Bild
Nästa artikel
Saab kan få amerikansk hjälp

Saab kan få amerikansk hjälp

Nyheter

Dagens industri skriver i dag att Victor Muller är på väg att nå ett avtal med en amerikansk investerare som kan rädda Saab.

Victor Muller fortsätter sitt arbete för att rädda Saab. Nu uppger en källa till Dagens industri att Saab kan räddas av en amerikansk investerare som vill gå in i Saab som delägare. Enligt Dagens industri rör det sig om en långsiktig finansiering, och avtalet beräknas vara klart senast i helgen.

Enligt Dagens industri är summan oklar, men investeringen ska räcka för att Saab ska kunna få igång produktionen igen. Då krävs att skulderna på en miljard kronor till leverantörerna kan betalas så att man kan få nödvändiga leveranser, skriver Dagens industri.

Artikeln i Dagens industri har enligt TT fått Saabägaren Swedish Automobiles aktie att stiga kraftigt. Värdet har i dag ökat med 40 procent.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-08-04 12:52

Säga vad man vill, men Victor ger inte upp i första taget!
Smart eller inte - det får framtiden utvisa.

#2
2011-08-04 17:18

Har någon, någonsin lyckats låna så mycket,så snabbt och på så många olika platser med så diffusa säkerheter förut?
Han gör det igen .. och igen ... Ganska imponerande faktiskt!

#11
2011-08-04 17:28

SAAB är ett "råttebo" från början till slut! Att inte kunna betala sin personal är en skandal, som får en att undra om det finns någon rättvisa kvaröverhuvudtaget!
Ett designpris lär inte rädda situationen! Jag förstår överhuvudtaget inte, varför inte bolaget har förklarats i konkurs för länge sedan! Aktiekapitalet är förbrukat och då är styrelsen skyldig att slänga in handduken! Att motorpressen håller SAAB under armarna är förvånansvärt och att en motortidning som Vi Bilägare inte har gått till skarpare angrepp är besynnerligt! Men den som lever den får se! Att plötsligt en SAAB-Läderlappenbil får ett designpris får en att undra för vem bilen är skapad? Och motorpressen "slickar" i sig av förtjusning!

#13
2011-08-04 18:05

Tragiskt för de som jobbar på SAAB.
Kanske skulle vara bättre om fabriken fick i uppdrag att tillverka andra bilar (tex Opel Ampera) för att rädda jobben och ingenjörerna skulle kunna bidra med sin kunskap och resurser till andra bilbolag och underleverantörer som tex Autoliv och Bosch.

#14
2011-08-04 18:50

Det vore väldigt roligt för med en långsiktig investerare för SAAB, Mueller, leverantörer till SAAB och alla SAAB-anställda.
Hoppas det går bra.

#15
Newspeak
2011-08-04 20:09

@jom: Det är nog inte främst Hundter som behöver en ny dator, utan Vi Bilägare, eftersom tidiningens system uppfattar varje klickning på "Skicka kommentar" som att en ny kommentar är på väg in. Systemet verkar vara lite väl OK/Konsum om man säger så.

#16
Norrlandsvinter
2011-08-04 20:30

Hur länge orkar man hålla på? det är lika bra att inse att SAAB är dödsdömt, ingen köper SAAB och ingen tror på dess framtid.... vilka är det egentligen som har intresse av ett företag som gått med förlust dom senaste 25 åren (och då har produktionen fungerat) och nu säljer 100 bilar per månad?

#18
2011-08-04 21:13

@Norrlandsvinter
12 000 bilar har Saab i orderstocken just nu... Hur får du det till att bli 100 bilar per månad? Förklaring tack!

#19
2011-08-04 21:22

Erik N; Norrlandsvinter skrev precis som det är just nu i Sverige: 100 bilar sålda i Juli (inklusive internförsäljning). I USA f.ö. sålde man i Juli 17 (sjutton) 9-4X och hade 180 i lager.

12.000 bilar i orderstock? Javisst, fråga VM, så bekräftar han minst detta. Fråga en saabhandlare, så får du veta verkligheten. Skillnader på orderstock och produktionsplanering. Men om det nu var ett sådant sug efter Saabar, varför finns det ö.h.t. en enda ny bil i lager i Sverige? (Det finns massor i lager. Om de inte går att sälja? Skrota dem, eller?)

#20
Newspeak
2011-08-04 22:20

@Audi A5 SB: Instämmer till 100%. Saab-fanatikerna klarar dessvärre inte av att konfrontera verkligheten, utan fortsätter som vanligrt att ha huvuduet upp i det blå. Lätt att förstå dock, svenskar har aldrig förstått att företag som inte går med vinst inte kan överleva.

#21
2011-08-04 22:34

Vilket datum drog Pang Da tillbaka sin beställning på 11 000 bilar? Jag har inte sett det i något media!

#22
2011-08-04 22:36

Erik N; vad yrar du om? Pang Da har beställt 1.930 bilar totalt. 11.000? DET var nyheter.

http://www.dn.se/ekonomi/pang-da-bestaller-fler-saab-bilar

#23
2011-08-04 23:07

@Audi A5 SB
Du syftar ju på vad Pang Da förskotterat...
http://www.dn.se/ekonomi/pang-da-ska-salja-10000-saabar
(Före tilläggsbeställningen...)

#24
2011-08-05 07:48

Erik N; du syftar till vad Pang Da tror sig kunna sälja. Det är väl ingen beställning, eller hur? Vilket f.ö. din länk just hänvisar till.

#25
Uno Lööw
2011-08-05 09:27

Väldigt många vill äga Saab. Såklart!

#26
2011-08-05 12:10

Ta o kolla orderstockarna hos Opel, VW, Audi, BMW. Då förstår man hur få som är intresserade av Saab!
För att inte tala om den ökning av marknadsandelarna som en del av ovan nämnda märken står för. Det räcker inte med entusiaster för att rädda Saab. Dessutom tror jag inte längre på Saab som ett Svenskt kvalitetsmärke som tillverkas i Sverige. Jag är rädd för att allt kommer att hamna utomlands genom uppköpare av konkursboet.

#27
2011-08-05 17:00

@Gunnar 44, det är ju fullkomligt ointressant för Saab hur orderstocken ser ut för de tyska märkena.
För Saab gäller det ju att skaffa egna kunder och med den politik företaget haft hittills blir det inte lätt.
Men det är inte omöjligt.
Frågan är ju hur mycket man lyckas kränga i Kina och Ryssland.
Men det får vi väl se när och om, man får igång produktionen.
Innan dess är det naturligtvis köpmotstånd.

#28
2011-08-08 22:20

Ska Saab öveleva räcker det inte med denna blygsamma orderstock. Dessutom står man inför att byta drivlina med all den osäkerhet som detta innebär. Eftersom det inte duger för Saabanhängarna att det sitter driftsäkra drivlinor som man har gemensamt med Opel i bilarna, inser man att Saab är dödsdömt. Det duger tycligen inte med drivlinor som man har gemensamt med Opel, trots att Saabtekniker bidragit till dessa. Men prata skit om Opel går bra, när det gälller Saabanhängarna!!

#29
2011-08-08 23:02

@Gunnar44,
Vem pratar skit om Opel?
Det handlar ju om Saab och Saabs problem.
Och här om en möjlighet till finansiell hjälp.

#30
2011-08-09 10:57

Jag ber om ursäkt. Inlägget kom på fel plats helt enkelt. Detta handlar ju om en ev. överlevnad. Klarar Saab det här, och finns kvar om 10 år, blir märket historiskt. Särskilt om fabriken blir kvar i Sverige.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.