Bild
Nästa artikel

Sista BMW M3 Coupe har tillverkats

Nyheter

BMW:s sista M3:a i kupéutförande har nu rullat av produktionsbandet. En framtida ersättare får namnet M4.

I fredags byggdes det absolut sista exemplaret av BMW M3 Coupe. BMW:s sportigaste version av 3-serien i utförandet med två dörrar och kupékaross är nu alltså historia.

Den första generationen av M3 hade just en tvådörrars kupékaross vid lanseringen 1986. Nu har totalt fyra generationer av M3 rullat ut ur fabriksportarna både i form av sedaner, kupéer och cabrioleter. M3 har dock alltid funnits som kupé, fram tills nu.

Den senaste generationen M3 Coupe, lanserad 2007, har sålts i 40 000 exemplar världen över. Cabrioletversionen kommer att fortsätta byggas fram till september, då den också upphör.

De mer vardagliga versionerna av 3-serien som kupé och cabriolet genomgår nu ett namnbyte till 4-serien. Således kommer också ersättaren till värstingversionen M3 att i stället heta M4 (i kupé- och cabrioletutförande). Denna ersättare, som förmodligen presenteras under hösten, väntas få en rak 6-cylindrig motor med dubbla turboaggregat.

Diskutera: Vad tycker du om BMW M3 Coupe och namnbytet?

Kommentarer

#1
2013-07-08 10:26

Jaha...det var ju intressant.

#2
2013-07-08 11:08

Den lär bli värd en slant i framtiden :P Undrar om det är en vanlig människa som köper den eller om den kommer hamna i nåt BMW-museeum.

#5
2013-07-08 12:16

Drömbil , vad den heter spelar mig inte så stor roll.

BMW DNA är rak sexa och bakhjulsdrift om de ändrar det förlorar BMW en nyvunnen kund, är totalt förälskad i min E88 med tre liters rak sexa.

#6
2013-07-08 13:32

Gräslig färg!!
Hade en gång en Saab 99 med en sådan färg, usch!!

#7
2013-07-08 14:00

Jaha? ..blev något förbryllad här då rubriken anger att sista M3 Coupe har tillverkats.
sedan fortsätter man att läsa om att det inte bara handlar om just Coupen utan namnbytet gäller alla M3 versioner vilket man ju kan förstå på så vis att man vill ge dessa bilar en lite högre prestige!?

Sist i artiklen så får man reda på att hela 3-serien byter namn till 4-serien!!!
Är inte detta en större nyhet?
Tycker att det är ganska givet att 3-serien byter namn,vilket också bäddar för än fler modeller underifrån ...

"328i" : lite info ifrån wiki:
http://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_M3

#8
2013-07-08 14:49

Det är inte hela 3-serien som byter namn, utan alla kupéer och cabrioleter. Ursäkta mig.

/ Alexander Öbom, Vi Bilägare

#9
2013-07-08 18:59

Får nog säga att färgen på bilen är riktigt fet och läcker!

#10
2013-07-08 19:26

Race-orange, precis som min gamla 99 -74! =)

#11
2013-07-08 20:29

Den där Televerks-orange färgen som Saab hade, kallade de själva för "indiskt gul". Vill inte påstå att det är riktigt samma färg på BMW:n...

Som Hackenbush så tycker jag att detta namnbyte var något av det intressantaste och mest upphetsande jag någonsin läst! (Gäsp.)

Så en BMW måste alltså för all framtid ha en rak sugsexa och bakhjulsdrift - enligt vissa. "DNA" - jovisst...
Jurassic Park var en bra film.

#12
2013-07-08 20:32

Beteckningen M3 är för legendariskt för att försvinna. Jag tror att BMW kommer att komma med en M3 också - en fyrdörrars och kanske t o m en kombi. 3-serie-bilar, med andra ord. M4 heter coupé och cab-versionerna. M3 heter 4-dörrars och kombiversionerna. Precis som Audi gjort med RS4/S4 och RS5/S5.

#15
2013-07-09 23:47

"328" : Blev lite förvånad då du menade på att M3 kom redan med E21 då jag var ganska övertygad om att den kom ut -87 och alltså då i version E30.
Med E36 har jag för mig att första M3 var just en Coupe -93 ?

#16
2013-07-13 01:26

Få personer idag skulle tvärsäkert kunna avgöra om det sitter en fyra eller en sexa under huven - jag har själv bevittnat riktiga självmål i den frågan ... =)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.