Bild
Nästa artikel
Nyheter

Subarus boxermotor fyller 50

Publicerad 11 maj 2016
Japanska biltillverkaren firar halvt sekel med motortypen.
Den 14 maj 1966 lanserade Subaru sin boxermotor för första gången i modellen Subaru 1000. Sedan dess har det tillverkats över 16 miljoner och idag sitter motorn i alla Subarus bilar.



I en boxermotor arbetar kolvarna horisontellt mitt emot varandra. Eftersom rörelsen liknar en boxares jabbar har motortypen fått just namnet boxer. En av fördelarna enligt Subaru är att krafterna tar ut varandra, vilket resulterar i en nästintill vibrationsfri motor. Den platta konstruktionen gör att motorn kan placeras lågt i chassit vilket ger bilarna låg tyngpunkt. 

Karl Benz, som sägs vara bilens uppfinnare, var först med att bygga en boxermotor 1897. Förutom Subaru är Porsche kända för sina boxemotorer. Folkabubblan Volkswagen Typ 1 använde sig också av motortypen.
 
Diskutera: Vad tycker du om boxermotorer?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2016-05-11 14:46
Tobo

Roligt att motorn från Lloyd Arabella (om än i oerhört utvecklad upplaga) lever kvar så här 55 år efter Borgwards konkurs.

#2 • 2016-05-11 15:53
bgl

Och precis lika roligt att karossen från Lloyd Arabella ( om än i oerhört utvecklad upplaga) lever kvar hos BMW så här 55 år efter Borgwards konkurs!!

#3 • 2016-05-11 16:26
Tobo

bgl: Den stora skillnaden jämfört med BMW var att motordelar till Arabella passade rakt av på Subaru 1000 och vice versa.
Att sedan Borgwards konkurs gynnade BMW är en annan historia...

#4 • 2016-05-12 10:21
hultarn

Och nog passar Urals motordelar på gamla BMW-hojar. Av en tillällighet...

#5 • 2016-05-12 18:54
Lasse J

VW typ 1, boxer.
Visst.
Dessutom samtliga VW fram till Passat om jag minns rätt.
Andra fabrikat som jag kan påminna mig på direkten.
Alfa, DAF, BMW, Panhard, Citroen, använde äkta boxer.
Gränsfall, Ferarri Boxer som egentligen lär vara en V 12 med 180 grader mellan cylinderraderna samt Jowett Javelin med en flat fyra.
Boxer eller ej är tydligen beroende av om motliggande kolvar är anslutna till separata vevslängar på vevaxeln eller på samma.
Rätta mig om jag har fel!

#6 • 2016-05-12 20:24
saabnisse

Och vi får inte glömma Hans Ledwinka med Tatra och Preston Tucker med "48", om dessa bilar fått chansen att gå vidare hade det kanske sett annorlunda ut nu.
Den ena föll p.g.a. kommunistiskt feltänk, den andra p.g.a. kapitalistiskt feltänk!
Tänk så det kan bli....

#7 • 2016-05-12 21:15
Världens vackraste man

Jag gillar inte alls Subaru. De är fula i mina ögon men jag är full av beundran över ett bilmärke som vågar vara annorlunda bland alla andra slätstrukna mellanmjölksmotorer.

#8 • 2016-05-12 23:52
Tobo

Det är roligt att det fortfarande finns bilmärken som vågar göra saker annorlunda.
På det sättet påminner Subaru om f.d. bilmärket Saab, man gör saker annorlunda bara för att man kan, inte för att det nödvändigtvis är bättre lösningar.

#9 • 2016-05-14 09:36
Boxer

....och Chevrolet. Som också utrustade boxermotorn med turbo. Redan 1962.

#a • 2016-05-16 14:15
benny karlsson

VW-buss 2st, Citroen, Alfa och nu en Forester. Alla har gjort vad dom ska d.v.s. gått problemfritt så jag kan bara säga att det är rackarns bra motorer. Forester'n är helt outstanding tycker jag, 9000 mil och motorn går vibrationsfritt, tyst och billigt med automaten. Kan bara rekommendera motortypen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.