
Hela taket är en enda stor solcellspanel på transportbilen Evig.
Taket på det svenskutvecklade transportfordonet Evig är platt och fyllt av solceller. Vid solsken laddas batteriet och vid gynnsamma förhållanden ska bilen i princip kunna vara helt självförsörjande. Det menar i alla fall tillverkaren Clean Motion.
Nu ska den saken prövas i ett forskningsprojekt. Forskare vid VTI, Statens transportforskningsinstitut, ska utreda potentialen med solcellsdrivna fordon genom att titta på just Evig och exemplar som rullar i Sverige, Spanien, Frankrike, Nederländerna och Saudiarabien.
Harrison John, ansvarig forskare på VTI, menar att ”energiautonoma” fordon ger en möjlighet att minska driftskostnader och förbättra transporternas hållbarhet.
– Deras prestanda är dock starkt beroende av väder, geografi och teknisk effektivitet, vilket innebär utmaningar för en bred implementering, säger Harrison John.

Den svenska transportbilen är trehjulig, drygt tre meter lång och väger blott 250 kilo när den är olastad. Toppfarten är endast 60 km/tim men bilen är också tänkt att användas till transporter i tätort.
Utvärderingen började i somras och ska pågå fram till slutet av 2027. Därefter hoppas forskarna kunna testa solcellernas potential på fler sorters fordon.

När det gäller personbilar har flera tillverkare lanserat modeller med solceller på taket. Det har funnits som tillval till bland annat Hyundai Ioniq 5 och Toyota Prius. Men bilarna har knappast varit självförsörjande.
Toyota beräknade att solcellstaket till Prius, som kostade 18 000 kronor att lägga till, i bästa fall skulle kunna ge fem kilometer räckvidd om dagen.
