Bild
Nästa artikel
Storbritannien öppnar för mer självkörande bilar – men möts av kritik

Storbritannien öppnar för mer självkörande bilar – men möts av kritik

Nyheter

Alla är inte lika optimistiska när Storbritannien vill tillåta mer självkörande bilar än i dag på allmän väg – men bara i hastigheter på upp till 60 km/tim.

Det är inte många länder som tillåter helt självkörande bilar på allmän väg. Ofta görs det på avlysta banor eller på utvalda teststräckor med särskilt tillstånd.

På onsdagen kom besked från Storbritannien som vill bli först ut att tillåta bilar som är mer självkörande än i dag på motorvägar redan i år.

Den övre hastighetsgränsen hamnar på 60 km/tim. Systemet ska alltså kunna användas när trafiken är tät och hastigheterna lägre, men på öppna motorvägar med mindre trafik får föraren än så länge ta över. 

Systemet som tillåts kallas ”Automated Lane Keeping Systems” (ALKS). Det handlar om system som kan gasa, bromsa och hålla bilen i sin egen fil utan att föraren behöver vara aktiv. Föraren kan behöva ta över, men ska få mer förvarning än med systemen i dagens bilar.

Föraren måste vara beredd att ta över, men inte lika snabbt som med dagens system

Den här typen av system har till exempel Audi försökt lansera, men det har hittills inte tillåtits på allmän väg. Nu uppger den brittiska regeringen att landet smiter före alla andra med en teknik som kan bli viktig både för att minska utsläppen och köerna samt öka säkerheten.

– Bilindustrin välkomnar det här viktiga steget att tillåta autonoma bilar på vägarna i Storbritannien som kommer placerar oss i framkant när det gäller trafiksäkerhet och bilteknologi, säger Mike Hawes, chef för lobbygruppen SMMT.

Waymos självkörande bilar är tillåtna på vissa utvalda sträckor i USA. Nu vill Storbritannien öppna upp för viss autonom teknik på allmän väg.
Waymos självkörande bilar är tillåtna på vissa utvalda sträckor i USA. Nu vill Storbritannien öppna upp för viss autonom teknik på allmän väg.

Försäkringsbranschen är inte lika optimistisk. Det finns risk att många bilförare blandar ihop begreppen om vad som är självkörande och inte, enligt Matthew Avery, forskningschef på institutet Thatcham Research som finansieras av försäkringsbolagen.

– Det behövs fortfarande mycket jobb både av lagstiftare och bilindistrin innan någon bil kan klassas som autonom och tillåtas på vägarna på ett säkert sätt, säger han.

Läs också: Självkörande bilar kunde undvika nästan alla olyckor

Detta är ALKS

Automated Lane Keeping Systems innebär att bilen själv kan gasa, bromsa och hålla sig kvar i sin fil.

Systemet uppges kunna minska risken för mänskliga fel som står för 85 procent av alla olyckor.

När systemet är aktiverat ska föraren kunna surfa i mobilen, titta på film eller läsa en bok medan bilen sköter körningen.

Om det behövs måste föraren ta över kontrollen över körningen, till exempel om hastigheten ökar, men då måste föraren få upp till tio sekunder på sig att ta över.

Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.