Bild
Nästa artikel

Saabdelar även i framtiden

Nyheter

Före detta Saab Automobile Parts, numera Orio AB, har köpt upp alla reservdelsverktyg för gamla Saabmodeller av Nevs.

Det är fråga om 12 500 verktyg som är nödvändiga för att tillverka reservdelar till alla existerande Saabmodeller. Orio har redan innan haft nyttjanderätten till verktygen men äger dem nu helt och hållet.
 
Verktygen befinner sig hos leverantörerna av de olika delarna och kommer att bli kvar där. Syftet är alltså inte att förändra något i produktionen utan att säkra tillgången på reservdelar på lång sikt.
 
– Det är ett strategiskt viktigt förvärv där vi säkerställer den långsiktiga produktionen av Saab Original reservdelar och försäkrar oss om att vi behåller positionen att vara ensamma om att tillhandahålla det totala sortimentet av originaldelar till Saab-bilar. Saabägare, verkstäder och återförsäljare världen över är nu garanterade att det finns reservdelar för lång tid framöver, säger Jonas Tegström på Orio AB.
 
Diskutera: Varför väljer Orio att köpa verktygen nu?

Kommentarer

#1
2014-12-19 12:25

Fint!

#2
2014-12-19 12:28

Innan de säljs till något konstigt land!

#3
2014-12-19 13:13

Det betyder alltså att om Nevs på något obegripligt sätt skulle återta produktionen, vilket tydligen en del på fullaste allvar tror, så måste de alltså hyra alla verktyg av Orio.

#4
2014-12-19 14:10

Janne, om Nevs återupptar produktionen blir det under Mahindras förmynderi och då kommer knappast några gamla Saabverktyg att behövas.
Möjligen startar man med den gamla 9-3 i ännu något modifierad form, men till den och den lilla produktion det kommer att handla om finns nog detaljer kvar.

#5
2014-12-19 18:43

Janne G..."Verktygen befinner sig hos leverantörerna av de olika delarna och kommer att bli kvar där. "...ingen förändring där inte.

#6
2014-12-19 20:06

+1 på det!

#7
2014-12-19 23:50

De verktyg som avses är, sannolikt, "alla" verktyg som finns i THN och hos leverantörer, för "alla" SAAB:ar.
Dvs det gäller både produktionsartiklar och reservdelar.

#8
2014-12-20 10:15

Då förstår jag. Det är underleverantörerna som ska hyra verktygen när de levererar delar till en indisk fabrik i Trollhättan som ska massproducera bilar som var moderna för 15 år sedan. Låter rimligt.

#9
2014-12-20 19:46

Janne, det är lätt att glömma, elva år sedan var det och det var ändå inte samma bil som tillverkades i våras även om den såg ungefär likadan ut.
Men det spelar ingen roll, kommer Mahindra in blir det säkert helt andra bilar som sätts i produktion.
Bättre eller sämre, ja det vet vi ju inget om.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.