Bild
Nästa artikel

Synskadade vill ha hårdare regler mot tysta bilar

Nyheter

Snart måste alla nya modeller av elbilar i EU ha varningsljud vid hastigheter upp till 20 km/h. Men enligt Synskadades riksförbund är de nya reglerna otillräckliga.

Den 1 juli börjar EU-förordning (EU 540/2014) att gälla som säger att alla el- och hybridbilar som säljs i Europa ska vara försedda med ett akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) som ska sända ut ljud när bilen kör under 20 km/h.  

I högre hastigheter bedöms däcken ge ifrån sig tillräckligt med ljud för att göra omgivningen uppmärksam på bilens närvaro. Om två år ska alla nya elbilar och även äldre modeller som nytillverkad ha varningsljus. Men enligt Synskadades riksförbund är de nya reglerna inte tillräckliga. 

– Varningsljudet måste höras även i hastigheter över 20 km/h. Mer forskning behövs, men troligen måste ljudet finnas i hastigheter upp till åtminstone 40 km/h innan däckens friktion mot vägbanan och vindmotståndet gör fordonen hörbara, säger Synskadades riksförbunds förbundsordförande Håkan Thomsson i ett uttalande. 

Ämnet aktualiserades nyligen efter att en blind man fick sin käpp avkörd av en tyst bil. Synskadades riksförbund vill nu se en utvidgad EU-förordning där även äldre elbilar utrustas med varningssystemet. De vill också se att andra fordon så som elsparkcyklar utrustas med någon form av varningsljud. 

“Tysta fordon är farliga också för andra oskyddade trafikanter som barn, äldre eller den som har uppmärksamheten på annat.” skriver Synskadades riksförbund i ett pressmeddelande. 

Diskutera: Vad tycker du om de nya EU-reglerna?
 

Kommentarer

#1
2019-08-08 12:13

Hoppas bara att det syntetiska ljudet påminner om det ifrån vanliga förbränningsmotorer - har tyvärr hört andra konstiga ljud i elfordon som jag som förare av fordonet i innerstads-miljö skulle bli "skogstokig" att höra i farter upp till 40 km/t.

#2
2019-08-08 12:13

Jag känner absolut sympati med synskadade här, självfallet bör elbilar ha någon form av ljud som gör dem identierbara. Jag stödjer förslaget om ljud upp till 40 km/h.

#3
2019-08-08 12:52

Jag har en av/på-knapp för "AVAS"-ljudet i min elbil. Kommer på mig själv med att slå av det lika och som att jag kör med det på. Ibland är det helt motiverat på gåfartsområden, smågator och i bostadskvarter - men i övrigt? Nja. Det låter upp till 30 km/h vilket känns rimligt. Jag hade gärna sett att det gick och tysta ljudet i framtiden med vid behov.

#4
2019-08-08 12:59

Imorse (på radion) snackade de om en gräns på 40 km/h..under detta måste där finns ett ljud.

#5
2019-08-08 13:10

Problemet är inte nytt. Amerikanska bilar med originaldäck för 20 år sedan var så tysta vid jämnt gaspådrag att de blev överröstade av vanligt gatubuller. Jag hade många fotgängarincidenter under 20 år med en fullsizepickup, vanliga fotgängare utan begränsade funktionsnedsättnigar.

#6
2019-08-08 13:13

Eller så kan man göra det så enkelt så att de som har hörsel eller synskador bär hjälpmedel som "berättar" varifrån fordon kommer. Det kan innefatta allt ifrån bilar, el-cyklar, el-mopeder, elscootrar osv.
Är man hörsel eller synskadad så räcker det med pulserande vibrationer i form av en klocka eller liknande. Detta är bra mkt smartare än en massa oljud, dessutom hjälper inte oljud dom som hör dåligt.

#7
2019-08-08 14:22

Ju fler system ju mer falsk trygghet och folk som litar på att systemen fungerar och blir mindre "lyhörda", om man så vill. Och om systemet falerar och någon blind blir överkörd, vem hamnar i finkan? Ägaren till bilen eller tillverkaren av systemet/fordonet?

.

#8
2019-08-08 14:30

Mycket man vill.

#9
2019-08-08 17:29

Grejen är ju att bensinmotorer idag är så tysta så de hörs inte heller utan det är däcken som hörs och det gör de på elbilen också!

#10
2019-08-08 17:44

De flesta bilar går tyst nu för tiden. Bortsett från MTB går vanliga cyklar tystast av allt.
Jag tror att det var Peugeot som hade två ljudsignaler på någon modell. Löst tryck gav svag signal och hårt tryck stark.
Som förare av ett tyst fordon, oavsett vad, har man naturligtvis extra koll och kan då vid behov signalera.

#11
2019-08-08 19:03

Elmotor enbart kan ju gå betydligt fortare än 20 km. Denna olycka var väl på en landsväg - kanske > 60 km. Då hjälper väl inget ljud upp till 20km. Kanske kommer en komplettering till bilar tillverkade för 1 juli. Min är tillverkad i maj.

#12
2019-08-08 21:51

Bra! I dag kör posten omkring i `hög´ fart ljudlöst med sina små elfordon på innergårdarna bland lekande barn, såg det senast i går. Kommer man däremot inte överens om ett standardiserat och gemensamt ljud utan varje bilmärke vill ha ett eget så kallat signatur-ljud kommer vi få en ljudmiljönedsmutsning av sällan skådat slag.

#13
2019-08-08 22:05

Nu är väl dagens bilpark ovanligt tysta oavsett motortyp, i så !fall borde dom också bli ljudligare!

#14
2019-08-09 10:16

Önskar att ljuden från alla fordon kunde minska och helst tystna. Att kunna höra fåglar och vindens brus utan ljud från bil, tåg och flyg.
Men, nej nu skall alla bilar låta som glassbilen.

Självkörande bilar kan inte komma fort nog. Bilar som klarar av att stanna i alla situationer innan de kolliderar. För som det är nu förstår jag helt de blindas oro. Har varit nära att bli påkörd av en bil vars förare tittade på film i sin mobil.

#15
2019-08-10 06:34

@Kanske

Ja, det är den falska trygghet som diverse system vilka börjar med "Auto" skapar, vilka gör att folk tror sig kunna bete sig på sådant vis.

.

#16
2019-08-10 08:56

När alla människor har så olika behov och tycker så olika om hur man vill leva så kan väl Skåne ges till synskadade, Blekinge till döva, dalarna till hjärndöda osv osv. Nästan bättre att alla får sitt lilla revir så slipper man allt det här :)!

#17
2019-08-11 18:57

Buller har inte bara med bekvämlighet att göra. Det kan också orsaka allt från sömnsvårigheter till stroke och diabetes, något som man bland annat forskar på vid Arbets- och miljömedicin på Universitetssjukhuset i Örebro. Vi ser tydligt att buller är ett problem som påverkar människors hälsa, välbefinnande och livskvalitet, det handlar inte bara om komfort. I Örebro testar man "tyst" asfalt. Varför inte försöka få fram extremt bullerförstärkande vägytor i stället för att försöka göra elbilar till ett problem? Förr i tiden hade man gatsten av granit. På vissa vägsträckor har man fräst spår mitt i vägen för att väcka dem som är på väg över på fel sida. Man kan även måla vägstreck så att det låter mer när man kör på dem. Om det nu verkligen är brist på trafikbuller.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/succe-for-tyst-asfalt

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.