Bild
Nästa artikel
Nyheter

Svenskt pris på Ceed och XCeed som laddhybrider

Publicerad 19 december 2019
Kia gör kombin och crossovern laddbara nästa år.
Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid rullar in hos bilhandlarna i januari och XCeed Plug-In Hybrid väntas under mars/april. 

Drivlinan i de båda bilarna är densamma: Bensin- och elmotor jobbar tillsammans på framaxeln och levererar 141 hästkrafter och 265 Newtonmeter i vrid. Elen hämtas ur ett batteri med kapacitet på 8,9 kWh. 

Enligt Kias preliminära beräkningar klarar bilarna 5 mil på enbart el och laddsladden pluggas in i vänster framskärm. 

Priserna börjar på 339.900 kronor för Ceed Sportswagon som laddhybrid och 369.900 kronor för laddbara XCeed. Det är innan miljöbonusen dragits av, vilken enligt Kia skulle bli någonstans mellan 34.000-39.000 kronor. 

Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid har ett bagageutrymme på 437 liter, medan crossovern Kia XCeed Plug-In Hybrid rymmer 291 liter. Batteriet under bagagerumsgolvet stjäl med andra ord en del utrymme: Utan batteri rymmer de vanliga versionerna 625, respektive 426 liter. 

Diskutera: Vad tycker du om Kias nya laddhybrider?
 
Priser

Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid Advance 339 900 kr
Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid Advance Plus 357 800 kr
Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid Advance Plus 2 387 700 kr

Kia XCeed Plug-In Hybrid Advance Plus 369 900 kr
Kia XCeed Plug-In Hybrid Advance Plus 2 399 800 kr

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2019-12-19 19:37
Grosser

De lär bli grymt populära trots den.. hm.. ambitiösa prissättningen.

#2 • 2019-12-19 19:38
V8-Power

Alldeles för dyrt så för mig är de avskrivna direkt.

#3 • 2019-12-19 20:03
L. Mäkinen

Tittade på XCeed i morse och tycker faktiskt den ser ok ut. Misstänker att priset går att justera vid en diskussion.

#4 • 2019-12-19 21:07
V8-Power

Jag har suttit i den och den kändes flera snäpp billigare och sämre än Optima.

#5 • 2019-12-19 21:25
L. Mäkinen

Det tvivlar jag inte på, men jag vill inte ha en Optima till, speciellt inte nu när man måste ha en med resonanslåda baktill.
Fast jag gissar att Optima är tystare än XCeed även om den senare har mindre tomrum.

#6 • 2019-12-19 21:30
V8-Power

XCeed har ju en resonanslåda också pga att den är kombikupe.
Den ska dock vara tystare än Ceed så det kanske inte skiljer mycket mot Optiman.
Jag skulle i vart fall aldrig välja den före Optima.
Kortare räckvidd på el också.
Den mest intressanta just nu verkar vara kommande Skoda Octavia och om man kan ha en mindre bil är Mercedes A250e riktigt billig som förmånsbil och har lång elräckvidd.

#7 • 2019-12-19 21:31
Grosser

Kunde mycket väl tänka mig en XCeed med ren eldrift. Hade passat som handen i handsken.

#8 • 2019-12-20 07:37
ToRy

Priserna är i linje med Niro PHEV vad jag kan se, så inte så överraskande. Sedan är det synd att det blir ett så kraftigt ingrepp i bagageutrymmet.

Men nu har Kia Niro, Ceed o XCeed i PHEV-form; alla bilar i liknande format. Jag tycker att de borde jobba bredare istället. Hur vore det med Sportage som hybrid (PHEV eller vanlig)? Skulle vara intressant! RAV4 och Outlander säljer ju ordentligt som hybrider, så det finns en marknad.

#9 • 2019-12-20 09:11
Irvor

Förvånande att bygga så omoderna bilar där batterierna minskar bagagevolymen.

#a • 2019-12-20 09:26
Irvor

Varför nöja sig med laddhybrid när man kan få en elbil istället för liknande pengar.
Hyundai Ionic Electric kostar 389.900kr och har 357 liters bagageutrymme.
Smartaste elbilen hittills och snålaste.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.