Bild
Nästa artikel
Svenska PowerCell i miljonaffär

Svenska PowerCell i miljonaffär

Nyheter

Ska utveckla bränsleceller för vätgasbilar åt Bosch.

Tyska bildelstillverkaren Bosch betalar 50 miljoner euro till PowerCell för att utveckla bränslecellsstacken S3. Affären ger Bosch exklusiv ensamrätt att sälja S3 vidare till tillverkare av vätgasdrivna fordon och personbilar.

PowerCell får en summa pengar av Bosch för varje såld komponent och Bosch räknar med att ha den färdigutvecklade produkten till försäljning senast 2022. 
– Genom att slå oss samman med Bosch kan vi få ett kommersiellt genomslag i bilindustrin som annars skulle vara svårt för oss att uppnå på egen hand, säger Per Wassén, chef för PowerCell. 

En stack är en samling av bränsleceller. De är energiomvandlare som använder vätgas för att producera el. Enda restprodukten blir vatten. Powercell grundades 2008 som en industriell spin-out från Volvokoncernen. 

Diskutera: Tror du att vätgasbilar kommer att slå igenom på bred front?
 

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-04-30 12:18

Ja, batterier och hybrider med bensinmotor som räckviddsförlängare är bara en halvdålig övergångslösning

#2
2019-04-30 13:05

Nej, hybrider har varit en bra övergång i över 20år för ett fåtal bilmärken......andra satsade helhjärtat på dieselspåret, och nu har de väldigt bråttom.

#3
2019-04-30 15:06

@ Shogun

Det var de smarta, det. De förstod att blodsbatterier är ren skit och att bara man lyckas hålla näsan ovanför vattenytan, all PK till trots, och inte investera i fel teknik så kan man komma ut som vinnare, med rätt teknik, i slutändan.

.

#4
2019-04-30 16:19

Vätgasbilar kommer, alla stora tillverkare jobbar på det. Men infrastrukturen behöver byggas upp och det kan ta lång tid.

#5
2019-04-30 17:43

Vätgas är (troligen) vägen framåt för lastbilar och entreprenadmaskiner, men för vanliga bilar kommer batteritekniken att vara marknadsledande många år efter att elbilarna tagit över marknaden.

#6
2019-04-30 17:58

Nej, bränslecelldrivna bilar kommer förmodligen aldrig att slå igenom.
Jag tror mer på rena batteribilar. Nya batterityper kommer att utvecklas.
Däremot kommer säkert bränsleceller, men för helt andra ändamål.
Just nu är det mest miljövänligt att köra med sprit och det passar ju även till bränsleceller.
Och så har vi ju biogas!

#7
2019-04-30 18:00

Hoppas verkligen att vätgasteknologin slår igenom när det gäller framtidens bilar. Att satsa de miljarder i infrastruktur som en total
elbils-satsning kommer innebära kan visa sig bli en `Lorry´. Vi behöver batteriråvarorna till el-cyklar, el-gräsklippare, etc,etc. där behoven växer lavinartat.

#8
2019-04-30 19:50

Det är ett feltänk att tro att transporter ska skötas på samma sätt som idag bara för att vi gjort så några decennier.

#9
2019-05-01 07:29

Att Bosch går "all in", betyder två saker: dom har - minst - en kund - det finns tre att välja på - som också accepterat Powercell- konstruktionen. Denna kund planerar produktion av bränslecells bil inom 5 år - oklart vilken volym.

#10
2019-05-01 10:32

Mercedes Benz kanske ?Eller toyoda

#11
2019-05-01 18:21

GRP
Toyota har byggt egen bränslecellsfabrik för sin satsning.
Men kan ju så klart vara till Mercedes som satsar på detta. GLC F-cell är väl fört ut.

#12
2019-05-04 00:17

@Klarsynt
Att du upprepar ordet blodsbatterier i mer eller mindre alla kommentarer är inte bara tröttsamt, det tyder på att du har en "hang up" och som ett barn inte kan släppa det oavsett vad ämnet handlar om.
Med blodsbatterier antar jag att du avser hur de produceras, hur råvaran tas fram och tillverkas.
Om du jämför med hur arbetsförhållandena har varit, är, för de som producerar de alternativa drivmedlen, nu talar jag om olja för bensin och diesel. Så är det betydligt fler människor som arbetat under sämre förhållanden, produktionen orsakat fler och betydligt större miljöpåverkan, katastrofer. Betydligt fler människor som avlidit under alla dessa år.
Då är det bara patetiskt att du skriver blodsbatterier och samtidigt inte skriver blodsbensin och blodsdiesel.
Ingen av dessa metoder har varit eller är miljömässiga eller arbetsmässiga bättre.
Jag antar att du skriver dina inlägg på mobiltelefon, padda eller en dator, om du kontrollerade hur den är tillverkad, så borde jag klassa dina inlägg som blodsinlägg.
Då du utnyttjar billig arbetskraft i lågarbetsländer, utan arbetstidslagstiftning, som arbetar med farliga ämnen för att möjliggöra dina blodsinlägg.

#13
2019-05-04 09:59

@Fredrik Viklander

Men blodsbatterier subventioneras av våra skattepengar. Det gör vare sig bensin eller diesel. Tvärtom så beskattas de tokhögt. Blodsbatterier är ett oerhört dåligt substitut, både för miljön och för barnen i Kongo. Ändå används våra skattepengar för att finansiera dem. Tragiskt. .

#14
2019-05-04 17:24

I Danmark är det 50 % chans att du bara har 1.5 mil till närmaste vätgasstation och företaget som tillverkar 300 vätgasstationer per år ligger i Danmark.
I Norge kostar vätgasen lika mycket per mil som dieseln gör när man kör bil.
https://www.toyota.se/om-toyota/artiklar/langkorning-med-mirai.json
Batteriet i vätgasbilen behöver inte ha mycket större kapacitet än i en vanlig fossilbil 1.6 kWh vilket är bra för miljön, samma batteri ungefär som sitter i Toyota Camry hybrid.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.