Hela taket är en enda stor solcellspanel på transportbilen Evig.

Nästa artikel
Solceller på biltaket – vad är det värt?
Nyheter

Solceller på biltaket – vad är det värt?

Publicerad Igår 10:53 (uppdaterad Igår 14:49)

Hela taket är en enda stor solcellspanel på transportbilen Evig.

Kan solpaneler göra bilen självförsörjande? Det ska utredas i ett nytt forskningsprojekt.

Taket på det svenskutvecklade transportfordonet Evig är platt och fyllt av solceller. Vid solsken laddas batteriet och vid gynnsamma förhållanden ska bilen i princip kunna vara helt självförsörjande. Det menar i alla fall tillverkaren Clean Motion.
 
Nu ska den saken prövas i ett forskningsprojekt. Forskare vid VTI, Statens transportforskningsinstitut, ska utreda potentialen med solcellsdrivna fordon genom att titta på just Evig och exemplar som rullar i Sverige, Spanien, Frankrike, Nederländerna och Saudiarabien.
 
Harrison John, ansvarig forskare på VTI, menar att ”energiautonoma” fordon ger en möjlighet att minska driftskostnader och förbättra transporternas hållbarhet.
 
– Deras prestanda är dock starkt beroende av väder, geografi och teknisk effektivitet, vilket innebär utmaningar för en bred implementering, säger Harrison John.

Den trehjuliga transportbilen Evig har bland annat testats i Malmö jämte eldrivna lastcyklar.

Den svenska transportbilen är trehjulig, drygt tre meter lång och väger blott 250 kilo när den är olastad. Toppfarten är endast 60 km/tim men bilen är också tänkt att användas till transporter i tätort.
 
Utvärderingen började i somras och ska pågå fram till slutet av 2027. Därefter hoppas forskarna kunna testa solcellernas potential på fler sorters fordon.

Fem kilometer om dagen om det vill sig väl. Det löftet gav Toyota om solcellstaket på Prius.

När det gäller personbilar har flera tillverkare lanserat modeller med solceller på taket. Det har funnits som tillval till bland annat Hyundai Ioniq 5 och Toyota Prius. Men bilarna har knappast varit självförsörjande.

Toyota beräknade att solcellstaket till Prius, som kostade 18 000 kronor att lägga till, i bästa fall skulle kunna ge fem kilometer räckvidd om dagen.

Första generationen av Nissan Leaf hade en liten solcellspanel på bakspoilern. Den laddade 12-voltsbatteriet en gav ingen extra räckvidd.

Ämnen i artikeln