Bild
Nästa artikel

Så mycket kostar Superb som laddhybrid

Nyheter

Svenska priser på kontaktbara Skodan med elektriska tillägget iV.

Skoda har påbörjat försäljningen av laddbara Superb iV. Drivlinan i Skoda Superb består av en 1,4-liters bensinmotor som arbetar tillsammans med en elektrisk motor som hämtar kraft ur ett 13 kWh batteri.

Total effekt blir 218 hästkrafter och ett vridmoment på 400 Newtonmeter. Räckvidden på enbart el är uppmätt till 5,5 mil och ladduttaget sitter bakom en lucka i kylargrillen.

Priserna börjar på 420.100 kronor och då får man en sedanvariant i enklaste utförande Style. Kombivarianten kostar från 429.500 kronor. 

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Superb iV?
 

Kommentarer

#1
2019-09-24 14:20

Skoda kombi hybrid har alltså samma pris som Peugeot 508 SW. Peugeot sågades i detta forum för att inte bry sig om tjänstebilsmarknaden med det priset, då borde samma kritik även gälla Skoda. Men jag tror det just är tjänstebilsmarknaden som söker dem.

Vi konstaterar att Peugeot ger fler hästkrafter. Jag vet inget om utrustningsnivån på Skoda, men Peugeot säljer hybriderna bara i de mest välutrustade utförandena.

#2
2019-09-24 14:44

Nej sorry, det är Peugeot 3008 plug-in som kostar 429 tkr, 508 SW kostar 449 tkr dvs strax under VW Passat. Men då alltså i högre utrustningsnivå för hybriden säljs inte i de lägre utrustningsnivåerna.

En 3008 Hybrid är väl ett utmärkt alternativ mot Superb. Och 3008 finns även i ett utförande med elektrisk 4x4.

#3
2019-09-24 15:53

Superb är inte heller en riktig sedan utan en halvmesyr med bagageutrymmet som resonanslåda.
Jag hade nog valt 508 bara för att kunna se på bilen utifrån om inte båda kostade för mycket.

#4
2019-09-24 16:16

En alldeles Superb bil :-)
Kommer nog se många sådana på vägarna nästa år.

#5
2019-09-24 18:40

L Mäkinen Och vad är Peugeot 508? Inte en äkta sedan i alla fall.

Raphael: gissar att Supeeb är rymligare än både 3008 och 508SW. Dock är Peugeots design betydligt bättre (särskilt 508).

#6
2019-09-24 18:53

Det rullar ju längre på bara el än vad 508 och 3008 gör, det är inte fel.
Verkar inte heller som Peugeots hybrider finns att beställa med dragkrok, lite konstigt...

#7
2019-09-24 19:29

508 är väl snyggare än Superben, men jag tror nog att den senare kommer sälja rejält bättre i Sverige och Europa. Möjligen med undantag för Frankrike.

#8
2019-09-24 19:42

508:an är en av de snyggaste kombibilarna på marknaden. Men med helt obefintlig sikt bakåt, om man nu skulle uppskatta sådan.
Onekligen en bil som är diametralt motsatt Superben.
Såg nu att det var kombikupe det handlade om, men är ju samma förhållanden även där.

#9
2019-09-24 21:51

mx5 NC,
Det var därför jag skrev "inte heller". Jag vill slippa kombilucka, men skulle jag tvingas välja mellan Superb och 508 skulle jag välja den senare.

#10
2019-09-25 08:45

Det blir 23,6 kWh/100 km. Huga! Om man kör i ideala förhållanden, såsom sommar, nedförsbacke och medvind. 5.5 mil på 13 kWh är tillverkarens egen glädjekalkyl, så förbrukningen är nog rasande mycket högre än så. Vad blir inte det på vintern, månntro? Och detta med el som vi får importera och som är tillverkad av kol. Elbil = kolbil.

.

#11
2019-09-25 09:02

Klarsynt, sluta att sprida lögner! Vi EXPORTERAR el den största delen av årets dagar. När vi importerar så är det Norge till största delen som levererar och då är det Vattenkraft. Läs på! svk.se finns sanningen

#12
2019-09-25 09:27

@EnannanRobban
Sluta själv, vet jag. För en enskild tillkommande elförbrukare är miljöaspekten en ickefråga! All el som är mindre miljöpåverkande är intecknad över takåsarna. När en elförbrukning tillkommer så måste elen till den komma någonstans ifrån och då kommer den från utlandet. I utlandet är den mindre miljöpåverkande elen också intecknad och följdaktligen är det då kolel vi får hit.

Elsystemet i Sverige ingår i ett europeiskt system där fossil produktion utgör en viktig del. Detta innebär att en ökning av elförbrukningen i Sverige genererar en motsvarande ökning av fossil elproduktion någonstans i Europa. En övergång från att direkt förbruka fossil energi, som till exempel diesel och bensin, till att förbruka el blir därför som att gå ur askan i elden.

.

#13
2019-09-25 11:54

Jag tycker superben är en av dom snyggare bilarna och dessutom riktigt bekväm.
Jag har hyrt en diesel i 200 mil och riktigt komfortabel bil med enormt utrymme..
Skulle jag ha behov av en stor bil så skulle jag absolut prova en.

Dom verkar ju inte ha förstört bilen som Ford gjort med att halvera kombiutrymmet med en stor valk innanför bagage dörren vilket ter sig som en extremt dålig nödlösning.

#14
2019-09-25 12:01

Jag hade utan tvekan mycket hellre köpt Superben än Passaten. Tycker mest det är synd att de inte kastat in drivlinan i Kodiaq än, då den är enligt mig helt klart är den enda Skodan jag hade kunnat tänka mig egentligen.
508 som en del skriver om här anser jag vara för trång som familjebil, men är man bara 2 så fungerar den säkert med bra.
Men Superben är helt klart nu snyggare än Passat! Vilket iofs i mina ögon inte är nån större bedrift ;)

#15
2019-09-25 13:20

Klarsynt, vi producerar mer är vi gör av med och har inga som helst problem att skruva upp ytterligare när så behövs. Så kan även vår största externa leverantör Norge göra om så behövs. Det minimala som vi tar in utanför Nordpol är få procent. Elsystemet i Sverige hänger i första hand ihop inom Nordpol och det är där det huvudsakliga utbytet sker så långt det är möjligt.

#16
2019-09-25 13:59

Är räckvidden uppmätt eller angiven? Européerna brukar inte klara vad som anges tyvärr...

#17
2019-09-25 14:32

@EnannanRobban Har du ens läst dagstidningar på sistonde? De är fulla av hur elen inte räcker till. Här ett exempel:

"Ingen garanti att elen räcker till datacentret i Staffanstorp"
https://www.sydsvenskan.se/2019-09-01/ingen-garanti-for-elforsorjning-av...

"Stopp för elintensiv industri i Skåne – “Måste skydda kunderna” "
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/stopp-for-elintensiv-industri-i-...

.

#18
2019-09-25 14:36

Klarsynt, nu blandar du ihop effekt och ström.
Det är effektproblem på vissa ställen i landet och de som skriker högst om det är de som inte vill använda sina feta vinster till att bygga det som de lovat göra för de ökade nätavgifterna från kunderna då det är roligare att göra sina aktieägare nöjda. Effektproblem har inget med produktion att göra utan leverans av effekten just där och då.

#19
2019-09-25 14:43

@EnannanRobban I så fall är det svenska media som blandar ihop saker. det står uttryckligen "elen räcker inte till". Men visst, ström kan vi ju alltid få tag på: Till exempel kolel från utlandet som importeras via det nät vi alla är sammankopplade i.

Blanda inte ihop ett lands energimix med vilken strömkälla som en ökning av konsumtionen tas ifrån. All ökning av konsumtionen täcks upp av kol. Det blåser inte mer (energimixen ändras inte) bara för att du byter från diesel till el. Det enda som händer är att denna ökning måste tas någonstans ifrån.

.

#20
2019-09-25 15:19

Detta har tagits upp flera gånger, det är absolut ingen elbrist utan en kapacitetsbrist i nätet på vissa ställen. Klarsynt har fel i det mesta han skriver men han har fullständigt rätt i att även media i väldigt många fall blandar ihop detta och skriver så folk missförstår.

#21
2019-09-25 18:57

Här läser man var elen vi köper kommer ifrån!
https://etcel.se/energi/sa-forvandlas-din-svenska-el-till-smutsig-kolkraft
”I Sverige gäller samma sak. Trots att den mesta elen är förnybar så säljs i Sverige 48,4 procent fossil el, 35,3 procent kärnkraftsel medan förnybar el endast står för 16,3 procent av försäljningen.

Det här är ju pinsamt eftersom Sverige ofta skryter om att den svenska elen till största del är ”klimatneutral”. Låga utsläpp redovisas från vattenkraft, kärnkraft, bioenergi och självklart vindkraft.

Men samtidigt är elen som sedan säljs smutsig. Varje kilowattimme såld el i Sverige har i snitt ett utsläpp på 350,51 g/CO2. Det är långt över alla redovisade utsläpp. (När jag skriver detta är de svenska utsläppen officiellt 64 g/CO2 per kWh, enligt en karta som visar utsläppen i realtid.)”
Samma system som när Tesla säljer sina miljöcertifikat till biltillverkare som på så sätt kan sälja fler fossilbilar utan att behöva straffbeskattas på grund av deras bilars utsläpp.

#22
2019-09-25 20:00

Vi har ingen elbrist, vi exporterar 10 - 22 TWh per år... problemet är att många bor i södra Sverige och elen måste transporteras hit i stor utsträckning. Dessutom har vi börjat använda allt mer energi, vilket leder till att stamnätet överlastas.

#23
2019-09-25 20:46

Previa, det beror ju på att Svenne banan och företagen inte gör aktiva val i sina elavtal. Det är bara att läsa vilket företags hållbarhetsredovisning som helst så framgår det ganska tydligt att många ligger ganska lågt, trots att det är väldigt enkelt att välja fossilfri el för några ören extra.

#24
2019-09-25 21:38

Återigen: Blanda inte ihop ett lands energimix med vilken strömkälla som en ökning av konsumtionen tas ifrån. All ökning av konsumtionen täcks upp av kol. Det blåser inte mer (energimixen ändras inte) bara för att du byter från diesel till el. Det enda som händer är att denna ökning måste tas någonstans ifrån. Och det blir kol.

.

#25
2019-09-25 22:35

Beträffande förbrukning så verkar Skodas uppgift mycket trovärdig. Kör en Passat GTE i nuläget och får medge att det går "billigt" med det körmönster jag har. Sommarhalvåret klarar jag mig med cirka 1,8 kW/mil i främst stadstrafik dvs hastigheter under 70 km/tim men mycket start o stopp. Klarsynt kör din fossilbil på det ! Långtidsförbrukningen ligger i nuläget på 0,37 liter/mil eller 3,4 kW/mil omräknat till energivärdet.

#26
2019-09-25 22:53

@J.L
Nej, det kan jag nog inte slå :) Men för att förtydliga så är jag inte på något vis emot att byta ut min bil mot något annat. Vad jag är emot är att våra politiker pumpar in våra pengar i ett alternativ som inte är bättre (för miljön). Fanns det ett alternativ som däremot var bättre för miljön så hade jag stött det.

.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.