Bild
Nästa artikel
Nyheter

Stor batteritvist kan skada Ford och Volkswagen

Publicerad 23 juli 2020 (uppdaterad 23 juli 2020)
De två sydkoreanska batteritillverkarna LG Chem och SK Innovation strider just nu mot varandra i domstol. Något som kan ge förödande leveranskonsekvenser för både Ford och Volkswagen.
De två sydkoreanska batteritillverkarna LG Chem och SK Innovation strider just nu mot varandra i domstol. Något som kan ge förödande leveranskonsekvenser för både Ford och Volkswagen.

Just nu pågår en juridisk tvist mellan de två batteritillverkarna LG Chem och SK Innovation i USA. Förra året stämde LG Chem det konkurrerande bolaget för ha stulit hemliga affärshandlingar.

I domstolen vill nu LG Chem stoppa SK Innovations kommande produktion av batterier i USA, något som hotar bolagets kunder Volkswagen och Ford.

SK Innovation bygger just nu sin första amerikanska batterifabrik i Georgia. Fabriken är tänkt att bland annat förse VW med batterier till den kommande elbilen ID.4, samt till Fords eldrivna pickup F-150. Men om tillverkaren förlorar i domstol kanske inte så blir fallet.

Nu har Volkswagen och Ford vädjat till USA:s internationella handelskammare (ITC) att låta SK Innovation bygga sina batterier i Georgia för att inte orsaka problem med leveransen av batterierna.

I ett preliminärt besked från skiljedomstolen fick LG Chem stöd för sina krav, men det slutliga avgörandet dröjer till oktober.
 

Kommentarer

#1 • 2020-07-23 16:20
Jarl Karlsson

Laddad tvist spänningen stiger för varje dag.

#2 • 2020-07-23 17:16
Elbilisten

Har du laddat med ett helt batteri av stötande ordvisar?

#3 • 2020-07-23 18:18
Jarl Karlsson

Snacka om kortslutning. Skulle inte VW och Ford utveckla elbilar ihop?

#4 • 2020-07-23 19:22
John2008

Helt klart en spännande historia!

#5 • 2020-07-23 20:38
Carl Trefalt

Hade varit så mycket enklare om bilindustrin satsat på vätgasbilar!

#6 • 2020-07-23 20:42
Jarl Karlsson

Elon sitter nog och fnissar lite i sin sovsäck.

#7 • 2020-07-24 08:14
Pi

Carl Trefalt - vad hade varit enklare då ? Förklara gärna ! Och vilka positiva konsekvenser det skulle innebära för konsumenten. Såvitt jag förstått så finns det t ex väldigt få "vätgasmackar" och ingen intressent tycks vilja bygga flera heller.

#8 • 2020-07-24 13:18
Carl Trefalt

Det finns inte många elmacker först heller. Vätgas är bära av elen och tappar inte effekt som elbilens batterier gör mer och mer, över tid. Det tar ungefär lika lång tid att tanka vätgas som bensin och dieselbilar.

#9 • 2020-07-24 14:28
Riche

Volkswagens idé bil blir fördröjd?

#a • 2020-07-24 18:51
Pi

Carl Trefalt - känns som du borde läsa på lite mera om både batteribilar och vätgasdrivna bilar. F ö kan jag tanka batteribilen hemmavid, även utan utbyggd snabbladdnings-infrastruktur, men var tankar jag vätgasbilen ?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.