
Både el och gas, alternativt bensin kan driva bilen framåt.
Vi har tidigare fått reda på att Skoda ska visa upp ett koncept på nästa veckas bilsalong i Genève. Det är döpt till Vision X och ger en föraning om biltillverkarens tredje suv. Nu får vi information om vad som driver bilen framåt.

Drivlinan i Skoda Vision X består av två elmotorer och en förbränningsmotor som kan tankas antingen med biogas eller bensin. Den heter 1.5 TSI G-TEC, har fyra cylindrar och turbo är optimerad för gasdrift och utvecklar 130 hästkrafter och 250 newtonmeter. Förbränningsmotorn driver framaxeln och elmotorerna bakaxeln. Elmotorerna hämtar kraften ur ett 48-volts mildhybridsystem. Det rör sig alltså inte om en laddhybrid som man laddar själv utan batteriet laddas under färd. Det går att köra bilen enbart på el i upp till två kilometer.
Bilen är för det mesta framhjulsdriven, vid behov aktiveras elektronisk fyrhjulsdrift. Vision X saknar kardanaxel, vilket ger fördelar i lägre vikt och lägre förbrukning.
Diskutera: Vad tycker du om drivlinan i Skoda Vision X?
Bilen är för det mesta framhjulsdriven, vid behov aktiveras elektronisk fyrhjulsdrift. Vision X saknar kardanaxel, vilket ger fördelar i lägre vikt och lägre förbrukning.
Diskutera: Vad tycker du om drivlinan i Skoda Vision X?

Skiss på Skoda Vision X.

Skiss på Skoda Vision X.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.