Bild
Nästa artikel
Strålkastare allt dyrare – över 30 000 kronor hos Audi

Strålkastare allt dyrare – över 30 000 kronor hos Audi

Vi Bilägare granskar

Avancerad teknik skruvar upp priserna i moderna strålkastare. Så här stor är skillnaden mellan premiummärken och "vanliga" märken.

Strålkastarna i moderna bilar är små under av imponerande teknik. De mest avancerade har LED-teknik som kan sätta på och stänga av helljuset automatiskt utan att blända mötande bilister. Och sedan flera år kan avancerade strålkastare även ”snurra runt hörn” på kurviga vägar.

Men förutom att de mer avancerade strålkastarna ofta är dyra att köpa som tillval kan de också bli riktigt dyra att reparera.

En snabb genomgång av reservdelspriserna som redovisas i alla Vi Bilägares tester avslöjar att kostnaden för strålkastare till moderna bilar kan bli oroväckande hög.

Försäkringsbolaget lägger notan på bilägaren

På en modern bil är det oftast försäkringen som täcker kostnaden för strålkastaren om den går sönder eller vid en olycka. Men i förlängningen är det förstås försäkringstagaren – alltså du som bilägare – som får ta kostnaden i form av högre försäkringspremie när tillverkarna fortsätter skruva upp priserna.

Och när försäkringen en dag går ut kan det vara bra att känna till att en strålkastare i många fall går loss på mellan 10 000 och 15 000 kronor även i ”vanliga” bilar.

Audi har ofta utrustat de testbilar vi kör med avancerade strålkastare. Det kan ge imponerande bra ljus, men kostar å andra sidan extra – och reservdelspriset för de teknikstinna strålkastarna är heller inte att leka med.

Till senaste generationen Audi A8 kostar en enskild strålkastare fram 32 318 kronor. Mercedes nöjer sig med ”bara” 24 892 kronor i S-klass och i Lexus LS framstår strålkastaren som rena fyndet för 12 914 kronor, och faktum är att både Lexus och Mercedes hade klart bättre helljus än Audi i vårt testlabb.


BMW sex gånger dyrare än Tesla

Det räcker heller inte att ”gå ned” till Audi A6 för att pressa kostnaden. Även till den modellen kostar en strålkastare 31 739 kronor, jämfört med 19 918 i BMW 5-serie och 13 750 kronor i Volvo S90. 

Går vi ned ännu en klass slår BMW till med dyra LED-matrixstrålkastare i 3-serien som går loss på 28 734 kronor. De vanliga strålkastarna utan matrixteknik är billigare, men inte lika billiga som hos Tesla som vill ha klart överkomliga 4 840 kronor för de (betydligt enklare) strålkastarna i Model 3.

Inte heller bakljus är särskilt billiga: till Audi A6 kostar de 6 724 kronor medan modeller från ”icke-premiummärken” är betydligt billigare. Till Nissan Qashqai kostar bakljusen exempelvis 1 119 kronor.

Så mycket kostar strålkastaren

Pris inhämtat i samband med Vi Bilägares tester i kronor. Listan visar ett urval.

Skoda Scala 3 127
Mazda 2 4 081
Tesla Model 3 4 840
Skoda Kamiq 6 704
Renault Clio 6 778
Volkswagen T-Cross 10 115
Volkswagen Passat 10 338
Skoda Superb 10 975
Mercedes A-klass 11 174
Kia Xceed 11 486
Volkswagen Golf 11 585
Peugeot 208 11 609
Toyota Corolla 12 289
Lexus LS 12 914
Volvo S90 13 750
Volvo S60 13 750
Opel Insignia Country Tourer 13 848
Mazda 3 13 995
Mercedes EQC 14 210
Volvo V60 15 000
Tesla Model 3 16 250
Audi A4 Allroad 19 212
BMW 5-serie 19 918
Audi e-tron 22 582
Jaguar I-Pace 22 796
Mercedes S-klass 24 892
BMW 3-serie 28 734
Audi A6 31 739
Audi A8 32 318
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-04-08 08:08

Är detta ett stort problem?
Jag har aldrig behövt byta strålkastare vare sig fram eller bak. Är det från en krock, lär man inte betala själv, om man inte bara har trafikförsäkring och är vållande.

#2
2020-04-08 08:17

Man kan nog dra av 3/4 om man köper från Tyskland.

#3
2020-04-08 08:32

Man slutar inte förvånas i detta land. När en ny VW Golf går lös på nästan 400,000 då är det klart att en strålkastare blir dyr. Va inte en VW golf en bil för folket? Bättre ge bonus malus pengar till Golfköpare än till Östermalmsdamen i sin Tesla. Miljöpartiet har sänkt Sverige de måste gråta blod nu när bensinpriset fallit.

#4
2020-04-08 08:54

Audi verkar ha löst det här bra. Snordyra strålkastarinsatser som dessutom inte håller ett piss.
Mängden klagomål på usel kvalité på Audis strålkastarinsatser får man ju leta efter...
BMW verkar inte så långt efter i mängden klagomål (dock främst bak).

https://teknikensvarld.se/fler-har-problem-med-audis-bakljus-och-stralka...

Så. Invers kvalitets/priskurva. Fett bra...

#5
2020-04-08 08:53

Tucker
Stirra dig inte blind på listpriset.
Tittar på blocket och se att det finns flera av 2020 årsmodell för mellan 200 och 250 000.

#6
2020-04-08 08:56

Tucker: Du avrundar sisådär......273.900 börjar nya Golf på vad jag kan se, hur det är närmre 400.000 kr vet jag inte. Verkar vara rätt välutrustad för de pengarna med.

#7
2020-04-08 09:37

Henrik
Jag har roat mig med att bygga en ny Golf
Utrustad med basala funktioner som bra ljus, dragkrok, vettiga stolar, 150hk motor och automatlåda så landar bilen på nätta 350.000kr, FÖR EN GOLF.
Nej där går ändå gränsen. För samma penning så får jag en välutrustad knappa året gammal MB C-klass med 194hk snål dieselmotor och härlig komfort. Men så klart då var det ju det här med Jante som dök upp....

#8
2020-04-08 10:05

Guran: Jag gjorde detsamma och landade på 349 kkr, så lite kul vi verkade tycka ungefär samma där vad som behövs.
Jag håller fullständigt med dig att det är vansinne för en bil i den storleksklassen. Men trots allt startar den på 273 kkr för de som inte har behoven vi har, det har vi ju märkt att många här inne ser på bilen på ett annat sätt. Så att skrika ut att de kostar närmre 400 kkr blir att få det att låta värre än det är.
Men när man ser dessa priser och ser vad VW siktar på att sälja motsvarande utrustad ID3 för så kanske folk slutar skrika att det kostar dubbla att köra elbil. Nej, hos VW kommer man köra in merkosten för ID vid redan väldigt låga mil framöver.....
Om den kommer nångång....

#9
2020-04-08 10:21

Som alltid - vill man bevisa att en bilmodell är dyr så "bygger" man en exakt enligt egna preferenser och får ett högt listpris som resultat. Jag som privatköpare gör på annat sätt - jag har några absoluta krav men är sen lite mera flexibel och kan därmed dra nytta av de tillbuds-priser som det aktuella märket ofta har - i alla fall sen modellen ifråga funnits på marknaden 1 år eller så. Skulle jag t ex "byggt" min nuvarande bil och accepterat listpriset så hade den kostat runt 70.000 kr mera än det jag gav - som ett exempel... Men jag valde en välutrustad, lagerförd bil istället.
Jämförelsevis så byggde jag en enkel Mazda 2 med automat, LED, adaptiv farthållare, backkamera, sensorer, dragkrok och lite annat av mindre art och den landade på 290.000 kr - prisvärt ? Nä - har svårt att tro att det finns en enda köpare av den bilen till det priset i Sverige - och det är ändå en gammal modell...

#10
2020-04-08 10:21

Ja det är inte klokt var dyr Golfen blivit. Skoda har en Superb i Business Edition som med metallic, glaslucka och lite annat smått o gott hamnar på 318kkr. Känns klart mer attraktivare än golfen.

#11
2020-04-08 10:24

Pi: Jag tycker i detta fall att jag var ganska noga med att skriva ut att den börjar på 273 kkr, men att den som jag minst vill ha den, landar på 349 kkr. Men även om du bara lägger på det som är standard i simplaste ID3 de presenterat än, så skiljer det inte mer kronor än att du kör in det med lätthet på mindre än vad snittsvensken kör per år om du har bilen i 3 år.

#12
2020-04-08 11:11

Som Pi skriver kan man inte jämföra priser genom att bygga bilen på nätet och speciellt inte VAG, då blir den orimligt dyr.
Finns väl ingen som börjar med en motor och plussar på med delar tills det är en färdig bil!
Nej det gäller att jämföra bilen i grundutförande och sedan med den paketutrustning som erbjuds. Har man tur hittar man något som passar även om det kanske saknas någon pryl som man räknat med.

Sedan för att återgå till vad artikeln handlar om så finns det ju ingen anledning att lägga ut så mycket pengar för en strålkastare utan att undersöka andra alternativ och som redan skrivits här går det oftast att handla betydligt billigare från Tyskland.

#13
2020-04-08 11:21

Saabnisse: Som jämförelse mellan 2 bilar från samma bilmärke tycker jag nog att listpriserna kan tjäna som lite riktmärke.....
Vad gäller artikeln ser jag inte heller detta som nåt större problem på konsumentnivå, rätt försäkring täcker det mesta.
Sen kan man ju ha åsikter om vad man tycker om att olika fabrikat mjölkar ersättningen från nämnda försäkringsbolag olika med hutlösa priser....

#14
2020-04-08 11:49

Henrik, grundpriserna på nätet kan jämföras, men säger inte säskilt mycket eftersom många återförsäljare har olika paketlösningar på utrustade bilar, knappt någon bil säljs "naken".
Sedan är det ju riktigt att försäkringsbolagen ersätter de flesta skador, men det är ju viktigt att komma ihåg att de pengar de lägger ut är ju en del av de premier vi betalar och ju dyrare skador, ju högre premier!
När sedan bilarna blir äldre och kanske hamnar på en prisnivå runt 50000:- trots ett betydligt högre bruksvärde, är det nog ändå inte många som är villiga att betala halva bilens värde för en strålkastarinsats.

#15
2020-04-08 11:49

Nisse och Pi
Pröva själva då och bygg ihop en basalt utrustad Golf
Börja gärna med en med ett paket
Jag är intresserad av vad ni landar på då ni tydligen ifrågasätter relevansen i både mitt och Henriks konstaterande av att bilen hamnar runt 350.000kr
Och kom inte dragandes med någon lagerbil av utgående modell.
Skulle vilja påstå att den ökat närmare 50.000kr i pris med likvärdig utrustning som gamla modellen.

#16
2020-04-08 11:56

Guran, jag ifrågasätter inte det pris du kommit fram till, men jag påstår med bestämdhet att det inte går att räkna fram ett relevant pris på nätet, men om man inte kan acceptera de paketlösningar som erbjuds utan börjar plocka på extra så blir det dyrt.

#17
2020-04-08 12:56

Nisse
Så du påstår att prisuppgifterna i konfiguratorn med introduktionspris, dragpaket och motorvärmare är felaktiga.
Jag plockar inte på ett endaste enskilt val
Skulle jag plocka påsen massa smågodis så närmar den sig 400kkr
Men det är alltså fel?
Jäkla tur jag inte handlar av Volkswagen då dom verkar ytterst oseriösa om så är fallet

#18
2020-04-08 13:01

Det är ännu jobbigare med reservdelspriser när man vet vad grejerna kostar att köpa in för biltillverkare, inflationen på strålkastare är dock ett snäpp värre än dom flesta andra delar, styrenheter tex är också något som är galet. Det går lätt att betala 70k för ett styrsystemsbyte, hur galet är inte det, massproducerad relativt billig elektronik.

Ang den dyra golfen så behöver pengar dras in för att finansiera elbilsförsäljning och utveckling för många år framöver, så därför måste vanliga förbränningsfordonen dra in så mycket vinst som möjligt framöver. ID3 har ju en interiör som nästan är snikigare än Dacia, så det kanske inte heller går att jämföra rakt av med en golf.

#19
2020-04-08 13:59

Jag brukar också bygga bilar på nätet. Jag vet att det blir dyrare än vad man skulle betala om man går till bilfirma och låter dom räkna på en bil med samma utrustning men det fungerar som jämförelse mellan olika märken.

#20
2020-04-08 14:05

Guran och Henrik - precis som saabnisse så ifrågasätter jag inte det pris ni fått fram via konfiguratorn utan det jag ifrågasätter är om nån köper bilarna till dessa priser. Nu är detta en helt ny modell men vänta några månader så kommer återförsäljarna med paketerade erbjudanden som säkert kommer att landa på betydligt lägre summa än vad konfiguratorn ger idag för motsvarande konfiguration.
Sen är det ju alltid så att nya modeller går upp i pris - i alla fall initialt. Kolla bara andra exempel som t ex Peugeot 208 och Renault Clio - i alla fall i lite mera välutrustade utföranden för "inroparna" brukar ju sällan vara volymsäljarna.
Och jag talar inte om Golf specifikt utan resonemanget kan tillämpas på de flesta bilmodeller och speciellt på nyintroducerade.

#21
2020-04-08 14:17

Att bygga bil i konfig på hemsida blir dyrt på alla fabrikat.
Man kollar först nya bilar på blocket och då får man en bra prisbild först innan man börjar fundera.
Det finns många anledningar förutom vettigt pris för att man väljer en skoda istället för jämfört med folkvagn, fransoser och andra asiater.

#22
2020-04-08 14:39

MSO, det blir väl inte dyrare för att man bygger bilen i en konfigurator. Då är den i så fall kass.
Naturligtvis får du ett bruttopris, men man har lite koll på möjlig rabatt.
Bygg sig en bil i MB:s konfigurator och kolla sedan vad en exakt lika utrustad kostar i bilhallen. Jag kan garantera dig att priset i konfigurator -6% är den prislapp som bilen har i bilhallen. Förövrigt, har du kollat prislistan på nya Octavia? Du hamnar ju även på den norr om 300.000kr

#23
2020-04-08 15:10

Självklart är varken jag eller Guran dummare att vi med förstår att man kan få rabatt på priset i konfigurationen, MEN återigen, som jämförelse mellan olika bilmärken och även modeller inom samma märke fungerar den såklart utmärkt. Rabattsatsen är trots allt ungefär lika stor hos de flesta märken plus/minus ett par procent.
Och att påstå att ingen köper sina bilar efter en sån konfiguration, det är såklart helfel, långt ifrån alla köper lagerbilar. Alla mina bilar jag köpt nya utom en har jag själv specat ihop som jag ville ha den. Sen tagit den specen och gått till handlaren med den och förhandlat fram ett pris. Så tror jag utan att veta att 60-70% av köpen görs vad gäller nybil idag.
Sen tror jag att såsom Tesla, Polestar och några till börjat göra är det vi kommer se mer och mer framåt. Fasta priser, mindre tillval och att du kan göra mer själv online men med representanter som med kan hjälpa dig och visa bilen för provkörning m.m.

#24
2020-04-08 15:41

Och det slutar inte här, nya Golf,en har en instrumentpanel som ett flipperspel. Sådant krims krams brukar inte hålla jämfört med traditionella instrument som håller bilen ut. Finns anledning att tro att några år gamla bilar får skrotas eftersom byte av instrumentpanel kostar mer än vad vad bilen är värd.

#25
2020-04-08 15:47

Ju mer privatleasing - ju flera "handlar-specade" bilar lär vi få och färre exakt enligt kundens spec. För attraktiva leasingpriser bygger nog på standardisering av utförandet. Gissar jag i alla fall. Och redan idag ligger väl andelen privatleasade på 30--40 % av privatköpen.
Även när det gäller företagsleasing ("tjänstebilar") så har nog i alla fall de större företagen ett rätt standardiserat utbud. De mindre företagen är säkert flexiblare som ett led i att förenkla rekryteringen.
F ö är väl just Tesla ett exempel på standardisering av utbudet och det blir säkert, som också Henrik skriver, mera av den varan framöver. F ö har ju många asiatiska märken redan nu mycket färre tillval och modellvarianter.
Men nu har vi slirat långt ifrån reservdelspriserna på billyktor...:)

#26
2020-04-08 15:50

Svenne60 - du menar på samma sätt som ABS-bromsar, elektroniska tändsystem, insprutningssystem, antisladdsystem, autobromsar, centrallås, elhissar m m också påstods göra att bilarna skulle bli obrukbara efter några få år p g a elektroniska problem... Eller ?

#27
2020-04-08 17:49

Pi, nja du kanske inte förstod och jag får en bismak av att du raljerar lite åxå. Jag menar att det är ett stort problem när bilarna hela tiden blir mer och mer komplicerade och svår-reparerbara med en mängd datorer så drabbar det konsumenterna när de elektroniska systemen inte är pålitliga och behöver mycket kostsamma reparationer. Förr i tiden skrotades bilen när rosten hade gjort sitt eller att motorn var utsliten. Idag skrotas bilar för att de blir för dyra att reparera och det handlar då inte om rost eller slutkörda motorer utan elektronik och diverse "finesser" har en stor del i det hela. Vissa bilar anses särskilt drabbade pga. elektronik. Det kan handla om att lägga tusenlappar för att hitta ett fel som kanske i sig är billig att åtgärda. Men även de dyra och de mest krimskrams-, och elektroniktyngda lyxbilarna typ Mercedes S-klass, BMW 7-serie och liknande, andrahandsvärdet sjunker som en sten och en del frestas köpa till synes riktigt fina bilar billigt men får ångra det när reparationskostnaderna når himmelska höjder. Toyota brukar dock tillverka hållbara och pålitliga bilar även när det gäller elektronik och alla kringsystem.

#28
2020-04-08 18:20

Svenne60 - jodå, jag raljerade lite men samma sak har hörts mer eller mindre varje gång som ny elektronik införts på mera standardbetonade bilar. Sen kanske jag inte gillar den "knapp-lösa" lösningen i Golf 8 men det är en annan sak - det är för mig en ergonomi-fråga och ingen rädsla för en display till. Och det hände definitivt att de mekaniska, analoga mätarna som fanns förr gick sönder. Under senare är har det väl till stor del varit elektroniska, analoga mätare skulle jag tro så hoppet är inte så stort. Och det är trots allt inte så ofta som panelerna i våra datorer ger upp så jag är inte så rädd.

#29
2020-04-08 18:24

Jag funderar på ViB:s kommentar om de"betydligt enklare" strålkastarna i Tesla M3. Så här långt kan jag konstatera att jag inte tidigare har haft en bil med bättre ljus. Så enkelt är nog i så fall bra.

#30
2020-04-08 19:07

Bilägare har de bilar de förtjänar... -vill man att strålkastaren skall kosta 15.000 kr så tvivlar jag på att biltillverkaren låter bli att tillmötesgå bilägaren, även om lampan på sin höjd har kostat max 200 spänn i tillverkning (vilket är det troliga, med tanke på dagens skitkvalitet som erbjuds).

#31
2020-04-08 19:50

LeifV
Så du menar att en avancerad datorstyrd adaptiv LED strålkastare kostar 200kr i tillverkningskostnad. Vilken planet lever du på ?

#32
2020-04-08 19:52

Boxer, då kan du inte haft en bil med bra belysning.
Läser man på Tesla forum så är ägarna allt annat än nöjda med bilarnas lysen.

#33
2020-04-08 21:21

Guran: Det är mest tidiga S och X innan de gick över till led som det gnälls över. Model 3 har fått mycket beröm för sitt lyse av både ägare och motorpressen. Och Model S har helt ok lyse nu för tiden. Jag tycker de lyser bra men hade gärna fått haft lite mer avancerade funktioner.

#34
2020-04-08 21:26

Ehm, nej. Man jämför verkliga priser inte fantasipriser som ändå inte stämmer.

#35
2020-04-09 14:29

Precis som Henrik M skriver, så gjorde jag också när jag köpte min nya bil förra året, byggde ihop den i datorn tog med utskriften till bilhandlaren och sen förhandlade vi om priset, inga konstigheter alls.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.