Bild
Nästa artikel

"Sveriges nya världsexport"

Nyheter

Ambitionsnivån är hög hos företaget bakom nya stadsbilen Smite. Den extremt lätta trehjulingen har enligt upphovsmännen stor potential att bli Sveriges nya världsexport.

Även om Saab skulle läggas ner finns det hopp för den svenska bilindustrin.

Åtminstone enligt företaget Vehiconomics framtidsbeskrivning.

"Nästa världsexport"
Det svenska företaget står enligt egen utsaga för helt nya idéer om framtidens personbilar.

Nu presenterar Vehiconomic att den lättviktiga stadsbilen Smite, som uppges ha en förbrukning som är 50 procent lägre än en konventionell bil, är klar för testkörning.

Sohrab Kazemahvazi forskar om lättkonstruktion på KTH och är en av tre personer som utvecklar Smite.

Han är säker på att bilen kommer att bli Sveriges nästa världsexport.

- Ja, annars hade vi inte satsat på detta, säger han i ett pressmeddelande.

Lätt och effektiv
Smite är en tvåsitsig stadsbil där passagerarna sitter i rad efter varandra.

Bilen är 2,8 meter lång, 1,3 meter bred och 1,3 meter hög.

Smite rullar på tre hjul och kan utrustas med bensinmotor eller elmotor.

Det som främst utmärker Smite är den låga vikten: 130 kilo med bensinmotor och 180 kilo med elmotor och batterier.

Låg förbrukning
Denna låga vikt möjliggör en förbrukning på endast 0,15 liter per mil. Det innebär att Smite klarar mer än 60 kilometer körning på en liter bensin.

Räckvidden med elmotor uppges samtidigt vara 80 kilometer.

Maxhastigheten är 90 km/h.

Kaross i plast
Störst bidragande orsak till den låga förbrukningen är Smites lätta plastkaross.


Att sänka fordonets vikt menar Sohrab Kazemahvazi är den mest effektiva metoden för att sänka förbrukningen.

- En effektivare motor kan som mest ge några procent lägre energiförbrukning men kostar enorma pengar att utveckla, säger han.

- Ett nytt chassi, ny kaross och nytt fordonstänk reducerar vikten till en tiondel av en traditionell bil, men ger motsvarande över 50 procent lägre förbrukning.

"Det som skiljer oss från konkurrenterna"

Trots plastkonstruktioner och låg vikt ska Smite också vara säker och klara stora påfrestningar - allt med standardkomponenter för att hålla kostnaderna nere.

- Det är det som skiljer oss från konkurrenterna. De vet inte hur de ska göra fordon lättare utan att tappa komfort och krocksäkerhet, säger Sohrab Kazemahvazi.

50 000 kronor
Priset för Smite med bensinmotor landar på ungefär 50 000 kronor och 70 000 kronor för elmotorvarianten.

Smite kommer att visas upp på mässan Energiting i Älvsjö i mitten av mars.
 
Diskutera: Vad tycker du om Smite? Har bilen potential att bli Sveriges nya världsexport?

Se film:
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
JAN
2010-01-20 12:58

Det vore ju trevligt om luckan efter Saab kunde fyllas, men med en Messerschmitt? Jag ställer mig tveksam, även om viktoptimeringen är intressant.

#1
Anders
2010-01-20 13:07

Som Jan säger, en MESSERSCMITT????????

#1
Roy
2010-01-20 13:21

Visst sjutton är det en Messerschmitt!
Med tandemstolar och allt. Det nya ligger väl i materialen. (Knappast krocksäkerheten.)

#1
Calle
2010-01-20 13:45

Oblyg Messersmith-kopia....(såg inte ViB det) men den kan ju bli bra ändå!? Låg förbrukning = miljövänlig, men hur är det ställt med säkerheten för de åkande?

#1
Mattias Goldmann Gröna Bilister
2010-01-20 14:01

90 km/h toppfart kan låta lite, men det är 40 km/h mer än bilar krocktestas för, och jag gissar att Smite inte tänker uppfylla bilsäkerhetsnormer utan kvala in som mc. Sidokrockskyddet ser obefintligt ut, det framgår av bilden att det inte finns någon airbag i ratten och att bli påkörd bakifrån ens av en mc, långt mindre en bil eller lastbil är nog inte att rekommendera. Jag är less på bilar som med miljö som argument (Think etc) tycker att man kan tumma på säkerheten och hoppas att Vägverket klassar Smite som moped med toppfart 30 eller högst 40 km/h.

#1
Markus
2010-01-20 14:09

Det är helt klart ett modernt svar på Messerschmitt och ska nog tolkas som en stadsbil. Då blir också toppfarten på 90 km/h med marginal godkänd. Men något för svenska landsvägar är den inte.
Ett komfortabelt alternativ till skoter i städer, inte minst nere på kontinenten, varför inte.
Till saken hör också att inte minst den lilla bredden gör den intressant ur miljösynpunkt då det kraftigt reducerar luftmotståndet.
Men som Mattias Goldman är inne på. Vad som behövs är bilar anpassade även för landsvägskörning i glesbefolkade trakter. Miljövänliga citybilar är ju dessutom inte så svårt att göra!

#1
Leif
2010-01-20 14:10

Var placerar jag matkassen från Konsum om vi är 2 i farkosten

#1
Oliver
2010-01-20 14:23

...hehehe :-)) Messerschmidt Kabinenroller, kanske dom can återvinna SAAB Gripen's kabin nu istället? 1. April eller hur? Var inte ovanligt på tyskar vägar 50- och 60 talet, men redan på den tiden lite "äventyrligt"....har faktiskt sett en sånt som vältade omkring på Nueburgring(!!!) 1979...tack och love ingen blev skadat...troligen ingen plats för airbag - men idag kanske man kan montera en katapultstol istället...

#1
Torsten Larsson
2010-01-20 14:27

Jag køper en och kan betala den i førskott.
Torsten Larsson

#1
Håkan
2010-01-20 14:30

Måste vara ett aprilskämt som kommer lika fel i tid som denna trafikfarliga replika. Jämför vad man kan få för pengarna - två Tata Nano...

#1
Stephan
2010-01-20 15:47

Cooool!
En scooter med tak, automatväxlad förstås, finns den som cabb oxå?

#1
Karhu
2010-01-20 17:08

Skojar ni med mig?? Detta är ju en Messerschmidt i plast istället för plåt som originalet var byggd i.
Men med elmotor kanske den går att sälja. Har inte danskarna en liknande konstruktion??

#1
Volvo RWD
2010-01-20 17:08

Det här skulle kunna bli riktigt bra. Även om det är som du säger Mattias Goldman att dom kommer att klassa den som MC så är den ju ändå säkrare än en MC eller hur :). Skillnaden är väll att du sitter i ett säte, är skyddad från regn och har en ratt TEX. Den är dock även billigare än en MC. Också speciellt säkrare med tanke på att den inte går så fort. Denna sak kommer dock ALDRIG att kunna ersätta den vanliga bilen. Endast vara ett sorts komplement, om så ett bra sådant.

#1
Tobbe
2010-01-20 18:34

Tanken är god men det kommer nog inte att fungera. Varför inte bygga en häftigare variant som Holländarna har gjort, Carver One. Ser rejälare ut dessutom.

#1
Kjell-Åke
2010-01-20 18:48

I Vi B:s text jämförs den här pjäsen med bil Har man suttit i en Messerschmit mellan en lastbil och buss känns det inte som man kan komma ens i närheten av bilkänsla var man än kör. Som mc kan man ju tänka sig en viss förbättring mot traditionella busmaskiner.

#1
Lasse
2010-01-20 19:58

Helt klart att det är ett alternativ för många som pendlar till jobbet. Säkerhet komfort mm. får man ju ge efter för om man vill ha en sådan. Om några år när bensinbilarna är lika vanliga i Asien som i västvärlden så kommer säkert oljan att kosta 20-25kr/liter om den räcker så länge förståss. Lika bra att beställa en Messer II innan det blir kö på en sådan.

#1
Gonzo
2010-01-20 19:59

HA! ha! ha! ha! ha!

#1
Saabnisse
2010-01-20 21:11

Trams.
Norska Think är ju osäljbar.
Vad ä det som skulle göra att den här säljs bättre?
Finns det någon som vill betala mer än 15000:- för den här?
För de pengarna kan man idag få en begagnad riktig bil i hyfsat skick.
Vill man åka EU-moppe kan man ju få en sådan+en regnrock för halva priset.

#1
Per
2010-01-20 22:08

Världsexport? är detta vad Svensk industri ska producera så är vi europas största fiasko. Varför inte sätta in trampor ochså så kan cykelbilen Fantom återuppstå. Seriöst så har riktiga 3 litersbilar gjorts imånga år och nu verkar 2 liters vara på gång. Så att slå sig för bröstet och påstå att etablerade tillverkare inte vet hur bygga lättare snålare verkar inte lite sturskt utan att ha mer att komma med.

#1
Volvo RWD
2010-01-20 22:37

Men saabnisse, vad kostar en think? Jovisst har du rätt angående det med en begagnad bil. Men det är nog lite av vad man är i behov av också. Jag tror att ekonomi, miljötänkande kommer att kunna sälja till en del, säkerheten är inte speciellt bra men jämfört med en mc/eu-moppe så e säkerheten helt okej. Vem fan vill åka Eu-moppe i regnrock :D.

#1
Seken
2010-01-20 22:56

Logiken hos Gröna Bilister är alltid lika outgrundlig. Bilar ska drivas med Etanol.
En trehjuling, med betydligt högre säkerhet än en MC/Scooter ska köras i 30 km/t. Nästa snille-idé blir väl att cyklar får framföras i högst 15 km/t.
Jag trodde annars att Peter Dalles Lorry-figur hade ensamrätt på de mest komiska stollerierna.

#1
frank pust
2010-01-21 01:21

kombi awd blir en storsäljare..

#1
Lägerleffe
2010-01-21 03:10

En tokfan tror att han kan tjäna multum på att sälja in gamla Messerschmidt till Maud & Co. Antar att den on en månad även ska presenteras i Tiger-utförande, med 4 hjul och en toppfart på 140 knyck.
Bondfångare i farten. Och då snackar vi inte 007. Håll i handväskan Maud!!

#1
hercul poirot
2010-01-21 13:17

http://www.diseno-art.com/images/bmw_isetta_open.jpg
my choice.

#1
Sven
2010-01-21 20:34

Ingen nyhet att det går att att söka projektpengar på olika idéer gammal som nya, vet att det finns vissa som lever på sådana pengar!
Här är ett bra försök på en gammal, alla var inte med på tiden för Messerschmitt.

#1
S-E S
2010-01-22 17:09

Bry dig inte i säkerheten MATTIAS GOLDMAN. Ju färre vi är som befolkar denna planet, ju bättre blir miljön. Antalet människor på Jorden är det stora miljöproblemet, inte om man kör E85 eller diesel. Ju snabbare GRÖNA BILISTER fattar detta, ju snabbare kan ni avveckla verksamheten!

#1
Tomas Holmquist
2010-01-30 12:23

Jag håller med alla igenkännandes minnen från en svunnen epok i den tyska bilindustrin. Går det verkligen att söka bidrag (våra skattepengar) för att tillverka och lansera en kopia.
Blir nästa lågprissatsning en trabant-new look.

#1
Enzo
2010-01-31 16:09

Det ser ut att kunna bli olidligt varmt i den glasbubblan på sommaren. Och hur funkar det med värmen i elbilen på vintern?

#1
lubos
2010-02-03 19:46

Har kört Messerschmidt på 60-talet och kan endast konstatera att ett drivhjul bak och två styrhjul fram ger sämsta tänkbara kördynamik!
Den var så överstyrd att en VW-bubbla tedde sig som en trög pråm i jämförelse! Sidvindskänsligheten var fruktansvärd! Det var inte för inte som ME 110 erhöll två drivhjul baktill!

#1
EMilsson
2010-02-10 19:03

Pinsam bil, lägger då hellre till lite och köper en säkrare Dacia Sandero. Riktigt trevlig bil som tyvärr vissa skrattar åt bara för att det ännu är ett lite mindre känt märke.

#1
Konservator
2010-02-11 18:16

"Det svenska företaget står enligt egen utsaga för helt nya idéer om framtidens personbilar."
Att helt skamlöst kopiera någon annans gamla goda design rakt av och sälja som sin egen? Men det är ju inte helt nytt - det var väl kineserna först med? :P
Måste de nödvändigtvis dra Messerschmitts lik i smutsen på det viset? Rita en egen bil istället!
(Kan inte någon börja sälja kopior av Messerschmitt Bf 110 G-4 Nachtjäger istället, en sådan skulle jag köpa!)

#2
2017-10-30 11:59

När följer ni upp bidragsbluffen Smite?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.