Bild
Nästa artikel
Suzuki ska ha mätt förbrukningen i sina bilar på fel sätt i Japan.

Suzuki har utsläppstestat på fel sätt

Nyheter

Över två miljoner fordon av 16 Suzukimodeller i Japan ska ha felaktiga bränslesiffror.

Suzuki går ut med att de använt sig av testmetoder som inte stämmer överens med Japans regelverk när de förbrukningstestat sina bilar. De använde sig av data från körning i en tunnel när bränsleeffektiviteten uppmättes. Suzuki säger att de gjorde detta eftersom testbanan vid Sagara nära Japans kust är mycket blåsig. Den felaktiga testmetoden började användas 2010 och enligt nyhetsbyrån Bloomberg påverkas runt 2 miljoner fordon.

Suzuki säger sig ha testat om de 16 modeller som omfattas och att de nya resultaten inte avviker nämnvärt från de första. Suzukis aktie har sjunkit med åtta procent på Tokyobörsen efter avslöjandet och biltillverkaren är den andra i Japan som visat sig ha felaktiga utsläppsdata. För en tid sedan gick Mitsubishi ut med att deras bränsleförbrukning inte stämde på vissa modeller i Japan.
 
Diskutera: Tror du att fler biltillverkare har testat förbrukningen på fel sätt även i andra länder?

Kommentarer

#1
2016-05-18 15:48

På fel sätt? Det är ju faktiskt fusk det här! Japaner som vanligt..

#2
2016-05-18 19:42

Jag har ju lovat i en tråd på Forumet att sluta skriva här, men jag gör ett undantag. Här kan man läsa om hur den ena efter den andra japanska tillverkaren efter den andra blir påkomna med fusk. Inte i samma paritet som VW:s usla fusk - men bra nära. Fusk är fusk.

Nu är det tyst, mycket tyst..... från somliga. Vilket får mig att erinra om två inlägg i en tidigare tråd;-)

http://www.vibilagare.se/nyheter/kba-bara-vw-som-fuskade?page=1 Inlägg nr 18 och 20. "bra att du erkänner..." Peter E, du kan nog bortse från ditt erkännande;-)

Popcorn på lut - vilken blir härnäst påkommen med fusk?

#3
2016-05-18 20:09

Jodå Audi - det finns några till fusk-trådar som nog vore betydligt mycket mera hätska om det stått att VW var fuskaren och inte nåt annat märke. Lite märkligt är det otvivelaktigt. Inte för att förringa VWs dieselfusk men varför får inte andra märken också samma negativa uppmärksamhet för sina fusk ? T ex har det ju förekommit en hel del säkerhetsrelaterat fusk som egentligen är väl så allvarligt men dessa märken har ofta klarat sig avsevärt bättre i dessa spalter.

#4
2016-05-18 20:25

Haha, instämmer med tidigare. Ovanligt tyst när det inte gäller VW. Inget skanderade om böter eller stämningar.

Nåja, det här kommer inte vara det sista "avslöjandet".

#5
2016-05-18 20:35

Ja Pi, det är huvudet på spiken.

Anledningen till att jag avstår att skriva här finns att läsa i en rad trådar. Här kommer ett exempel:

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/2016-n...

#994 visar på att man kan köra en Auris på 0,56 l/mil. Detta applåderas med emfas. Jag replikerar att det går att köra en A6 Avant med Quattro och V6 på 0,52 l/mil under samma omständigheter. Nu kommer det:

1. Det är billigare att cykla.
2. Skatten på diesel måste höjas.
3. Jag bryter mot forumets regler.

(# 998, 1001 och 1007.)

Så, det gäller att inte skriva något som helst som är kritik eller ifrågasättande av något som helst som rullar och är producerat i Japan.

För att förekomma er andra: VW:s fusk med dieselmotorer är skamlöst uselt.

#6
2016-05-18 23:34

Tycker inte det är det minsta märkligt att det relativt tyst när Mitsubishi och nu Suzuki erkänner att de fuskat. Dels för att dom har fuskat på ett sådant sätt som under lång tid har ryktats om att de flesta bilmärken gör och för det andra är dessa märken små och relativt ointressanta i Sverige och för det tredje så har dessa märken i Sverige inte lika många fanatiska anhängare som VAG har, finns liksom ingen mottagare av ev. kritik. Att kritisera någon som lägger sig platt och erkänner är inte lika intressant som att kritisera såna som alltid tror sig ha rätt och sätter sig själva på piedestal s.k besserwisser ( Das Auto Vorsprung durch technik).

#7
2016-05-18 23:49

Det är väl inget konstigt alls, fusk med avgasrening eller felaktigt uppgiven förbrukning, viss skillnad

#8
2016-05-19 00:40

2TT2 - nu var nog bl a mitt inlägg inte specifikt riktat mot Suzuki eftersom dom såvitt jag förstått inte fuskat med säkerhetsrelaterad utrustning. Det finns som sagt andra märken med massiva återkallelser men kritiken från de som normalt "skriker" mest är obefintlig i dessa fall.

#9
2016-05-19 08:35

Intressant artikel. Jag visste inte att de utförde testet utomhus. I EU skulle testet troligen varit godkänt då test av bilarnas bränsleförbrukning och avgasvärden sker i inomhus.

#10
2016-05-19 09:28

Hur menar du nu 2TT2???
VW erkände ju direkt fusk, vilket inget annat bolag gjort.
De har öppnat upp för granskningar samt internt rensat upp, vilka andra bolag har gjort detta?
Jag tycker snarare man skulle vara ännu hårdare mot de tillverkare som nu upptäcks fuska, för de har haft chans att träda fram och själva erkänna.
Sedan kan man definiera detta med fusk. Om du vet om ett antal parametrar och du skall uppfylla vissa krav vid dessa förhållanden, klart att man optimerar för just detta. Så gör alla tillverkare.
Kalla det fusk, kalla det optimering.

#11
2016-05-19 09:28

Bränslefusket är mer utbrett än vad man tror, glädjesiffror! Bilarna har blivit tyngre och många har fått fyrhjulsdrift och SUV kaross...vad förväntar man sig? Att bränsleförbrukningen skall vara så låg som specificeras? Naivt!

#12
2016-05-19 10:35

Nja, LC4ever....

"VW erkände ju direkt fusk, vilket inget annat bolag gjort" - Nej, inte riktigt. Det tog ett år innan de medgav bedrägeriet efter att ha pressats av de amerikanska myndigheterna. Cheferna visste:

https://www.theguardian.com/business/2016/mar/02/vw-ceo-martin-winterkor...

Inte snyggt av japsen men inte i närheten av VW's beteende. Jag menar, vilken tillverkare uppger INTE glädjesiffror för förbrukningen?

#13
2016-05-19 10:42

Talar vi specifikt "utsläpps-fusk" så är ju den givna frågan hur det VERKLIGEN ser ut i verkligheten....
Släpper VWs dieslar ut mera skit i normal körning än t ex Opels ?
Eller är det så att det inte skiljer nåt signifikant på de bilar vi kör ute i trafiken ?
Visst är det fortfarande ett allvarligt fusk från VWs sida men OM det nu är så att dom i praktiken ändå är ungefär lika skitiga som de flesta övriga tillverkares motorer så kommer det ju i lite annat ljus - även om man fuskade när man mätte upp dom. Men om detta vet jag som sagt inget - det var bara lite resonemang runt problematiken.

#14
2016-05-19 11:30

Ang. VW så är det åter igen definitionen av fusk....
Ja, man använde programvara för att optimera utsäppen vid vissa förhållanden.
Att detta av vissa kallas för fusk och av andra för konstruktiv lösning är självklart.
Så att det tog tid för VW att erkänna "fusk" är väl ganska självklart, då man inte själva ansåg att det var fusk. (Vilket det naturligtvis är).
Men, jag tror detta bara var början.
Jag kan ge ett annat exempel.
När SAAB 9-3 skulle bli miljöbil så tog de en standard 9-3, programerade om styrboxen, satte specialdäck och optimerade utväxlingen speciellt för denna körcykel. Och man lyckdes precis pressa ner bilen så att den blev godkänd som miljöbil.
Är inte detta då lika mycket fusk?
Och hur gör övriga tillverkare?

#15
2016-05-19 13:34

Så har då även Opel erkänt att de fuskat med utsläppen ,de stänger av sin rening om det behövs? Det är nog snart dags att förbjuda Diesel för gott då det är bevisat bortom allt tvivel att tillverkarna inte klarar av att få ner utsläppen! Bort med skiten!

#16
2016-05-19 18:00

...och där kom alla "förklaringar" till varför just VW:s fusk är så myyyycket värre än alla andras. Haha.

#17
2016-05-19 18:26

En liten fundering dök upp: Hur nära är Suzuki-fusket EU's "officiella" NEDC-fusk?

EU ser ju ut att acceptera långtgående fusk inom NEDC-körcykeln, dvs liknar lite det som Suzuki gjort i Japan.

#18
2016-05-19 22:12

Ja det är var ju faktiskt inte lika utstuderat som VWs. Dels så var ju sifforna inte så avvikande, dels så gjorde man det ju för att unvika att av moder natur får sämre världen än andra bilar som kör under bättre förhållanden.

Dock - så jävla svårt kan det väl inte vara för Suzuki att hysta upp några bilar på en transport och köra dessa till en lämpligare testbana? Måste ju vara en piss i Missisippi kostnadsmässigt sett till en bils utvecklingskostnad, även om man hyrde en hel bana för den dag.

#19
2016-05-20 22:14

HT19, inte visste jag att VW var japanskt.

2TT2 skriver ungefär det jag tänkte själv.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.