Bild
Nästa artikel

Springer över gatan - undviker busskrock med minsta marginal

Nyheter

På tre dagar har filmklippet visats nästan 2,5 miljoner gånger. Alla vill se mannen som springer över övergångsstället och mirakulöst undviker en framåtstörtande buss.

De senaste dagarna har ett särskilt videoklipp spridits som en löpeld över världen. Sedan det publicerades för tre dagar sedan har över det visats fler än 2 427 000 gånger.

Vad är det som orsakat denna anstormning?

Skådeplatsen är ett gråmulet Ryssland och en vägkorsning där trafiken just stannat till. Från ena bildkanten kommer en stressad man med portfölj springandes. Utan att se sig för kliver han ut i vägen.

Bussen krockar
Just då kommer en buss i full fart bakom den främre bilen vid övergångsstället. Det går för fort, den hinner inte bromsa och kör in i bilen.

Bara en meter eller två från krocken upptäcker mannen vad som håller på att ske - han vänder huvudet framåt och lägger i en extra växel, och med bara några centimeters marginal undviker han kollisionen.

Vad kan man lära sig av sådana här osannolika exempel? Ta det försiktigt i trafiken, både som förare och fotgängare. Man har inte alltid turen på sin sida.

Se film:


Taggar: Nyheter
Springer över gatan - undviker busskrock med minsta marginal

Kommentarer

#1
Besviken Anders
2009-10-22 14:23

VAD SÄGS OM FLER SERIÖSA NYHETER O FÄRRE KLIPP FRÅN YOUTUBE SOM VI SJÄLVA KAN HITTA???
Vad har hänt med den seriösa nyhetsuppdatering som Vi Bilägare brukar stå för?

#1
Håkan Bäcklund
2009-10-22 15:27

Till Besviken Anders: Det ena utesluter inte det andra. Med webben är det ju dessutom så, till skillnad från papperstidningen, att man inte behöver bekymra sig om platsbrist. Vi har inte minskat den seriösa nyhetsuppdateringen, tvärtom! Det här klippet tycker för övrigt inte är oseriöst.
Mvh
Håkan Bäcklund, redaktionschef

#1
Michael Nilsson
2009-10-22 15:34

Bra svar till Anders! Men det kommer alltid finnas de som inte förstår att möjligheterna med internet i det närmaste är obegränsade, så att man som nu även kan ta med de lite udda sakerna, som man ej kan i pappers tidningen. Du vet det finns to.m de som tyckte att det var för mycket finesser på ett järnspett när de kom :) (Ett litet skämt hoppas jag ni tål) :)

#1
Besviken Anders
2009-10-22 16:35

TILL HÅKAN BÄCKLUND: Det är möjlig att jag över reagerade men en snabb titt på er site visar 47 bilder på en supersportsbil o en artikel om C63an som fått fler hästkrafter samtidigt som ni har en artikel om att idag avgörs Saabs framtid. Det avgjordes igår! Jag vill inte läsa om gamla nyheter om Saab och fler hästkrfter för det får jag bättre info om på AMS. Tack för mig!

#1
Gunnar Bengtsson
2009-10-22 18:22

Har precis sett klippet med mannen som nästan blir överkörd av en buss. Bussen verkar fortsätta med oförminskad fart över korsningen. Vet ni vad som hände sedan? Föraren i den påkörda bilen borde ha fått whiplash som heter duga. Var busschauffören full/sjuk, hade han somnat, mekade han med mobiltelefon eller vad gjorde att han inte uppmärksammade att övrig trafik stod still?
mvh
Gunnar Bengtsson

#1
oven
2009-10-22 20:02

man är kanske inte är på yutube varje

#1
oven
2009-10-22 20:02

man är kanske inte är på yutube varje

#1
oven
2009-10-22 20:10

varför testar ni inte green diamond däck med dubbar men ändå inte dubbdäck har kört med dom i 5 år mycket bra

#1
Arne
2009-10-22 21:39

Instämmer med flera kritiker av ViBilägares webbsatsning. Den håller inte måttet. Har rubriker, och en inriktning, som påminner om kvällspressens. Webb-TV tex har både osakliga inslag och avsnitt som verkar direkt sponsrade av bilföretag. Ta tex det första som borde gett Opel rysningar av glädje och för oss betraktare en känsla av att deras insats gav mångdubbelt igen!
ViBilägares varumärke har definitivt smutsats. Tidigare anseende som leverantör av tämligen opartiska tester mm har fått sig en alvarlig törn. Detta är min åsikt som prenumerant sedan mer än 25 år.
- Att man sedan inte ens kan avregistera sig från nyhetsbrevet vittnar väl om att det ger utgivaren reklamintäkter och att de skulle försvinna om man lät folk lämna utskickat!
- Bästa redaktion, tänk om!

#1
Lars
2009-10-23 11:22

TITTA på bussens högra (vänster sida för oss) så är den skadad
Troligen är klippet fejkat och detta är en omtagning.
Inte allt som man ser behöver vara PÅ RIKTIGT

#1
Onehp
2009-10-23 14:14

Webbforskning är inte ViB redaktörernas (eller läsarnas ;-) ) starkaste gren...
Jo det var på riktigt, gasen hängde sig och bussen tog med en massa fler bilar innan den blev stående:
http://www.youtube.com/watch?v=w9gYuDS-8lU

#1
Fredrik
2009-10-23 19:14

Tack ONEHP för klippet. Det var MYCKET bättre.

#1
Tommy
2009-10-23 20:06

Tankvärd film. Usch så nära att den gående skulle råka illa ut. Att gå för grön gubbe garanterar inget. Ryssarnas bussar är riktiga rishögar. Bussen ses saka en framlyckta redan innan denna smäll. Stackars den i den påkörda bilen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.