Bild
Nästa artikel
Saabs bilsamling tagen i beslag

Saabs bilsamling tagen i beslag

Nyheter

Innan beslutet om rekonstruktion gjorde kronofogden en utmätning på bilsamlingen i Saabs museum. 109 fordon omfattas.

På Ursaaben, prototyper, tidigare modeller och klassiska rallybilar i Saabmuseet i Trollhättan sitter nu klistermärken med texten: ”Utmätt gods”.

Dagen innan onsdagens besked från hovrätten om beviljad rekonstruktion var kronofogden på plats för att fortsätta sin utmätning, för att driva in skulder till Saabs leverantörer.

Bilarna skyddas nu av rekonstruktionen och kan därmed inte säljas. Om processen skulle misslyckas står fordonsklenoderna däremot till försäljning.

Tills vidare har museet öppet som vanligt, mellan måndag och söndag, 11 till 16.

Diskutera: Vad tycker du om fogdens utmätning?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-09-23 13:58

Det är ju förskräckligt om de här bilarna skulle skingras.

Viktor Muller borde ju enkelt hosta fram privata stålar för att köpa det här, men han är nog inte intresserad.
Men Wallenberg!
Det är ju småsummor för dem och det är ju från deras tid i Saab som det mesta härstammar.
Och det bästa är ju att det inte går att förlora på affären om det säljs i en klump.

Men vi får hoppas att det ordnar sig så att det inte blir någon försäljning.

#2
2011-09-23 15:31

Nja saabnisse ... vete tusan om det är "förskräckligt" .. hörde just på radion om tusentalet kvinnor i Ghana som lever i häx-läger, anklagade för att vara häxor och riskerar att lynchas om de lämnar lägret ... DET är förskräckligt ..
En eventuell försäljning av Saab-samlingen är tråkigt ... om det i förlängningen innebär att den skingras .. ;o)

#3
2011-09-23 19:53

Jesus Krist!! Vad har SAAB-samlingen med kvinnort i Ghana att göra? Det gäller att hålla reda på äpplen och bananer!
Kronofogden gör helt rätt! Bäst att säkra det som går att säkra!
Många leverantörer står på kö för att få betalt!
Skulderna uppgår till 6,94 miljarder och därav är leverantörsskulder 2,33 miljarder!!
Sug på den karamellen!

#4
2011-09-23 20:30

Det ena har absolut inget med det andra att göra Hundter, jag ville bara definiera ordet "förskräckligt" i min sinnesvärld ... Har du en annan mening må den stå för dej!

#5
2011-09-23 21:06

Det gäller att skilja på äpplen och päron...

Ur ett svenskt industrihistoriskt perspektiv är detta lika illa som om Frankrikes kronofogde skulle klistra "utmätt gods"-dekal på Mona Lisa.

#6
2011-09-23 21:31

Nja, fattas pengarna måste man väl utmäta andra tillgånger!
Nu är jag förstås ingen nationalist så jag ser kanske lite annorlunda på sådant ... men skit samma om jag kan beskåda Saabarna och Mona Lisa i Rotterdam eller varstans .. Skit samma vill jag mena, jag ser inte problemet! :o/

#7
2011-09-23 22:31

Nja, fattas pengarna måste man utmäta alla tillgångar!

#8
2011-09-23 23:15

Vi kanske inte ska överreagera, tills vidare är ju samlingarna skyddade.

#9
2011-09-24 17:53

Bilarna finns i ett museum av en anledning - historia. Det är därför vi har museum. Kulturhistoria. Museum finns för att samla kulturhistoriskt intressanta objekt på ett ställe och visa upp dem för allmänheten.

Säljs dessa kulturhistoriska objekt så är det troligen till privatpersoner de säljs, rika typer som kommer ha ett litet eget privat hemmamuseum där de visar upp denna kulturhistoria för sin familj och sina vänner, och allmänheten äga ej tillträde till dessa.

Historia hjälper oss att definiera vår värld. För att förstå dagens värld behöver vi förstå gårdagens, gårdagen får alltså agera referenspunkt för nuet. Och en del i detta är kulturhistorien, i detta finns även den industriella utvecklingen och industrihistoria.

Om privatpersoner ägde allting så skulle det inte finnas några museer, och allmänheten - folket, gemene man - skulle berövas sin historia.

Jes_ , du säger skitsamma om var du kan beskåda historien - men grejjen är, att om historiska uttryck säljs till privatpersoner (och risken är stor i detta fall) så handlar det inte längre om var du kan beskåda historien, utan det handlar om att du överhuvudtaget inte ens har tillgång till den längre.

#10
2011-09-24 20:08

Raphael: har du inte varit på ett privat museum? Det finns massor! Eller har du fällt ner dina proletärbrillor över ögonen?

#11
2011-09-24 20:35

@Audi.. jag förstår vad Raphael menar, det finns privata museer som är helt stängda utom för ägaren att gotta sig åt.
De är inte helt ovanliga.

#12
2011-09-24 21:21

Nåja Raphael, men de konst och kulturskatter som göms för oss ... får vi väl helt enkelt klara oss utan, historien försvinner ju inte för det!
Om jag inte missminner mej, det var riktigt många år sedan jag var där ... så är Mona Lisa inte originalet jag fick se!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.