Nästa artikel
Sänkta hastigheter runt Stockholm
Nyheter

Sänkta hastigheter runt Stockholm

Publicerad 31 oktober 2014
E4 och E18 runt och i Stockholm får sänkta hastighetsbegränsningar från och med första november.

Hastigheterna sänks på flera sträckor på E18 och E4 i och runt Stockholm (se karta). Anledningen till sänkningarna är främst att minska mängden partiklar i luften men också för att jämna ut trafikrytmen genom att ha samma hastighet på längre sträckor.

Diskutera: Bör detta göras på fler platser i landet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-10-31 12:16
Raphael

Jag tycker det har varit rörigt med hastighetsgränserna sedan man införde fler hastigheter. Nog tycker man att vägverket borde ha förstått att trafikrytmen blir ojämn när man har 70 - 80 - 90 - 100 och växlar mellan dessa löpande istället för samma hastighet under längre sträcka. Det kostade massor att genomföra den ändringen, och nu byter man ut skyltar igen... Och detta får vi betala med våra skattepengar. Nej, ha ett bra och enkelt och begripligt system från början så blir det säkrare och lugnare i trafiken och bättre på alla sätt och vis. Och låt oss ha färre hastigheter. Vi kan ha 30 - 50 - 80 - 100 - 120. Det räcker så.

#2 • Uppdaterat: 2014-10-31 13:03
Hackenbush

Man måste ju röra till det om man vill få in mer böter till statskassan.

#3 • Uppdaterat: 2014-10-31 13:05
Mr.Wheeler

På E18 mellan Hägernäs och Stocksund sänktes hastigheten redan 1:a oktober.

#4 • Uppdaterat: 2014-10-31 13:06
Trafikanten

Beträffande att sprida mindre partiklar så vore det bättre med ett totalförbud mot dubbdäck i Stockholms regionen. Hastighetsändringen kommer att ha marginell eller ingen verkan. Folk tar i regel inte hänsyn till det ändå.

#5 • Uppdaterat: 2014-10-31 14:11
Irvor

Färre hastigheter önskas, det är alldeles för många steg nu.
När man dessutom hoppar från 70 till 100 upp o ner så blir det ryckigt.

#6 • Uppdaterat: 2014-10-31 15:51
glamoureus

När det gäller friktion mot väglag är det försumbart om man kör 50 eller 90. Då kommer vi tillbaka till hastigheten för den väsentliga partikelreduktionen som är målsyfte, när jobbar motorerna som bäst? 50 eller 90?

Sänker vi hastigheten till Häst och Vagn får vi bort partiklar helt, också en ide!

#7 • Uppdaterat: 2014-10-31 16:04
1storstark

30-sträckor och fartgupp är väl de största miljöbovarna i trafiken.

#8 • Uppdaterat: 2014-10-31 16:47
Focus

Tydligen är hastighetsbegränsningar grunden för all trafiksäkerhet enligt trafikverket. Kan det ha någon grund att man ändrade namn från Trafiksäkerhetsverket till Trafikverket. Säkerheten försvann mer än i namnet.

#9 • Uppdaterat: 2014-10-31 17:16
JOCA_1

Men för i helsicke.... "Minska partiklarna i luften" --- vad är det för jäkla dåligt skäl till att sänka hastigheterna? Såna dumheter! Jag är så trött på dessa hastighetsmotståndare som tror att hastigheten är lösningen på allsköns problem. Det är som att använda hammare till allting.

Redan idag är det svårt som det är att hålla 90 mellan Västberga och Hallunda. De flesta ligger ändå runt 110. Hastigheten borde där vara satt till 100 km/h, inte till 80! Det är också tillräckligt svårt att motivera 70 km/h på Essingeleden mitt i natten när det knappt finns några bilar där. Då borde det vara 90.

Sen tycker jag att de där idiothastighetsgränserna 40, 60, 80 och 100 borde tas bort helt och hållet.

Men herr Tingvall vet ju bäst. Han behöver ju inte fråga några jäkla "korkade bilförare"... :(

#a • Uppdaterat: 2014-10-31 23:20
Erlandson

Varför inte datastyrda flexibla hastigheter!
Då kunde herr T sitta vid sin dator och växla steglöst mellan 0-110 km/tim.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.