Bild
Nästa artikel
Spykers vd Victor Muller

Spyker tillbaka – satsar på eldrivet

Nyheter

Spyker säger sig vara på god väg ur sin finansiella kris. Företaget ska gå samman med en amerikansk flygplanstillverkare.

Holländska sportbilstillverkaren Spyker är på fötterna igen. Företaget meddelar på sin hemsida att man ska inleda ett samarbete med Volta Volaré, vars inriktning är eldrivna flyg. Det är baserat i Portland, USA.

Spykers vd Victor Muller säger i ett pressmeddelande att man är ”back in business” som ett skuldfritt företag.
– Vi ser fram emot en ljus framtid för företaget som jag grundade för 15 år sedan, vilket nu är inriktat på att bygga sensationellt eleganta elektriska bilar och flygplan de kommande decennierna.

Spyker var tidigare ägare till Saab Automobiles och fick stora finansiella problem i samband med Saabs konkurs 2011. Med nöd och näppe lyckades Spyker för några månader sedan undvika bankrutt genom att en investerare slutligen gav en livlina.
 
Diskutera: Tror du att Spyker kan göra comeback igen?

Kommentarer

#1
2015-07-31 11:40

Hur kan någon vilja inleda ett samarbete med Victor Muller? Har man levt under en sten de senaste 10 åren?

#2
2015-07-31 12:02

Det är kanske hans gamla polare Vladimir Antonov som hjälper till?

#3
2015-07-31 13:00

Så Muller ska satsa på eleganta elbilar?
Undrar om han är avundsjuk på hur väl Elon Musk lyckats?

#4
2015-07-31 13:44

Jag kollade på företagets hemsida - från 2014: det finns inget som säger att dom har producerat ett enda flygplan! Helt i samma anda som Muller.

#5
2015-07-31 14:29

Tobo, han kanske är avundsjuk på hur bra Nevs har lyckats?

#6
2015-07-31 15:23

Man kan i alla fall inte klaga på inställningen och viljan att skapa något bra.

#7
2015-07-31 18:07

Med tanke på hur spyker-bilarna såg ut så tror jag inte mycket alls på påståendet om sensationellt eleganta elektriska bilar

Men annars tycker jag idén är god, ju fler tillverkare av elbilar det finns desto bättre

#9
2015-08-01 11:16

Tänk att Victor Muller är en lurker på ViB? Vem annars skulle sitta och "Bromsa" på alla kommentarer?

#10
2015-08-01 19:20

Härligt Müller, för en man med högtflygande planer så är det givetvis helrätt att samarbeta med en flygplanstillverkare. Och Spyker har ju faktiskt flygplan i sin historia... Sedan tycker jag att stämningen hos ViB mot Müller är väl hård. Müller gjorde mycket rätt, problemet var att finansiärerna drog sig ur och dessutom stoppade GM flera deals vilket sköt Müllers projekt i sank. Inte Müllers fel. Han jobbade dygnet runt med Saab, han gjorde sitt bästa, och fick bara skit för det.

#11
2015-08-01 20:08

Raphael, jag håller med dig. VM hade höga tankar om Saab och planer för framtiden.
Helt klart blev han motarbetad av GM.
Men han ville producera Saabar!
Man kan ju jämföra, vad har kineserna åstadkommit?
Jo man har tagit fram några Nevsar, men några Saab lär det knappast bli.

#12
2015-08-04 07:52

Raphael har rätt. Förstår inte varför så många tycker att det är VM:s fel att det inte blev något med Saab när han försökte allt han kunde. Alla satte ju käppar i hjulet för VM hela tiden och motarbetade hans affärer.
Det hade kunnat se helt annorlunda ut idag om VM inte hade stoppats. Det var kanske just det att man trodde att VM skulle lyckas att få Saab på fötter men man ville inte att detta skulle hända, framförallt från GM:s sida.

#13
2015-08-04 09:37

Företaget han nu har ett samarbete med planerar ett flygplan med räckviddsförlängare i form av ett generatoraggregat likt BMW i3. Men nu går det att köpa färdiga elektriska flygplan i den här storleken.
http://inhabitat.com/all-electric-sonex-aircraft-completes-maiden-flight...

#14
2015-08-06 21:39

Inte riktigt samma kärra dock, eller hur?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.