Bild
Nästa artikel
Stressade föräldrar tappar bort bilen

Stressade föräldrar tappar bort bilen

Nyheter

December är en hektisk period med julklappar som ska köpas och välfyllda parkeringar utanför shoppingcentren. Fler än någonsin glömmer bort var de ställde bilen vid den här tiden.

Enligt branschorganisationen Larmtjänst är normalt sett 15 procent, eller en av sju bilar som anmäls stulna under året, i själva verket borttappade av ägaren. Men i december går snittet upp till var femte bil. 20 procent av bilarna som anmäls stulna denna månad återfinns alltså senare av ägaren som helt enkelt glömt bort var han eller hon parkerade.

Försäkringsbolaget If har undersökt vilka som oftast drabbas av minnesluckor när det gäller bilparkering.
– Den typiska kunden som tappar bort sin bil är en stressad trebarnsfar som kör en nyare bil och bor i Stockholm, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Några av If:s bästa råd för att komma ihåg var man parkerat sin bil är att skicka ett mobilmeddelande till sig själv med bilens placering eller att knyta en vimpel på bilens antenn. Om du har fjärrlås, ställ dig på en högre punkt på parkeringen där du har överblick, till exempel en refug, och scanna av omgivningen. Har du barn med dig kan du be dem om hjälp att memorera parkeringsplats och eventuellt våningsplan, eftersom de kanske inte har huvudet fullt med lika mycket julbestyr som du.  

Diskutera: Känner du av någon julstress?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-12-20 10:37

Tar alltid ett kort på platsens färg och nummer, går på några sekunder, vem har tid att skriva sms till sig själv med tre barn i hasorna?

#2
2017-12-20 11:39

Nej jag känner ingen stress inför julen, jag tar det som det kommer.
Det finns appar man kan ladda ner som håller koll på var bilen är parkerad om man brukar ha problem med det.

#3
2017-12-20 12:46

På min octavia snikbil trycker jag bara på appen i telefonen och då tutar den två ggr eller blinkar med hel ljuset.
Ganska bra på Arlanda långtidsparkering efter två veckor utomlands.

#5
2017-12-20 13:05

Största julstressen för mig har alltid varit julklappshysterin. Alltså att komma på vad man ska köpa till vuxna, som egentligen har allting redan, och sedan trängas i överfyllda varuhus för att inhandla dessa onödigheter. Numera har vi skippat alla individuella julklappar till de vuxna, man köper en julklapp för en hundring och lottar ut dem i julklappsspelet senare på kvällen. Brukar då bli hög och glad stämning, alla är lite i gasen...

#7
2017-12-20 13:16

Konsumtion gör folk dumma i huvet....

#9
2017-12-20 13:23

Men konsumtion skapar också jobb och håller ekonomin i landet igång.

#11
2017-12-20 14:00

Det är ju vi som orsakat skomakares arbetslöshet eftersom vi hellre köper färdiga skor i en skoaffär och köper nya när de gamla börjar bli slitna. Tror inte ens att bigtiger skulle köpa handgjorda skor om möjligheten fanns. De skulle bli väldigt dyra.

#12
2017-12-20 14:04

Hacken
Visst är konsumtion bra på sätt och vis men när man efter varje år läser att julhandeln slagit nya rekord kan man ju undra. Hur många julstakar behöver man, och behöver man nya varje jul?
Om man blir stressad av konsumtion är det något fel.
....Edit: Eller stressad av att man inte konsumerar...

#13
2017-12-20 14:40

Hur mycket man konsumerar väljer man ju själv. Vi pushas ju på av all reklam som trycks upp i nyllet på oss vart vi än går, man försöker få oss att köpa som mycket som möjligt, även sånt vi inte behöver och hur vi påverkas av detta väljer vi själva.
Jag är definitivt inte en person som handlar för handlandets skull utan jag köper endast det jag verkligen behöver för normalt familjeliv och byter ut det som går sönder.
Det enda extravagansa som jag lägger pengar på är för att få en trevlig fritid som min Mc, konstnärsmaterial, hemmabio och det köper jag inte för att det finns reklam på det utan för att jag anser att jag vill lägga pengar på det, det förgyller min vardag.

#16
2017-12-20 16:51

Konsumtion tillfredsställer i första hand en själv och kapitalägare. Konsumtion är en katastrof för miljön.
Men, konsumtion är ett nödvändigt ont i dagens samhälle.

#17
2017-12-20 18:06

Har aldrig upplevt en julstress då jag alltid har varit ut i god tid med alla bestyr.
Ännu bättre vart det med min fru som kan köpa julklappar i januari till nästkommande jul.

#19
2017-12-20 19:16

Axa. Även Tomtemor bör äras för sitt flit, delad glädje är dubbel glädje hete det och att det som är gott kan man ej ha för mycket av men att här så är även vi traditionella.
En julstake och den en och samma var jul.

#20
2017-12-20 19:31

På min iPhone står det var jag senast parkerade bilen.

#21
2017-12-20 19:43

#4 bigtiger: "brorsans smala döttrar, typ byxmyndiga," Uno-varning!!

#22
2017-12-20 23:47

Det som de egentligen menar är att (observera irnoni):
"En stressad trebarnsmor som inte vet vad hon kör för bil annat att den är ... röd.. En röd bil!".

Men sånt kan man ju inte säga i PK-Sverige. Så det får bli trebarnsfar. Lika bra. Män kan ha skit för allt kasst som händer i världen. :P

#23
2017-12-20 23:56

Jag tar kommunala bussen till köpcentret, det är så smidigt och billigt och kul

#24
2017-12-21 08:25

Bättre tappa bort bilen, än att tappa bort barnen...

#25
2017-12-21 09:19

Bor som tur är inte i stlhm med omnejd och har det kanska lugnt och trevligt.. riska att tappa bort bilen = 0%

#26
2017-12-21 10:44

Långvarig stress i olika former står för den överväldigande orsaken till våra sjukdomar. Har sett uppskattade siffror från USA där stress stod för uppåt 90 % som orsak till alla sjukdomar, hur de räknat vet jag inte men siffran ger en fingervisning ändå. När man sedan tittat på vad det kostar samhället kan man undra om de styrande är stressade. Stress gör som Axa nämnde att hjärnan inte funkar som den ska och man blir helt enkelt mer korkad av stress. Men stressen ger mycket sysselsättning i samhället som ekonomerna blir glada av medan sjukvårdkostnaderna ökar.

#27
2017-12-21 17:18

Jag känner inte av någon julstress, börja i tid och planera noggrant, så kommer man säkert ihåg var man ställde bilen också, herre jösses , vart är vi på väg.

#29
2017-12-26 09:08

Inga problem med "stressen", sambon och jag köpte inga julklappar i år.

#30
2017-12-26 13:19

Känner igen det där, som tur är har sonen bättre minne än mig. Väldigt ofta när vi åker iväg och handlar tillsammans så babblar han som bara den när vi parkerar, kanske nån form av eufori över saker han ska kolla på. Då ska jag lyssna på honom, återkoppla med svar samtidigt som jag ska parkera bilen utan komplikationer. Sedan är det tusen intryck i affären, mycket att kolla på, sonen babblar och upprepar mantrat "wow, kolla den"...
Sedan kommer man ut efter att ha betalat och en lättnadens suck går genom kroppen och man ska gå till bilen...bilen...vart f-n parkerade jag bilen?

Detta händer i princip aldrig om jag åker själv, men när det är barn som distraherar så är det väldigt lätt hänt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.