Bild
Nästa artikel
Spyker stämmer GM på 20 miljarder

Spyker stämmer GM på 20 miljarder

Nyheter

Spyker har i dag offentliggjort att man stämmer förre Saab-ägaren General Motors för hur de hanterat Saab-affären.

Få har nog redan glömt turerna kring försöken att rädda Saab förra året. Förre ägaren General Motors satte stopp för försöken att sälja Saab till kinesiska Youngman, vilket till slut resulterade i att Saab gick i konkurs den 16 december 2011.

Historien är dock inte slut än. Nu har Saabs moderbolag Spyker bestämt sig för att stämma GM på grund av den amerikanska jättens agerande i Saab-affären. Stämningen är på 3 miljarder dollar, motsvarande ungefär 20,26 miljarder kronor, och har lämnats in till en domstol i USA under måndagen.

Lät Saab gå i konkurs
Enligt Spykers syn på saken har GM medvetet låtit Saab gå i konkurs snarare än att låta affären med Youngman gå igenom, allt för att undvika konkurrens på den kinesiska marknaden. Spykers vd Victor Muller säger i ett pressmeddelande att man har jobbat på stämningen ända sedan man försatte Saab i konkurs.

– Vi är skyldiga oss själva och våra aktieägare att se till att rättvisa skipas och kommer därför att genomföra den här stämningen med samma uthållighet och envishet som när vi försökte rädda Saab, säger Victor Muller.

Eftersom Saab inte har de finansiella möjligheterna att stå för rättegångskostnaderna så kommer Spyker att betala rättegången mot en betydande del av en eventuell vinstsumma. Enligt Spyker står en tredje part för finansieringen.

Diskutera: Hur ser du på Spykers stämning av GM?

Kommentarer

#1
Förstikön
2012-08-06 16:18

Den gode VM lär nog upptäcka handgripligen att han måste ha en stor kassa eller finansiär i ryggen för att klara av att stämma en amerikansk jättekoncern - oavsett om han har rätt eller inte rent juridiskt.

#2
2012-08-06 16:31

Enligt pressreleasen: "Vi har en överenskommelse med SAAB, att Spyker företräder SAAB mot en del av pengarna".

Överenskommelse med vilket SAAB? Förvaltarna vet inget.

#3
2012-08-06 16:41

Victor är en klurig rackare .. Återigen är det "någon annan" som står för fiolerna :o)
.

#4
2012-08-06 16:45

Mja Tjalle riktigs så var det nog inte
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1723212-spyker-stammer-gm-pa-20-miljarder

Personligen tror jag att VM har rätt, men hans chanser att lyckas är nog inte stora, men om det mot förmodan skulle lyckas skulle kanske Saab kunna få en köpare och leva vidare.

#5
2012-08-06 17:11

Har inte den här bluffmakaren gett upp än...? Trött man blir, han kan ju börja med att betala tillbaks det han själv roffade åt sig...

#6
2012-08-06 18:11

Simon, du kanske ska börja med att läsa vad som skrivs i ttelas artikel.
"bluffmakare", ja kanske, men i det här fallet stämmer det nog inte.

#7
2012-08-06 18:43

@saabnisse:
-jag läste pressreleasen, den hänvisade till avtal mellan Spyker och SAAB.

Nya uppgifter:
-TT: SAAB får 10% om Muller vinner- Spyker 90%
-DN.se/ekonomi: Muller företräder-f ortfarande - SAAB i "vissa ärenden"?

Man kan då förmoda att - om Muller vinner - de 10% som SAAB skulle få, är det SAAB, som Muller företräder. Konkursförvaltarna bör - av flera skäl - inte räkna in några pengar från GM/ Muller.

Mullers motiv för de $ 3 miljarderna, är att det värdet skulle SAAB fått inom "några år", om Youngman köpt.

#8
2012-08-06 18:44

Saabnisse, av allt VM sa under tiden han drev Saab så stämde inte mycket, han är en lögnare ut i fingerspetsarna och den siste man ska lita på, han kommer att förlora denna stämmning så det ryker om det....!

#9
2012-08-06 19:07

Troligen är det Antonov som finansierar detta, han blev ju anklagad för oegentligheter av GM fast inget sådant kunde bevisas och därmed fick han inte finansiera Spykers affär med Saab och därför tvingades Müller hitta andra lösningar. Att kalla Müller för lögnare bara för att han har kämpat och försökt hitta finansiella lösningar när Finansinspektion sagt nej, europeiska investeringsbanken sagt nej och GM sagt nej, ja det tycker jag är lågt. Man kalla Müller för en optimistisk person, som försöker och inte ger upp även fast det blåser hårt, men han försökte iallafall och han är den ende som verkligen har gjort det. Jag tycker man kan ge Müller credit för att han gjorde ett försök, att han sedan misslyckades är inte hans fel - motståndet mot honom var för starkt och kompakt. GM var aldrig intresserade av något annat än utrotning av Saab. Nu tror jag inte Saab hade överlevt i längden även om GM hade släppt sina tyglar, för Saab var ett företag med för nischad kundkrets och nishad marknad som inte räckte till.. men Saab hade iaf överlevt under längre tid.

#10
2012-08-06 21:29

Raphael, jag håller med dig om att lögnare är ett hårt ord, men en lögn är när man medvetet ljuger, i VM fall är det tyvärr ingen tvekan, hela hans tid inom Saab är fylld med uttalanden och löften som aldrig uppfyllts eller hållts.....

Så jag står för det.....

#11
2012-08-06 22:03

Jag har som lekman svårt att se att Spyker skulle vinna en stämning mot GM. Förutsättningarna för Saab gällande GMs rättigheter och licenser har mig veterligen varit kända en längre tid innan Spykers försök att sälja Saab.
Priset som Spyker betalade GM var väl anpassat till att de inte fick alla rättigheter. Jag är däremot övertygad att GM inte har varit tillmötesgående vid Spykers försök att sälja Saab, men det håller nog inte för att vinna en stämning.

#13
2012-08-07 08:56

Visst är gubbarna på GM ena riktiga klåpare av sällan skådat slag, och då syftar jag inte enbart på GM´s ägande av Saab och dess öde. Men att vinna mot GM som USA är så pass beroende av i dessa ekonomiska uppförsbackar som många länder dras med är inte troligt.

Sedan skulle jag inte lita mer på någon affärsman från t.ex. GM än VM. Spelar ingen roll om de sitter i GM skrapan eller om de kommer från Holland, Det är inte så stor skillnad på affärsmän. Det är endast skriftliga kontrakt som gäller i den världen och inget annat. Jag hoppas VM har ett gäng riktigt skarpa toppjurister bakom sig i detta och önskar honom lycka till!

#14
2012-08-07 10:02

Som jag skrev tidigare så är nog inte VMs chanser att vinna särskilt stora, men han försöker ändå!
De som tjänar mest på det här blir väl som vanligt juristerna-från båda sidor!
Men om mot alla odds VM skulle vinna finns det ju ändå en chans att Saab skulle kunna säljas.
Och därmed fortleva.

#15
2012-08-07 14:52

Bra!

Även om chansen att de vinner är lika liten som den chans en snöboll har i helvetet så gör Spyker rätt. GM agerade inte för Saabs bästa.

Jämför med hur Ford avyttrade Volvo. Stor skillnad.

#16
2012-08-07 18:40

En riktig böld de har skaffat sog där GM, han kan vara ganska envis har jag hört. Jag hoppas i min naivitet att det kan bli en fair trial och att vi får veta om det verkligen gick rätt till när Saab dog. Det borde ju inte vara svårt att tolka dessa avtal, och Victor har ju juridisk insikt så helt döfött kan det ju inte vara.

#17
2012-08-08 08:47

Tar aldrig detta slut.

#18
2012-08-10 11:41

Visst har GM misskött alltihop men VM har en väldigt liten chans att göra något åt detta och det skulle i så fall kosta enormt mycket pengar. Ser inte det som någon idé att kasta in pengar i detta dödfödda projekt.

#19
cainiao1988
2012-09-13 04:13

coach outlet We all want to stay up with the time and look our best. Coach products are coach outlet store online expensive well made goods and when purchasing these items it is important to make sure you are spending your hard earned money on the real McCoy. This is why you must be careful when shopping Coach Factory Outlet Stores Online. coach outlet online
coach factory outlet online We are all great shoppers today and are savvy coach factory outlet enough to use all our informational resources before buying the Coach goods we intend to purchase. The internet has provided us with a wonderful place to do our research on various designer products so we know what we should spend when we physically go to the store and buy the item. In buying Coach products online, you need to be sure that it is authentic. coach factory outlet online
coach store online In addition to research, those of us that do not like to go out and shop have the luxury of buying through a factory outlet store online. While this is convenient, you have to be careful. Due to the large number of replicas or “knock offs” of Coach designer goods, it is hard to trust many online outlets. There are many websites that advertise that coach factory outlet they are outlets for Coach but in many cases are just selling used or imitation goods. You may be able to send them back but who needs the hassle. At the same time many sites advertise that they do not allow the selling of imitation merchandise. It has yet to be proven how they insure that the product you buy will truly be an authentic Coach product.coach outlet

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.