Bild
Nästa artikel
Skoda visar upp nya Rapid

Skoda visar upp nya Rapid

Nyheter

Den nya modellen Rapid kommer till Sverige vid mitten av 2013 och hamnar storleksmässigt mellan Fabia och Octavia.

För drygt en månad sedan blev det känt att den nya sedanen skulle få det nygamla namnet Rapid. Nu har Skoda släppt två bilder och ytterligare lite information om bilen, som riktar sig mot familjer som är ute efter en rymlig bil till ett relativt lågt pris.

För utseendet står chefsdesignern Josef Kaban, som också ritade Bugatti Veyrons exteriör.

Skoda Rapid hamnar i A-segmentet, blir 4,48 meter lång och 1,7 meter bred. Den ska fylla luckan mellan mindre Fabia och större Octavia. Motorutbudet omfattar fem bensinmotorer och två dieslar, men några fler detaljer får vi inte veta.

I Indien har en bil med namnet Skoda Rapid redan lanserats men det handlar inte om samma modell.

Bilen kommer att visas upp på bilsalongen i Paris i september. På den europeiska marknaden lanseras den i höst men just till Sverige väntas den komma under mitten av 2013.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Rapid?

Taggar: Nyheter, , Skoda Rapid

Kommentarer

#2
2012-06-19 20:44

Kommer den inte som combi? En bil som ingen ser i trafiken = storsäljare.

#3
2012-06-19 22:06

Peugo det tror jag inte... då får man köpa en Octavia istället, hört att det kommer en ny generation Skoda Octavia nästa år.

#4
2012-06-19 23:01

Kommer man få Rapid med svart tak som Mission L konceptet hade? Mycket snyggare med svart (glas?) tak. Hade hoppats på mer vågad design men får väl lov att vara utan att ha ägt en Skoda en tid till då. :)

#5
2012-06-20 01:19

Snett bakifrån var den inte så upphetsande. Snygga fälgar och clean design, men ser lite skottkärreaktig ut. "Den ultimata bildesignen" är dubbelt så hög som sina hjul. Den där är två hjul i höjd redan vid "midjan".

#6
2012-06-20 10:59

Den borde inte få heta Rapid, eftersom den förra var svansmotorförsedd. Skoda skulle placerat motorn bak i den nya versionen också, men denna gången tvärgående istället för längsdito.

#7
2012-06-20 20:47

Bakpartiet tycks vara tillräckligt stort för att rymma stora motorer så den kanske kommer att göra skäl för sitt namn "Rapid" också. Jag undrar om den även kommer som coupé som föregångaren? En 4-hjulsdriven version väntar vi också på, konceptet med svansmotor och 4-ledad bakaxel är som gjort för 4-hjulsdrivning a'la Porsche. Vågat av Skoda att damma av ett gammalt koncept med en ny formgivning och modern säkerhet.

#8
2012-06-20 21:11

På det hela en ganska trevlig vagn, men jag gillar inte riktigt de skarpa vecken på sidorna och vid hjulhusen. Det ser överarbetat ut

#9
2012-06-21 11:22

Jag tycker denna bil är ganska snygg. Kanske byter ut min trogna Fabia mot denna, det hela beror på vad prislappen landar.

#10
2012-06-25 23:11

Hur kan man ens diskutera utseendet på en så här trist bil????

#11
2012-06-26 11:32

Extremt trist t om för att vara en Skoda och den ser ut som att det ritades för 15 år sen.

PRO är väl de enda som jublar ;-)

#12
2012-06-27 12:09

Tycker att det känns som "en bil för mycket" men Vw är ju å andra sidan duktiga på att kränga bilar i alla storlekar och versioner så det kanske kan fungera ändå...

#13
2013-05-09 16:22

Ser snygg ut på utsidan. Endast den som älskar hårdplast av tunnare karaktär blir glad av instrumentpanel och innerdörrar. Kostar den ändå 170 000 kronor skulle jag försöka låna upp slantar så att jag kan få en Octavia som är så mycket mer bil, eller varför inte en Seat Leon? Rapid verkar vara rymllig och praktisk ändå, kanske kommer som pickup och skåpbil senare, som Felicia, som den kanske skulle ha hetat istället. Men den är för dyr för att vara lågpris.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.