Bild
Nästa artikel
Svenskt pris på Ceed och XCeed som laddhybrider

Svenskt pris på Ceed och XCeed som laddhybrider

Nyheter

Kia gör kombin och crossovern laddbara nästa år.

Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid rullar in hos bilhandlarna i januari och XCeed Plug-In Hybrid väntas under mars/april. 

Drivlinan i de båda bilarna är densamma: Bensin- och elmotor jobbar tillsammans på framaxeln och levererar 141 hästkrafter och 265 Newtonmeter i vrid. Elen hämtas ur ett batteri med kapacitet på 8,9 kWh. 

Enligt Kias preliminära beräkningar klarar bilarna 5 mil på enbart el och laddsladden pluggas in i vänster framskärm. 

Priserna börjar på 339.900 kronor för Ceed Sportswagon som laddhybrid och 369.900 kronor för laddbara XCeed. Det är innan miljöbonusen dragits av, vilken enligt Kia skulle bli någonstans mellan 34.000-39.000 kronor. 

Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid har ett bagageutrymme på 437 liter, medan crossovern Kia XCeed Plug-In Hybrid rymmer 291 liter. Batteriet under bagagerumsgolvet stjäl med andra ord en del utrymme: Utan batteri rymmer de vanliga versionerna 625, respektive 426 liter. 

Diskutera: Vad tycker du om Kias nya laddhybrider?
 
Priser

Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid Advance 339 900 kr
Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid Advance Plus 357 800 kr
Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid Advance Plus 2 387 700 kr

Kia XCeed Plug-In Hybrid Advance Plus 369 900 kr
Kia XCeed Plug-In Hybrid Advance Plus 2 399 800 kr

Kommentarer

#1
2019-12-19 19:37

De lär bli grymt populära trots den.. hm.. ambitiösa prissättningen.

#2
2019-12-19 19:38

Alldeles för dyrt så för mig är de avskrivna direkt.

#3
2019-12-19 20:03

Tittade på XCeed i morse och tycker faktiskt den ser ok ut. Misstänker att priset går att justera vid en diskussion.

#4
2019-12-19 21:07

Jag har suttit i den och den kändes flera snäpp billigare och sämre än Optima.

#5
2019-12-19 21:25

Det tvivlar jag inte på, men jag vill inte ha en Optima till, speciellt inte nu när man måste ha en med resonanslåda baktill.
Fast jag gissar att Optima är tystare än XCeed även om den senare har mindre tomrum.

#6
2019-12-19 21:30

XCeed har ju en resonanslåda också pga att den är kombikupe.
Den ska dock vara tystare än Ceed så det kanske inte skiljer mycket mot Optiman.
Jag skulle i vart fall aldrig välja den före Optima.
Kortare räckvidd på el också.
Den mest intressanta just nu verkar vara kommande Skoda Octavia och om man kan ha en mindre bil är Mercedes A250e riktigt billig som förmånsbil och har lång elräckvidd.

#7
2019-12-19 21:31

Kunde mycket väl tänka mig en XCeed med ren eldrift. Hade passat som handen i handsken.

#8
2019-12-20 07:37

Priserna är i linje med Niro PHEV vad jag kan se, så inte så överraskande. Sedan är det synd att det blir ett så kraftigt ingrepp i bagageutrymmet.

Men nu har Kia Niro, Ceed o XCeed i PHEV-form; alla bilar i liknande format. Jag tycker att de borde jobba bredare istället. Hur vore det med Sportage som hybrid (PHEV eller vanlig)? Skulle vara intressant! RAV4 och Outlander säljer ju ordentligt som hybrider, så det finns en marknad.

#9
2019-12-20 09:11

Förvånande att bygga så omoderna bilar där batterierna minskar bagagevolymen.

#10
2019-12-20 09:26

Varför nöja sig med laddhybrid när man kan få en elbil istället för liknande pengar.
Hyundai Ionic Electric kostar 389.900kr och har 357 liters bagageutrymme.
Smartaste elbilen hittills och snålaste.

#11
2019-12-20 11:05

Irvor,
Man kanske tycker Ioniq är ful och bullrig och känns rappligt ihopsatt.

#12
2019-12-20 14:03

Har vi världens sämsta valuta, eller varför är bilarna så här dyra? Vem skulle lägga så hör mycket pengar på en fossil bil idag?

#13
2019-12-20 16:22

Nä priset är ju detsamma som eldrivna VW id3 så det vet i 17.

#14
2020-02-05 07:15

Snart har vi pris på Octavia PHEV som har inbyggd värme (pump?) direkt från laddsladden via app.
Om priserna hamnar rätt så kan det vara en bättre och komfortablare bil än en ceed.
Jag avvaktar nog nåt år till för att sondera sladd marknaden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.