Bild
Nästa artikel
Svenskar vill se promilleregler för elcyklar

Svenskar vill se promilleregler för elcyklar

Nyheter

En undersökning visar att sex av tio svenskar vill se promillegränser även för elcykel.

I dagsläget är det visserligen olagligt att framföra cykel på ett sätt som inte är "betryggande", på grund av bland annat alkohol - men det finns ingen specifik promillegräns. Sätter man sig däremot på en moped gäller samma gränser som för bil (0.2 promille), vilket placerar elcyklar i något av en gråzon. Så länge elcykeln har en effekt på högst 250 watt och inte ger något krafttillskott över 25 km/h klassas den inte som moped och du kan framföra den med alkohol i blodet, så länge det alltså sker på ett "betryggande" sätt. 

- Det här tycker vi är olyckligt. Alkohol i kombination med elcykling är aldrig en bra idé. Ditt omdöme försämras när du är berusad, samtidigt som du kommer upp i höga hastigheter. Det kan bli väldigt farligt, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

En undersökning av If visar att svenskarna håller med, 61 procent vill se en promillegräns för elcykel. En studie av VTI från tidigare i år visar att av de 236 cyklister som omkom 2007-2015 hade 27 alkohol i blodet, 156 hade inte alkohol i blodet och för resterande 53 var förekomster okänd. 

Diskutera: Vill du se en promillegräns för elcyklar? 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-07-20 08:34

Det är nog främst If som vill se det... som man frågar får man svar.

.

#2
2018-07-20 08:57

Varför skulle man isåfall ha promillegräns för elcyklar men inte för vanliga cyklar - som går att cykla mycket fortare än elcyklar?

#3
2018-07-20 09:22

@Raywave

Ja, samt förstås elscootrar, vanliga scootrar, inlines, skateboards, rullstolar (med och utan motorer). Samtliga kan uppnå rasande farter, inte minst i rejäla nerförsbackar.

Sedan skall vi förstås också ha hjälm inomhus och även vuxna skall ha flytväst när de badar (även i badkar).

Då blir If glada.

.

#4
2018-07-20 10:16

Ja vilken otrolig moralpanik eller snarare ännu ett utslag för den här allt mer förlamande trygghetsnarkomanin som breder ut sig över riket!

Varför har vi blivit ett folk som är så otroligt räddhågsna och där allt ska säkerhetsmaximeras in absurdum?

Tänk om våra förfäder varit likadana; hur långt hade vårat samhälle kommit då?

#5
2018-07-20 10:29

Undrar hur länge det dröjer innan försäkringsbolagen vill att man skall bära hjälm när man är ute och går. Man kan ju snubbla och slå i huvudet om man har otur.

#6
2018-07-20 11:14

Vettigt att ta upp frågan. De som nyttjar elcyklar är väl i allmänhet de personer som cyklade långsamt innan elcykeln kom. De "äkta" cyklar som körs snabbare än 25 km/h är väl för det mesta träningsredskap och då brukar inte alkohol vara inblandat hoppas jag. Jag tror att största faran med elcykelfylleri är medelålders människor på väg hem från festen. Efter femton nubbar blir de så där lagom modiga och plötsligt märker de att cyklen är lika snabb som dagen de konfirmerade sig. Full fart på cykeln i sommarnatten - denna underbara känsla. Med en klassisk cykel blir resan långsammare och på grund av den låga farten vingligare och olyckorna blir mindre blodiga. Tror jag.

#7
2018-07-20 11:06

Det är väl bättre att "fylleristerna" tar cykeln än bilen om vi talar cykelavstånd? Dumt att strypa alla utvägar för folk att ta sig hem lagligt och utan större fara. En av tio som omkommer med alkohol i kroppen är väl ändå en ganska låg siffra. Nio av tio omkommer ju ändå.

#8
2018-07-20 12:16

@ pinjong

Huvudet på spiken! Det verkar nästan vara mindre farligt att vara onykter. Nio av tio omkomna är nyktra. Det är kanske nykterhet som borde förbjudas?

.

#9
2018-07-20 13:48

Öh... hur kan det vara okej att cykla runt i trafiken påverkad? Jag är ganska säker på att du är minst lika dödlig onykter som nykter. Och det är troligare att du vinglar eller gör något dumt onykter.

#10
2018-07-20 16:05

Ja vi bor ju i Sverige..... grannarna i söder skrattar åt oss

#11
2018-07-20 16:52

Och hur har man tänkt sig detta? Elcykeln är att anse som en vanlig cykel i alla andra sammanhang . Jag tror att förslaget grundar sig i vanlig hederlig svensk avundsjuka, liksomför dem som ser cyklister i träningskläder.

#12
2018-07-20 17:34

@Focus Det är ett knepigt argument det här med avundsjuka. Jag har råd att köpa både elcykel och träningskläder - så himla välbeställd är jag. Elcykeln låter jag bli då min gamla Monark duger och ger mig mer svett i pannan. Cykelträningskläder skulle jag överväga att köpa inför en maskerad för de ser ju för skojiga ut.

#13
2018-07-20 18:53

Om elcykeln har slut på el eller går i ett läge med lägre effekt pga få procenttal, vart hamnar vi då?...

#14
2018-07-20 19:16

@ksoderlund. Då hamnar vi i ett läge som motsvarar att man kör en bil eller motorcykel i toppskick som inte är besiktigad. Allt fungerar och det finns inga fel men besiktning har inte genomförts = körförbud. Eller?

#15
2018-07-22 21:53

Svenskens iver att stifta förbud mot allt samt att lagstifta om precis allting börjar ta sig rent sjukliga proportioner. Precis allt är farligt. Och den mesige svensken dras med i cirkusen som en blind hund i koppel. Jag och min fru har nu bestämt att vi flyttar från det här landet när det sista barnet flyttar ut, omkring 2026 (usch, åtta långa år). Vi vill inte bo här längre. Regeringen är full av egoistiska, inkompetenta jönsar, riksdagen likaså. Varenda generaldirektör är helt kokt i bollen. Danielsson orsakar kris vart han än kommer. Vi har ingen krisberedskap kvar i något avseende. Det mesta av de pengar som saknas går till en huvudlös asyl- och invandringspolitik. Vad tar det åt det här landet?

#16
2018-07-21 09:05

Världens V: Alla är ju inte så förnuftiga som du. Min dotter har varit tävlingscyklist och cyklar fortfarande mycket och då i kläder som passar ändamålet. När hon berättar vad hon utsätts för av bilister och vilka korkade tillrop från sådana hon får undrar man hur de kunnat få körkort.Hon har skaffat elcykel nu och det verkar inte ha blivit bättre.

#17
2018-07-21 11:58

Tips till notsriepublikus glöm inte att avsäga dig ditt svenska medborgarskap när du flyttar tull ett sk bättre land så du inte behöver vara parasit på landet när du blir sjuk och elendig

#18
2018-07-21 11:59

Likställs elcyklar o moped ska lagen gälla båda två försäkring hjälmtvång ok

#19
2018-07-21 12:02

Många tävlings cyklister kör olagliga cyklar inga reflexer i hjulen och bak o fram ingen ringklocka där ska polisen skriva utt böteslappar lika för alla enda undantaget är vid tävlingar

#20
2018-07-21 12:02

Många tävlings cyklister kör olagliga cyklar inga reflexer i hjulen och bak o fram ingen ringklocka där ska polisen skriva utt böteslappar lika för alla enda undantaget är vid tävlingar

#21
2018-07-21 12:14

johnsilver88:
Reflexer krävs endast vid cykling i mörker, ringklocka däremot är lagstadgat.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Cykel/

#22
2018-07-23 03:13

.

#23
2018-07-23 03:12

Det känns som att samma promillegräns bör gälla elcyklar som andra motordrivna fordon. Det finns en himla massa olika typer av elfordon nu som tydligen kringgår rattonykterhetsregelverket. Inte bra.

#24
2018-07-22 11:45

Egna funderingar blir inte sannare för man upprepar dem.

#25
2018-07-22 17:42

Vad finns det för anledning att försvara att man ska cykla onykter?
Det kan till nöds accepteras på gc-vägar, under förutsättning att de under mörker använder belysning så att gående kan observera framfarten.

Raywave och Klarsynt borde tänka lite innan de skriver.
De som främst använder elcyklar är de lite äldre som börjat tappa flåset och allmänkonditionen. En elcykel kan där vara lite tveksam även i vanliga fall, nykter och mitt på dagen.
Jag har en utmärkt racer stående. Den var en fröjd att cykla. Man hade kraften rätt ner i backen. Det spelar ingen roll att min extra låga 1:a motsvarade ungefär 4:an på en 24-växlad mtb, man kom ändå iväg betydligt kvickare. Det är svårt att förklara, utan måste upplevas. Till skillnad mot en mtb som går att snirkla runt med i krypfart men blir ostadigare ju högre farten blir, är en racer, på grund av framgaffellutning och annat, ostadig i låg fart, men stabiliserar upp sig i högre farter.
En racer är alltså olämplig att grensla på fyllan.
En elcykel kan vara av olika slag, men de vanligaste känns som vilken standardcykel som helst. De funkar bra i låg fart och skapligt i högre. Faran ligger i att där man tvingas ta det lugnare med en vanlig cykel och egen kraft, susar elcykeln glatt vidare – vilket inte är så lyckat alla gånger, med ett fyllo bakom styret.
Jag har själv en elcykel och jag förstår att cykelolyckorna ökat bland de lite äldre.
("Världens vackraste man" verkar vara den enda i tråden som tänkt till.)

För cykel framförd på allmän väg borde vanliga promilleregler gälla, kanske i synnerhet för elcyklar. Det borde även gälla alla typer av elrullstolar och liknande.
Klarsynt, alla skotrar oavsett om de drivs med el eller bensin omfattas förstås av promillereglerna.

#26
2018-07-22 21:31

Ja ska det vara promillegräns för mig att köra båt, trots att det knappt inträffar olyckor, så nog fasen ska det vara promillegräns för elcykel, som är det absolut mest olycksdrabbade fordonet på våra vägar.

Om inte idioterna som införde sänkt promillegräns på sjön, lobbar för att det ska vara promillegräns för elcykel, så blir jag seriöst förbannad!

#27
2018-07-23 11:07

Vi är många som inte vill ha ännu mer promillehysteri. Har man varit på fest eller på puben ska man stillsamt kunna cykla hen. Polisen har inte tid (ska inte ha) tid att kolla ännu mer av sådant här. Allt annat innebär för mycket inskränkning i rörelsefriheten. Men de har redan nu rätt att stoppa en farlig cyklist. Lagen om vårdslöshet i trafik gäller även cyklister som ställer till det. Sedan ska vi komma ihåg att denne Dan Falconer på If också tidigare gjort sig känd som förbudsivrare. Undersökningen är säkert tillrättalagd. Till VovoXC90, som med all rätt är förbannad på den sänkta promillegränsen (inget annat land har så låg gräns), vill jag säga att det innebär INTE att vi ska införa sådant på ännu fler ställen. I stället ska vi jobba för att denna olyckliga 0,2-lag rivs upp. Det är i själva verket så att sådan kamp har pågått och pågår.Jag vill tipsa om den öppna FB-gruppen "Sjöfyllerilagen", nätverket "alltom0,2promillepasjon" och www.båtflolket.se. Jag kan även tipsa om den relativt nyutkomna boken av Andrè Persson "KUSTBEVAKNINGEN En berättelse om myndigheten som gick på grund", (förlag Hjalmarson & Högberg). Slå upp mina telefonnummer och ring mig om du vill höra mer om kampen mot 0,2-lagen på sjön. Jag är ingen av de ledande men hjälper till med lite propaganda på min hemort med omnejd.

#28
2018-07-23 18:37

Ser nu att johnsilver88 – märkligt användarnamn, som för de flesta i första hand associerar till hälsovådliga cigaretter (fast jag vet att det finns en fiktiv romanfigur med namnet "Long John Silver"), särskilt som vederbörande skriver om "sjuk och eländig" – har kommenterat mitt inlägg med: "Tips till notsriepublikus glöm inte att avsäga dig ditt svenska medborgarskap när du flyttar tull ett sk bättre land så du inte behöver vara parasit på landet när du blir sjuk och elendig". (Denne "johnsilver88" lyckades med att stava fel till nästan allt i mitt användarnamn … Kanske har skröplighet och sjukdom redan tagit ut sin rätt?)

Det finns mycket att säga om detta. Å ena sidan: Varför skulle jag avsäga mig mitt svenska medborgarskap när jag tycker att det vore högst rättvist att svenska staten betalar för min ålderdom efter alla de många miljoner i skatt som jag har betalat genom åren? Å andra sidan: Jag är så pass stadd i kassan att jag kan skrota mitt svenska medborgarskap. Vi får se hur det blir, lille vän.

#29
2018-07-24 17:14

Jo du det är ett gammalt dkipnamn som jag använder när jag pratar med utländska radio polare så det har inget med tobak att göra jag röker inte och tänker inte göra det heller lycka till med ert utlandsboende det blir aldrig som hemma

#30
2018-07-24 19:50

Ulf Parde sällar sig till gänget konspirationsteoretiker, ser jag.
Det är alltid lika intressant hur många som vill hävda sin rätt att vara packade vid alla möjliga tillfällen.
Samma omvända syn som de som kan lägga hur mycket energi som helst på att hitta anledningar till att inte använda blinkers, istället för att bara peta till spaken.

johnsilver88, om du använder dig av interpunktion kan man till och med förstå det du skriver.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.