Nästa artikel
Snålaste och säkraste bilarna 2015
Nyheter

Snålaste och säkraste bilarna 2015

Publicerad 9 januari 2015 (uppdaterad 9 januari 2015)
Toyota Yaris 1,5VVT-I Hybrid hamnade i topp på Folksams lista över säkraste och snålaste bilarna 2015.
Försäkringsbolaget Folksam har listat de nya bilarna som klarar deras säkerhetskrav och som förbrukar minst bränsle. Här är deras lista över säkraste och snålaste bilarna i år:
Folksam har granskat nya bilmodeller under en lång tid, och då främst ur säkerhetssynpunkt. Bland annat kräver Folksam att de nya bilar som undersöks ska ha minst 40 procent av maxpoängen i EuroNCAP:s fotgängarskydds-test samt 88 procent av maxpoängen i samma organisations test för skydd av vuxna som färdas i bilen.
 
Utöver detta ska bilarna även vara minst 30 procent bättre än snittbilarna i försäkringsbolagets egna undersökning ”Hur säker är bilen?” som bygger på utfallet i verkliga olyckor. Även tillgången till aktiva förarstöd som autobroms väger in i bedömningen.
 
Här är listan över de 13 bilar som enligt Folksam inte bara är säkrast utan även snålast i år:
 
Storlek                           Modell                                                                  CO2g/km      l/100km
Liten småbil                Toyota Yaris 1.5 VVT-I Hybrid                              75                3,3
Liten småbil                Ford Fiesta 1.6TDCi 95 Econetic                       87                3,3
Större småbil              Peugeot 308 1.6 BLUE HDI                                   82                3,1
Större småbil              Renault Clio 1.5 DCI 90                                          83               3,2
Mellan                            Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline                      85               3,2
Mellan                            Volvo V40 2.0 D4 190                                              85               3,3
Stor                                 Ford Mondeo 1,6 TDCi 115hk Econetic M6   94                3,6
Stor                                  Opel Insignia 2.0 CDTi 103kw S/S                     99                3,7
Stor                                   Volvo S60 2.0 D4 181                                               99                3,8
Liten MPV                     Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi Ecoflex S/S       109               4,1
Stor MPV                      Citroën Grand C4 Picasso 1.6 E-Hdi 115      105               4,0
Stor MPV              Citroën Grand C4 Picasso 2.0 E-Hdi 150 Aut6   117               4,5
SUV                              Volvo XC60 2.0 D4 181                                                117               4,5

Diskutera: Är du överraskad att se någon av modellerna i denna lista?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-09 11:40
Deeds

Inte många tyska märken på den listan..

#2 • Uppdaterat: 2015-01-09 12:21
Mistro

Mest intressant tycker jag det är med V40 D4,...skall bli kul att se vad den förbrukar i verkligheten.

#3 • Uppdaterat: 2015-01-09 12:24
Raphael

Folksam anser alltså att en Renault Clio och en Peugeot 308 tillhör samma storleksklass och är konkurrenter, medan Ford Fiesta är en mindre bil. Jag har kritiserat Folksams uppdelningar tidigare. Har de ens sett bilarna i verkligheten? Det är Renault Mégane som konkurrerar med Peugeot 308, inte Clio. Clio är Renaults konkurrent till Ford Fiesta.

Sedan kan det förvånas över att Opel Zafira kallas för liten och Grand Picasso kallas för stor. Jag hävdar att de tillhör samma storleksklass, båda är 7-sitsiga MPV-bilar. Den kortare C4 Picasso tillhör dock Liten MPV.

#4 • Uppdaterat: 2015-01-09 12:56
Styggavargen

Vet inte, men att en XC60 bara skulle dra 38% mer bränsle per mil än en Octavia har jag lite svårt att tro på. Det skiljer 600 kg mellan bilarna och XC60 har antagligen högre luftmotstånd pga sin högre profil. Dock är bilarna nästan samma storleksmässigt. (Samma längd). Octavian lastar dock 100 liter mer än XC60. Därför är det bara så konstigt att fler inte köper en Octavia... XC60 är bara så opraktisk och tung och antagligen bra mycket mer bränsletörstig. Någon som kör XC60 får mer än gärna komma med sin verkliga förbrukning så vi ser hur verkligheten ser ut.

#5 • Uppdaterat: 2015-01-09 13:45
Raphael

Det är laboratoriesiffror och i laboratorier finns inget luftmotstånd... Man adderar ett beräknat och uppskattat luftmotstånd till förbrukningen, men för exempelvis stadskörningen så är det så låg hastighet ändå så det betyder ingenting. Landsvägskörningen är ju också med låga hastigheter i testet, förutom en kort acceleration till 120. Sedan tror jag luftmotståndet uppskattas som för lågt, det är min upplevelse iaf...

#6 • Uppdaterat: 2015-01-09 15:59
Ben39

Är man lätt på gasen och håller hastighetsgränserna med en ny Volvo V60 D4 2014 stämmer landsvägssifforna Volvo anger efter några tusen mils körning- Det är också enkelt att köra med 20-30 % högre förbrukning om man accar mycket och tidvis kör för fort på motorväg. Visningen av bränsleförbrukningen varje km i staplar på diplayen stimulerar verkligen till smart mjukkörning med hög jämn fart kring tillåten hastighet .

#7 • Uppdaterat: 2015-01-09 16:34
IngoS

Jag hade inte väntat mig att Picasso skulle vara med, eftersom de sade sig ha haft en gräns på 88 % på vuxenskyddet och Picasso bara hade 86% pga bl a dåligt skydd vid sidokrock med stolpe. Det går att bygga mycket bättre bilar utan att de behöver vara så mycket dyrare. Folksam skulle också behöva uppdatera sina gränser för vuxenskydd med nyaste poängsättningen i E-NCAP, även bra och seriösa bilar kommer inte upp i 88 % längre.

#8 • Uppdaterat: 2015-01-09 17:04
RogerZ

Ang xc60 , äger inte en men svärfar kör en d5 och den ligger mellan 8.5 och 9.5 /100 km.... Så nää de är inte snåla , klart att en mindre maskin kan få ner förbrukningen men inte så mycket.

#9 • Uppdaterat: 2015-01-09 17:43
S-E S

Låt alla bilarna i listan krocka med en timmerbil i 70 km/t.
Återkom sedan med vilken bil som är säkrast.

#a • Uppdaterat: 2015-01-09 20:35
McTar

Snåla bilar på listan... Det betyder inte miljövänliga för det. Alla går på fossila bränslen, en på bensin resten på diesel.

Xc60:n är framhjulsdriven. Hur många såna säljs det i Sverige? Gamla d4 med fyrhjulsdrift drar betydligt mer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.