Bild
Nästa artikel

Saab-ägare kan vara utan garanti

Nyheter

En konflikt mellan återförsäljarföreningen och Saab Parts har blossat upp. Orsaken är att Saab inte längre vill stå för nybilsgarantin.

Om du är ägare av en relativt nyinköpt Saab bör du eventuellt hoppas lite extra på att inga problem uppstår med bilen. Reservdelsbolaget Saab Parts är enligt Saabs återförsäljarförening ansvarig för nybilsgarantierna, men vill inte längre stå för dem. Återförsäljarna överväger nu att stämma Saab Parts.

Enligt Peter Hallberg, vd på Saab-återförsäljarna, kom man 2009 överens med Saab Automobile att Saab Parts skulle ta över garantiarbetet. Efter Saabs konkurs ska dock Saab Parts ha meddelat de kommer att upphöra med utbetalningen av garantier.

– Saab-återförsäljarna har i god tro och utifrån den överenskommelsen levererat nya Saab-bilar under två års tid i förvissningen om att nybilsgarantin inte skulle upphöra även om Saab Automobile gick i konkurs. Om Saab Parts står fast vid sitt beslut att inte betala ut garantiersättning kommer Saab-kunderna att drabbas, säger Peter Hallberg.

Inget ansvar för garantin
Lennart Ståhl, vd på Saab Parts, uppger dock i en intervju med TT att ansvar för nybilsgarantin inte finns i bolagets avtal med Saab Automobile. Han menar att konkursförvaltarna har tagit beslut om att dra in nybilsgarantin.

Enligt Saab-återförsäljarna innebär beslutet i stort sett att man bara kan kräva garanti av återförsäljaren som man köpt bilen av. Detta gäller dock bara privatpersoner. Företag som äger en Saab kan alltså inte få ut någon garanti, vilket omfattar merparten av de Saabar som sålts under de senaste två åren.


Enligt uppgifter till TT är Saab Parts inte i konkurs men pantsatt för Saabs lån hos EIB, vilket innebär att Riksgälden, som gått i borgen för lånet, kan ta över bolaget.

Riksgälden ska ha meddelat att kunderna inte behöver oroa sig för sin garanti men har fortfarande inte löst in panträtten, vilket gör att kunderna för tillfället ändå står utan garanti. För att sätta press på Riksgälden överväger nu återförsäljarföreningen att köpa reservdelar av andra än Saab Parts för att på så vis sänka bolagets värde.

Diskutera: Litar du på att Saab håller nybilsgarantin?

Kommentarer

#1
2011-12-29 10:52

Jag måste säga att jag har väldigt svårt att förstå dom som köpte en Saab på slutet. Att en situation som denna skulle kunna komma att uppstå måste ju ha varit rätt solklart. Och vem ska ta fram nya programvaror för uppdateringar av bilens elektroniska system? Tänk att komma in på besiktningen och få underkänt i avgastestet på grund av ett fel i programvaran men ingen hjälp med en uppdatering finns att få eftersom ingen längre utvecklar någon programvara ... Ny bil med evigt körförbud ... Tja ...

#2
2011-12-29 11:15

Kapten, det finns väl ett antral begagnade bilar som inte med nödvändighet måste ha ny programvara, utan endast eventuellt återfå den gamla.

Varför ska allt vara så krångligt med turerna kring Saab?
Andra företag har lagts ner utan några stora garantiproblem.

#3
2011-12-29 11:33

Den som köper Saab lär få mjukvaran på köpet ska du se Kapten ;).

#4
2011-12-29 11:53

När man tidigare påpekat just detta scenario har man fått mothugg av de som minsann vetat att det skulle inte vara någon fara att köpa en SAAB, inte... Nu när täckningen bakåt faller bort skriker ÅF i högan sky och direkt försvinner garantin för företagskunderna, sannolikt blir det också benhårt för privatkunder att få igenom minsta skruv som garantiåtgärd framöver. Men det måste ju (de få) kunderna haft med i beräkningen?

#5
2011-12-29 12:14

Men Roy, problemet med en "gammal" programvara är ju att det ibland uppstår buggar i den och att då installera den gamla igen lär ju inte hjälpa (mer än möjligen kortvarigt). Eller hur?! Alltså installerar man alltid en uppdaterad programvara vid störningar. Men vem ska göra nya uppdateringar till nya Saab-bilar? Vem ska bekosta detta?

strudla: Jo, man lär få programvaran "på köpet" - det behöver väl ingen påpeka?! Men min frågeställning gäller om den gamla programvaran inte håller måttet. Vem ska då ta fram en ny när ingen vill kännas vid ens nybilsgarantin? Och överhuvudtaget, vem ska pröjsa för detta om Saab kort och gott upphör att existera?

Samma sak gäller ju för alla produkter. Om man köper en ny navigator av märket Garmin i affären "Teknikladan" och "Teknikladan" går i konkurs kan du fortfarande åberopa garantin antingen via en annan butik som säljer Garmin eller direkt hos Garmin. Men om Garmin går i konkurs upphör alla garantier att gälla. Om då ingen annan aktör är beredd att ta över Garmins utfästelser står kunden där med en värdelös apparat i handen. I OnOffs fall gick det i alla fall för vissa butiker ganska bra. Till exempel var det så att samtliga garantier för produkter sålda hos OnOff i Lidköping togs över av Expert (och ytterligare någon aktör, har jag för mig). Men då ska man komma ihåg att samtliga de märken som OnOff sålde fortfarande finns kvar, vilket innebär att de som tog över OnOffs garantier har samtliga tillverkare att falla tillbaka på. Men om en av tillverkarna konkar är det troligen ute med garantierna. Sådant här kan vara bra att tänka på. Själv köpte jag tre bärbara datorer i OnOffs konkursutförsäljning utan att ha en susning om hur det skulle komma att bli vid eventuella fel på produkterna (lite får man chansa ibland). Men även i mitt fall togs garantierna över av andra aktörer.

Men som sagt: I Saabs fall finns det ju redan utrustning för att tillverka "vanliga" reservdelar som hjullager, styrstag, lyktor etc. Men i programvarans fall måste ingenjörer sitta och programmera nya uppdateringar och oftast måste dessa testas. Vem ska betala för detta?

#6
2011-12-29 12:49

exemplet med OnOff är inte samma sak, där var det ÅF som gick i konkurs. Om tillverkaren går i konkurs är det fortfarande så att ÅF har lämnat garanti gentemot dig som kund och måste stå för det avtalet. Hade tex Garmin kursat hade ÅF fått lösa kundens problem antingen med omleverans eller annan likvärdig vara om det inte går att reparera. Det säger sig självt att tex ett konstruktionsfel i en växellåda som uppdagas efter kk inte kan fixas av ÅF, då det inte går att byta till något annat från en öppen marknad. Samtidigt ska man veta att tillverkaren lämnar inte garanti gentemot slutkunden om han inte vill, garantiavtalet är mellan säljare och kund. Hade Onoffs leverantörer velat kunde de blankt nekat alla garantiförfrågningar från andra aktörer...

#7
2011-12-29 13:05

"Om tillverkaren går i konkurs är det fortfarande så att ÅF har lämnat garanti gentemot dig som kund och måste stå för det avtalet. Hade tex Garmin kursat hade ÅF fått lösa kundens problem antingen med omleverans eller annan likvärdig vara om det inte går att reparera."

Är du verkligen säker på detta? Skulle ÅF vara tvingad att ge kunden en Navigon i stället för en Garmin (om de hade konkat)? Är ÅF verkligen skyldig att ta den extra kostnaden? Detta är jag inte lika säker på. ÅF har ingått ett avtal med dig som kund att sälja en Garmin - inte en Navigon.

"Hade Onoffs leverantörer velat kunde de blankt nekat alla garantiförfrågningar från andra aktörer...".

Nej, det kan de inte göra eftersom du som EU-medborgare har rätt att kräva tillverkaren på ersättning även om det enskilda säljstället "Teknikladan" (med bara en butik i Sverige) konkar. De allra flesta tillverkarna av något så när namnkunnigt slag lämnar idag internationella garantier. Köper du en ny Canon-kamera hos "Teknikladan" och den konkar kan du gå med kameran till en annan affär som säljer Canon. Om de inte vill eller vägrar hjälpa dig kan du vända dig till Canon direkt. Jag skulle bli mycket förvånad om Canon vägrar hjälpa dig.

Men frågeställningarna är intressanta och jag kommer i mån av tid att kontakta KO för en kommentar.

#9
2011-12-29 13:18

Jag jobbar inom handeln, jag vet att det är så. har du en Garmin som inte går att reparera pga att de inte längre finns kvar måste ÅF lösa ditt problem. "kunden ska hållas skadeslös" är begreppet som används och det innebär att om kunden har en pryl med spec xyz ska han ha en likadan eller likvärdig om reparation är omöjlig. Detta innebär att lämna ut en likvärdig produkt av annat märke, ja. På ÅF:s bekostnad.
Att Canon tex inte skulle bråka med dig är inte detsamma som att du har ett garantiavtal med dem. Kunden har ett garantiavtal med säljaren, som i sin tur har avtal med tillverkaren. Naturligtvis vill alla på bästa sätt lösa problem för kunden för att i slutänden inte svärta ner namnet men jag har varit med om att kund fått garantikrav nekat hos tillverkare pga att de köpts i fel land tex.

#11
2011-12-29 13:20

Kapten: Har du garanti på varan så har du ingått avtalet med ÅF inte med leverantören, i detta fall Garmin, så Flac har rätt. Reklamationsrätten är på 3 år och då ska du kräva/reklamera till leverantören, idf Garmin och har de gått i konkurs ja då är det kört.

#12
2011-12-29 13:23

Lagstiftningen har dessutom bara definierat 6 månaders garanti, resten av garantin står ÅF för (ev med backning frå tillverkaren). Sedan finns det 3 års reklamtionsfrist, men det skiljer sig en hel del från en ren garanti och brukar ganska ofta diskuteras.

#13
Förstikön
2011-12-29 13:49

För några månader sedan snurrade benämningen saab-dhimmies runt på nätet. Ett epitet som jag tog till mig med glädje. Och nu visar sig upphosmakaren få det bekräftat. Nyblivna Saab-ägare riskerar att få betala dyrt för sin dårskap att tro på ett bolag som hållts vid liv med konstgjord holländsk, rysk och kinesisk andning.

#15
2011-12-29 13:51

En intressant artikel som sammanfattar cirkus Muller

http://www.expressen.se/nyheter/1.2664651/sa-kunde-cirkus-muller-krascha-saab

#16
2011-12-29 13:56

Dessutom reglerar lagen bara åtaganden mellan säljare och privatkonsumenter, företag har inget generellt garantiskydd och det finns ingen skyldighet att ge ett företag garanti. alla säljföretag med självbevarelsedrift gör dock ingen skillnad på privatpersoner och juridiska personer...

#18
2011-12-29 17:17

Lätt att vara efterklok i Saabs fall? Jag kan inte påminna mig ett enda företagsexempel på den här nivån där utgången hade kunnat vara mer given än i just det här fallet.

#19
2011-12-29 18:02

Konkursen kom ju inte precis som en blixt från en klar himmel. För mig är det rätt obegripligt att man vill spela så med sitt eget kapital att man köper bil, när bilföretaget står på ruinens brant. Då måste man ändå ha på känn att det kan bli problem med reparationer, reservdelar och garantier.

#20
2011-12-29 18:05

Att köpa eller äga en Saab nu kan inte vara någon höjdare. Att äga en bil köpt av ett kursat bilföretag måste vara ganska pinsamt.

#22
2011-12-29 19:19

Leifer. ang SAABs ev. omstart, skuldfri efter en konkurs som du säger.
Nu är det ju inte så att miljardskulderna bara försvinner i en konkurs, utan det är bara någon annan som får ta smällen. Dom kanske inte vill ha så mycket med Saab att göra i fortsättningen...
För övrigt tycker jag inte 95an är nån större förlust (för ful enl mig). Orginalet Opel Insignia med samma goda egenskaper och betydligt snyggare kaross finns alltid att köpa.(dessutom TYSK...:-)

#26
2011-12-29 20:13

Leifer
Saab-såpan är så uttjatad så den orkar jag ej bry mig i mer. Ser dock stooora hinder...
Komfortstolar har du nog diskuterat med någon annan. Men visst, Opel har alltid haft bra stolar, även i Corsan

#28
2011-12-29 21:05

leifer@
Ta Avensis 2.0 03'a som referens gällande driftskvalité och transparent varudeklarerad ... och vi kan börja prata bilägande och sådant .. ;o)

( http://www.vibilagare.se/reportage/allvarliga-motorfel-pa-toyota-35798?page=13 )

#31
2011-12-29 23:09

Leifer känner för svensk bilundustri men kan å andra sidan inte förneka vissa japaners jämna produktkvalitetet - är det så mycket att bråka om?
Själv har jag en gammal kärlek till Saab, men har i många år inte sett någon av deras modeller som alternativ för mig av lite olika skäl.
I olika klasser och beroende på behov så har jag favoriter av olika fabrikat och från olika länder. Vad är problemet?

#35
2011-12-30 00:00

Själv jobbar jag i en bransch som utan att blinka rankar tyska maskiner som totalt överlägsna japanska dito. Och då ska du veta att jag jobbat med japaner och sålt deras maskiner. Jag har besökt Japan i affärer flera gånger och har stor respekt för vad man kan producera. Jag har varit på "golvet" på japanska fabriker men det tror jag inte du har varit. Japaner är synnerligen duktiga i somliga moment, men att tro att de är "oövervinnliga" renderar dig till det diket där engelska mc-fabrikanter fann att vägen tog slut.

Jo, du läste rätt, jag har sålt japanska maskiner.

#36
2011-12-30 00:18

Nu går jag och lägger mig, men Kevin, kan du inte ta tag detta?

"Glömde säga, jo det var min önskan att alla s.k. premiumtillverkare var mer transparenta med vad man säljer."

Vi vanliga här på forumet är rätt så lacka på det där skitsnacket.

#37
Juppe
2011-12-30 00:50

Det här är ju rent löjligt! Det spelar ingen roll vilken artikel man går in på. Det diskuteras Toyota på samtliga.

#38
2011-12-30 08:56

Ja det är lätt att gå vilse i debatterna och fastna i sina egna ord för en del.
För min egen del så vill jag inte se Saab försvinna,..men Saab som jag minns det finns inte mer sedan många år.
Det hela är tråkigt men att sätta en Saab före Tyska premiumbilar oavsett i vilket segment vi talar om är bara galet.
Enligt mig skulle nya 9-5:an aldrig ha tillverkats och jag lär inte sakna just den modellen.

Oavsett vilken cirkus som börjar nu så skall det bli intressant att se vad som händer,...men för mig så återstår idag bara namnet Saab utav hela företaget.
Förhoppningsvis kan något vettigt företag skrota ut GM och börja tillverka bilar som "fungerar".

#39
2011-12-30 11:21

Håller med Mistro.
Jag tycker 9-5 kom 10 år för sent, för så gammal ser den ut, både in- och utvändigt.
Tittar på 9-3X så var det skrattretande att höra att man inte kunde få dieseln med AWD. Där missade man ju en stor del av poängen.

#42
2011-12-30 16:47

Jag tycker att debatten har kantrat något.....

SAAB kan inte stå för nybilsgarantin - SAAB finns inte längre.

Det är osannolikt att Lennart Ståhl har skrivit på ett avtal att Parts är skyldiga att stå för garantin - dom har ,hittills, varit betalningsförmedlare.

Återförsäljaren är inte skyldig att stå för Garantin - men han är ansvarig enl. Konsumentköplagen dvs första 6 mån. ansvarig för "allt". Efter 6 månader (tom-36 mån) måste kunden visa att felet fanns vid leverans - det kan man som regel inte.

Peter Hallberg gör det uppseendeväckande uttalandet att han är beredd att köpa piratartiklar istf Original. Det kan vara risk för kvalitet och säkerhet.

#45
2011-12-30 19:55

leifer, först vill jag be om ursäkt för de hårda orden igår.

Sen skulle jag även vilja be dig vara lite eftertänksam när du skriver. Ibland skriver du bra och nyanserade inlägg, som idag kl 11.34. Ibland blir det... mindre bra, speciellt när du så tvärsäkert uttalar dig i olika ämnen. Man kan t.ex. smyga in ett "enligt min åsikt" i en mening istället för att skriva att "så är det", "att vi inte förstår" eller liknande.

Jag ser det som bra att du tonar ner ditt "diffande". Det skulle även vara högst önskvärt om vi slapp läsa om verklig kvalitet och det där genomslysliga... Jag tror att jag talar för samtliga här, när jag påstår att det du vill säga har gått fram. Det behöver inte repeteras fler gånger, jag lovar. Ärligt.

Du har dina åsikter om bilar, jag har mina. Vad jag har svårt för, och som har framgått i somliga trådar, är att läsa tvärsäkra uttalanden. Det ber jag dig respektera.

Att jag sen skulle tycka att tyska bilar är överlägsna något annat lands bilar är faktiskt inte sant. Men du får gärna skriva mig på näsan där, gärna då med en länk;-)

#47
2011-12-30 20:12

Och jag som ville undvika att vara off topic här, skrev istället i leifers "tjafstråd" i forumet . . . . Men mitt budskap liknar de två senaste här.
:o)

#50
2012-01-01 21:18

leifer; Toppen!

Jo, jag ska bättra mig.... ;-)

God fortsättning till dig också.

#51
2012-01-02 04:48

För att nu fortsätta denna totalt utanför-ämnet-debatt (OT):

Ordet transparens är säkert inte oförståeligt i sig - frågan är kanske mer vad just leifer avser med det...
Normalt menar man insyn i en verksamhet, men leifer, du verkar mena så mycket mer. Du använder ordet så allmänt så att det verkar avse allomfattande kunskaper om bilar och tillverkare, vilket förstås är en omöjlighet.
Det är här vi får ta diverse tester och jämförelser i biltidningarna till hjälp.

Redan i tonåren störde jag mig på det sätt som reservdelskostnader redovisades på - och fortfarande gör. Jag menade och menar att man bör göra skillnad på underhållsdelar, förbrukningsdelar och de vanligaste skadedelarna, för att ta det enkelt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.