Nästa artikel
Svidande kritik mot nya förslaget: ”Taget ur luften”
Nyheter

Svidande kritik mot nya förslaget: ”Taget ur luften”

Publicerad Igår 7:50 (uppdaterad Igår 13:13)
Hundratals bilägare har hört av sig till Transportstyrelsen för att klaga på det nya förslaget som tvingar tillbaka veteranbilar till besiktningen. ”Jag har inte sett någon statistik på att dagens regler är dåliga”, skriver en av dem.

Många äldre entusiastbilar behöver inte besiktigas i dag. Men enligt ett förslag som Transportstyrelsen tagit fram kan de här bilarna återigen behöva besiktigas.

Du kan läsa mer om hur förslaget ser ut i detalj här.

Många kritiker har hävdat att förslaget beror på ”ramknäckta pilsnerbilar” som är trafikfarliga. Men enligt Transportstyrelsen är den främsta anledningen en annan:

Allt fler av de bilar som i dag är klassade som veteranbilar, och inte behöver besiktigas, används till vardags. Det finns betydligt fler bilar av årsmodell 1960 och senare i trafik än äldre bilar.

Bilarna körs även längre sträckor och befinner sig i trafiken under längre tid. Då tycker Transportstyrelsen inte att det är orimligt att besiktningskraven ses över.

”Nu backar vi tillbaka och rättar till detta”

Undantaget som Sverige haft baseras på ett EU-direktiv från 2014. Den här typen av besiktningsbefrielse för äldre bilar ska gälla för fordon som ”aldrig eller i praktiken aldrig används”.

Men när allt fler äldre bilar nu är registrerade i trafik och används till vardags ses reglerna över.

– Nu backar vi tillbaka och rättar till detta. Det var något som förbisågs och man tog inte med de här villkoren. Nu tar vi med dem, har Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen, sagt till Vi Bilägare.

Veteranbilar och entusiastbilar kan tvingas tillbaka till besiktningsföretagen med Transportstyrelsens nya förslag. Foto: Simon Hamelius

Mängder av bilägare har hört av sig till Transportstyrelsen med åsikter om förslaget. Vi Bilägare har tagit del av hundratals remissvar och kritiken låter inte vänta på sig.

Flera bilägare frågar sig vilket underlag Transportstyrelsen har för att plötsligt dra in undantaget för äldre bilar.

”Det känns som att det är taget ur luften. Ska det straffa mig som skött mig att det finns ungdomar som tänjer på reglerna och är ordningsstörande?”, skriver en av dem.

”Jag förstår inte varför ni ska in och ändra i något som överlag fungerar väldigt bra”, skriver en annan.

Många bilägare beskriver sig som skötsamma och är besvikna på beskedet. De tycker att det nya besiktningskravet är ”onödig byråkrati” och vill i stället att polisens flygande besiktningar ska ta hand om ”pilnserhäckarna”.

”Jag tycker 50-årsregeln fungerar väldigt bra i sin nuvarande form. Den avlastar besiktningsföretagen och underlättar den stora kulturhistoriska skatt dessa fordon är”, skriver en bilentusiast.

”Detta förslag är värdelöst. Jag har inte sett någon statistik på att dagens regelverk är dåligt på något sätt”, skriver en annan.

Transportstyrelsens förslag
  • Bilar från 1960 och nyare återigen ska besiktigas vartannat år.
  • Bilar från 1951 till 1959 ska besiktigas igen efter att de nya reglerna trätt i kraft. Om de blir godkända då blir de återigen besiktningsbefriade i fortsättningen.
  • Bilar av 1950 års modell och tidigare ska fortsatt vara besiktningsbefriade.
  • Den nuvarande så kallade 30-årsregeln, som innebär att bilar som är minst 30 år gamla, bara behöver besiktigas vartannat år ska finnas kvar.
  • Du kan läsa mer om förslaget här.

Alla som hört av sig vill dock inte att besiktningsbefrielsen ska vara kvar. Vissa vill återinföra den varannat eller var femte år, och andra vill se krav på besiktning vid ägarbyte. Men de allra flesta vill att befrielsen ska behållas.

Det är heller inte bara privatpersoner som tyckt till om förslaget. Det har även besiktningsföretaget Opus fått göra, och där låter det helt annorlunda. Opus är positivt inställt till att besiktningskravet återinförs eftersom det ”leder till ökad trafiksäkerhet”.

Förbundet MHRF, där många bilklubbar är medlemmar, vill inte se någon fast årsgräns för när äldre bilar måste besiktigas. Däremot vill MHRF att en rullande årsgräns som används i dag behålls och att äldre bilar måste besiktigas vart femte år samt i samband med ägarbyte.

MHRF vill dock att Transportstyrelsen väntar med att införa reglerna eftersom konsekvensutredningen varit för dålig.

Ämnen i artikeln