Bild
Nästa artikel
Nyheter

Seat Ateca uppdateras – här är nyheterna

Publicerad 15 juni 2020 (uppdaterad 15 juni 2020)
Seats kompaktsuv får ett ansiktslyft med snålare motorer och ny teknik.

Det är förstås tjänstefel för en biltillverkare att år 2020 inte erbjuda någon suv. Hos Seat finns i nuläget tre alternativ där ”mellanmodellen” Ateca nu uppdateras med ett ansiktslyft.

Seat Ateca är hyfsat populär i Europa även om försäljningen hamnar i skuggan av koncernsyskonet Volkswagen Tiguan. Förra året såldes över en kvarts miljon Tiguan – närmare bestämt 264 762 bilar – i Europa, medan motsvarande siffra för den spanska syskonmodellen var 90 291.

Nu får Seat Ateca alltså en uppdatering med några mindre designförändringar både exteriört och interiört.

Rinnande blinkers

På utsidan har bilen fått baklampor med full-LED-teknik och så kallade dynamiska blinkers som ser ut att ”rinna” ut mot kanten i de dyrare modellversionerna. På bakluckan finns modellnamnet utskrivet i skrivstil som på nya Leon.

Seat lanserar en ny modellversion i form av Ateca Xperience som får plastdetaljer på sidorna för ett tuffare utseende.

På insidan får Seat Ateca nya digitala instrument med en 10,25-tumsskärm plus ett uppdaterat infotainmentsystem med antingen 8,25- eller 9,25 tumsskärm. Systemet har bättre röststyrning, inbyggt sim-kort för datauppkoppling, trådlös mobilladdning och fyra USB-C-kontakter för laddning.

Bilägaren kan också hålla koll på exempel bränslenivå och dörrlås med hjälp av en mobilapp.

Snålare motorer

Den bensindrivna och trecylindriga 1,0-litersmotorn får variabel turbingeometri vilket ska sänka förbrukningen med tio procent. Dieselmotorn på 1,5 liter ersätts med en 2,0-litersdiesel med samma effekt (115 hästkrafter) som ska vara snålare. I nuläget finns inga hybridalternativ.

De första exemplaren dyker upp på vägarna under tredje kvartalet i år.

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-15 17:20
Styggavargen

Det kan nog behövas, snittet verkar ligga uppåt 0,77 liter/mil (bensin) för denna lilla bil.

#2 • Uppdaterat: 2020-06-15 20:00
GF

Styggavargen 2020-06-15 17:20

Det beror på körmönster.

Jag själv kört i 17 månader med Skoda Fabia 1.0 TSI 95 hk och är snittförbrukning i verkliga tank var totalt 0,452 efter WLTP 0,54 L/mil är 16,3% sparat bränsle blir under 0,09 L/mil.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html

Exempel om jag kör en Seat Ateca 1.0 TSI 115 hk och är snittforbrukning om 0,527 efter WLTP 0,63 L/mil är 16,3% sparat bränsle eller inte då 0,09 L/mil dvs WLTP 0,63 minus 0,09 = 0,54 L/mil som gissning.

#3 • 2020-06-15 20:00
ToRy

Det här blev litet av ett antiklimax faktiskt; jag hade väntat mig litet mer som t ex en plug in-version. Men det kanske är så att storasyster VW måste få lansera Tiguan med denna drivlina först.

Sedan: det här en ingen liten bil. En lång person (jag själv, 190 cm) sitter bekvämt bakom sig själv utan att slå huvudet i taket. Och bagageutrymmet är bra. Fungerar utmärkt som familjebil!

#4 • Uppdaterat: 2020-06-15 20:18
Hundter

”Rinnande blinkers”! Hahaha! Och detta betalar folk för! Bling-bling! Hjälp!

#5 • Uppdaterat: 2020-06-16 09:29
Pi

Nä, "lilla bil" var kanske inte ett helt riktigt påstående av Vargen när vi talar om bilar i storleksklassen VW Tiguan. I alla fall inte i mina ögon.

#6 • Uppdaterat: 2020-06-16 13:17
Sabud2

Skulle inte vilja byta mot min `spartanska´ 2017. Det mesta av nyheterna verkar för övrigt vara rent bling. Har inte haft några som helst problem med min och med 4WD, 2liter 150hp samt snittförbrukning 0,55 sitter jag nöjd. Inget negativt? Jo, oljefiltrets placering är rent idiotisk.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.