Nästa artikel
Strålkastare allt dyrare – över 30 000 kronor hos Audi
Vi Bilägare granskar

Strålkastare allt dyrare – över 30 000 kronor hos Audi

Publicerad 8 april 2020 (uppdaterad 2022-11-14 12:41)
Avancerad teknik skruvar upp priserna i moderna strålkastare. Så här stor är skillnaden mellan premiummärken och "vanliga" märken.

Strålkastarna i moderna bilar är små under av imponerande teknik. De mest avancerade har LED-teknik som kan sätta på och stänga av helljuset automatiskt utan att blända mötande bilister. Och sedan flera år kan avancerade strålkastare även ”snurra runt hörn” på kurviga vägar.

Men förutom att de mer avancerade strålkastarna ofta är dyra att köpa som tillval kan de också bli riktigt dyra att reparera.

En snabb genomgång av reservdelspriserna som redovisas i alla Vi Bilägares tester avslöjar att kostnaden för strålkastare till moderna bilar kan bli oroväckande hög.

Bilägaren får notan på lång sikt

På en modern bil är det oftast försäkringen som täcker kostnaden för strålkastaren om den går sönder eller vid en olycka. Men i förlängningen är det förstås försäkringstagaren – alltså du som bilägare – som får ta kostnaden i form av högre försäkringspremie när tillverkarna fortsätter skruva upp priserna.

Och när försäkringen en dag går ut kan det vara bra att känna till att en strålkastare i många fall går loss på mellan 10 000 och 15 000 kronor även i ”vanliga” bilar.

Audi har ofta utrustat de testbilar vi kör med avancerade strålkastare. Det kan ge imponerande bra ljus, men kostar å andra sidan extra – och reservdelspriset för de teknikstinna strålkastarna är heller inte att leka med.

Till Audi A8 kostar en enskild strålkastare fram 32 318 kronor. Mercedes nöjer sig med ”bara” 24 892 kronor i förra generationen av S-klass och i Lexus LS framstår strålkastaren som rena fyndet för 12 914 kronor, och faktum är att både Lexus och Mercedes hade klart bättre helljus än Audi i vårt testlabb.

BMW sex gånger dyrare än Tesla

Det räcker heller inte att ”gå ned” till Audi A6 för att pressa kostnaden. Även till den modellen kostar en strålkastare 31 739 kronor, jämfört med 19 918 i BMW 5-serie och 13 750 kronor i Volvo S90. 

Går vi ned ännu en klass slår BMW till med dyra LED-matrixstrålkastare i 3-serien som går loss på 28 734 kronor. De vanliga strålkastarna utan matrixteknik är billigare, men inte lika billiga som hos Tesla som vill ha klart överkomliga 4 840 kronor för de (betydligt enklare) strålkastarna i Model 3.

Inte heller bakljus är särskilt billiga: till Audi A6 kostar de 6 724 kronor medan modeller från ”icke-premiummärken” är betydligt billigare. Till Nissan Qashqai kostar bakljusen exempelvis 1 119 kronor.

Så mycket kostar strålkastaren

Pris inhämtat i samband med Vi Bilägares tester i kronor. Listan visar ett urval.

Bilmodell Pris
Skoda Scala 3 127
Mazda 2 4 081
Tesla Model 3 4 840
Skoda Kamiq 6 704
Renault Clio 6 778
Volkswagen T-Cross 10 115
Volkswagen Passat 10 338
Skoda Superb 10 975
Mercedes A-klass 11 174
Kia Xceed 11 486
Volkswagen Golf 11 585
Peugeot 208 11 609
Toyota Corolla 12 289
Lexus LS 12 914
Volvo S90 13 750
Volvo S60 13 750
Opel Insignia Country Tourer 13 848
Mazda 3 13 995
Mercedes EQC 14 210
Volvo V60 15 000
Tesla Model 3 16 250
Audi A4 Allroad 19 212
BMW 5-serie 19 918
Audi e-tron 22 582
Jaguar I-Pace 22 796
Mercedes S-klass 24 892
BMW 3-serie 28 734
Audi A6 31 739
Audi A8 32 318

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-04-08 08:08
skarj

Är detta ett stort problem?
Jag har aldrig behövt byta strålkastare vare sig fram eller bak. Är det från en krock, lär man inte betala själv, om man inte bara har trafikförsäkring och är vållande.

#2 • 2020-04-08 08:17
Jarl Karlsson

Man kan nog dra av 3/4 om man köper från Tyskland.

#3 • Uppdaterat: 2021-09-30 05:18
Gäst (ej verifierad)

Man slutar inte förvånas i detta land. När en ny VW Golf går lös på nästan 400,000 då är det klart att en strålkastare blir dyr. Va inte en VW golf en bil för folket? Bättre ge bonus malus pengar till Golfköpare än till Östermalmsdamen i sin Tesla. Miljöpartiet har sänkt Sverige de måste gråta blod nu när bensinpriset fallit.

#4 • 2020-04-08 08:53
Axa

Tucker
Stirra dig inte blind på listpriset.
Tittar på blocket och se att det finns flera av 2020 årsmodell för mellan 200 och 250 000.

#5 • 2020-04-08 08:56
Henrik M

Tucker: Du avrundar sisådär......273.900 börjar nya Golf på vad jag kan se, hur det är närmre 400.000 kr vet jag inte. Verkar vara rätt välutrustad för de pengarna med.

#6 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Henrik
Jag har roat mig med att bygga en ny Golf
Utrustad med basala funktioner som bra ljus, dragkrok, vettiga stolar, 150hk motor och automatlåda så landar bilen på nätta 350.000kr, FÖR EN GOLF.
Nej där går ändå gränsen. För samma penning så får jag en välutrustad knappa året gammal MB C-klass med 194hk snål dieselmotor och härlig komfort. Men så klart då var det ju det här med Jante som dök upp....

#7 • 2020-04-08 10:05
Henrik M

Guran: Jag gjorde detsamma och landade på 349 kkr, så lite kul vi verkade tycka ungefär samma där vad som behövs.
Jag håller fullständigt med dig att det är vansinne för en bil i den storleksklassen. Men trots allt startar den på 273 kkr för de som inte har behoven vi har, det har vi ju märkt att många här inne ser på bilen på ett annat sätt. Så att skrika ut att de kostar närmre 400 kkr blir att få det att låta värre än det är.
Men när man ser dessa priser och ser vad VW siktar på att sälja motsvarande utrustad ID3 för så kanske folk slutar skrika att det kostar dubbla att köra elbil. Nej, hos VW kommer man köra in merkosten för ID vid redan väldigt låga mil framöver.....
Om den kommer nångång....

#8 • 2020-04-08 10:21
Axel61

Ja det är inte klokt var dyr Golfen blivit. Skoda har en Superb i Business Edition som med metallic, glaslucka och lite annat smått o gott hamnar på 318kkr. Känns klart mer attraktivare än golfen.

#9 • 2020-04-08 10:21
Pi

Som alltid - vill man bevisa att en bilmodell är dyr så "bygger" man en exakt enligt egna preferenser och får ett högt listpris som resultat. Jag som privatköpare gör på annat sätt - jag har några absoluta krav men är sen lite mera flexibel och kan därmed dra nytta av de tillbuds-priser som det aktuella märket ofta har - i alla fall sen modellen ifråga funnits på marknaden 1 år eller så. Skulle jag t ex "byggt" min nuvarande bil och accepterat listpriset så hade den kostat runt 70.000 kr mera än det jag gav - som ett exempel... Men jag valde en välutrustad, lagerförd bil istället.
Jämförelsevis så byggde jag en enkel Mazda 2 med automat, LED, adaptiv farthållare, backkamera, sensorer, dragkrok och lite annat av mindre art och den landade på 290.000 kr - prisvärt ? Nä - har svårt att tro att det finns en enda köpare av den bilen till det priset i Sverige - och det är ändå en gammal modell...

#a • 2020-04-08 10:24
Henrik M

Pi: Jag tycker i detta fall att jag var ganska noga med att skriva ut att den börjar på 273 kkr, men att den som jag minst vill ha den, landar på 349 kkr. Men även om du bara lägger på det som är standard i simplaste ID3 de presenterat än, så skiljer det inte mer kronor än att du kör in det med lätthet på mindre än vad snittsvensken kör per år om du har bilen i 3 år.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.