Bild
Nästa artikel

Saab begär rekonstruktion!

SENASTE NYTT:

Uppdaterad med citat från Saab. Spekulationerna har florerat det senaste dygnet. Och nu bekräftar Saab uppgifterna. Företaget kommer att rekonstrueras.DISKUTERA: Kan en rekonstruktion rädda Saab? Eller är slutet nära för företaget? Bjud på dina åsikter!

Saab har lämnat in en ansökan om rekonstruktion till tingsrätten i Vänersborg. Det uppger Christer Nilsson vid Saabs informationsavdelning, enligt Ekot i Sveriges Radio.

- Syftet är att utreda hur företaget kan organiseras till att bli en fristående enhet, säger Christer Nilsson vid Saabs informationsavdelning, enligt Expressen.

General Motors bekräftar
Saabs ägare General Motors bekräftar att en rekonstruktion av dotterbolaget kommer att ske. Syftet med rekonstruktionen är att skapa ett helt självständigt företag.

Omorganisationen av Saab kommer enligt General Motors att pågå under tre månader och ska enligt GM kräva tillskott av kapital.

"En nystart"
Vid Saab ses rekonstruktionen som positivt inför framtiden. Enligt företagets vd Jan Åke Jonsson tas nu det första steget mot en ny framtid.

- Idag inleds ett nytt kapitel i Saabs historia. Nu återskapar vi Saab Automobile som en självständig enhet. Vägen framåt kommer vara allt annat än lätt. Många har redan drabbats hårt av krisen i fordonsindustrin och uppoffringar kommer också att vara en del av framtiden. Men efter en period av tuffa beslut kommer vi att ha lagt grunden för en nystart, säger Jan Åke Jonsson, VD för Saab Automobile, och fortsätter:

- Saab har ett varumärke med stark förankring både i Sverige och internationellt. Vi har en omvittnat effektiv produktion och vi har en ny stark modellportfölj på gång. Därför har vi valt denna väg. Det kommer att bli tufft, men det engagemang som finns för den svenska bilindustrin och för Saab kommer att hjälpa oss i det mödosamma arbete vi har framför oss,.
Taggar: Nyheter
Saab begär rekonstruktion!

Kommentarer

#1
Krille
2009-02-20 11:25

Hoppas Saab fortsätter nu när ersättaren till 95 klar.
Enligt företaget så vill inte GM spendera pengar på att lösa ut pressverktygen som redan är klara, det måste väl betyda att GM´s likviditet är noll. Tydligtvis så kan man sköta ett företag hur dåligt som helst och komma undan med det.

#1
Anders
2009-02-20 11:31

Det här är slutet. Det fins inte en chans att saab klarar av att genomgå ett sånt här stålbad. Inte utan hjälp från GM. Saab är för litet för att klara det här.
Tyvärr.

#1
Mats
2009-02-20 11:42

Huvudproblemet är att SAAB inte tillverkar en produkt som tillräckligt många vill köpa! SAAB har inte lyckats tjäna några pengar sedan 70-talet och inget tyder väl på att man ska göra det framöver. Vad man däremot är erkänt duktiga på är att ta fram smarta tekniska lösningar typ turbo-motorn. Så varför inte utnyttja vad man ibland kallar de komparativa fördelarna, lägga ner biltillverkningen och istället koncentrera insatserna på att "göra om" SAAB till en smart underleverantör - med hög status - till andra bilmärken. Varför skulle inte t.ex. Ford om något år kunna marknadsföra sin nästa modell med att den är utrustad med en ny smart SAAB-motor eller att Fiat kan stoltsera med att man har installerat SAABs senaste avancerade flygplansinspirerade instrumentlösning!

#1
falco
2009-02-20 12:14

Efter allting som har skrivits och med Rover som en fresch pominnare vågar väll ingen investera sima surt sparade pengar i en SAAB? Kanske, kanske i Sverige men inte någon annanstans i världen! Nu kommer det inte ens att hjälpa om nya 9-5 blir världens bästa bil. Det är kört tack vare uslingar från GM! Bojkotta GM produkter (det är hur som helst skit för det mesta)!

#1
Bengt
2009-02-20 12:25

Till FALCO: Jag håller med dig. Vem vill investera i ett krisbolag som inte gått med vinst på flera år? Kanske någon köper märket men inte mycket mer.

#1
Tommy
2009-02-20 12:40

Vågar någon överhuvudtaget köpa en Saab idag, skulle inte tro det alltså så går Saab i graven.

#1
Konsta
2009-02-20 12:51

Men enligt J-Å Jonsson var Saabs europeiska operationer på vinst i fjol och vinstmarginaler på väg upp i US också. Om (som spekulerat)det är GM som Saab är skyldig för 75% av skulder så...?

#1
Nattsvart
2009-02-20 13:05

Kånken väntar!
Endast en dåre i tvångströja investerar 300.000 beskattade
kr i en föråldrad produkt som Saab i dagsläget.
Alltså återstår KÅNKEN.
Att göra det till en utdragen process gör bara lidandet värre för antällda och underleverantörer.
GM möter troligen också KÅNKEN-spöket inom 2 veckor.

#1
Morgan
2009-02-20 13:08

Det är tragiskt det här för Saab.
Men det blir så här när marknadskrafter får styra.Hoppas verkligen att det fixar sig får Saab.Om Volvo hamnade i samma sittuation då skulle förmodligen vara annat ljud i källan,då stod förmodligen Måddan med pengar i näven.Har aldrig riktigt förstått varför Volvo är mer Svenskt än Saab.

#1
Björn
2009-02-20 14:02

De färdigutvecklade modellerna representerar ett stort värde i kr räknat. Sjävklart går det att rädda SAAB om viljan finns. Dock handlar inte det här i slutänden om att rädda SAAB utan att Svensk forskning och tillverkningsindustri. Det verkar vara få som förstår vilka konsekvenser det får. När man läser uttalanden som "lägg ner skiten" förstår man att många ser på framtiden genom en tubkikare.

#1
Saabnisse
2009-02-20 14:04

Nu tillkännagavs att Saab gick med 3 miljarder i förlust förra året.
Motsvarande för Volvo var 12 miljarder !

#1
Mikael Lindberg
2009-02-20 14:44

Jag hoppåas verkligen att SAAB får denna chans att rekonstruera sitt bilföretag. Jag längtar redan efter en riktig SAAB, utvecklad och tillverkad i Sverige.
Lycka Till alla SAABanställda

#1
kad
2009-02-20 14:54

Till Morgan: jag tror inte man tycker att volvo är "mera svenskt" än volvo. Jag tror snarare det faktum att volvo (till skillnad från saab) inte har gått med förlust de senaste 20 åren är en viktig faktor.
- volvo är i en svacka, saab har nått botten för flera år sedan så att säga...
(Sanningen är ju att ingen av dem är svenskt alls).

#1
Olof
2009-02-20 16:06

Det enda rätta industriellt sett är att slå samman SAAB och Volvo och låta SAAB tillverka mindre bilar med miljöfokus och Volvo ska tillverka de större bilmodellerna med fokus på säkerhet. Båda behövs på den svenska marknaden var och en specialist på sitt gebiet. Sedan borde vi liksom de japanska företagsledarna tvinga alla som jobbar på SAAB resp Volvo att beställa en ny SAAB resp Volvo för att på så vis föregå med gott exempel. INGEN som är anställd på tex Toyota får köpa något annat bilmärke än Toyota. Samma policy gäller i de övriga japanska producenternas företags policys. Där man arbetar dess produkter tvingas man alltid att köpa och gör man ej det blir man avskedad. Så fungerar det inom det japanska näringslivet!

#1
Nattsvart
2009-02-20 16:14

Jo tvinga folk att köpa usla produkter enligt gammalt kommunistmanér/DDR låter som framtidens melodi.
skojar ni här eller?!

#1
dick
2009-02-20 16:29

Tycker det känns helt ok att Saab går i konkurs,mindre bilar på våra vägar gör att miljön blir bättre.

#1
Realist
2009-02-20 16:32

Saab tror att deras nya modeller ska rädda företaget men vad är de som erbjuds?
* 9-3X. En Saab 9-3 som lånat design och koncept från Skoda Octavia Scout, fast man presenterar det tre år efter Skoda.
* 9-5. En ny stor, dyr, svulstig och törstig sedan som ska konkurrera med Volvo S80, Mercedes E-klass och BMW 5-serie. Ska vi gissa på en försäljning på 5000 ex/år i Sverige?
* 9-4X. Ännu en stadsjeep som ska konkurrera med X3, XC60 och Q5. Ni som tror att suvar blir det hetaste på marknaden år 2010, räcker upp handen nu!

#1
Olof
2009-02-20 16:55

Nattsvart:
Sa Du "gammalt kommunistmanér/DDR"? Tja det ÄR åtminstone så man tvingar japanska arbetare, på alla nivåer, på sina egna produkter genom att låta de egna föregå med gott exempel! Men det funkar väl inte i "Mellanmjölkslandet" Sverige år 2009 men i Japan fugerar det utan tandagnissel och kommunist snack.

#1
John Skov Larsen
2009-02-20 16:56

Tillykke Saab! At der er en fremtid uden GM er Fiat det bedste bevis på. For få år siden var Fiat i partnerskab med GM, og stod med det ene ben i graven, i dag en fremgangsrig bilproducent.

#1
LC4ever
2009-02-20 17:16

Mercedes har AMG, BMW sin M och Audi sin S.
Gör om Trollhättan till Opels prestige-fabrik och kalla bilen för en SAAB-tunad Opel.
Kunnandet och fabriken finns ju kvar, bara att man inte kommer att tillverka SAAB utan något annat märke.
Låt också Trollhättan växja fram till ett fordonsteknik-center som kan utveckla ny teknik till de "överlevande" bilmärkerna.
Sälj tekniken till bilföretag som är intresserade av att driva tekniken framåt som tex BMW, Renault och inte dumpa denna i oljekorrumperade GM.

#1
Pruttens
2009-02-20 17:17

Lycka till alla SAAB anställda , underleverantörer samt andra dit knutna företag samt era familjer !

#1
nilwes
2009-02-20 18:04

Skala kostnaderna och slopa återförsäljare.
Sälj bilen på internet genom E-handelsbolag och spara pengar som fördyrar för köparen och föder månglarna.Det fungerar för verkstäderna finns ju över hela Sverige.För mig fungerade det hela.
Lyck till.

#1
Roland
2009-02-20 18:13

Ja det var skönt att regeringen inte gick på den första lätta finten att ta över eländet. Saab har i många år bevisat att det inge går att sälja halvgamla veteranbilar mer än till nostalgiker. Det ger inte lönsamhet. Ska du vara liten nischad tillverkare så är det likadant i alla branscher. Du ska ha REJÄLT betalt för din statusprodukt som inte alla andra har råd med. Men där finns inte "Sälj A-et annars byt.

#1
Simon
2009-02-20 19:22

Skriver som någon gjorde på en annan sida...Jan Åke Jonsson, VD för Saab Automobile = Sveriges svar på Bagdad Bob........:)
Nu ska vi tjäna pengar påstår han, hur då undrar jag...?

#1
Qvist
2009-02-20 19:25

Jag läste vad Jan-Erik Larsson, sista chefen för Saab innan GM tog över, skrev om vad som varit. Redan när GM tog över, stod Saab med 40 000 osålda bilar, något man inte berättade högt om, för att GM skulle ta över. Hade inte GM tagit över hade nog slutet kommit redan då. Det hade nog varit det enda rätta. Att subventionera ett företag med 30 miljarder under 20 år men ändå inte få lönsamhet är ju vansinne. Verkligen tur att regeringen inte faller i samma fälla. Att fortsätta driva Saab är dömt att misslyckas. Skulle man lyckas få ut de modeller som nu nästan är färdiga, så hur får man pengar till deras ersättare. En helt omöjlig ekvation. Nej förläng inte 20 års lidande ett enda år till.

#1
L-B Englund
2009-02-20 19:39

Saab kommer att överleva på något sätt. Räddningen är de miljarder som investerats i nya 9-5:an och 9-4X. Har kostnaden för dessa tagits löpande ingår de i 2008 års förlust och den beräknade förlusten för 2009 om 3 miljader vardera året. Då är resultatet inte mycket att orda om. Har de periodiserats för att avskrivas under modellernas livslängd finns antagligen ett mångmiljardvärde som bli värdelöst om bilarna inte kommer ut. Det finns även ett stort lager av färdigtillverkade motorer för gamla 9-5:an, avsedda för de bilar som ska tillverkas till den nya 9-5:an avlöser. De blir också värdelösa över en natt vid en nedläggning. Om Saab har likviditetsproblem bör det vara bankerna som har finansierat utvecklingskostnaderna. Därmed kan det vara så illa att staten får rädda bankerna vid en ledläggning av Saab, samtidigt som man får ta kostnaderna för den arbetslösa personalen.

#1
Norsk Saab-eier
2009-02-20 20:15

Det finnes jo en bedre løsning enn å sponse bedriften og arbeidsplassene over skatteseddelen, og det er at man rett og slett kjøper produktene! Det går jo an å tenke slik i disse krisetider.

#1
Krille
2009-02-20 20:57

Europas stater stöder sina biltillverkare med pengar tex: Tyskland, Italien och Frankrike, men inte sverige. Att stödja sina biltillverkare ses som naturligt och har ett stort stöd bland befolkningen. Här i sverige är vi inte lika stolta över vad vi tillverkar som mina tyska och franska vänner är. Här är det normalt att spy galla över Saab, Volvo, Jas, Ericsson, Vattenfall osv, man funderar på hur det kan ha blivit så. Eftersom jag har bott utomlands i flera år så får man ett annat perspektiv och förundras över den "status" det verkar ge att skälla på sitt eget lands industri och dess "inkompetens". Detta har jag aldrig stött på i något annnat land.

#1
REALIST
2009-02-20 21:19

Ge Er! Ingen regering vid sina sinnens fulla bruk kan slänga bort MILJARDER i skattepengar i en förlusttyngd biltillverkare som utvecklar nya suvar!!! Det fattar ni väl? Saab har inte tjänat några pengar, tjänar inga pengar nu och kommer inte heller att tjäna några i framtiden! Varje satsad krona i Saab är en krona i sjön! Och jag måste också säga att jag varit sosse i alla år, men jag högaktar Maud för det arbete hon utfört under den här krisen. Kompetent och respektingivande! Sahlin framstår som en fullkomligt idiot i jämförelse!

#1
Ingo
2009-02-20 21:36

Det finns många hundar begravda i SAAB soppan. GM säger att SAAB gått med förlust de senaste 15 åren, men ingen vet hur det ser ut utan att sett räkenskaperna. Budgeterar man med 1 miljard i vinst, men det blir endast 700 miljoner i vinst, då är det helt enkelt en förlust med 300 miljoner. Inte ens de amerikanska enkomerna skulle väl driva ett företag med förlust i 15 år, så korkard är ingen. Jag tror helt enkelt att man vill visa förlust för SAAB och vinst för OPEL. För övrigt äger OPEL "plåtverkstan" i Trollhättan och SAAB betalar hyra till OPEL, allt för att visa vinst för OPEL. Det är som bekant 30% dyrare att bygga en OPEL i Tyskland än en SAAB i Sverige. Jag tror SAAB har fått ta massor med förluster som GM själva orsakat.
SAAB skulle verkligen behöva ett lån på 2 miljarder för att få igång produktionen av nya 9-5. Att Maud O inte vill låna ut pengar är konstigt.
Köpa Carnegie banken för 500 miljoner går an, det luktar svågerpolitik lång väg.

#1
REALIST
2009-02-20 22:17

Men Ingo, hur många nya, stora , dyra sedaner i S80 klass tror du det går att sälja i Sverige? Förra året såldes total 2161 S80, hur många fler bilar tror du Saab kränger? Saab ska inte ha en spänn från staten! LO kan väl satsa pengar om dom nu tror så hårt på företaget!

#1
Saabnisse
2009-02-20 22:18

Ingo, det du skriver är naturligtvis helt rätt.
GM har använt Saab för att "tvätta" pengar, det har ju varit alldeles utmärkt att använda Saab som finansiell strykpojke som ständigt visar förlust, för att kunna flytta skattebelastade inkomster till det land som för tillfället varit mest gynnsamt.
När man nu genom dåliga beslut kört företaget i botten tvingas man ju offra något och det blir ju givetvis de utlänska bolagen som Opel och det där andra som ligger borta i Schweitz eller vad det heter, jovisst Saab var det visst.

#1
mogge
2009-02-20 23:06

Jag tycker att vi ska vara rädda om och stolta över det industriarv som Saab ändå är. Stötta Saab och köp en ny Saab

#1
Magnus
2009-02-21 00:42

Efter att ha bott och jobbat utomlands över 15 år förundras man över Sverige, svenskarnas och journalisternas ständiga kamp att förgöra sin egen industri, sina bilproducenter och sitt eget rykte såväl nationellt som internationellt. Den svenska journalistkåren påverkar sina läsare i så motto att de ständigt söker fel på de svenska varorna däribland SAAB och Volvo vilket gör bilkonsumenterna osäkra på SAAB och Volvos kvalitet. Samtidigt höjer den svenska journalistkåren utländska bilmärken till skyarna tex Toyota och tycker sedan att det är tragiskt att SAAB och Volvo tappar marknadsandelar! OM tex en japansk journalist ens skulle våga yppa ett enda kritiskt ord om sin bilindustri tex Toyota tar det inte mer än 1 timme innan vederbörande har AVSKEDATS. Jag anser att vi SKA vara stolta över och stödja såväl SAAB som Volvo och övriga svenska företag som kämpar för sin överlevnad och därmed för allas vår gemensamma välfärd. Jag uppmanar vidare den som står i begrepp att köpa bil att omedelbart vända sig till SAAB och köpa en ny SAAB bil hos den lokala SAAB handlaren.

#1
Krille
2009-02-21 10:36

Det ligger något i vad Ingo skriver, för hur kan någon veta hur det har fungerat för Saab ekonomiskt, annat än GM. Saab i sverige har försetts med munkavle och får inte gå emot GM´s officiella uttalanden. Gm har i princip stoppat Saab´s utveckling av nya bilar och själva sett till att resurserna har gått till de Amrikanska märkena. Volvo har drabbats av samma sak nu, pengarna omfördelas till usa och volvo visar större förlust än vad det verkligen är. Tyvärr så är det nog flera av de amerikanska märkena som borde läggas ner men det gör man inte i det patriotiska usa, för nu går politik före affärsekonomiska aspekter. Att våran Maud bekymmrar sig om skattebetalarna är väl bra men det blir vi som får betala även när 10000 personer blir arbetslösa från saab och underleverantörerna. Ersättningsindustri och utbildningsinsatser får vi också betala mitt i en lågkonjuktur. Att visa lite ödmjukhet och lyssna på expertis har väl inte varit hennes starka sida. Att vänsterblocket går emot förvånar inte, det är en vanlig handling av oppositionen. Nu borde politikerna samarbeta och se till att saab får bra förutsättningar för att lyckas.

#1
Sune Andersson
2009-02-21 13:41

Hej! Jag undrar vad som hände med Saabs SVC-motor (Saab Variable Compression) som det stod mycket om i tidningar år 2000, Per Gillbrand Saabs motorkonstruktör hade ju motorn så gott som färdig och visade upp den på bilmässa i Geneve. Hade GM satsat på den motorn hade väl både GM och Saab varit i en helt annan sits än nu? Jag undrar vidare om Vi Bilägare skrivit något om den motorn eller vad som hände med den? George

#1
Saabnisse
2009-02-21 14:21

Sune Andersson, jag har funderat på samma sak,. Det jag hört vara ttdet skulle stupa på ett gammalt amerikanskt patent från 1950-talet, men det tror jag är fel, inga patent gäller så länge.
Jag tror det beror på fega bakåtsträvare inom GM och att det bl.a. är detta som försatt företaget i den sits det befinner sig.
Idag har man sagt att Saab tar hem 9-5 från Russelsheim, där den i princip var klar för en förserie, till Trollhättan för tillverkning där.
Opel ansågs av tyska ekonomer närmare en konkurs än Saab.
Saab är kallsinnig till ett samgående med Opel.
Det är ganska intressant det här,
undrar vad Saab vet som inte har offentliggjorts?

#1
Ingo
2009-02-21 15:26

Ekonmi och SAAB´s förluster igen.
Såg i GT att SAAB ett år ej fick redovisa vinst, om det var 2006, OPEL skulle redovisa vinsten istället.
I artikeln framgick att när motorerna kom från Södertälje kostade de 6000 kronor, den minsta 1,8-litersmotorn. I dag betalar man 20 000 för samma motor, men till Opel. Tydligt är att man vill åderlåta SAAB på pengar. Stordrift och långa serier är tydligen inte alltid det bästa.

#1
Saabnisse
2009-02-21 15:34

Kan det vara så att Saab tror på en snabb konkurs för Opel och därför ser till att ta hem så mycket som möjligt av nya 9-5 så fort som möjligt?
Efter en konkurs kommer man ju inte åt någonting.

#1
pg
2009-02-21 19:45

spekulationer i all ära,men Opel har inte gått med förlust annat än under fjolåret. Allt annat är skitprat. Om Opel har gått med förlust visssa år, vilket är ofrånkomligt när nuya modeller presenteras, är naturligt. Att ett märke som på samma tidsperiod, minst 15 år i följd utan att komma med några nya modeller är ju beklämmande.
Dessutom är det inte Opel som tillverkar motorerna, utan GM -Powertrain. anledningen till fkytten, var på rationaliseringsplanet, eftersom GM powertrain tvingades rationalisera sin tillverkning från minst 7 fabriker till som idag 2.
Saab har alltid förnekat samarbetet med Opel, pratat skit om märket dessutom. Och så tror man att man ska kunna sälja Saab, som består av undermåliga Opelprodukter. Opel har inga av de problem Saab säger sig ha ärvt av Opel!! Nej lägg ner Saab, börja tillverka Opel istället, och sätt göärna ett Saabemblem på produkten i sverige, det är ändå endast vi självgoda svenskar som köper Saab. Saab har aldrig varit en bättre bil än Opel och andra bilar i samma klass. Att sälja Saab som Opel skulle däremot gå väldigt bra ute i europa.
Det är dags att vakna till sans om vi ska ha arbetena kvar i Sverige!"

#1
QVIST
2009-02-21 20:05

Efter att ha läst alla kommentarer, tyckanden och idéer så framstår ju några som vettiga och realistiska. Bl.a. från en som kallar sig realist. En som verkar förstå problematiken. Många som skriver påstår en massa saker som man inte har det minsta belägg för, bl.a. om GM. Skulle inte GM ha pumpat in sina miljarder under alla
dessa år hade Saab varit nedlagt för länge sedan. Det hade ju varit det rätta, sett med facit i hand. Att drömma om ett Saab som tjänar pengar och utvecklas har man ju gjort under alla år, men verkligheten har ju visat att det inte går. Man har varit för liten förut och kommer ju i framtiden att möta än värre konkurrens. Nej, se verkligheten och sluta drömma. Heder åt regeringen som inte luras in i fällan. Vi måste väl ha företag i Sverige som står på egna ben utan bidrag. Satsa på dem istället.

#1
Saabnisse
2009-02-21 23:19

PG, det kanske inte bara är spekulationer, men kanske, just nu går det rykten både hit och dit.
Kolla det här:
http://www.sueddeutsche.de/automobil/298/458944/bilder/

#1
Zorro
2009-02-22 00:45

Det är givetvis trist om SAAB skulle försvinna. Men jag håller med regeringen om att, fínns det ingen ägare (GM eller annan) är det ingen mening att låna ut pengar. GM vill helst dumpa konkursboet, med leverantörsskulder och kommande skadeståndskrav, på svenska staten. Skadestånd, främst till amerikanska återförsäljare, kan kosta enorma belopp. Situationen är inte samma för Renault, Peugeot mfl där det i alla fall finns en ägare bakom. Nån typ av gemensam räddningsaktion för SAAB, Opel och Vauxhall ihop med tyska och brittiska staten kunde kanske funka, om det finns någon som tar ägandet. Å andra sidan verkar inte Opel och SAAB direkt ha dragit jämnt genom åren...

#1
Saabnisse
2009-02-22 10:00

Det gemensamma problemet för Sveriges och Tysklands regeringar tycks vara att GM är ägare till företagen och detta hindrar att man vill bevilja något som helst ekonomiskt stöd.
Det kanske inte är så tokigt att låta företagen gå i konkurs, som antyddes i tyska pressen igår.
På så sätt blir man av med GM och då kanske det är enklare att hitta en intresserad köpare.
Det är ju märkligt om Saab och Opel inte skulle kunna samarbeta eftersom bilarna är så hårt integrerade.
Men det kanske går under ett starkt europeiskt styre utan en flummig amerikansk inblandning.

#1
Saabnisse
2009-02-22 11:11

Nu får vi ju vänta tre månader under rekonstruktionstiden innan det kan bli tal om konkurs och under den tiden kanske det löser sig på något sätt.
GMs förslag måste ju behandlas i USA och vi får väl se vart det lutar.

#1
uj
2009-02-22 21:38

Saab personbilstillverkning har aldrig gått med vinst - röda siffror från början till slut....

#1
pg
2009-02-22 22:39

Tack Saabnisse, intressant upplaga du hittat på nätet.
Tyvärr är inte min kunskap i Tyska så god, men med lite hjälp från vänner i Tyskland kan det bli väldigt intressant.
Nu till bilkrisen och GM. Under alla dessa förlustår för Saab, har GM lyckats utveckla massor av teknik. Jänkarna har fått kunskap från såväl Saab som Opel helt gratis tyvärr.
All utveckling av små 4 och 6 cyl. motorer t.ex har ju den Europeiska delen av GM Powertrain stått för. sak samma med växellådorna till dessa motorer.
Därför bör Europeiska delen av GM dvs Opel, Saab och Vauxhall gå samman till ett enda bolag.
Eftersom USA inte släpper till, eller har några pengar till dessa nuvarande Europeiska företag, lär det väl bli stiltje under de här 3 månanaderna.
Än en gång får man väl hoppas på att något stort företag inom elektronikbranchen (som det tidiagre ryktats om) går in som delägare. Kanske då kan staten gå in och stötta?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.