Bild
Nästa artikel
Direktrapport

Subaru Forester – rapport från provkörningen

Publicerad 26 april 2019 (uppdaterad 26 april 2019)
I höst lanseras en helt ny generation Subaru Forester, men vi kör den redan nu. Hur bra är nya Forester som blir Subarus första elektrifierade modell?

Hej Erik, bilen du står bredvid kan väl nästan sägas vara historisk?
– Ja, det skulle man kunna säga. Subaru är ett märke som inte direkt vänder kappan efter vinden, det är inte ofta de gör några stora förändringar. De har ju kört med fyrhjulsdrift sedan 1972 och med boxermotorer ända sedan 1966. Därför utgör hybridsystemet i nya Forester en smärre revolution i Subaru-leden.

Hur mycket hybrid är det tal om?
– Inte så värst mycket faktiskt. Det är en 17 hk och 65 Nm stark elmotor som är inklämd i CVT-växellådan. Det går, om man är extremt försiktig med gasen, att köra den enbart på el någon kilometer men den är främst till för att ge lite extra skjuts vid acceleration. Och det gör den. Subarus tvålitersbensinare på 150 hk mår bra av lite draghjälp, framförallt från låga varv. Men förvänta dig inte att få några skatterabatter om du köper Forester e-Boxer. Den släpper ut omkring 180 g/km och är alltså långt ifrån att få någon klimatbonus och nu när jag kör här runt Köpenhamn visar färddatorn en blandad förbrukning på drygt 7,0 l/100 km.

Varför har bilen så konstiga regskyltar?
– Det beror på att tillverkningen för Europamarknaden inte har kommit igång än, det gör den först i september inför lanseringen i oktober. Bilen jag kör är en brittiskregistrerad bil som är byggd enligt kinesisk specifikation. Rörigt, jag vet. Men Subaru ville att vi skulle köra bilen så här tidigt och då fick det bli den här lösningen. Kinabilen skiljer sig inte mycket från den kommande europeiska. Det enda som märks är den bruna läderklädseln som inte kommer att kunna beställas här. Synd, jag gillar den skarpt!

Vilka blir konkurrenterna?
– Om man absolut ska ha en fyrhjulsdriven hybridsuv i den här storleken så får man välja mellan Forester, Toyota RAV4 och Honda CR-V. Men tänk på att det är relativt dyra bilar. En basutrustad Forester e-Boxer kommer att kosta 374.900 kronor. En fullutrustad går loss på 444.900 kronor.

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 08/2019 som kommer ut den 21 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Subaru Forester?
 

Kommentarer

#1 • 2019-04-26 10:26
ToRy

Säkert en mycket bra bil, men det känns som om de är på väg att prisa ut sig. Den utgående modellen började en bit under 300kkr när basversionen fortfarande såldes. Nya versionen blir kanske bara för de som verkligen inte kan tänka sig något annat än Subaru.

#2 • 2019-04-26 11:13
Zoux

.

#3 • 2019-04-26 11:39
adzam

alla kommentarer före mig har alla rätt
bra skrivet

#4 • 2019-04-26 12:31
Rålle G.

0.7 l mil och en design som ser minst tio år gammal ut och dessutom alldeles för dyr för vad som bjuds. Nä, Subaru har helt stagnerat och varför de fortfarande hittar köpare är oerhört märkligt.

De var ett progressivt och lite annorlunda alternativ för tjugo, trettio år sedan men är idag i mina ögon nästan helt irrelevanta.

Endast totala märkesidioter kommer att bry sig om denna.

#5 • Uppdaterat: 2019-04-26 12:42
Mattse

Subaru lär få fortsätta att lägga ner över 20000 kr i reklamkostnad per bil för att få denna såld.

#6 • 2019-04-26 14:03
Masa

Jag gillar bilen men tänker aldrig mer köpa en törstig bensinare - 0,7 liter milen (nej tack, inget över 0,5 för mig).

#7 • 2019-04-26 14:16
Styggavargen

Tveksamt om 0,7 liter per mil är korrekt, jag tror på en högre förbrukning än så.

#8 • 2019-04-26 14:41
Rikard

Märklig att man i Europa inte kan får färg på inredningen.

#9 • 2019-04-26 16:29
K_Klabbe

Säkert inte dålig, men sticker verkligen inte ut på något sätt heller.

#a • 2019-04-26 18:08
mso 1000

Sjukt sanslöst dålig förbrukning 2019

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.