Bild
Nästa artikel
Stor batteritvist kan skada Ford och Volkswagen

Stor batteritvist kan skada Ford och Volkswagen

Nyheter

De två sydkoreanska batteritillverkarna LG Chem och SK Innovation strider just nu mot varandra i domstol. Något som kan ge förödande leveranskonsekvenser för både Ford och Volkswagen.

De två sydkoreanska batteritillverkarna LG Chem och SK Innovation strider just nu mot varandra i domstol. Något som kan ge förödande leveranskonsekvenser för både Ford och Volkswagen.

Just nu pågår en juridisk tvist mellan de två batteritillverkarna LG Chem och SK Innovation i USA. Förra året stämde LG Chem det konkurrerande bolaget för ha stulit hemliga affärshandlingar.

I domstolen vill nu LG Chem stoppa SK Innovations kommande produktion av batterier i USA, något som hotar bolagets kunder Volkswagen och Ford.

SK Innovation bygger just nu sin första amerikanska batterifabrik i Georgia. Fabriken är tänkt att bland annat förse VW med batterier till den kommande elbilen ID.4, samt till Fords eldrivna pickup F-150. Men om tillverkaren förlorar i domstol kanske inte så blir fallet.


Nu har Volkswagen och Ford vädjat till USA:s internationella handelskammare (ITC) att låta SK Innovation bygga sina batterier i Georgia för att inte orsaka problem med leveransen av batterierna.

I ett preliminärt besked från skiljedomstolen fick LG Chem stöd för sina krav, men det slutliga avgörandet dröjer till oktober.
 

Kommentarer

#1
Jarl Karlsson
2020-07-23 16:20

Laddad tvist spänningen stiger för varje dag.

#2
Elbilisten
2020-07-23 17:16

Har du laddat med ett helt batteri av stötande ordvisar?

#3
Jarl Karlsson
2020-07-23 18:18

Snacka om kortslutning. Skulle inte VW och Ford utveckla elbilar ihop?

#4
John2008
2020-07-23 19:22

Helt klart en spännande historia!

#5
Carl Trefalt
2020-07-23 20:38

Hade varit så mycket enklare om bilindustrin satsat på vätgasbilar!

#6
Jarl Karlsson
2020-07-23 20:42

Elon sitter nog och fnissar lite i sin sovsäck.

#7
Pi
2020-07-24 08:14

Carl Trefalt - vad hade varit enklare då ? Förklara gärna ! Och vilka positiva konsekvenser det skulle innebära för konsumenten. Såvitt jag förstått så finns det t ex väldigt få "vätgasmackar" och ingen intressent tycks vilja bygga flera heller.

#8
Carl Trefalt
2020-07-24 13:18

Det finns inte många elmacker först heller. Vätgas är bära av elen och tappar inte effekt som elbilens batterier gör mer och mer, över tid. Det tar ungefär lika lång tid att tanka vätgas som bensin och dieselbilar.

#9
Riche
2020-07-24 14:28

Volkswagens idé bil blir fördröjd?

#10
Pi
2020-07-24 18:51

Carl Trefalt - känns som du borde läsa på lite mera om både batteribilar och vätgasdrivna bilar. F ö kan jag tanka batteribilen hemmavid, även utan utbyggd snabbladdnings-infrastruktur, men var tankar jag vätgasbilen ?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.