Bild
Nästa artikel
Stor brist på mekaniker

Stor brist på mekaniker

Nyheter

För Sveriges verkstäder råder stor personalbrist och 8 av 10 verkstäder rapporterar att de har svårt att hitta personal.

Det är branschorganisationen Transportföretagen som undersökt personalläget på landets verkstäder. Rapporten visar att 8 av 10 företag har svårt att rekrytera, till stor del för att det finns för få med rätt utbildning.

- Kvalitet driver rekrytering. Fordons- och transportprogrammen behöver förbättras för att dels attrahera elever, dels matcha den kompetens som efterfrågas av företagen. Här är det viktigt att skolan, branschen och beslutsfattare samverkar, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen.

Transportföretagen anser att antalet platser inom vuxenutbildningen måste öka, med en utbyggd satsning på arbetsmarknadsutbildningar. Undersökningen visar att cirka 6400 personer behöver anställdas 2018-2020 och att behovet ökat med 28 procent sedan 2015. 

Diskutera: Hur tror du fler skulle kunna lockas till verkstadsrelaterad utbildning? 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-07-23 10:31

Detta är inget unikt för bilverkstäder, det gäller nästan hela samhället.
Vi ökar befolkningen med nästan 25 % på 30år, de senaste 10 åren ännu högre ökningstakt.
Mycket få funktioner i samhället har volymökats under kontrollerade former i motsvarande grad!

#2
2018-07-23 11:23

Som vanligt, man kommer på problemet när det redan är för sent.
Var ska tilltänkta mekaniker växa upp ??
Man går inte direkt med tummen mitt i handen till en skola och blir mekaniker.
Vi bygger samhällen helt utan förutsättningar för ungdomar som vill pyssla o meka.

#3
2018-07-23 11:46

Det är inte brist, som vanligt vill inte arbetsgivare konkurrera med varandra lönemässigt och då skyller man på brist. Dessutom lönar det sig inte att arbeta och bli duktig på något i Sverige för då blir du straffbeskattad.

#4
2018-07-23 13:57

Vet inte hur det ser ut för bilmekaniker f.n. men bristen är sällan så svår som arbetsgivare vill påskina. Minns bl.a. "bristen" på ingenjörer för något år sedan samtidigt som det fanns tusental arbetslösa, erfarna och kompetenta ingenjörer som sökte jobb med ljus o lykta. Men det är klart, vill man ha en 25-åring med 10-års erfarenhet av ett litet smalt område så blir det ju svårt

#5
2018-07-23 14:49

Här finns en outnyttjad guldgruva, ska vi prompt ha privatskolor i Sverige så borde de kunna utbilda mekaniker istället för influencers och Youtubers.

#6
2018-07-23 17:56

Bristen på utbildande bilmekaniker kommer att göra bilverkstäderna till nästa guldgruva för lycksökare. Precis som i byggbranschen. Där kan vem som helst komma helt outbildad rätt från gatan och få anställning på grund av att det inte går att hitta kvalificerad personal. Och vi vet ju alla vilket kaos det är i byggbranschen. Trots att det är välrenommerade stora byggföretag som skyltar med sina namn på olika projekt så är det underleverantörer i andra och tredje led som utför arbetet.

Samma sak kommer att ske i bilbranschen. Du lämnar in din ögonsten till märkesverkstan i tron att de finns kvalificerad personal som tar hand om bilen. Men märkesverkstan lämnar i sin tur bilen vidare till något skutt på hörnet, bara för att de inte själva har möjlighet att göra något då de helt saknar personal som kan utföra arbetet. Och när du sedan hämtar ut bilen får du betala som om den hade servats av auktoriserad utbildad personal....

#7
2018-07-23 20:27

Det har blivit en rejäl försämring hos Audi i alla fall vart jag hittills servat bilen. Den ligger närmast men har inget förtroende kvar för dem. Vet faktiskt inte vad jag ska göra i fortsättningen? Finns en bra Audi verkstad som ligger 30 km från mig så jag undrar om det är värt att åka så långt? Eller byta bilmärke efter 21 år med Audi. Funderar i så fall att gå tillbaka till Honda.

#8
2018-07-23 23:49

Vem vill bli bilmek med de kassa lönerna. Serva bilar med med höga krav på att allt skall gå så snabbt som möjligt...

#9
2018-07-24 01:03

Sedan Peugeot tappade försäljning och service i Karlstad så får jag fixa service och reparationer själv. Blev positivt överraskad när jag beställde bildelar från Tyskland då priserna är hälften mot svenska priser eller billigare!

#10
2018-07-24 13:47

Man har genom alla år jag jobbat som mekaniker placerat oss längst ner i näringskedjan på företaget. " Sådana som ni kan jag hämta på busshållplatsen " var ju något man frekvent fick höra. Nu är det kanske dags att finkamma hållplatserna!

#11
2018-07-24 17:18

@Trasten
Förmodligen har även många kompetenta mekaniker gått i pension och då tänker jag på riktiga mekaniker som kunde laga delar i motorn och inte bara byta saker. Minns Kjelle som hade jobbat över 30 år på express verkstaden. Det räckte med att man tittade förbi honom sedan visste per omgående nästan vad som var fel och sa kom då och köp det så fixar vi det. Tyvärr gick han i pension för 7-8 år sedan. Därefter har det bara blivit sämre.

#12
2018-07-30 09:16

Det finns inga snabba genvägar. När jag jobbade hade vi ett Fordonsråd med deltagare från skolan från bilbranschen och från kommunen , bland annat såg vi till att eleverna fick körkort att det fanns en utbildningsnivå så att dom kunde läsa vidare på universitet, verkstäderna tog emot praktikanter från skolan mot att alla fick körkort under andra läsåret , vi fick då mera intresserade elever. Tidigare var Bilmekaniker Yrkesrådgivarnas slaskhög där man placerade många som inte var intresserade av yrket utan satt och läste serietidningar under praktiken, om dom kunde läsa, Bland annat ordnades utbildning i fackspråk på Engelska och Tyska

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.