Bild
Nästa artikel

Suzuki förklarar krockfiaskot

Nyheter

Fem av sex bilar fick full pott. Men Suzuki Alto fick endast tre av fem stjärnor i Euro NCAP:s test. Nu förklarar Suzuki vad som gick snett.

- I ärlighetens namn blev vi faktiskt rätt förvånade över resultatet, säger Mattias Larsson, VD för Suzuki Sverige och fortsätter:

- Vi hade räknat med att Alto skulle nå fyra stjärnor i och med att testen nu blivit väsentligt tuffare jämfört med tidigare tester.

Suzuki Alto fick tre av fem stjärnor i Euro NCAP:s senaste säkerhetstester. Enligt Suzuki beror detta på att bilen som användes i testen saknade krockgardiner och att bilens elektroniska stabiliseringskontroll (ESP) inte tillgodoräknades då denna inte är standardutrustning - utan tillval - på vissa marknader.

På den svenska marknaden kommer Suzuki Alto endast att säljas med ESP. Men då detta inte gäller samtliga marknader sänks alltså betyget.

- Publiciteten kring den senaste rapporten är självfallet inte bra för oss men vi kommer lägga full kraft på att kommunicera våra bilars höga och konkurrenskraftiga säkerhetsutrustning för att därigenom lugna osäkra bilägare och bilspekulanter, avslutar Larsson.
Taggar: Nyheter
Suzuki förklarar krockfiaskot

Kommentarer

#1
Per_K
2009-05-28 01:46

Det är bra att dåliga testresultat får publicitet, så att man kan välja bort bilar med undermålig säkerhetsnivå.

#1
Roger
2009-05-28 22:45

Pratade krocktester med en idag som har haft en Suzuki Baleno. Hans bil fick inga bra testresultat på NCAP:s krocktester. Det visade sig att dom testat en Baleno från Grekland, där krockkuddar endast fanns som tillval för dom som önskade. Bilen som testades hade därför inga krockkuddar. Kanske så även på Suzuki Alto, för i Sverige
finns ju ESP redan på snikmodellen.
På Folksams krocktester är Suzuki Baleno som medelbilen.
Hörde oxå ett rykte om att NCAP:s för 10-12 års sen testade den sämst utrustade utav olika bilmodeller i europa. Naturligvis blev värdena dåliga. NCAP:S tog sen kontakt med bilföretagen och erbjöd dem att för ca 250.000 Kr. Testa en likadan fast
mer säkerhetsutrustad bil för att sen visa pressen. VW Golf skall ha varit snabba på att betala och skickat en bil från den tyska marknaden som test bil och därför fått possitiva testressultat att visa upp.

#1
Pär
2009-05-29 11:56

Som tekniker tycker gillar jag att kunna välja fritt. Personligen har jag aldrig något prolem med att sätta på mig bältet när jag rullar iväg...den extra stjärnan vill jag inte betala för. Statlig styrning är viktig men den bör ske med lagkrav. Att Suzuki som satsar hårt på billiga prisvärda bilar skall straffas för att man i Grekland säljer bilar med mindre säkerhetsutrustning skiter jag totalt i. Jag vill betala för det jag får inte vad grekerna är villiga att betala för.

#1
Tompa
2009-06-01 21:33

Att testerna nu blivit tuffare, utnyttjas friskt av bil tillverkare som fått under 5 stjärnor. Men faktum är att i många fall har kraven sänkts. Det konstiga är att ingen stor bil tidning tagit upp det! Tidigare var kraven för 5 stjärnor, minst 12,51 poäng. avrundat uppåt till 13, i frontal krocken. och ett total betyg om minst 33 av 34 möjliga. Senare höjde man max poängen med 2p om det fanns säkerhetsbältes varnare fram med 1p och på alla platser bak, med ytterligare 1p. Nu har man sänkt kraven för person skydd till 75% av max för att få 5 stjärnor. Dock har man äntligen lagt till ett whiplash test i person skydds delen.vilket naturligtvis gör att fler tillverkare sätter i sådana stolar i sina bilar (bra) men med resultat att vissa bilar som tex Honda civic, som redan smält 2 gånger i bariären med 4 stjärner som resultat. Helt plötsligt blev 5 stjänig. Det är bra att man infört whiplasskydd och påkörning av fotgängare, men man har sänkt kraven avsevärt för skydd vid frontal/sido kollision
Tompa

#1
Bakhjulsdrift
2009-06-04 16:58

Det missvisar att hjälpsystemen ger extrapoäng...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.