Bild
Nästa artikel

Saab-ägare - så kan kollapsen påverka dig

VI BILÄGARE OM SAAB:

Beskedet om Saabs företagsrekonstruktion väcker givetvis oro bland svenska Saab-ägare. Vad händer med garantier och reservdelar i framtiden? 

Om Saab går i konkurs kan garantierna bli värdelösa för bilägarna. Som bilägare och konsument står Saabägarna då oskyddade mot framtida problem. Men i Saabs rekonstruktion gäller köparnas garantier precis som tidigare.

- Om tillverkaren går i konkurs blir garantierna en fordran i konkursboet. Men i det läget finns det ingen motpart att ställa kravet till. I praktiken blir det så att garantierna upphör. Om företaget säljs vidare och kvarstår som samma juridiska person så gäller garantierna däremot. Om namnet Saab lever vidare men det blir ett nytt juridiskt bolag, upphör troligen garantierna. Saab kan ju också av goodwill-skäl låta garantierna kvarstår för att helt inte skapa "badwill" för företaget, säger Mari Gremlin, jurist på Konsumentverket.

När brittiska Rover gick i konkurs 2005 resulterade det även i en konkurs för den svenska generalagenten. Då övertogs garantierna av olika försäkringsbolag istället.

- Om man är i ett läge att man ska köpa en Saab finns det ju möjligheter att förhandla med återförsäljaren om garantierna om tillverkaren skulle försvinna. Som konsument har man ju också tre års reklamationsrätt, som i så fall ska ställas direkt till återförsäljaren där man köpt bilen, säger Mari Gremlin.

Vad gäller för garantier, service och reparationsmöjligheter i framtiden för Saab om det skulle gå så illa att det blir en konkurs?

- Alla garantier är desamma som tidigare under rekonstruktionsperioden. Det finns inga planer på konkurs, så vi har inte tittat i detalj på vad som skulle innebära. Vi räknar inte heller med att hamna i ett sådant läge, vårt fokus ligger på rekonstruktion just nu, säger Jonas Hernqvist, som arbetar med återförsäljarfrågor på Saab Automobile. Vad det gäller reservdelar så har vi ett åtagande, även om jag inte kan säga exakt hur det ser ut just nu. Men det finns en affärsmöjlighet i det, det finns ju en marknad för reservdelar. Det är återförsäljarna som har ansvaret mot konsumenterna, det är ju dit köparna ska vända sig.
Taggar: Nyheter
Saab-ägare - så kan kollapsen påverka dig

Kommentarer

#1
Anders
2009-02-21 00:21

Pressen har försök sänka saab i 50år så ni måste vara nöjda nu? Vem blir nästa hackekyckling ? Volvo knappast, de skyddar ni precist likt kärringen Maud O. En prenumerant mindre skall ni veta!

#1
Magnus
2009-02-21 00:47

Efter att ha bott och jobbat utomlands över 15 år förundras man över Sverige, svenskarnas och journalisternas ständiga kamp att förgöra sin egen industri, sina bilproducenter och sitt eget rykte såväl nationellt som internationellt. Den svenska journalistkåren påverkar sina läsare i så motto att de ständigt söker fel på de svenska varorna däribland SAAB och Volvo vilket gör bilkonsumenterna osäkra på SAAB och Volvos kvalitet. Samtidigt höjer den svenska journalistkåren utländska bilmärken till skyarna tex Toyota och tycker sedan att det är tragiskt att SAAB och Volvo tappar marknadsandelar! OM tex en japansk journalist ens skulle våga yppa ett enda kritiskt ord om sin bilindustri tex Toyota tar det inte mer än 1 timme innan vederbörande har AVSKEDATS. Jag anser att vi SKA vara stolta över och stödja såväl SAAB som Volvo och övriga svenska företag som kämpar för sin överlevnad och därmed för allas vår gemensamma välfärd. Jag uppmanar vidare den som står i begrepp att köpa bil att omedelbart vända sig till SAAB och köpa en ny SAAB bil

#1
Lennart
2009-02-21 13:00

Ja Magnus det är så sant det du skriver. Svenska motorjournalister kan inte anklagas för att vara särskilt vänliga till svensk bilindustri. Jämför med tyska journalister, de omhuldar de tyska märkena t.o.m. på ett utmanande sätt. En stilla bön att bedja om är väl att de som osakligt har kastat skit på de svenska märkena både i tidningarnas insändarspalter och i "seriösa" biltidningsartiklar och tester ska få känna av den ekonomiska konsekvens som nu kommer att uppstå i vårt land!

#1
Zaab
2009-02-21 13:05

Förstår inte all den kritik samtliga Saab-modeller får i diverse tester utav så kallade experter. Bilarna har ju alltid varit svinbra, varför denna Saab-fientlighet?

#1
Ingemar
2009-02-21 14:46

Men allvarligt.....HUR länge kan man hålla ett företag under armarna utan att det går med vinst.Det måste väl iaf gå med vinst nåt år.
En företagsledning som år efter år ser mellan fingrarna på alla förluster som företaget har.
Är det försvarbart....
Det är ju inte bara ett eller fem år det handlar om.
Tror inte det blir bättre om nån annan än GM matar saab med pengar.
Skulle en vanlig företagare få samma hjälp... NÄ

#1
Anders B
2009-02-21 17:02

Men snälla Magnus och Anders. vad ska journalisten i den här artikeln skriva egentligen? Att allt kommer bli bra? Det här är ju bra information och sånt som jag vill veta om jag är Saabägare.

#1
Saabnisse
2009-02-21 18:02

Ingemar, jag och flera andra har skrivit detta flera gånger.
Vi har ingen aning om Saabs finanser!
Saab kan mycket väl ha gått med vinst under GMs ledning.
GM flyttar pengar mellan bolagen kors och tvärs för att hamna i det land det är mest lönsamt att skatta!
GM är ett skojarföretag lett av riskkapitalister som bara försökt att sno åt sig så stor del av kakan som möjligt.
Det är detta som fått GM på knä och utan en ordentlig upprensning i ledningen blir det säkert konkurs.

#1
Ingemar
2009-02-21 18:15

Ja visst kan det vara så som saabnisse skriver.. men det har ju pågått långt innan GM kom med i bilden. Fast saab är ju duktiga på tekniska lösningar,de ska dom ha beröm för.

#1
Kjell
2009-02-21 21:59

Då jag nyligen har köpt en fin saab 9-3 tillhör jag ju enligt Maud O. den del av mänskligheten som inte eksisterar. ("Det fins ju ingen som köper en saab")? Skulle ändå vilja säga att jag gläds mycket åt min fina bil och har mycket svårt att förstå kritiken mot saabs fina bilar, men min röst kan ju ingen höra.

#1
Bengt
2009-02-21 22:44

Ingen kan driva ett företag som under 20 år stadigt har gått med förlust. SAAB har har sålt varje bil de senaste fem åren med 40000 SEK i förlust på varje bil.
SAAB är bankrutt, totalt under isen och bör sättas i konkusra omedelbart.
Skyll inte på GM eller Maud Olofsson!!
Saab tillverkar bilar som inte går ATT SÄLJA PÅ EXPORT!
Bara några få korkade svenskar köper dem och det räcker inte....
Tur att det finns kvalitetsbilar från Japan, Frankrike och Tyskland.
Lägg ned svensk bilindustri!

#1
sven k.
2009-02-22 13:17

Inom GM kocernen flyttas pengar där det är "lägst skatt", så snacket om 20 års förluster tar ja lätt på. Om SAAB läggs ner kommer frågan vad det finns för jobb att fortsätta med. Maud O har konceptet klart, hushållsnära tjänster förståss. Då dyker nästa fråga upp, handelsbalansen ! Det är skillnad att ha en ny SAAB att sälja gentemot en ren toalett och nypiskade mattor. Ofta säga att staten inte ska äga bilfabriker, så de som säjer så menar säkert att Franska staten skall sälja Renault, jag har läst att det finns skickliga riskkapitalister i USA som söker nya uppdrag efter deras fantastiska insatser i General Motors. Att IF-metall skall ta strejkfonderna att satsa på SAAB är en uppmaning till brott, det finns såna människor i detta samhälle oxå.

#1
Simon
2009-02-22 14:59

Ja, du Sven... Nu är ju sanningen den att GM har pumpat in pengar i SAAB under dessa år, eftersom SAAB inte gått med vinst så blir det svårt att plocka ut pengar förstår du.....
Så du har tyvärr fel i din analys....

#1
Saabnisse
2009-02-22 16:09

Simon, GM har ägt Saab i nitton år. Tror du verkligen att ledningen inom GM är så korkade att de under hela denna tid bara pumpar in pengar utan att ta något tillbaka?
I så fall är du mer korkad än GMs ledning.
Om Saab hade kostat så mycket i förluster hade naturligtvis GM gjort sig av med företaget för länge sedan.

#1
Messerschmitt
2009-02-22 18:24

Jaha, nu går våra skatte pengar ändå till Saab anställda pga den statliga lönegarantin.
-
Såg i GP att de får betalt när de är på gymmet och dylikt. Är det inte bättre de får vidare utbildning nu när vi pröjsar deras löner?
-
Heja Maud! Fortsätt pressa på GM.

#1
Simon
2009-02-22 20:50

Saabnisse du får nog läsa lite annat än Saabreklam on du ska tala om GM:s kostnader, fakta kvarstår
Saab Automobiles samlade förluster uppgår sedan 1990 till över 30 miljarder kronor.
Detta är Saabs förlust, inte GM:s de har öst in pengar under dessa år oavsett vad du tycker om det.....

#1
Saabnisse
2009-02-22 21:14

Simon
Du erkänner alltså att du är mer korkad än GMs ledning?

#1
pg
2009-02-22 23:12

Flytta förlustpengar mellan olika länders företag inom GM?
Detta stämmer inte, har läst GM s ekonomiska rapporter i 10 års tid.
Allt via den tillgång jag haft till GM powertrains hemsidor. _06 stängdes den Europeiska produktlistan av. Enligt rykten gjordes detta på begäran av Saab, som inte ville att kunderna skulle få reda på likheterna mellan Opel och Saab.
Så detta med att siffrorna snyggas till av 'GM stämmer inte. Läs Opel och Saabs egna ekonomiska redogörelser till GM, under de senaste 10 åren, så får ni den mest troliga sanningen.
Sen att GM USA är ett skitföretag som inte tar sitt ansvar för europa är att annat oansvarigt sätt för GM USA att klara sig undan.

#1
Simon
2009-02-22 23:41

Saabnisse det är jag säkert, jag har inte lett ett mulinationellt företag och antagligen inte du heller, så vi sitter säkert i samma båt, skillnaden är nog att jag inte har köpt nån Saab.....:) Tack gode Gud för det.....

#1
Simon
2009-02-22 23:51

http://www.e24.se/branscher/verkstadsindustri/artikel_1110035.e24

#1
Jalle
2009-02-23 09:16

Simon:
Jag håller med SAABNisse mfl. Du är faktiskt t o m mer korkad än GM´s ledning. Jag läste att förr hette det om Toyota "My Toyota is fantastic" Idag: "My Toyota is f-n så taskig"!

#1
LC4ever
2009-02-23 10:17

Inse fakta, SAAB är slut.
Hörde nu att företag stryker SAAB ur sina tjänstebils policy.
En kompis hade lämnat in offerten för en ny 9-5 till sitt företag, hon fick som svar "hitta något annat, vi har inte SAAB längre".
Vad stor andel av SAAB's försäljning 2008 var tjänstebilsförsäljning? 80%

#1
Simon
2009-02-23 11:53

Jalle, har sett dig skriva det innan, har du inget att tillföra debatten istället...? Det är Saab som diskuteras här....

#1
pg
2009-02-23 12:09

Det tycks vara kört för Saab. Det elektronikföretag som är intresserade av att köpa Opel, är enl. en Tysk facktidning inte villiga att ha med Saab som "3dje"part i ett tänkt bolag.
Enligt dem har inte märket någon egen identitet. Dessutom svårsålt.
Dessutom har kanske svensk press bidragit till negativiteten till Saab. Detta genom att påstå att Saab försämras genom samarbetet med Opel. Detta är totalt skitsnack från pressens sida, men de är påhejade av ledningen inom Saab.
Sanningen är ju den, att det motor och växellådsprogram som Opel coh Saab tagit fram inom samarbetsbolaget GM powertrain, är det pålitligastte som någonsin framtagits inom GM.
Alltså till skilklnad från pressens skitsnack, har Saab aldrig varit bättre än nu.
Saab har genom sitt agerande bidragit till märkets undergång.
Saab är inte en dålig bil, absolut inte sämre än Opel, men inte heller bättre heller.
Opel håller ett gott renomé ute i övriga Europa, där inte svensk press skitsnack påverkar bilindustrin.
Motorpressen i Europa i övrigt, skrivër aldrig om att samarbete mellan märken försämrar för det
ena eller andra märket.
I kundundersökningar av bilar nya till 7 år gamla, har det ju visat sig att Opel är bland de pålitligaste bilarna, med de lägsta verkstadskostnaderna bl.a.

#1
Ante
2009-02-23 12:37

Ja ingen lär ju gå och köpa en ny Saab nu heller! Efter allt prata, men redan dömt innan det, gör inte lidandet så långt, lägg ner!

#1
Simon
2009-02-23 14:59

Pg här finns en lista, men jag skulle påstå att Saab frånsett några få undantag är bättre än Opel....
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpwebabout.nsf/04161BA3F56AA7D5C12573E0002C27C6/$file/Personbilar_7_ar_rang_modellrelaterade_2007.pdf

#1
pg
2009-02-23 17:39

Jag har sett den här listan, men det är flera fel i den. Där finns bilmodeller som inte fanns för 7 år sedan. Bilprovningen vill inte publicera listan dessutom, i denna form. Av den årliga statistiken framgår endast smärre skillnaden mellan märkena Opel och Saab. Dessutom har många Opelägare drabbats av dåligt utfört verkstadsarbete. Jag känner till fall med underkända bilar, där fel och i de flesta fall dyrare fel, felaktigt reparerats inför besiktningar, i stället för de fel som ev. funnits. Detta gäller särskilt leasingbilar av märket Opel.

#1
Saabnisse
2009-02-23 20:28

PG, jag håller helt med dig när det gäller svenska motorjournalister.
Jag har aldrig förstått hur jantelagen kan styra dem så fullkomligt att de alltid måste koncentrera sig på det negativa samtidigt som de ofta blundar för det positiva på svenska bilmärken.
Hade de skrivit på detta vis i Japan om japanska bilar skulle de tvingats att begå harakiri.

#1
LC4ever
2009-02-24 09:20

Ang den sk negativa svenska pressen. Var tusan har ni fått det i från.
Finns det en biltest i en svensk tidning och en svensk bil (Volvo/SAAB) finns som en av de testade bilarna så vinner den.
Den nya Volvo V70 blev ju utsedd till den bästa familjebilen innan den ens fanns för test.
Tom ViBilägares tester favoriserar Volvo.
Så att säga att svensk press är negativa till våra bilmärken är att överdriva.
Jag tror att Volvo kommer att vinna många tester framöver.

#1
pg
2009-02-24 12:11

Volvo har för det mesta favoriserats av svenska motorjournalister. Saab har nästan alltid kommit till korta gentemot Volvo, detta trots att Saab alltid varit en bättre vägbil än Volvo. Detta gäller än idag, trots att Volvon i och med V70, blivit bättre.
Jag har dock haft den uppfattningen att Volvon varit driftsäkrare, men det är ju vad jag upplevt.
Det är dock beklämmande att svensk press tagit fasta på att allt dåligt hos Saab kommer från att man använder samma produkter som Opel.
Men handen på hjärtat, varför har då inte Opel samma problem på senare modeller, som pressen fått för sig att Saab har.
De elektroniska fel som fanns i begynnelsen av 9-3 sportkupé och Vectramodellerna är nu helt borta. Detta tack vare Opels eltekniska forskningscentrum, som upptäckte att Boch levererade undermåliga brodukter, tillverkade i Brasilien.
Om Saab hade öppnat sig, och talat om att man i 9-3 använde sig av Opels motorer och växellådor, hade med all sannolikhet 9-3 an blivit en framgång utanför Sverige. Givetvis skulla man även talat öppet om att GM powertrain tillverkade dessa, istället för att påstå att det var deras egna. En osanning till en viss del, eftersom Saabtekniker ansvarat för Turboutvecklingen av Opels motorer.
Att som vissa inom Saab påstår att det sitter en Saabmotor i Vectra är en lögn av sällan skådat slag, som genomskådats av de flesta.
Dock är inte Saab ensamma om den här problematiken. Opel t.ex. tiger ju om att Saabtekniker varit med Turboutvecklngen av Astramotorn 1,6 Turbo. Det är sak samma med nya 1,4 litersturbon. I och för sig rör det sig ju även här om GM powertrain.
Det man nu kan oroas för, är om Saab kommer att stå utanför GM Eurpa, kommer de inte att få tillgång till GM powertrains motorer och växellådor. Frågan är väl även om Opel får tillgång till dem, eftersom GM vill ta "hem" hela GM powertrain från Europa.
Därför tror jag att det är brådskande att bilda ett europeiskt bolag, eftersom samarbete och kunskap finns inom det nuvarande GM powertrain europe.

#1
Janne
2009-02-24 15:42

Fantastiskt vad många "experter" på både ekonomi och bilindustri det finns. Ni som vet hur det är kan väl bilda en ledningsgrupp och lösa problemen för svensk bilindustri. Låter som ni har alla idéer som behövs. Samt kunskapen. Jag själv är inne på min tredje Saab nu. De är de bästa bilar jag ägt och kört under alla år. Jag har kört de flesta stora märken i jobbet, ägt både Opel och VW. Inga slår Saab! Tummarna upp för Saabs överlevnad!!

#1
ann
2009-02-24 20:39

jag har olyckan att köpa en saab9:3 2003 års modell. Bilen har gått under 10-tusen mil när den förlängda motorgarantin fick träda in. Visserligen verkstan har kämpat emot in i det sista. Nu, efter denna garanti"reparation" det är samma fel på motorn men hade oturen att få felet på höstkanten. Givetvis inte längre någon förlängd garanti.
Jag säger bara som så: ingen bil har bättre rykte än vad verkstäder har för inställning gentemot sina kunder

#1
pg
2009-02-24 21:31

ANN. Din Saab kan ha haft den gamla 2 litersmotorn som den delade med 9-5 an. Alltså ingen ecopowermotor. Alla modeller under -03 hade inte den nya motorn, utan den kom fullt ut -04. Denna motor har man inte haft några problem med, men däremot den förra. Visst ja, vevaxelgivaren har spökat i vissa fall, men oljesludge och sådana problem är den nya motorn förskonad ifrån.

#1
Jimmy
2009-02-25 09:53

Roligt att läsa om alla som påstår att den svenska motorpressen skulle racka ner på svenska bilar.
Vilket skämt. Med undantag för en biltidning (AMS) så vinner ju alltid en svensk bil testerna, även när det är helt uppenbart att någon annan bil som är med är bättre.
Visst, sen är det som många säger, att det är Volvo, och inte SAAB som vinner. Hur konstigt är det? När kom SAAB ut med någonting nytt senast?
Bilarna nu både ser ut och känns exakt som dom gjorde för tio år sedan, det händer ju ingenting. Det är klart att en bil som är tio år gammal inte kan vara med att konkurrera i tester med nya bilar.
Dessutom har SAAB ingen identitet alls. SAAB har inget som märker ut dom, det skulle vara deras "titta-vi-är-ett-flygplan"-interiör-design, som SAAB efter 20 år fortfarande inte förstått är skitfult.
Alla andra märken har en eller flera egenskaper som utmärker dem, pris, kvalité, design, säkerhet, miljö, nytänkande. SAAB har ingenting, det är bara en dålig kompromiss mellan allt. Något som inte funkar.

#1
Saabnisse
2009-02-25 10:02

Jimmy, har du kört en tio år gammal Saab och jämfört med en ny?
Har du kört en Saab överhuvudtaget?

#1
pg
2009-02-25 12:30

Det är orättvist att anklaga Saab för att inte komma med något nytt, att den är ful, att den är otidsenlig etc.
Visserligen har det inte kommit några nya modeller, och de gamla står sig gott. Det är ju samma förhållande med Volvo.
Det som görs är ju smärre korrigeringar årsmodellsvis.
Visserligen kom Saab till korta när Insignian kom till. Dessutom förlorade man kampen om nya Astran. Inom GM ville man ha volymer och andelar som ökar, men Saab har de senaste 10 åren endast presenterat sjunkande aiffror I USA, Europa i stort, Det var kanske det som avgjorde. Det är ju bara så att Opel Säljer miljontals fordon i Europa, och varunamnet Saab har av GM marknadsförts för dåligt.
I Tyskland t.ex. fanns Saab och andra GM bilar hos Opelhandlaren. Man ville då oka volymen genom att särskilja Saab och sälja denna bil i egna lokaler, eftersom man ansåg att Opel bromsade reklam och marknadsföringen. (Precis som Saab gör med Opel i Sverige). Efter denna särskiljning blev det tvärtom. Försäljningen av Saab i Tyskland rasade redan första året, och är nu nere på 1 promille av den totala mängden bilar.
Under tiden har tekniker från Saab utnyttjats för GM s räkning. utvecklingen hamnat hos Opel genom GM powertrains försorg.
Visst har motorer och växellådor utvecklats till det bättre för Saab, men det är ju ändingar som man inte ögonblickligen ser.
Om man följer Vauxhalls exempel, och intregerar verksamheten med Opel och börjar tillverka Opel jämsides med Saab i Sverige, kommer arbetstillfällena som ett brev på posten.
Man jobbar ju redan idag jämsides med Opel trots att ledningen inom Saaab inte vill erkänna det.
GM powertrains motorer och växellådor är de bästa i världen enl värdsomspännande press. Volvos Reault och Fordmotorer (bensin alltså) ligger långt efter.
Som tur är har ju Volvo kvar sina utmärkta växellådor.

#1
ANn
2009-02-25 15:06

till PG:
ja, jag har den f...de motorn men det är ändå fel på verkstan som är ovillig att garantireparera resp när den gör det de gör ett dåligt jobb, halvmesyr.
då bilen får också dåligt rykte "badwill"
Det är saab-återförsäljaren i Hässleholm önskar inte till någon att råka i klorna på dem

#1
ann
2009-02-25 15:11

innan denna saab jag hade en opel vectra. Det var inte hälften så mycket fel som på saaben. Bara en sån sak att punkterna på displayen på saaben börjat försvinna redan innan bilen var ett år gammal dessutom lampan till airbagen börjat lya bara av sig själv. Då var det samma verkstad som sa att det är bara 1 års garanti på elektronik, jag fick veta senare att så var inte fallet.
Det är därför jag sa att bilens goodwill /badwill beror stort på vilken service kunden får i en verkstad

#1
Jimmy
2009-02-25 16:43

SAABNISSE
Jag har ägt en Saab från 900 87, och kört både 9-3 or och 9-5or av senare årsmodeller (då vänner till mig har dessa bilar). Och förutom en liten effektökning, så har där inte hänt mycket. Motorerna har fortfarande alldeles för mycket ketchup-effekt, växellådan är fortfarande odistinkt och slapp. Visst indredningen har väl kanske piffats upp lite, men några egentliga förändringar det är där inte. Någon helt ny SAAB har jag inte kört, men jag har sett bilderna, och när jag tittar på specifikationerna så är det samma siffror som står där som stått i åratal.
PG
Utseende är alltid individuellt. Jag kan bara ge min personliga åsikt. Men det faktum att det gått som det gjort för SAAB kanske ska vara en väckarklocka?
ANN
Att punkterna på displayen slocknar är standardfel. Vilket får mig att undra varför SAAB har haft dessa displayer så länge...

#1
Saabnisse
2009-02-26 10:26

Jimmy
Du kanske ska prova en ny Saab med lättrycksturbo, den har minimalt med ketchupeffekt.
När det gäller displayen till färddatorn så berodde det på dåliga ansluningar i en kontakt.
Det var vanligt t.o.m. 2002.
Därefter blev det leverantörsbyte och efter det verkar det som om problemen upphört.
Problem har det ochså varit med tändkassetter främst på 2003 års modeller, Saab har dock varit frikostiga med garanti med detta.

#1
pg
2009-02-26 17:45

Jimmy. Du verkar inte ha kört nya Saab eller Vectra på dom senaste 5 åren. I vart fall inte med de lådor som sitter i bilarna nu. Helt underbara växellådor från GM powertrain, vare sig det är 5 eller 6 växlade, sitter i Opel eller Saab.
Endast Volvo når upp till samma klass. Där ligger VAG och Fransmännen långt efter.
Sedan det här med motorn Ann. Har bilarna gått mer än ett år eller däromkring, verkar det som om bilföretagen förlitar sig på bilens maskinskadeförsäkring.
Detta är en väldigt dålig tröst, för alla dem som råkar ut för fel, som uppenbarligen försäljarorganisationen borde ta på sig.
Jag vet dock inte vilka gränser företagen sätter, för att fabrikanterna ska ta på sig att ordna brister.
När det gäller trafikfarliga brister är man i allmänhet generös, men är det något annat, verkar inte fabrikanterna vara intresserade.
Har jag fel eller?

#1
Mikael Andersson
2009-02-27 13:36

Någon kommenterar växellådor och säger att saabs GM lådor är fantastiska och att Volvo nästan når upp till samma nivå.. Människa då har du inte känt hur en riktig växellåda skall kännas. Volvos lådor är hemska! sladdriga och okänsliga, oprecisa mm mm...
Testa en manuell låda från BMW eller för all del nya MAzda 6. Audis DSG automat mfl då faller saab och Volvo Platt och tungt mot marken...

#1
pg
2009-02-28 23:04

Mycket skitprat man får sig till livs här. GM s lådor i Saab och Opel har fått ett mycket gott betyg av en nästan totalt enig press.
Att volvo alltid haft bra lådor har jag aldrig tidigare hört från något håll. Att BMW skulle vara så fantastiska, ja det kanske inte är något fel på dom heller, men något uderverk är de inte, och motsvarar absolut inte merkostnaden.

#1
pg
2009-02-28 23:08

Det blev ett litet fel, ja ett stort fel här. Det skulle ju stå att jag aldrig tidigare hört någon säga att Volvos växellådor är dåliga, sladdriga etc.
Jag har bra erfarenheter av såväl volvo, Saab och Opels växellådor. Oach jag är inte alls mer imponerad av BMW s.

#1
nilwes
2009-03-06 15:46

Mekonomen måste köpa och äga Volvo och Saab annars får de ju inte sälja några reservdelar om se lägger ner.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.