Nästa artikel
Saab-ägare kan vara utan garanti
Nyheter

Saab-ägare kan vara utan garanti

Publicerad 29 december 2011 (uppdaterad 2 januari 2012)
En konflikt mellan återförsäljarföreningen och Saab Parts har blossat upp. Orsaken är att Saab inte längre vill stå för nybilsgarantin.

Om du är ägare av en relativt nyinköpt Saab bör du eventuellt hoppas lite extra på att inga problem uppstår med bilen. Reservdelsbolaget Saab Parts är enligt Saabs återförsäljarförening ansvarig för nybilsgarantierna, men vill inte längre stå för dem. Återförsäljarna överväger nu att stämma Saab Parts.

Enligt Peter Hallberg, vd på Saab-återförsäljarna, kom man 2009 överens med Saab Automobile att Saab Parts skulle ta över garantiarbetet. Efter Saabs konkurs ska dock Saab Parts ha meddelat de kommer att upphöra med utbetalningen av garantier.

– Saab-återförsäljarna har i god tro och utifrån den överenskommelsen levererat nya Saab-bilar under två års tid i förvissningen om att nybilsgarantin inte skulle upphöra även om Saab Automobile gick i konkurs. Om Saab Parts står fast vid sitt beslut att inte betala ut garantiersättning kommer Saab-kunderna att drabbas, säger Peter Hallberg.

Inget ansvar för garantin
Lennart Ståhl, vd på Saab Parts, uppger dock i en intervju med TT att ansvar för nybilsgarantin inte finns i bolagets avtal med Saab Automobile. Han menar att konkursförvaltarna har tagit beslut om att dra in nybilsgarantin.

Enligt Saab-återförsäljarna innebär beslutet i stort sett att man bara kan kräva garanti av återförsäljaren som man köpt bilen av. Detta gäller dock bara privatpersoner. Företag som äger en Saab kan alltså inte få ut någon garanti, vilket omfattar merparten av de Saabar som sålts under de senaste två åren.

Enligt uppgifter till TT är Saab Parts inte i konkurs men pantsatt för Saabs lån hos EIB, vilket innebär att Riksgälden, som gått i borgen för lånet, kan ta över bolaget.

Riksgälden ska ha meddelat att kunderna inte behöver oroa sig för sin garanti men har fortfarande inte löst in panträtten, vilket gör att kunderna för tillfället ändå står utan garanti. För att sätta press på Riksgälden överväger nu återförsäljarföreningen att köpa reservdelar av andra än Saab Parts för att på så vis sänka bolagets värde.

Diskutera: Litar du på att Saab håller nybilsgarantin?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-12-29 10:52
KaptenOberkommando

Jag måste säga att jag har väldigt svårt att förstå dom som köpte en Saab på slutet. Att en situation som denna skulle kunna komma att uppstå måste ju ha varit rätt solklart. Och vem ska ta fram nya programvaror för uppdateringar av bilens elektroniska system? Tänk att komma in på besiktningen och få underkänt i avgastestet på grund av ett fel i programvaran men ingen hjälp med en uppdatering finns att få eftersom ingen längre utvecklar någon programvara ... Ny bil med evigt körförbud ... Tja ...

#2 • Uppdaterat: 2011-12-29 11:15
Roy J

Kapten, det finns väl ett antral begagnade bilar som inte med nödvändighet måste ha ny programvara, utan endast eventuellt återfå den gamla.

Varför ska allt vara så krångligt med turerna kring Saab?
Andra företag har lagts ner utan några stora garantiproblem.

#3 • Uppdaterat: 2011-12-29 11:33
strudla

Den som köper Saab lär få mjukvaran på köpet ska du se Kapten ;).

#4 • Uppdaterat: 2011-12-29 11:53
FLAC

När man tidigare påpekat just detta scenario har man fått mothugg av de som minsann vetat att det skulle inte vara någon fara att köpa en SAAB, inte... Nu när täckningen bakåt faller bort skriker ÅF i högan sky och direkt försvinner garantin för företagskunderna, sannolikt blir det också benhårt för privatkunder att få igenom minsta skruv som garantiåtgärd framöver. Men det måste ju (de få) kunderna haft med i beräkningen?

#5 • Uppdaterat: 2011-12-29 12:14
KaptenOberkommando

Men Roy, problemet med en "gammal" programvara är ju att det ibland uppstår buggar i den och att då installera den gamla igen lär ju inte hjälpa (mer än möjligen kortvarigt). Eller hur?! Alltså installerar man alltid en uppdaterad programvara vid störningar. Men vem ska göra nya uppdateringar till nya Saab-bilar? Vem ska bekosta detta?

strudla: Jo, man lär få programvaran "på köpet" - det behöver väl ingen påpeka?! Men min frågeställning gäller om den gamla programvaran inte håller måttet. Vem ska då ta fram en ny när ingen vill kännas vid ens nybilsgarantin? Och överhuvudtaget, vem ska pröjsa för detta om Saab kort och gott upphör att existera?

Samma sak gäller ju för alla produkter. Om man köper en ny navigator av märket Garmin i affären "Teknikladan" och "Teknikladan" går i konkurs kan du fortfarande åberopa garantin antingen via en annan butik som säljer Garmin eller direkt hos Garmin. Men om Garmin går i konkurs upphör alla garantier att gälla. Om då ingen annan aktör är beredd att ta över Garmins utfästelser står kunden där med en värdelös apparat i handen. I OnOffs fall gick det i alla fall för vissa butiker ganska bra. Till exempel var det så att samtliga garantier för produkter sålda hos OnOff i Lidköping togs över av Expert (och ytterligare någon aktör, har jag för mig). Men då ska man komma ihåg att samtliga de märken som OnOff sålde fortfarande finns kvar, vilket innebär att de som tog över OnOffs garantier har samtliga tillverkare att falla tillbaka på. Men om en av tillverkarna konkar är det troligen ute med garantierna. Sådant här kan vara bra att tänka på. Själv köpte jag tre bärbara datorer i OnOffs konkursutförsäljning utan att ha en susning om hur det skulle komma att bli vid eventuella fel på produkterna (lite får man chansa ibland). Men även i mitt fall togs garantierna över av andra aktörer.

Men som sagt: I Saabs fall finns det ju redan utrustning för att tillverka "vanliga" reservdelar som hjullager, styrstag, lyktor etc. Men i programvarans fall måste ingenjörer sitta och programmera nya uppdateringar och oftast måste dessa testas. Vem ska betala för detta?

#6 • Uppdaterat: 2011-12-29 12:49
FLAC

exemplet med OnOff är inte samma sak, där var det ÅF som gick i konkurs. Om tillverkaren går i konkurs är det fortfarande så att ÅF har lämnat garanti gentemot dig som kund och måste stå för det avtalet. Hade tex Garmin kursat hade ÅF fått lösa kundens problem antingen med omleverans eller annan likvärdig vara om det inte går att reparera. Det säger sig självt att tex ett konstruktionsfel i en växellåda som uppdagas efter kk inte kan fixas av ÅF, då det inte går att byta till något annat från en öppen marknad. Samtidigt ska man veta att tillverkaren lämnar inte garanti gentemot slutkunden om han inte vill, garantiavtalet är mellan säljare och kund. Hade Onoffs leverantörer velat kunde de blankt nekat alla garantiförfrågningar från andra aktörer...

#7 • Uppdaterat: 2011-12-29 13:05
KaptenOberkommando

"Om tillverkaren går i konkurs är det fortfarande så att ÅF har lämnat garanti gentemot dig som kund och måste stå för det avtalet. Hade tex Garmin kursat hade ÅF fått lösa kundens problem antingen med omleverans eller annan likvärdig vara om det inte går att reparera."

Är du verkligen säker på detta? Skulle ÅF vara tvingad att ge kunden en Navigon i stället för en Garmin (om de hade konkat)? Är ÅF verkligen skyldig att ta den extra kostnaden? Detta är jag inte lika säker på. ÅF har ingått ett avtal med dig som kund att sälja en Garmin - inte en Navigon.

"Hade Onoffs leverantörer velat kunde de blankt nekat alla garantiförfrågningar från andra aktörer...".

Nej, det kan de inte göra eftersom du som EU-medborgare har rätt att kräva tillverkaren på ersättning även om det enskilda säljstället "Teknikladan" (med bara en butik i Sverige) konkar. De allra flesta tillverkarna av något så när namnkunnigt slag lämnar idag internationella garantier. Köper du en ny Canon-kamera hos "Teknikladan" och den konkar kan du gå med kameran till en annan affär som säljer Canon. Om de inte vill eller vägrar hjälpa dig kan du vända dig till Canon direkt. Jag skulle bli mycket förvånad om Canon vägrar hjälpa dig.

Men frågeställningarna är intressanta och jag kommer i mån av tid att kontakta KO för en kommentar.

#8 • Uppdaterat: 2011-12-29 13:18
FLAC

Jag jobbar inom handeln, jag vet att det är så. har du en Garmin som inte går att reparera pga att de inte längre finns kvar måste ÅF lösa ditt problem. "kunden ska hållas skadeslös" är begreppet som används och det innebär att om kunden har en pryl med spec xyz ska han ha en likadan eller likvärdig om reparation är omöjlig. Detta innebär att lämna ut en likvärdig produkt av annat märke, ja. På ÅF:s bekostnad.
Att Canon tex inte skulle bråka med dig är inte detsamma som att du har ett garantiavtal med dem. Kunden har ett garantiavtal med säljaren, som i sin tur har avtal med tillverkaren. Naturligtvis vill alla på bästa sätt lösa problem för kunden för att i slutänden inte svärta ner namnet men jag har varit med om att kund fått garantikrav nekat hos tillverkare pga att de köpts i fel land tex.

#9 • Uppdaterat: 2011-12-29 13:20
strudla

Kapten: Har du garanti på varan så har du ingått avtalet med ÅF inte med leverantören, i detta fall Garmin, så Flac har rätt. Reklamationsrätten är på 3 år och då ska du kräva/reklamera till leverantören, idf Garmin och har de gått i konkurs ja då är det kört.

#a • Uppdaterat: 2011-12-29 13:23
FLAC

Lagstiftningen har dessutom bara definierat 6 månaders garanti, resten av garantin står ÅF för (ev med backning frå tillverkaren). Sedan finns det 3 års reklamtionsfrist, men det skiljer sig en hel del från en ren garanti och brukar ganska ofta diskuteras.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.