Bild
Nästa artikel

"Som nyhet är 9-3X ingen kioskvältare"

EXKLUSIVT:

Nya Saab 9-3X är redo för premiär. Men vad bjuder nykomlingen på för några överraskningar? Vi Bilägares testchef Marianne Sterner har provkört 9-3X - och är långt ifrån överväldigad.

- Som nyhet är 9-3X ingen kioskvältare, säger Vi Bilägares testchef Marianne Sterner till Vibilagare.se.

Saab har stora förväntningar på nya modellen 9-3X. Nykomlingen, som premiärvisas vid bilsalongen i Genève, ska bredda Saabs utbud. Vi Bilägares testchef Marianne Sterner har provkört 9-3X - och konstaterar att det mest är utseendet som förändrats jämfört med 9-3 XWD.

- Man får väl känslan av att det inte var särskilt mycket nytt som har hänt. 9-3X har blivit lite tuffare i utseendet men det är väl den främsta förändringen, säger Marianne Sterner.

Några större nyheter bjuder nykomlingen alltså inte på. Men 9-3X har 35 millimeter högre markfrigång än 9-3 XWD.

- Men det märks i praktiken inte alls förutom när man kör i svår terräng, säger Marianne Sterner och fortsätter:

- Fast  vi har bland annat kört 9-3X i en "puckelbana" och där går den riktigt bra.

Ett tuffare utseende och bra förutsättningar vid terrängkörning hamnar alltså på plussidan för Saabs nykomling. Men Vi Bilägares testchef har ändå lite svårt att bli allt för exalterad.

- Jämfört med vanliga 9-3 XWD märks egentligen ingen större skillnad, säger Marianne Sterner.

Provkörningen kommer framöver i Vi Bilägare.

Kommentarer

#1
ad
2009-02-26 15:36

Marianne Sterner ! Har du inte lite bråttom med ditt omdöme? Personligen tycker jag inte du har den kompetensen: Har tidigare pren. på tidningen , men anser att den tappat verklighetsanknytning mer och mer.Har blivit en tramstidning !

#1
Markus
2009-02-26 15:39

Till AD. Knappast för bråttom va? Märker hon inte någon skillnad så märker hon inte någon skillnad. Bättre att säga det då än att hålla i en heja sverige-vimpel och ljuga. Dessutom fattar väl alla att detta inte är något helt reportage. Jag ser fram emot reportaget och hoppas att Marianne vågar skriva att bilen är dålig om den är dålig.

#1
Bruno M
2009-02-26 15:40

Vem sa att det vore bättre att satsa pengar på omskolning och ersättningsjobb? Det är faktiskt det mest realistiska. Plocka ut en del av SAAB och gör det till ett innovationsföretag som jobbar åt bilindustrin?
Om nu SAAB ingenjörer är så framåt...

#1
Perra
2009-02-26 15:44

HELT RÄTT MARKUS!!!!!! Sterner brukar ha rätt med sina omdömen och jag håller med henne i det här fallet för det är knappast överraskande att 9-3x nästan är samma bil som den vanliga 9-3an

#1
Lin
2009-02-26 16:18

Marianne Sterner Sammanfattar det ganska bra.
"Ingen större skillnad"
Konceptet påminner lite om Rovers Streetwise.
På med lite plastkåpor på en gammal modell och vips har vi ytterligare en bil för alla "aktiva" människor i karriären. (Och vi vet ju hur sagan om Rover slutade)
Dom flesta som kör sådana här bilar är ändå män i +55 års ålder med gryende flint vars "aktiva" liv på sin höjd sträcker sig till TV-soffan med en Whiskey, Bira och en chipspåse till hands.

#1
pa_forsgren
2009-02-26 16:28

Osaklig kritik mot denna bil tycker jag. Det är säkerligen en ypperlig dragbil. Med släp på dålig väg är det nästan ett måste, särskilt som denna vinter med mycket snö och oplogade vägar. Den har sitt berättigande varesig man gillar cips eller inte.

#1
Anders
2009-02-26 16:41

men det står ju att den är bra i terräng PA? Att den sedan inte är något vidare nytt är en helt annan sak. de ena utesluter inte det andra.

#1
pa_forsgren
2009-02-26 16:49

Jovisst gör det det Anders. Det jag skriver att den gör sig även bra i andra förhållanden, t.ex. oplogad väg/ dålig väg.

#1
Anders
2009-02-26 16:54

Det gör den säkert men va jag menar är att kritiken handlar om att den påminner mycket om den vanliga 9-3an och det är svårt att säga emot även om den säkert gör sig bra i snö osv. det gör ju vanliga 9-3an med. det är inte köregenskapen den faller på menar jag.

#1
Roy
2009-02-26 16:57

Att det inte känns någon större skillnad trots att de höjt bilen, är väl ett väldigt bra betyg!
Marianne antyder ju att den är bättre i terrängen - och hur många fyrhjulsdrivna standardbilar är egentligen så värst bra där - och är de det, så brukar landsvägskomforten och väghållningen bli lidande.
Nu är ju fyrhjulsdrivningen identisk med XWD och bättre finns väl inte att uppbringa för tillfället, så vad kan man begära om det inte ska vara en rent terrängfordon.

Det ska bli intressant, när bilen testats lite grundligare, att läsa om vad som skiljer i landsvägskomfort, undanmanöveregenskaper, backkörning och framkomlighet i knölig terräng. Och pris! Är "nyheten" värd någon uppmärksamhet?

#1
pg
2009-02-26 18:00

Att Saab gjort ett bra jobb om det nu är så attt bilens vägegenskaper överensstämmer med 9-3 XWD. Det är bara det att Opels Insignia med 4 hjulsdrift och 2 litersmotorn är rappare och mycket bättre vägegenskapsmässigt än Saabs tidigare XWD med 6 cyl motorn! Insignian har dock 3 cm lägre markfrigång än X, och markfrigång kan ju behövas ibland. De flesta har dock inte behov av högre markfrigång. Kanske man hellre vill sporta till det, och då finns flexride att ta till på Insignian.
Insignian ger alltså två bilar i en och samma kaross. Något sådant har Saab inte att erbjuda.

#1
Niran
2009-02-26 19:05

En fin bil som hade varit en nyhet för 15 år sedan.
320 000SEK kommer den visst att kosta.
Tyvärr så finns det andra bilmodeller som folk nu efterfrågar och till mkt bättre pris. Denna SAAB är död innan den ens har nåt marknaden.
"Det är väl dagens (och framtidens?) SAAB i ett nötskal"

#1
Simon
2009-02-26 19:16

Skönt att se ett sakligt test, alla försöker att hjälpa Saab och skriver så positivt om denna bil, men du är ärlig...
320 000 för en bil som kanske är värd 120 000 om ett år, vem är så dum och köper en sån....?

#1
Emme
2009-02-26 23:36

Niran: Gör dig inte dum.
Audi presenterade nyss a4 allroad.
Så att säga att den är sent ute är att leka med elden.
Vilket man inte bör göra om man inte kan hantera den.
(Dessutom har Saab nu en framhjulsdrift i världsklass)

#1
Ante
2009-02-27 09:32

Ok, men vem vågar köpa en nya Saab?? Ingen! Hänger löst med garantier mm..

#1
Joachim
2009-02-27 10:53

Jag är inte alls förvånad att "Toyotas fan club" hela tiden agiterar mot SAAB. SAAB är ju liksom Volvo, Audi mfl ett reellt hot mot riskokarna som verkar koka över lite nu och då... Jag anser att "Toyota maffian" ska bli mer öppna och ärliga och inte dölja sig under en mängd skilda nick namn!

#1
Simon
2009-02-27 11:16

Joachim, innan du skrev här har ingen ens nämn något om Toyota....:)

#1
Joachim
2009-02-27 12:40

Inte explicit, men det ligger latent som ett understatement då jag sett många nicks, fingerade namn, där man upphöjer Toyota - likt en gåva given från gudarna - till mänskligheten som dyker upp så snart tex SAAB, Volvo, Audi och övriga konkurreneter förs på tal som är verkliga utmanare till Toyotas "Pellejöns bilar". Det räcker i allmänhet att dessa bilmärken nämns till namn så räknar man upp allt negativt om dem. På samma vis laddar de upp med hela sitt batteri av argument så snart något negativt nämns om Toyota. Jag har blivit varse detta mönster, inte bara här, utan exakt identiska texter kan man se på tex Teknikens världs, Ny Tekniks, Motor sports sajter. Så det är verkligen så att Toyota för en samlad aggresiv och falskt spel som går ut på att misskreditera allt som inte stavas "Toyota". Den som är intresserad av och läser samt studerar skilda bilartiklar - är -blir varse om detta kvirulerande!

#1
Jerker
2009-02-27 14:02

Hur ofta kör vi i terrängen? Har vi inte fått nog av stadsjeepar. Denna Saab är en dinosaur. Sorry, Saab-arbetare och tjänstemän.

#1
Roy
2009-02-27 17:03

Jag skrev en gång i tiden, när 9-5 var ny som modell, en del i Saab-forum, en webbplats som inte längre existerar. Alltså är jag ett gammalt Saab-freak, men måste ändå medge att det faktiskt finns andra bilar - och så överkänslig som Joachim är, är jag inte. Det är inte ens säkert att jag skaffar en Saab...

#1
DYLAN
2009-02-28 18:26

Bilen verkar kanske ok, men vad skulle få oss att köpa just en 9-3X? Saab behöver lite mer kött på benen i form av större innovationer, helst lite lägre pris, och nya motorer. Man kan lika gärna plocka ur Saabs konkurrenter och hitta Skoda Octavia Scout, VW Passat 4motion, Volvo XC70 osv. som är klart säkrare alternativ med tanke på Saabs framtid, åtminstonde Skodan är ju 50.000kr billigare också.

#1
pg
2009-02-28 22:51

Riskokare finns att köpa på Jula postorder. Har ni inget annat på fötterna, än att baktala Toyota, utan några fakta, bör ni vara tysta. Ni har troligen aldrig ägt någon Toyota. Driftsäkerheten är omtalad, men jag skulle inte köpa Toyota av flera anledningar. Rostskyddet, Vägegenskaperna, förarsäten mm. gör att jag kommer att välja Europeiska bilar även i fortsättningen. skulle jag någon gång köpa en, är det för att jag är förbannad på GM/USA

#1
S-E S
2009-03-02 19:58

Min gammalmoster hade svårt att uttala bilmärken men en dag berättade hon att hon köpt en "YOKÅTA".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.