Bild
Nästa artikel
Storbritannien stoppar bensinen

Storbritannien stoppar bensinen

Nyheter

Efter nya larmrapporter om luftkvaliteten i Storbritannien har det beslutats om flera åtgärder för att minska utsläppen från trafiken.

Storbritannien kommer förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar år 2040 och redan år 2020 kan det komma kraftiga restriktioner för äldre dieselfordon. Ett tidigare förslag om att låta dieselbilsägare få kompensation för att byta in sina bilar har däremot inte kommit igenom.

Det första delmålet med de nya åtgärderna är att minska utsläppen kring så kallade "hot-spots", oftast enskilda vägsträckor i städer, där de hälsofarliga utsläppen är som mest koncentrerade. Bland annat ska man på sådana sträckor försöka få trafiken att flyta på bättre genom att till exempel ta bort farthinder.

Problemen med utsläpp av bland annat kväveoxid och andra hälsovådliga ämnen har ökat i Storbritannien efter att dieselbilar blivit mer populära i ett försök att minska koldioxidutsläppen. År 2000 fanns det cirka 3,2 miljoner dieselbilar i Storbritannien; i dag finns det över tio miljoner.

Diskutera: Hur tror du att utsläppen kan minskas?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-07-26 09:44

"Storbritannien stoppar bensinen". Märklig rubrik på en artikel som huvudsakligen handlar om dieseln.
Problemen där liksom här, är till stor del sprungna ur dom beslut okunniga och starkt lobbyistpåverkade politiker fattade för snart tjugo år sedan.

#2
2017-07-26 12:31

Storbritannien stoppar både bensin och diesel. Bensinbilar är ett stort hälsoproblem genom höga utsläpp av cancerframkallande partiklar från direktinsprutade motorer som är den vanligaste motortypen sedan flera år tillbaks. Partikelutsläppen från marknadens vanligaste bensbilar är betydligt högre än från en modern dieselmotir med partikelfilter. (bensinarna saknar partikelfilter).

#3
2017-07-26 12:59

Okunnigheten är stor även när det gäller att bygga farthinder. Bulor sliter på bilarnas bromsar, fjädrar, motor och transmission mm. Utsläppen ökar mångfalt när hastigheten måste bromsas ner till 20 km/h för en sträcka på c:a 4 meter och därefter åter accelereras till betydligt högre hastighet. Vad har man vunnit på det? Det kostar stora summor att bygga hindren och nu ta bort dem. Den största kostnaden drabbar bilägarna. Gångtrafikanterna dör i förtid p.g.a. den dåliga inandningsluften.

#4
2017-07-26 14:00

Ja den brittiska munhygienen har aldrig legat på topp.

#5
2017-07-26 15:00

Egentligen tycker jag att besluten om tidpunkten och utfasningen av fossila bränslen borde ligga på EU-nivå och inte i olika länder. Om t ex Tyskland för för sig att tidigt mobba ut fossila fordon så kan det bli svårt att resa eller transportera genom landet. Detta måste harmoniseras vilket innefattar UK även om de är på väg ur EU.

#6
2017-07-26 15:47

Fast nu kommer ju Storbritannien inte vara med i EU när deras beslut kommer påverka bilister och tillverkare.

#7
2017-07-26 21:40

Raphael, partiklarna du pratar om när det gäller bensin hamnar uppe i atmosfären och gör skada där. Dieseln dödar på marknivån också. (Kväveoxiderna). Både diesel och bensin är dåligt, som du har två cirklar som går inuti varandra, de delar samma utsläpp i där cirklarna har gemensamt område, sedan sticker de ut på varsin sida med sina respektive egenskaper. Så fossila bränslen måste på sikt bort. Dock så har vi inte nämnvärt sänkt förbrukningen på ca 30 år, bilen drar samma mängd per mil än idag. Bilen blev tyngre och till slut då tung och ineffektiv så att den var tvungen att köras på diesel.

#8
2017-07-26 21:57

Vargen, kväveoxider kommer man inte åt med biobränsle och det spelar ingen roll om det är bensin, diesel eller gasmotorer.
Det beror på förbränningstemperaturen, ju effektivare motor, ju högre verkningsgrad, ju högre NOX.
Effektiva filter är det enda sättet att minska kväveoxiderna om man nu inte ska ta ett par steg tillbaka till vad som 1930-talets lågkomprimerade motorer presterade.
Tyvärr har man låst sig alldeles för hårt till CO2, kväveoxiderna som är avsevärt värre förorenare och försurade har man mer eller mindre glömt i vissa kretsar!

#9
2017-07-26 22:45

"Storbritannien stoppar bensinen". Antagligen ska det stå "stoppar dieseln", men det första man borde göra är att stoppa äldre bilar (både bensin- och dieseldrivna) från att köra där, som det står i artikeln, "de hälsofarliga utsläppen är som mest koncentrerade".

Saabnisse, med biobränsle som HVO och EcoPar Bio minskar kväveoxider och andra utsläpp (mätt vid avgasröret)! Men vill man dramatiskt minska utsläpp ska man använda annat än förbränningsmotorer i fordon.

#10
2017-07-27 05:58

Ser nog mer "fuelcell" och naturgas på/i fordon i framtiden,länder med tillgång på naturgas är som känd flitiga på att konvertera till naturgas.Australiens bussar m.m. andvänder enbart lpg och hydrogen,det vill säja är långt före andra såkallade (ledande länder på miljö) och borde vara en förebild?Där har el/batteri bilar liten framtid t.ex. då produktion av dom är eller motvärkar den egentliga "footprint" på miljön.
Globalisering och deras slit och släng mentalitet "hindrar" utväklingen inom miljö då dom valt en "kunsumera" mera attityd innan man "hittar" en bra lösning.Lösningen finns ju men välkomnas inte av EU's "konsumera" för tillväkst.
Amerika har igså i många år varit mycket bättre på deras diesel lastbil motorer t.ex.som har alltid haft avsevärt högre eurostar "rating" på utsläpp,derav en orsak att USA drog sig ur parisavtal då dom spenderade många gångår mer på deras egen produkt men EU uteblev med deras egen insats.Det blev "katten i säkken" for USA nör dom importerade EU tillvörkade men en bonus när EU importerade USA motorer t.ex.EU gjör inte det dom borde kunna görra för miljön i skillnad till andra och därför är det som det är.Oengarna inom EU går till annat likeså som skattepengar här i Sverige.Det med fordon och motorer handlar mer om att konsumera mera än miljön helt enkelt.

#11
2017-07-27 09:08

Trumpregimen har dragit sig ur parisavtalet, inte USA som helhet. Ett antal delstater med världens sjätte största ekonomi, Californien, i spetsen, liksom ett antal städer runt om i landet,ger fullständigt katten i " idioten" i Vita Huset och fortsätter tillsammans i riktning parisavtalet.

#12
2017-07-27 09:39

John, det är riktigt att det går att minska kväveoxider något med biobränsle som inte innehåller några större mängder kväve, men så länge man använder luft till motorerna så får man kväveoxider.
Det finns tre sätt att reducera NOX, sänka förbränningstemperaturen (och samtidigt minska verkningsgraden), ta bort kvävet ur förbränningsluften (dyrt, t.ex. 80% väteperoxid), effektiva kvävereduceringsfilter (det mest realistiska).
Om man använder rent syre till förbränningen så slipper man det 78 procentiga kvävetillskottet som utgör grunden till NOX, men en sådan motor kommer nog att tappa effekt.

#13
2017-07-27 10:20

Kan tycka att diskussionen blir relativt snäv då man bör ha i åtanke att:
- dagens nivåer av NOX är för höga
- alla nivåer som är lägre är bättre
- det är kritiskt att göra något IDAG

Med detta i åtanke så är det värdefullt att komma ihåg att gasmotorer sänker utsläppen av NOX med upp till 90% vilket är extremt värdefullt. Kan man sedan köra på ett fossilfritt bränsle (e-gas, biogas) så är ju det ännu bättre. Detta är något man kan göra idag, istället för att vänta på elbilen eller bränslecellsbilen som "jag kanske har råd med om några år".

#14
2017-07-27 13:55

Om man skall kommentera beslutet från Storbritannien så är det då, för oss som tycker om biogas, tragiskt om det är så att man beslutat att förbjuda förbränningsmotorn. Det skulle vara ett hårt slag tyvärr.

#15
2017-07-27 16:11

Sänk bensinpriset så att det blir fördelaktigt att köra på bensin.

#16
2017-07-27 20:12

Holsner, som jag skrev tidigare blir man inte av med NOX genom att köra på biobränsle.

#17
2017-07-28 15:13

Styggavargen, partiklarna hamnar i luften vi andas och leder till höjda risker för bl a cancer i luftstrupen, andra halsproblem och hjärtproblem. De är cancerogena. Moderna dieselbilar har partikelfilter sedan många år, det har inte direktinsprutade bensinare t o m Euro 5. Partikelutsläppen från direktinsprutade bensinare är ett stort problem som länge helt har ignorerats.

#18
2017-07-28 15:16

Högre syrehalt i biobränslet ger bättre förbränning och därmed lägre NOx. Det går att kombinera låg förbrulning med låg NOx, om bilen är utrustad med teknisk utrustning för det (t ex SCR med Ad Blue). Saknar bilen den utrustningen så ändras motorstyrningen på ett sådant sätt att NOx sänks men förbrukningen ökar, som i VWs "åtgärd".

#19
2017-08-02 18:25

@Styggavargen, vad svamlar du om nu? Vilka partiklar från bensinen hamnar i atmosfären??

#20
2017-08-02 20:40

Co2, som alla bilar avger, diesel som bensin och som skapar växthuseffekten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.