Bild
Nästa artikel
Sänkt moms ska få fler att dela bil

Sänkt moms ska få fler att dela bil

Nyheter

Regeringen vill göra bilpooler mer attraktiva.

Regeringen har tillsatt en utredning för att ta fram förslag på vad som kan göras för att gynna bilpooler, alltså när flera personer nyttjar samma bil. 

Bland annat ska det undersökas om momsen för bildelningstjänster kan sänkas, idag ligger momsen på 25 procent. 
– Om fler får tillgång till bil genom en bilpool så minskar behovet av att alla ska äga en egen bil som står still större delen av tiden. Det är ett bra exempel på hur vi kan använda resurser smartare och mer effektivt. På så vis kan både utsläpp och behovet av parkeringsplatser minska, säger konsumentminister Per Bolund (MP). 


Diskutera: Vad tycker du om bilpooler och bildelning?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-08-31 09:42

Om Per skippar momsen på mat också så kan jag äta hans mat när den bara ligger still i kylskåpet.
Sen kan jag bo hos honom också, eftersom han antagligen inte är i sitt hem heller store delen av dagarna.

Han har säkert en stor villa som han knappt använder.

#2
2018-08-31 10:15

Dumheter igen från Mp, som om sänkt moms skulle göra att folk väljer bort privatbilen kontra bilpool.
Kommer ju inte leda till att fler väljer att skaffa bilpool. Ett tips från coachen är att man borde fundera utanför Södermalm i Stockholm när man lägger fram förslag.

#3
2018-08-31 10:40

Är det inte mer miljövänligt att folk samåker? Tänk om 50-75% av bilarna försvann på morgonen och kvällen till och från jobbet?! Då skulle man slippa bilköer där över 90% av bilarna endast har en person i sig. Bilpooler är givetvis också intressant ur synvinkel att vi inte behöver producera så många bilar.

#4
2018-08-31 10:46

Samåkning kräver viss synkronisering som inte alltid är möjlig, men jag brukar köra hem en kollega ibland så hon ska slippa åka buss-tåg-buss. Kostar mig ett par minuter restid.

#5
2018-08-31 11:39

Det är väl inte fel att testa sänka kostnaden för bilpooler även om det mest gynnar folk i storstäder. Personligen är det inget alternativ men för somliga kanske det funkar.
Håller med om att samåkningen bör kunna intensifieras, men många försöker ofta göra det när det är möjligt.

#6
2018-08-31 12:03

Vissa politiker verkar aldrig fatta att den privata bilen är frihetens instrument. Att kunna ta sig överallt när man själv vill, kan helt enkelt inte ersättas med att dela bilen med andra. Bilpooler kommer även i fortsättningen vara ett marginellt fenomen för folk i storstäder, som sällan behöver använda bil. Det är motbjudande med bara tanken att behöva anteckna sig på någon väntelista för att få använda bilen.

Minns i forna DDR, där man fick betala i förskott för en ny Trabant, och leveransen skedde efter tio år! Men folk gjorde det, för suget efter en egen bil är helt enkelt så stort.

#7
2018-08-31 12:23

Samåkning är väl egentligen bara möjlig med personer man är som minst är bekant med. Annars är det ju som att ta upp liftare, vilket bara vissa fordonsförare kan tänka sig göra.
Hur blir det om man behöver barnstol när man skall samåka, och bilen i fråga inte rymmer en normal bilbarnstol? Tror detta lämpar sig mest för Mp:s väljarbas, dvs folk som bor i Stockholms innerstad, inte har bil och aldrig använder bil. Samma personer som inte heller har körkort.

#8
2018-08-31 12:25

Tycker grundproblemet med MP:s politik är att de vill inskränka den personliga friheten. Istället för att föreslå åtgärder för att göra den befintliga biltrafiken mer miljövänlig, t,ex. genom utbyggnad av laddinfrastruktur, så att fler kan skaffa elbil, så vill man istället tvinga folk att välja bort bilen. Problemet är att det finns människor som inte VILL åka kollektivt, samåka eller cykla. De vill ha den flexibilitet i vardagen som bara privatbilen kan ge. De kanske vill åka hem i lugn och ro och slippa lyssna på andras mobilsamtal i en timme under hemfärden. Jag ska nog erkänna att jag är en av dem. Är värdelös på att cykla och åker ogärna kollektivt. Ska jag någonstans så föredrar jag egen bil eller apostlahästarna. Alla försök att få bättre miljö genom att få folk att ändra beteende tror jag är dömda att misslyckas.

#9
2018-08-31 14:25

Bilpooler är smidigt i storstäder, inte behöva tänka på att hitta p-plats, kunna hyra bil med dragkrok eller elbil etc. Finns många fördelar för att minska antalet bilar på vägarna samt att de som finns rullar mer.
Det här innebär ju INTE en försämring för andra bilister. Bara att fler kanske tycker att det är mer prisvärt med bilpool.

#10
2018-08-31 14:43

Grosser, det som är problemet är ju att det inte är prisvärt. Mp:s förslag bygger på folk som idag inte har någon som helst användning för bilar överhuvudtaget, de som har användning av bil, kommer fortsätta äga sin bil (även leasing). Personligen så krävs rätt stora incitament för att jag skulle överge privatbil helt och hållet. Bland annat, kunna hyra fullstor kombi eller MPV veckovis sommartid och även långhelger. Plats för ISOfix på samtliga platser i bilen (utom förarplats), samt ha detta tillsammans med till ett kort som även innehåller kollektivtrafik och lånecykel. Allt till en kostnad som understiger min månatliga kostnad för drivmedel, försäkring och skatt.

Bilarna jag äger, är betalda, och betingar enbart ett värde den dagen jag säljer den. Lite som en anläggningstillgång.

Dagens bilpooler erbjuder bara småbilar, typ Vw E-up, Volvo V60 och Ford Focus.

#11
2018-08-31 15:40

lsöderlund, och Sunfleet då som har "typ alla" Volvomodeller i sitt utbud? Plus Renault Zoe och Master. Ganska heltäckande anser jag.
Bilpooler kan ses som både komplement och ersättare beroende på vilken livssituation man har.

#12
2018-08-31 19:18

Bilar som man äger och har skött hela dens livstid,den man tvättat och putsat och sedan lämnat in en gång om året på Mr Cap och kört deras program i alla utrymmen inne som ute för dyra pengar den delar man inte med någon utan den fortsätter man att sköta så den ser lika fin ut nu som för snart 11 år sedan.Betvivlar starkt att någon skulle lägga ner så mycket pengar eller jobb som jag gjort men så ser den som sagt ut som ny fortfarande efter 14000 mil.Skulle aldrig kunna dela en bil i en bilpool med någon är alldeles för noga för kunna göra något sådant, av erfarenhet så har ju sett hur bilar ser ut när folk lämnar den tillbaka, nej det skulle aldrig kunna passa mig.

#13
2018-08-31 19:53

Återigen ett dumt förslag i stil med elcykelpremie kostar enbart pengar men det bryr väl inte Mp, totalt ansvarslösa och LÖVEN går på allt`för att få dessa stollars röster ,han kommer och har gjort tappa många röster på detta !!

#14
2018-08-31 20:08

Oj oj oj... Allt sådant här öppnar bara upp för "friska tilltag" där man skapar en hypotetisk bilpool (polarna får skriva under) och "vips" slipper man momsen.

Ta bort skatter och avgifter och allt elände för alla istället. Så slipper man fuska. Mindre i skatt och mindre i bidrag. Du får behålla mer samtidigt som man inte behöver avlöna alla de som skall sitta och besluta om, följa upp och dela ut bidrag.

.

#15
2018-08-31 21:33

Bättre att sänka priset på kollektivtrafiken och utöka den, då behöver inte alla åka lika mycket bil.

#16
2018-09-01 10:08

Bilpooler är en jättebra idé. I teorin. Ett problem är naturligtvis att flertalet som har råd med en bilpool arbetar, och de flesta arbetar likartade tider. Det finns ju en anledning till att människor är på exempelvis IKEA ungefär samma tider, och däremellan kan det vara ganska tomt. Grejen är att även om bilar står mycket av tiden, så behöver de flesta bilen ungefär samma tid som alla andra också behöver bilen. Vilket betyder att det lär vara svårare att boka en bil när man har tid att använda den. En annan sak med just bilpooler är att de kräver planering. Vilket kan vara svårt för många.

#17
2018-09-01 13:30

Alla som samägt något tillsammans med andra vet hur otroligt svårt det är att hålla vänskapen vid liv. Som andra kloka skribenter också påpekat i tråden är det några saker som är grundläggande för bilägandet.

Det första som (för mig) talar emot bilpool är att jag vill kunna ta min bil exakt när som helst. Det kan vara ett akut ärende till sjukhus eller liknande, bilen kanske står still 23 timmar per dygn. Men när jag behöver den är den redo !
Och det är detta som är grundläggande. Jag betalar en premie för att ha en bil inom räckhåll dygnets alla timmar. Det är därför jag och min fru har två bilar. Vi betalar gärna för den extra tryggheten att alltid ha en bil tillgänglig.

Det andra är att bilpooler inte funkar för folk som tar bilen och kör 30 minuter till ett ställe, för att några timmar senare ta bilen tillbaka. Man låser då upp bilen kanske 6-7 timmar, men har bara använt den 1 timme.

Om jag ska ändra mig så skulle jag vilja se bevis på en bostadsrättsförening eller liknande där detta systemet fungerar. Jag tror att det som mången annan politik är byggt på drömmar om det "perfekta" samhället, med pålitliga och ärliga människor. Verkligheten ser inte ut på det sättet, men det bekymrar inte en politiker. De har filtret på och tuggar på alldeles oavsett de själva inte lever som de lär för att de själva insett det orimliga i systemet. Men andra ska göra det !

#18
2018-09-01 19:13

MP fortsätter motarbeta de som bor på landet, utanför regelbundna bussturer, utanför tunnelbana, utanför pendeltåg.
Lådcykel, elcykel och bilpool funkar inte för dem som måste ha bil för att ta sig till/från jobbet.
Varför ska de då betala subventionerna för de som redan innan har buss/t-bana/pendel/cykelavstånd?

#19
2018-09-01 20:57

Så storstadsborna ska inte få någonting sålänge inte det som bor på landet får något?
Lite väl mkt offerkofta tycker jag, det finns för och nackdelar med att bo på landet respektive storstaden, det har det alltid gjort.

Det är billigt att äga bil på landet jämfört med storstaden, så redan där har de som bor på landet en fördel.
Addera stöd för solceller, extra stöd för att alla ska få bredband osv, varför ska storstadsborna få betala dom subventionerna eller det stödet?

#20
2018-09-03 11:56

Wow, så många bra kommentarer på en artikel. Nästan så att man blir tårögd :)

Det är synd att MP är ett så fyrkantigt enfrågeparti, allt fokus är på bilkörandet trots att det finns så många andra miljöproblem som de verkar ha glömt, valt att ignorera eller inte vet om?

#21
2018-09-03 18:59

Miljöpartister bryr inte sig om miljön och deras poletik är enbart plakatpolitik, eller de har inte den begåvningen som behövs för att lösa problem, eller både och. Storsta delen av deras poletik är förbudspoletik för vanliga folk men de själva flyger gärna flera gånger per veckan till Finland, använder förbjuden båtfärg, kör skitig stor pickup eller flyger för flera miljoner,.... jag bryr mig genuint om miljön i allt som jag handlar, köper, väljer, väljer bort, gör. Därför jag kommer att INTE rosta på MP.

#22
2018-09-04 10:27

Ja nog kan man fundera över MP´s agenda. Om de hade värnat om miljön borde de ha jobbat hårt för att införa t.ex. båtskatt. Men istället ska de jaga folk som har bil, motorcykel och snöskoter tills de är ihjälskattade och får sitta där de sitter om de inte råkar äga en häst som de kan förflytta sig med.

#23
2018-09-04 12:11

Varför skulle de införa båtskatt? Hur skulle det värna om miljön?

#24
2018-09-04 17:16

Man kan tycka vad man vill om MP - ser dock inte något fel med det här förslaget. För en gång skull när det gäller MP kanske.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.