Saab aldrig riktigt fått fäste under hjulen.

Det har inte saknats idéer i Trollhättan. Men ägarna har saknat mod att förverkliga dem.

För sju år sedan var jag i Trollhättan för att få en förhandstitt på nya 9-3, med vilken Saab tvingades överge sitt gamla specialkoncept halvkombin. GM-folket ansåg att en konventionell sedanmodell var vad marknaden ville ha.

9-3 sedan var inte det enda jag fick se. Saab visade hela 9-3-serien. Kombin, caben - och en tuff crossover byggd på kombin. Den var mer en liten kompakt stadsjeep än en kombi. Jag blev väldigt förtjust i konceptet.

Någon fyrhjulsdriven, högbyggd 9-3 crossover har vi ännu inte sett. GM lade ned projektet. Året efter, 2003, kom BMW X3 - gjord efter ungefär samma idéer som jag sett ett år tidigare i Trollhättan.

Saab kunde ha blivit först. Det hade tveklöst givit märket en skjuts. Nu blir Saab antagligen inte ens sist.

Saabanställda brukar kalla sig själva för "perrongfolket"- de som står kvar på stationen och ser på när tåget går.

GM har gjort massor av strategiska misstag med sitt svenska bilmärke - inte minst klistrat Saabmärke på modeller som inte haft det minsta av Saabs egenskaper. Vad Saab står för har blivit diffust och ett bilmärke som ska lira i de ligor där Saab vill och behöver vara får inte vara otydligt.


Nu verkar det som om Saab nått vägs ände. Alla är arga på GM.

Men kanske det ändå vore på sin plats med ett litet tack till amerikanarna?

När de blev delägare i Saab 1990 var förlusterna redan uppe i mångmiljardbelopp. Sedan dess har GM enligt en del uppskattningar pumpat in minst 20 miljarder kronor i den svenska bilindustrin. Många jobb har räddats.

Utan GM:s pengar hade vi antagligen sett Saab läggas ned för många år sedan.

Den första Saaben och jag såg dagens ljus samma år. Jag har ägt Saabar och jag har tävlat med dem. Visst gör det ont när en jämngammal vän inte längre har livskraft. Jag kan bara hoppas att det dyker upp någon ny mirakelmedicin innan det är för sent.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Roger
2009-02-18 12:42

Men för f**n!!
Inte har väl GM pumpat in pengarna i onödan eller??? Så dumt är inget industriföretag idag!
Utvecklingen har ju sköts från sverige till i stprt sätt alla GM bolag. Gm Powertrain utvecklar moterer i sverige.
Men men resten är väl bara misstag....

#1
Bengt
2009-02-18 13:28

Jag tillhör dem som både beklagar och tycker det är bra att SAAB försvinner. Eftersom jag lever på att bärga och reparera bilar kommer jag att sakna SAAB, en bil som genom åren alltid haft typfel, och som aldrig eller efter mycket lång tid åtgärdas är "mumma" för oss bärgare, synd att en så bra inkomstkälla försvinner.
Såsom bekant till drabbade av SAAB:s typfel, såsom motorhaverier på grund av oljeproblem, kassa tändkassetter, eller havererade bränslepumpar (ekopowerbilarna), tycker jag det är bra att skräpet kommer bort från marknaden.

#1
SIA
2009-02-18 13:30

Varför inte diskutera Trollhättan som en bilfabrik? OM det är en bra fabrik för att tillverka bilar skulle vilket märke som helst vara intresserade.

#1
Lasse
2009-02-18 13:41

GM köpte Saab för att få namnet, det ansågs stå för lite mer sport än de flesta märken de hade just då (hur man nu kan tycka det). Därför var GM beredda att ta vissa förlustår, men självklart skulle Saab gå med vinst i framtiden. Men eftersom GM lyckas urholka alla märken de äger så gick det som det gick. Powertrain utvecklar delsystem till motorer, främst turbo och styrdelar, inte hela motorer.

#1
Bengtsson
2009-02-18 14:15

Nu kommer åtminstone jag att rösta bort den borgerliga Alliansen i kommande val. Jag har länge röstat på "Nya" Moderaterna som kallar sig arbetarpartiet, men kommer att rösta på Socialdemokraterna i valet. Det är faktiskt så att det bara är de som tar ansvar för jobben då det verkligen gäller. Tyvärr...

#1
Simon
2009-02-18 14:52

Underbart med en handlingskraftig regering som inte vek sig för GM, att de dessutom har förstånd på att satsa pengar på lönsam industri och inte slänga bort dom i olönsam verksamhet är för väl, tänk om dom gjort som sossarna gjorde med varvsindustrin, pumpa in pengar som bara gick upp i rök...
Ni får min röst utan tvekan....

#1
Eric
2009-02-18 15:24

Bengtsson:
Är det lönsamt att sätta in medborgarnas skattemedel i ett företag som inte gett vinst de senaste 15 åren? Är väl knappast att "ta ansvar" ??
Nog har väl ägarna tagit sitt ansvar med att pumpa in pengar under alla dessa år??
Rösta du på sossarna, deras politik går ut "vi vill ha" och aldrig "skapa".
Bengt:
Jobbat i samma bransch som du, men då var det vattenpumpar på V4 och hemmapulare som inte fick tillbaks toppen på gamla Triumph-motorn..
Mycket extra skruvande på nätterna blev det..

#1
Roy
2009-02-18 16:53

Det går an att raljera över Saab nu när det antagligen är dödsdömt. Men var det verkligen bara skit? Även Volvo har haft sina typfel. Just nu dyker det upp i tankarna lacksläppen på 80-talet och växellådsproblemen på 90-talet, men det finns fler. Är VW Passat också skräp med tanke på de problem de haft - men inte längre har?
Tycker man om att köra bil, så har Saab redan från början varit bättre än Volvo. Jag förundrades som grabb över att så många Amazoner med sina dåliga utrymmen, dåliga sikt och inte minst, usla vägegenskaper blev en sån ungdomsbil. Minns att jag klev över från en Saab 99:a till en Volvo 240 och var tvungen att stanna efter några hundra meter och ta mig en funderare. Volvon kändes högbent vinglig och känslan i allt var så - primitiv. Saaben kändes avsevärt modernare.
Saab 9000 torde ha varit en av de allra bästa familjebilarna när den kom. 18 cm kortare än en 740 och rymligare överallt - framsäte, baksäte och bagagerum (som dessutom var mer lättlastat). Den hade högfartsegenskaper som låg bland de allra bästa.
Visst var Volvo först med säkerhetsbälte, men Saabs innovationslista är då sannerligen inte kortare. Riktiga stötfångare (av en smartare konstruktion än den Volvo sen kom med). Strålkastartorkare. Elvärmda stolar. De var de första som lyckades tämja turbon så att den fungerade i en vardagsbil. (Ja, den hade barnsjukdomar - men så kan det vara när man så ofta är först.) Bara en sån detalj som att billjuset aldrig kunde glömmas påslaget. Sen 99:an har alltid lyset legat över tändningen - något som de flesta nu har. Whiplash-skydd. Enda tillverkaren som gjort älgtester i många år. (Och då menar jag simulerad krock med älg - inte någon tysk, förnedrande benämning på väjningstester.) Sen lyckades GM bromsa det mesta av utvecklingsarbetet. Om det var bra eller dåligt i det längre perspektivet är svårt att bedöma. Kortsiktigt var det naturligtvis bra - all utveckling kostar ju pengar utan att ge något omedelbart. Små motorer med variabel kompression och utvecklad turbo hade dock varit bra att ha i dagsläget.
Saab stod för det där lilla extra i klurighet - nya idéer som först senare fick efterföljare. Och då menar jag inte bara smådetaljer som 9-5:ans finurliga mugghållare. Den förblev de ensamma om, men hur mycket annat har inte andra tagit efter? Nu senast är det väl nackstödens konstruktion.
GM må ha pytsat in pengar, men de tog död på det mesta av det som var utmärkande för Saab.
Kommer vi ändå att få se nya 9-5?

#1
sven
2009-02-18 17:58

Inte kul för de som nyss köpt en ny Saab räkna med värdeminskning.Känns skönt att det äntligen är slutet för Saab då de byggt bilar med förlust i så många år.

#1
Rost
2009-02-18 18:00

Roy:
Rosten i dörrarna fick dom med i decennier.
900 med en halmeters tjocklek i dörrana man sitter tajt där.
Motorn efter 97 = dålig
SAAB, lägg ner NU.

#1
Arnt Oppilia (Norway)
2009-02-18 18:11

GM har pumpet inn penger planløst og uten langsiktige mål i alle bilfabrikker de har eid, SAAB er ikke noe unntak. GM har aldri lyktes i å heve et bilmerke. Se bare på hva de har gjort med SAAB, en stor pickup fra Chevrolet fikk SAAB-front (!?!?!!), blanding av SAAB og Subura.... hvilke strategiske tanker lå bak dette? Sannsynligvis ingen. Generelt har GM eksprimentert med modeller og merker, noen ganger har det slått til, men for det meste har det vært fiasko etter fiasko. Hvis man ser på GMs strategi de siste 10 år, så finnes det knapt en klar tanke om merker, modeller og marked.
Det var vel GMs tanke å gjøre SAAB til et premiummerke, men det ahr aldri GM klart med noen av sine merker. De vet ikke hvordan de skal gjøre noe sånt, ikke hvor lang tid det tar og hva det koster.
Se bare på FIAT, de prøver å få Alfa Romeo opp i premiumklassen, og det er en lang og tung vei. Men de har en strategi, nå reviderer de forhandlernettet i mange europeiske land. Hva har GM gjort for SAAB?

#1
L-B Englund
2009-02-18 18:56

Vi kommer nog att få se nya Saab 9-5 och 9-4X i framtiden. Det har nog lagts ut alltför mycket pengar på att ta fram dem. De kommer nog att tillverkas i Tyskland respektive Mexico som planerat, men från ett huvudkontor beläget i Tyskland. Angela Merkel går säkert i borgen för EU-lånet mot att Saab flyttas till Tyskland. Som vanligt tackar vi svenskar nej till EU-stöd och beklagar oss sedan att vi alltid får betala mer till EU än vi får tillbaka.

#1
Saabnisse
2009-02-18 19:05

Säkert Englund, det här är långt ifrån slutet för Saab.
Eftersom det mesta är ett politiskt spel för galleriet är inte sista ordet sagt.

#1
Orre
2009-02-18 20:41

Det är oerhört tragiskt att inte svenska staten kan garantera ett nödlån till SAAB och rädda bolaget och alla dess underleverantörer. Samtidigt betalar staten ut ca 20 miljarder kronor NETTO, alltså efter de pengar som vi får tillbaka. Över 20 miljarder, 20 000 000 000!!! Till ingen nytta, 20 miljarder. Varför kan inte då staten liksom övriga länder stödja bilindustrin och därmed arbetestillfällen?

#1
Messerschmitt
2009-02-18 20:51

Orre,
Sossarna och LO är ju så intresserade av ämnet.
-
Metall har ju över 6 miljarder i strejk kassorna.
Om de nu tycker Saab är så bra kan ju Metall gå in med dom pengarna?
-
Jag tror inte det händer, snacka om dubbelmoral. Typiskt vänster blocket, snacka går ju.

#1
Dubbelmoral
2009-02-18 20:54

Ja, för oss vanliga knegare känns det väldigt ihåligt när Maud öppnar käften och nästan skriker att "staten har inget i näringslivet att göra och hur jag ska kunna se skattebetalarna i ögonen om vi spenderar pengar på detta projekt" när hon för ett år sen högljutt hyllade svensk bilindustri som hon och forskningsministern påstod kunde börja ta världsandelar och bli ledande i tillerkningen av miljövänligare och effektivare bilar. Nu menar hon att hon alltid sett SAABs biltillverkning som ett skämt. Naturligtvis tillade hon ju lite politiskt korrekt att det finns kompetens, kunskap och jadajada som vi ska ta tillvara på så att dom 70 000 personer som kan drabbas inte behöver oroa sig ett dugg.
Att GM´s Rick Wagoner är en fucking freeloader som det heter på engelska som vill ha och ha utan att prestera något tillbaka känns som ett faktum men han kan nog ändå sova tryggare än dom 70 000 även om GM skulle försvinna. Han kanske kan få söka jobb hos Nordstream för dom verkar ju anställa folk som super på jobbet utan problem. Eller så kanske AMS i Västra Götaland kan föreslå en jobbsökarkurs? Eller är det så rasistiskt att endast personer boende i Sverige kan söka?
Någon kan få förklara för mig varför staten gick in och räddade skojarbanken Carnegie? Det användes väl ett par hundra miljoner på ett företag som precis som SAAB haft ett skamfilat rykte under många år. Det rimmar illa med det hårt inbankade budskapet att staten inte ska äga eller gå in och under en period driva företag. Och allt detta gjordes under ledning a Bo Lundgren (mannen som brukade kissa på sig när han hörde ordet "skatter").

#1
Krille
2009-02-18 20:58

Om saab går i konkurs så drabbar det även de svenska underleverantörerna som i flera fall är amerikanskägda. Att enbart sälja till volvo gör att tillverkningsvolymen blir för liten, och de företagen kan bli tvingade att flytta utomlands. Vad händer med volvo då? kommer deras tillverkning också att flyttas utomlands? Ja risken är överhängande pga allt hänger ihop. Hörde detta i P1 när de intervjuade en svensk professor i biltillverkning från köpenhamn. Saabkrisen är tyvärr en riksangelägenhet och inte ett lokalt problem. Även om Saab har haft problem så är de inte ensamma om det, se på Mercedes: bilar som välter, enorma rostproblem, elektronikstrul osv. Med förnuft så går företaget att rädda, för det finns god kompetens på Saab och de kan konstruera bra bilar. Bara de slipper bli styrda av en inkompetent ledning.

#1
Christer
2009-02-18 22:08

Det är inte bara Mercedes och SAAB som har haft småstrul i början. Även Toyota är behäftad med problem. Jag har en Toyota Avensis -04:a där jag har fått mögel i bilen beroende på att det tränger in vatten via framrutan, vilket är ett vanligt problem enl. Mekonomen som fixade min bil. Toyota Center sa att de inte stött på problemet förr... Vidare är det ofta elektonikfel på Toyota samt ovanligt många kopplingsbyten och bränslepumpar på Toyota RAV 4 från årsmodell 2005 och nyare, allt enligt Mekonomens verkstäder i Stockholm. Jag skall faktiskt byta bil men INTE köpa en Toyota till trots att min bil bara gått knappa 3000 mil.

#1
pg
2009-02-18 22:33

Helt fel om Ecopower/ecotec motorer. Jag ska här redogöra för hur det ligger till.
Ecopowermotorn kommer ursprungligen från Opel. GM powertrain ansåg att just en motorn lämpade sig bäst för att bygga en ny Turbomotor av. Tekniker från Saab arbetade med att färdigställa denna motor tillsammans med Opelteknikerna, inom GM powertrain, inte saab som vissas lögnaktigt påstått. Men Saabteknikerna hade huvudansvaret för att driva denna utveckling vidare. Men utan hjälp av grundmotorkonstruktörerna slog man sig slätt. Detta samarbete har helt förnekats av Saab, som dessutom spridit falska rykten som att ecopowermotorerna haft problem med bränslepumparna. Detta var dock inte ecopowermotorns fel, utan Etanolens inverkan på vissa komponenter. Detta åtgärdades i o med verision 2 av denna motor.
Denna motor har inte haft någon reklamationsanmälan sedan produktstarten. Dessutom flera utnämnanden The engine off the year t.ex.

#1
Magnus
2009-02-18 22:41

Varför köpte GM Saab? Ja inte var det för att tjäna pengar på att sälja bilar med dessa emblem. Man kan utan att gå till överdrift, säga att GM totalt kört märket i botten (läs; intern fakturering), och nu står man där med mössan i hand och ber om pengar. Bob Lutz, har satt stopp för otaliga projekt och nya modeller. Hur kan Wagoner & C:o, stå på presskonferenser dagarna i ända och på fullt allvar förklara att man som världens största biltillverkare inte klarar av att tjäna pengar? Det borde inte kunna hända? Som företagsledare ska man ha vett att skära ner i tid när man märker att försäljningen dalar, och inte ånga på som man gjort.
Kommer ni ihåg Stockholms bilsalong 2006? Saab hade en fin monter och bland annat kunde man hitta en cab-prototyp driven av en E100-motor/elhybrid. - Häftigt, tänkte man - vad tekniken går framåt! Skönt att få se den på vägarna, och vad kul att just Saab... nähä. Av en händelse var bilen inte med på fler bilsalonger. GM hade täckt över den och rullat in den bakom kulisserna. Nyligen har man presenterat Chevrolet Volt, men gissa vilka som utvecklat istort sett hela bilen? Troll! För flera år sedan!
Och visst är det kul att nya 9-3X tittar fram på vägarna, fin modell, sjyssta plastbitar och liknande offroad-attribut. Vilken vinnare! Hade det kanske varit om Saab fått presentera den när Saab ville, för fyra år sedan. Bilen var helt färdigutvecklad.Vem sa stopp? Bob Lutz.
Regeringen ska inte lägga skattepengar på att rädda företaget. En omstrukturering kommer att vara tillräcklig för att Saab ska leva vidare.
Men vad kan du som enskild göra för att "dra ditt strå till stacken" och hjälpa Saab? - Köp en.

#1
Simon
2009-02-19 00:15

Christer vänd dig till en seriös verkstad nästa gång....:)

#1
Sven
2009-02-19 00:42

Ja körde SAAB i 60 månader och hade 6o fel på´n under tiden. Synd att SAAB inte hade någon hållbarhetsansvarig. Politiskt vill ja peka på statligt ägda Renualt. Vad ska Trollhättejobbarna göra sen då ? Hushållsnära tjänster ? kanske Maud rekomenderar.

#1
Taxi ägare
2009-02-19 08:43

Jag driver en taxirörelse i Stockholm och kör b l a på Arlanda terminalen. Jag kör sedan 2005 ett antal, numera 14 st, SAAB 9-5 Biopower - etanol - samt 3 st SAAB 9-5 diesel och måste säga att de fungerar oerhört väl. Den SAAB 9-5 som hitintills gått längst har avverkat drygt 75 000 mil sedan 2005, faktiskt i stort sett problemfritt. Det som är bytt utöver service är ett antal stötdämpare, växellådan då den gått drygt 58 000 mil och div gummibussningar. Jag måste säga att jag är oerhört nöjd med SAAB:arna och kommer att köpa in fler SAAB:ar i taxistallet.

#1
orre
2009-02-19 09:11

Det är oerhört tragiskt att inte svenska staten kan garantera ett nödlån till SAAB och rädda bolaget och alla dess underleverantörer. Samtidigt betalar staten ut ca 20 miljarder kronor NETTO, alltså efter de pengar som vi får tillbaka till EU. Över 20 miljarder, 20 000 000 000 till EU!!! Till ingen nytta, 20 miljarder kostar EU´s medlemsavgift det svenska skattebetalarna. Varför kan inte då staten liksom övriga länder stödja bilindustrin och därmed arbetestillfällen? EU där har vi råd att betala ofantliga pengar men att rädda inhemsk industri då saknas det medel. Jag säger bara "Dubbelmoral" och låt oss rösta bort den Borgerliga Alliansen i nästa val!!!!!!

#1
Johan B
2009-02-19 09:21

Borgarna dvs regeringen säger att de inte kan driva bilföretag, "hör ej till statens kärnområde" och därför vill de ej hjälpa SAAB men Carnegie ville de hjälpa trots att staten inte ska hålla på med Banking...

#1
Simon
2009-02-19 11:16

Taxiägare, jag tror tyvärr att du får svårt att köpa in fler SAAB:ar i framtiden.....:)

#1
FRANK
2009-02-19 11:23

Jag har läst samtliga nuvarande 25 kommentarerna. En del är vettiga - andra?. Jag instämmer till 100% med Marianne Sterners inlägg och hennes beskrivning om SAAB.s historia. När GM som till en början blev delägare i SAAB för 19 år sedan så hade SAAB, som Marianne skriver, redan gått med miljardförluster under flera år. Det jag själv tycker är märkligt med många företrädare för massmedia, politiska partier och proffstyckare är att så fort ett problem uppstår i industrin så skriker de på statlig hjälp. Tidigare misslyckade statliga miljardsatsningar i varvsindustrin och andra industrier avskräcker. Även jag tycker der vore oerhört tråkigt om SAAB fick läggas ned och 10000-tals anställda blev arbetslösa. SAAB ägs idag till 100% av GM, världens största bilföretag till för kort tid sedan. GM och ingen annan har därför det fulla ansvaret för SAAB och dess anställdas framtid.
Jag har själv tidigare arbetat inom SAAB-koncernen i över 14 år och ägt många SAAB-bilar.

#1
Lägerleffe
2009-02-19 15:41

De senaste signalerna är tuff poker. Kan inte tänka mig att regeringen bara rycker på axlarna. Däremot kommer man inte att lyfta ett finger för att förse GM med några pengar. Det är naturligtvis helt rätt.
Men när GM väl har tvingats släppa taget om Saab, och inte längre kan suga till sig några svenska skattepengar, kommer Maud nog att garantera ett EU-lån.
Den stora biltekniskt innovativa drivkraft som Marianne vittnar om är en tillgång som kan få snålvattnet att rinna på många industrialistiskt lagda investerare, bilfabrikanter eller inte.
Kvalitativt är Saab varken sämre eller bättre än de flesta bilar. Däremot är de både säkrare och smartare än det mesta.

#1
Roy
2009-02-19 17:47

"Rost", visst har du rätt om Saabs rostande dörrar. I gengäld så hittar du inga Saabar med söderrostade tröskelbalkar. De har en låg och indragen profil, skyddad av dörrarna, så att passagerarna lätt kan kliva in i bilen utan att skita ner byxorna. Volvos höga badkarskanter skyddade istället dörrarna.
Svenska Rostskyddsinstitutet nämnde en gång i tiden 99:ans konstruktion som ett föredöme ur rostsynpunkt. Däremot har Volvo alltid haft ett bättre rostskydd, vilket i långa loppet visat sig vara viktigare. Tänk en Saab med Volvos (eller Audis) rostskydd!
9-5:an brukar ju framhållas som en gammal bil som fortfarande tillverkas. Det må vara sant, men egenskapsmässigt hänger den med förvånansvärt väl. Titta gärna i förra numret av denna tidning, nr 2, sidan 48, inte minst beträffande rost. Läs gärna Svensk Bilprovnings statistik. 9-5:an är än i denna dag en av de förnuftigaste bilarna att köpa och äga.
Jag läste testet av Opel Insignia och om dess brister och tanken slog mig - det är just de bristerna som troligen inte skulle finnas kvar på den kommande 9-5.

Det är bara att hålla med Arnt. GM fick ett kvalificerat kunnande - men vad fick Saab?

Det ligger en del i Dubbelmorals raljerande rallarsvingar. :D

PG, det är inte första gången Saab har hållt till godo med ett halvbra utgångsmaterial.
Till 99:an hade man en egen idé om motorn, men hittade en hos Riccardo-verken (som tillverkade motorer åt Triumf) som dög. Hos Riccardo bleknade man när de fick Saabs testprogram. De hade räknat med att motorn var klar för produktion...
Opel Vectras bottenplatta gjorde Saab underverk med när de anpassade den till 9-5:an. Samma med 9-3:an. Dieseln med dubbelturbo. Ja, så här kan man hålla på.

Lägerleffe skriver några förnuftiga rader och jag hoppas att han får rätt.

#1
Roy
2009-02-19 17:58

Saab har inte skötts speciellt ekonomiskt på många år. De har känts som ett gäng entusiaster som kommit med den ena innovationen efter den andra - inte alltid helt färdigutprovade. Däremot har de alltid lagt ner mycket tid på finslipning av vägegenskaperna, vilket GM snabbt satte P för.
Bilarna har haft sina brister - men också de där Saab-typiskt kluriga lösningarna.
På det stora hela har det byggts mycket bra bilar.
Vad är det som får så många att nu i det förmodade dödsögonblicket att fokusera på bristerna? Ja, somliga formligen verkar lysa av skadeglädje. Är det bekvämast så? "Dom var inte värda bättre." Man slipper känna den minsta antydan till sorg eller vemod. Alltså en form av flykt.
Inte för att jag tror på någon fågel Fenix, men visst hoppas jag.
Därmed inte sagt att jag själv för den skull väljer en Saab, men kanske...

#1
Stefan H
2009-02-19 18:35

Varför kan inte staten ge ett skambud till GM. Har för mig att BMW köpte Rover för 1 Pund.
Nu är det väl så illa med SAAB så GM kunde väl ge Maud en tia om hon tar han om SAAB.
Läst någon stans att Volvo betalade någon typ av bidrag till Ford så hela köpepeningen va återbetald på 8 år . kan det vara så med SAAB att först så betalar man till GM sen får man pengarna tillbaka för att det går dåligt ????

#1
pg
2009-02-19 20:59

För att ett företag inom bilbranchen ska gå bra, räcker det inte att sälja bra bara i Sverige.
Det är därför mycket riskabelt att gå in som statlig ägare i Saab som ute i den stora världen har den lägsta köptroheten av alla förekommande bilmodeller.
För att Saab ska bli lönsamt fordras ett helt nytänkande, och det kostar massor med pengar.
Att Saab ska bli något premiummärke i den dyrare klassen är ytterst tveksamt, då deras kvalitet inte är båttre än andra bilar i medelklassen.
Det behövs ett nyare tänk till, kanske börja bygga Opel i Sverige? Det märket har ju inte tappat mer än medelbilen, emedan Volvo tappat ca 15 % mer och Saab nästan 30% mer än medelbilen. Siffrorna i Sverige hjälper dock upp Europasiffrorna något, men det är situationen i sin helhet jag vill belysa.
Ang. den dubbelturbodiesel som sitter i Saab, så tillverkas inte den av Saab. Den är inte heller utvecklad av Saab. GM powertrain heter företaget som utvecklat och byggt motorn. Opel OPC var den första bil som kördes med den motorn.
Insignian har inga svagheter som ledninge inom Saab påstår. Den svaghet som den delar med många nya bilmodeller är att det är lågt i tak baktill. Möjligen där går det att göra något. Men att slå Opels flaggskepp blir näst intill omöjligt.

#1
Simon
2009-02-19 21:59

Stefan Löfven Metalls ordförande som tror sig vinna poäng genom att kritisera regeringen för att inte hjälpa SAAB, IF Metall-koncernen har ett eget kapital på 6 479 498 000 kronor. Alltså närmare 6,5 miljarder kronor.
Så varför köper de inte SAAB eller lånar ut 5 miljarder om det nu är en så god affär...?
http://www.expressen.se/ledare/1.1471030/facket-kan-kopa-saab
Trött på dessa korkade gossar så mejlade jag honom och frågade om han köpt SAAB ännu, inget svar.....
För er andra som vill maila denna herre kommer hans mail här.....
stefan.lofven@ifmetall.se
2009-02-19 19:58

#1
orre
2009-02-19 23:03

Det är oerhört tragiskt att inte svenska staten kan garantera ett nödlån till SAAB och rädda bolaget och alla dess underleverantörer. Samtidigt betalar staten ut ca 20 miljarder kronor NETTO, alltså efter de pengar som vi får tillbaka till EU. Över 20 miljarder, 20 000 000 000 till EU!!! 20 miljarder kostar EU´s medlemsavgift det svenska skattebetalarna. Varför kan inte då staten liksom övriga länder stödja bilindustrin och därmed arbetestillfällen? EU där har vi råd att betala ofantliga pengar men att rädda inhemsk industri då saknas det medel. Regeringen säger vidare att staten inte ska hålla på med det den inte kan. Staten ska hålla på sin "kärnverksamhet". Hör Banking till statens kärnverksamhet? Att rädda Fondkommisionären Carnegie och andra banker tex Nordea och Swedbank. Är det statens sak att rädda bankdirekötörers bonusar och misslyckade osäkra banklån med våra skattemedel? Ska inte bankfolkets aktieägare betala de osäkra lånen och inte staten dvs Du och jag? Jag säger bara "Dubbelmoral" och låt oss rösta bort den Borgerliga Alliansen i nästa val!!!

#1
Mats Svensson
2009-02-20 00:50

Jag äger just nu (som privatperson) min femtionde bil sedan 1973. En av dessa var en Saab 900 sedan, -90 års modell. Köpte den drygt tre år gammal med 19000 mil på mätaren. Körde den utan allvarligare problem till 40000 mil. En bil jag verkligen minns med glädje. Stilig -säker - tyst.
Nummer femtio är en Volvo V70 diesel -07. Även detta en härlig bil - snål - säker - tyst.
Varför inte överväga den gamla idén från -77 om att slå ihop Saab och Volvo? Låt Renault vara med i leken. Bli en stark aktör på den framtida bilmarknaden. Kalla de stora för Volvo och de små för Saab t ex. Komplettera med Renaults program inkl Dacia. Slå ihop försäljningsorganisationerna.
Låt genierna i svensk bilindustri arbeta ihop. Vem vet - ljuv musik kan uppstå då...
/Build your dream

#1
Simon
2009-02-20 01:41

Orre, vad du än tycker är det oerhört bra att inte regeringen går på detta rävspel, 5 miljarder räcker ca. 3 månader, varför ska vi slänga bort 5 miljarder som kan andvändas till stödåtgärder istället....? SAAB är tyvärr redan försent att rädda, trist men man kan inte fly från verkligheten....

#1
Odin
2009-02-20 08:43

"En Svensk kör SAAB" - men en Europé kör bil !.Alla älskar Opel !

#1
Lennart
2009-02-20 08:49

Mats Svensson:
Du har verkligen slagit huvudet på spiken och har en underbar idé. Bravissimo!!! Du borde sitta i en beslutsfattande position.

#1
Kent
2009-02-20 08:57

I Japan då man tex tillsätter en ny styrelse, bolagsmän och företagsledare tvingar man dem att omedelbart köpa en ny japansk bil, oftast en Toyota, för att stötta och visa ett föredöme inför folket som sedan uppmuntras att göra samma sak. Vilket de förvånansvärt snabbt gör, är inte det ett exempel att ta efter även i Mellanmjölk landet Sverige. Att mer eller mindre tvinga företagsledare och andra ledare att köpa svenskt däribland SAAB bilar?

#1
Ulrik Bergman
2009-02-20 23:27

Det är konstigt att GM inte presterat något nytänkande när man förvärvade SAAB. Om det nu skulle vara ett flaggskepp i koncernen borde de varit just detta även i miljöhänseende. Att ösa skattemedel på ett bolag som blöder är knappast ansvarstagande för jobben. Vore väl bättre att konvertera fabrikerna i Trollhättan till produkter som kunderna skriker efter - elbilar, hybrider eller varför inte vindkraftverk en marknad som är fortsatt expansiv. En röst på alliansen är en röst på att trygga välfärd och jobb. Självklart ska den gedigna kompetensen i Trollhättan tas tillvara i nya produktlinjer som är lönsamma. Maud Olofsson har hållit en mycket tydlig och klok linje gentemot de ansvarslösa GM-direktörerna. Sahlin har gått rakt i fällan!

#1
Magnus
2009-02-21 00:50

Efter att ha bott och jobbat utomlands över 15 år förundras man över Sverige, svenskarnas och journalisternas ständiga kamp att förgöra sin egen industri, sina bilproducenter och sitt eget rykte såväl nationellt som internationellt. Den svenska journalistkåren påverkar sina läsare i så motto att de ständigt söker fel på de svenska varorna däribland SAAB och Volvo vilket gör bilkonsumenterna osäkra på SAAB och Volvos kvalitet. Samtidigt höjer den svenska journalistkåren utländska bilmärken till skyarna tex Toyota och tycker sedan att det är tragiskt att SAAB och Volvo tappar marknadsandelar! OM tex en japansk journalist ens skulle våga yppa ett enda kritiskt ord om sin bilindustri tex Toyota tar det inte mer än 1 timme innan vederbörande har AVSKEDATS. Jag anser att vi SKA vara stolta över och stödja såväl SAAB som Volvo och övriga svenska företag som kämpar för sin överlevnad och därmed för allas vår gemensamma välfärd. Jag uppmanar vidare den som står i begrepp att köpa bil att omedelbart vända sig till SAAB och köpa en ny SAAB bil

#1
Odin
2009-02-21 08:33

Bytes
Två SAAB-ar (1999 och 2003) bytes mot en ny FIUT "Panda" , svar till min e-adress.

#1
pg
2009-02-22 22:51

Marknaden i Sverige räcker inte. En bilmodell måste sälja så pass många exemplar, att det skulle ta 15 år att möta kostnaden för dess utveckling.
Detta går inte i dagens snabba utveckling. Andra företag som i sina egna länder kan säkerställa utveckingskostnaderna kan spotta ut nya modeller på löpande band.
Saabb borde bilda bolag med Opel och Vauxhall, på samma sätt som de är involverade i GM Powertrain redan idag.

#1
Peter
2009-02-27 13:39

Instämmer i artikeln.
GM har gjort en socialinsats för folk i Trollhättan i många år, man drivit SAAB vidare trots stora förluster.
Och hållit folk sysselsatta med bra löner för arbetarna. Nu har man inte råd längre...
Det är nu slut för SAAB...pengarna finns inte längre. I GM´s kassakista finns nu ett svart hål...
Tack GM, för Ert sociala arbete i Sverige!
Trollhättan har en framtid även utan SAAB.
Men nu får man försöka göra något själva...

#1
Lars-Ulrik Jonasson
2009-03-03 00:12

Hur kan fackföreningsföreträdare verkligen tycka och tro att man kan och skall rädda SAAB,
Hur kan man tro att en fabrik som tillverkar ungefär
150000 "svensson bilar"per år skall kunna överleva
då till exempel bara Volkswagen koncernen tillverkar
1,5 "svensson bilar"(kalla dom kankse hellre normalbilar)per år av ett antal olika varianter.
Skall man kunna överleva med en minimal produktion får det nog vara av typ Porsche, Ferrari
eller motsvarande.
Önskar naturligtvis samtidig att det kunde dyka upp en trollkonstnär som kunde hjälpa alla som riskerar att bli arbetslösa.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.