Efter fem år och en försäljning av cirka en miljon DSG-växellådor kommer nu Volkswagens intelligenta och bränsleeffektiva automatlåda att finnas tillgänglig med hela sju växlar. Den första sjustegade växellådan erbjuds i Golf och Golf Plus.
Volkswagen lanserade DSG redan 2003. Bakom de tre bokstäverna döljer sig
namnet Direct Shift Gearbox. Och direktväxlingar är precis vad det handlar om.
DSG är i grunden en växellåda med dubbla kopplingar. När ettan ligger i ligger
tvåan redan förvald och väntar o s v. Resultatet blir blixtsnabba växlingar utan
effektförlust. Samtidigt bidrar DSG till låg bränsleförbrukning.
Till
att börja med kommer Volkswagen att erbjuda DSG med sju växlar i Golf och Golf
Plus. Priset blir oförändrat mot dagens sexväxlade låda, det vill säga 14 000
kronor på den svenska marknaden.
Den nya sjustegade växellådan innebär
samtidigt en premiär: detta är den första växellådan med kopplingar som inte
läggs i oljebad, utan som körs "torrt". Detta tillåter den senaste
DSG-generationen att bli ännu effektivare. Det maximala vridmomentet som kan
överföras är 250 Nm.
Den nya växellådan kommer först i serietillverkning
i Golf och Golf Plus, och blir i Sverige tillgänglig först i 1,9 TDI (77 kW).
Ett system för start i uppförsbacke - Auto Hold - är inkluderat i priset.
Systemet gör att bilen hålls stilla tack vare ett temporärt "fryst" bromstryck
när fotbromsen släpps upp.
Effektiviteten hos dieselmotorn gör att den
nya DSG-växellådan leder till ytterligare bränslebesparingar.
Bränsleförbrukningen för Golf/Golf Plus 1,9 TDI är 0,7 liter per 100 km
lägre än med en sexväxlad DSG.
namnet Direct Shift Gearbox. Och direktväxlingar är precis vad det handlar om.
DSG är i grunden en växellåda med dubbla kopplingar. När ettan ligger i ligger
tvåan redan förvald och väntar o s v. Resultatet blir blixtsnabba växlingar utan
effektförlust. Samtidigt bidrar DSG till låg bränsleförbrukning.
Till
att börja med kommer Volkswagen att erbjuda DSG med sju växlar i Golf och Golf
Plus. Priset blir oförändrat mot dagens sexväxlade låda, det vill säga 14 000
kronor på den svenska marknaden.
Den nya sjustegade växellådan innebär
samtidigt en premiär: detta är den första växellådan med kopplingar som inte
läggs i oljebad, utan som körs "torrt". Detta tillåter den senaste
DSG-generationen att bli ännu effektivare. Det maximala vridmomentet som kan
överföras är 250 Nm.
Den nya växellådan kommer först i serietillverkning
i Golf och Golf Plus, och blir i Sverige tillgänglig först i 1,9 TDI (77 kW).
Ett system för start i uppförsbacke - Auto Hold - är inkluderat i priset.
Systemet gör att bilen hålls stilla tack vare ett temporärt "fryst" bromstryck
när fotbromsen släpps upp.
Effektiviteten hos dieselmotorn gör att den
nya DSG-växellådan leder till ytterligare bränslebesparingar.
Bränsleförbrukningen för Golf/Golf Plus 1,9 TDI är 0,7 liter per 100 km
lägre än med en sexväxlad DSG.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.