Bild
Nästa artikel

Små-suv från Toyota kan bli verklighet

Nyheter

Toyotas chef i Europa, Didier Leroy, säger att Toyota RAV4 kan få ett småsyskon framöver.

I en intervju med tyska Auto motor und sport sa Toyotas europachef Didier Leroy nyligen att vi kan vänta oss en ny suv-modell från tillverkaren. Men trots att Toyota gärna påpekar att det går bra nu och att man går mot ett ekonomiskt rekordår vågar europachefen inte ge några löften. Bilen som tillverkaren har i åtankeskulle är en suv av smidigare i snitt.
– En suv i C-segmentet, alltså strax under RAV4, är fortfarande intressant. Just nu är utvecklingsresurserna begränsade, så vi måste bestämma oss för vad som ska prioriteras, säger Didier Leroy till tyska Auto motor und sport.

Sett till övriga bilar i segmentet skulle bilen kunna landa någonstans bland BMW X1, Mini Countryman och Subaru XV i utförande. Dessa bilar får ofta etiketten crossover snarare än suv, vilken väg Toyota kan tänkas ta om bilen blir verklighet återstår dock att se.

Källa: Auto motor und sport

Diskutera: Tror du att Toyotas små-suv blir verklighet?

Kommentarer

#1
2014-05-06 11:44

-marknaden översvämmas av nya Suv:ar hela tiden, kommer sedan och kombi att försvinna?

#2
2014-05-06 12:14

Knappast,vill tex du ha en själv,inte jag heller..
Som svar på frågan,visst kan denna ide realiseras,inte så lyckat skulle jag gissa,"lite IQ floppkänsla".

#3
2014-05-07 08:33

Jag tror att den kommer att tillverkas.
Marknaden för små-SUVar ökar, det verkar som om allt fler tröttnar på dessa låga krypaini-bilar som den nu rådande idiotdesignen medför.
Man behöver ju inte vara försedd med krämpor för att upptäcka att det är bekvämare att komma i och ur en SUV och har man krämpor är det SUV eller högbyggen som gäller.

#4
2014-05-07 09:37

RAV 4 har ju växt ordentlig jämfört med den första modellen från början av 80-talet som aldrig såldes i Sverige. Så det finns utrymme i Toyotas program för en modell i samma storlek.

#5
2014-05-07 09:45

Jag kommer väldigt bra in i min Smart, lätta att kliva in och ur.
Ändå syns det väldigt få av de bilarna i trafiken.

#6
2014-05-07 11:00

Skönt att vara så pigg och frisk att jag kan stiga in och ur min vanliga sedan utan att behöva att göra ett läkarbesök efter en åktur.

#7
2014-05-07 13:49

Peter i Sidney:
RAV4 generation 1 presenterades 1994 och samtliga generationer har sålts i Sverige, så det är förmodligen någon annan Toyotamodell från början av 1980-talet du menar?

Sedan får man ju inte glömma att RAV4 haft ett mindre syskon, den numera nedlagda crossovern Urban Cruiser
Den nya planerade modellen blir dock i storlek mellan Urban Cruiser och nuvarande RAV4.

#9
2014-05-07 18:46

Åkte en Toyota Fortuner i Thailand, riktigt trevlig bil.
Synd att Toyota inte tar in den på Europeiska marknaden.

#10
2014-05-08 13:53

Små suvar kanske slipper den x-tra avgiften för att parkera i usa.

http://www.svd.se/naringsliv/motor/stora-suvar-far-betala-strafftillagg-i-p-garaget_3498788.svd

#11
2014-05-08 14:58

Tobo har rätt men såldes verkligen den första 3-dörrars modellen med kort hjulbas verkligen i Sverige? När vi flyttade till Australien 1995 hade jag aldrig hört talas om RAV4 men här kryllade av dom. Varje surfare med självaktning hade en.

#12
2014-05-08 19:46

Peter: 3 dörrars modellen med kort hjulbas (fanns som gen 1 och 2) såldes i Sverige, men var ingen storsäljare. Jag skulle gissa på att 90% av försäljningen här i landet utgjordes av 5 dörrars med lång hjulbas.

#13
2014-05-09 13:15

Femdörrars modellen kom ett år senare 1995 så det är den korta tredörrars modellen som är originalet. Med andra ord så har RAV4 växt ordentligt sedan dess. Daihatsu Terios säljs som Toyota Rush på vissa marknader så det finns faktiskt redan en liten Toyota SUV.

#14
2014-05-09 18:02

Helt riktigt, Peter, RAV4 av årets modell är en betydligt större bil än originalet från 1994.
Rush skulle nog att gå att sälja i Europa också.
Personligen är jag mindre förtjust i de modeller Toyota utvecklar speciellt för Europamarknaden, de Toyota som säljs i Japan och Nordamerika har oftast en högre kvalitetsnivå

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.